Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tyttöni jätti yhden luokkakaverin kutsumatta synttäreille, arvatkaa mitä tein...

Vierailija
12.08.2016 |

10 - vuotias tyttäreni osasi näköjään olla todella julma, ja jätti sitten kutsumatta yhden ainoan epäsuositun luokkakaverin synttäreilleen. Ei olis kyllä omasta lapsesta moista uskonut. Näpäytin sitten takaisin, soitin tälle kutsumattoman tytön äidille, ja kutsuin tytön synttäreille oikein sydämellisesti ;) Kiva yllätys synttärisankarille tulee olemaan, mutta ihan oikein. Oppiipahan olemaan syrjimättä.

Kommentit (192)

Vierailija
41/192 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei synttäreille enää kutsuta ihan vaan niitä "oikeita" kavereita? Niitä, joiden kanssa oikeasti leikitään ja vietetään aikaa?

Olen nyt vierestä seurannut muutaman vuoden systeemiä, missä lähiön äidit on keskenään sopineet, että synttäreille saa kutsua viisi kaveria. He ovat onnellisen tietämättömiä siitä, että noista kutsuista käydään kauppaa eli mitä paremmat kekkerit tiedossa, sitä enemmän synttärisankari saa karkkia ynnä muuta muilta, että nämä saisivat kutsun. Ja siihen päälle on vielä sitten varasijat "Matti, Pekka ja Juha tulee varmana. Jussi ja Jere on melko varmoja, mutta sä oot varalla.".

Mielestäni jotenkin aivan järkyttävää.

Vierailija
42/192 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskimpa tuo hyljeksitty tyttö teille ilmestyy.

Koulussa jo varmaan tyttösi pitänyt aika showta siitä, ketä kutsuu ja ketä jättää pois.

Kyllä tuo tyttö ymmärtää, että ei ole äidin kutsumana tervetullut.

Toivottavasti laitat tyttäresi järjestykseen muulla tavalla.

Ei ole oikein laittaa tuota tyttöä kärsijäksi siitä, että saat "näpäyttää" omaa lastasi.

Olet julma ja tilannetajuton.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/192 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10 - vuotias tyttäreni osasi näköjään olla todella julma, ja jätti sitten kutsumatta yhden ainoan epäsuositun luokkakaverin synttäreilleen. Ei olis kyllä omasta lapsesta moista uskonut. Näpäytin sitten takaisin, soitin tälle kutsumattoman tytön äidille, ja kutsuin tytön synttäreille oikein sydämellisesti ;) Kiva yllätys synttärisankarille tulee olemaan, mutta ihan oikein. Oppiipahan olemaan syrjimättä.

Kiva taitaa olla myös yllätys kutsutulle jos hän on koko juhlien ajan syrjässä tai vieraille jotka viettää aikaa keskenään kun sinä pakotat tyttösi olemaan tämän epäsuositun seurassa.

Vierailija
44/192 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kyllä kutsuttu kaikki luokan tytöt (luokalla vain 9 tyttöä) joka kerta kun synttäreitä on pidetty ja viime vuonna vielä yksi paikkakunnalta muuttanutkin tyttö. Toiset eivät kyllä ole kutsuneet vaan aina on jätetty osa kutsumatta.

No kohta on lapsen syntärit taas edessä ja pitää miettiä mitä tehdään. Kutsutaanko kaikki vai jätetäänkö ne pois jotka eivät lastani synttäreille ole kutsuneet. Kyseessä siis 5. luokan aloittavat lapset.

Ne voi jättää kutsumatta, jotka eivät itse kutsu. Kyse myös vastavuoroisuudesta.

Vierailija
45/192 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei synttäreille enää kutsuta ihan vaan niitä "oikeita" kavereita? Niitä, joiden kanssa oikeasti leikitään ja vietetään aikaa?

Olen nyt vierestä seurannut muutaman vuoden systeemiä, missä lähiön äidit on keskenään sopineet, että synttäreille saa kutsua viisi kaveria. He ovat onnellisen tietämättömiä siitä, että noista kutsuista käydään kauppaa eli mitä paremmat kekkerit tiedossa, sitä enemmän synttärisankari saa karkkia ynnä muuta muilta, että nämä saisivat kutsun. Ja siihen päälle on vielä sitten varasijat "Matti, Pekka ja Juha tulee varmana. Jussi ja Jere on melko varmoja, mutta sä oot varalla.".

Mielestäni jotenkin aivan järkyttävää.

Tuttu päikyntäti on kertonut ihan saa, mutta tytöistä. Kaupankäynti alkaa heti syksyllä. Jos teet niin tai näin iin kutsutan, jos noin niin ei kutsuta. Kutsuilla kiristetään, uhkaillaan jne.

Vierailija
46/192 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap teit oikein

oikea tie ei ole "mä saan valita kaverini"

vaan se että pystytään osoittamaan solidaarisuutta ja empaattisuutta myös syrjityille, joka tuo epäsuosittu ei-kutsuttu tyttö on.

Itse olen lapsesta asti ollut sellainen, että aina pyysin epäsuositut mukaan, sillä tuntui pahalta että he olivat yksin ja heitä kiusattiin. Omat ystäväni jopa joskus sanoin että "pilasin" meidän juttujamme kutsumalla epäsuosittuja mukaan. Epäsuosituissa ei ollut mitään vikaa ihmisinä. Tavallisia lapsia ja nuoria eikä mitään kiusaajia!

Ap opetat lastasi aivan oikeaan suuntaan. Vanhemman tulee vielä ohjata 10-vuotiasta, eikä vaan tehdä kaikkea hänen mielensä mukaan. Oikea eettisyys ja moraali kehittyy ohjauksen kautta. Jos useammat ihmiset kiinnittäisivät huomiota epäsuosittuihin ja yksinäisiin, he eivät enää olisi epäsuosittuja ja yksinäisiä ja säästyisivät monelta traumalta! 

Juurikin näin. Kyllä se kasvatus vaan vanhemmille kuuluu. 

Vierailija
47/192 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun tyttöni puolestaan sai kutsun synttäreille luokkakaverin luokse heti koulun jälkeen. Joku siinä kutsussa sai minut uteliaaksi ja varmuudeksi soitin äidilleen, että mitenköhän se poishaku, voinko töiden jälkeen tulla noutamaan. Tytön äiti oli ihmeissään, että ei heillä mitään synttäreitä ole, lapsi on syntynyt keväällä eikä syksyllä.

Tarkoitus oli kavereitten kanssa oikein kunnolla nauraa yhdelle reppanalle, joka luuli pääsevänsä juhliin!

PS. Tytöllä ikää 8v, asutaan maalla, joten nouto kotiin on ihan normaalia, kun kotimatkaa on yli 9 km.

Hyvä luoja miten ilkeitä lapset voi olla:(

Vierailija
48/192 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siskoni teki suunnilleen samoin lapselleen. Kutsui sen epäsuositun, vaikka lapsi esteli. Lopputuloksena oli se, että synttärisankarin tärkeitä tavaroita oli tuhottu, suklaata tuhrittu seiniin ja äidin kukkarosta keittiöstä varastettu rahaa. Kun oli olemassa ihan looginen syy sille, miksi yhtä ei kutsuttu mukaan, mutta kun piti olla niin tasapuolinen!

Minä olen ainakin päättänyt,että yhden saa jättää kutsumatta,jos siihen on PERUSTELTU SYY. Eli kiusaaminen,huono käytös, epärehellisyys tms. Ujous, silmälasit (?!) tai erilaiset vaatteet tms.eit taas ole näitä syitä.

Kyllä, kiusaajan saa jättää kutsumatta ainoanakin lapsena. Tai varkaan tai aggresiivisen lapsen. Mutta syrjittyjä ja heikompia pitää tukea ja auttaa.

Vierailija
49/192 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin alakoulussa se pullea tyttö, jota kiusattiin ja jolla ei ollut kavereita omalla luokalla. Eikä mua koskaan kutsuttu luokkalaisten synttäreille vaikka kaikki muut kutsuttiin.

Jos vanhemmat olis mun selän takana kikkaillut mulle tuollaisen "kutsun" jonnekin, en todellakaan olisi mennyt.

Mun pahin painajainen silloin olisi ollut joutua viettämään aikaa niiden mun kiusaajien kanssa. Ei ne olleet mun kavereita, miks ne olisi mut kutsuneet synttäreilleen, miks olisin mennyt?

Vierailija
50/192 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjua lukemalla voi havaita että kovin monessa perheessä se lapsi kasvattaa vanhempia eikä päinvastoin. Voiko tällaiselta käytännössä kasvattamattomalta lapselta odottaa kovinkaan miellyttävää käytöstä aikuisenakaan.

Vierailija
51/192 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketjua lukemalla voi havaita että kovin monessa perheessä se lapsi kasvattaa vanhempia eikä päinvastoin. Voiko tällaiselta käytännössä kasvattamattomalta lapselta odottaa kovinkaan miellyttävää käytöstä aikuisenakaan.

Minusta juhlat ei ole se tilanne jossa ensisijaisesti opetetaan sitä että kaikkien kanssa on tultava toimeen.

Itse olin ensin kauhuissani kun kymmen vuotias tyttöni ei halunnut kutsua synttäreilleen rinnakkaisluokalta tyttöä jonka kanssa hän on melko paljon muuten tekemisissä. Hän kuitenkin perusteli asian sillä että joko tuo kyseinen tyttö joutuisi olemaan yksin kun hänen luokkalaiset ei oikein viihdy tytön kanssa tai sitten hänellä ei olisi mahdollisuutta olla muiden kutsuttujen seurassa.

Tyttö varmasti ymmärsi sen että kutsumatta jääneestä kaverista tuntui pahalta että hän ei juuri syntymäpäivänä kelvannut seuraksi, mutta että vielä ikävämpää olisi ollut se että juhliin väkisin muodostuu kuppikuntia jotka pysyttelevät mahdollisimman kaukana toisistaan.

Vierailija
52/192 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni tuon tilanteen tuoma epämukavuus on tyttärelleni sopivan kevyt näpäytys, en tietenkään tahdo mitään pahaa omalle lapselleni mutta kiusaaminen täytyy kitkeä kerrasta poikki. Tyttö on kuitenkin sen verran hyvätapainen, että nielee kyllä tappionsa eikä ala sille kutsumattomalle tytölle mitään pahaa sanomaan. Tunnen oman lapseni, hän pitää nämä asiat päänsä sisällä ja jos "kiusaa" niin kiusaa puhumalla selän takana.

- Ap

Jos ei ole provo niin olet kyllä paskin äiti maan päällä. Eihän kukaan aikuisenakaan kutsu muita mukaan velvollisuudesta, niin miksi lapsenakaan pitäisi? Tai jos kutsuukin, niin ei rakkaudesta tätä epäkiinnostavaa ihmistä kohtaan, vaan näyttääkseen muiden silmissä hyvältä tyypiltä. Minusta kellekään ei pidä opettaa kenenkään mukaanottamista säälistä. Eikä kenenkään pidä pahastua ulkopuolelle jättämisestä, koska ikinä ei maailma kuitenkaan ole mikään paikka, jossa jokaiselle varataan paikka toisten synttäreiltä.

Miksi siitä pahastua, ettei pääse mukaan? Jos kerran itsessä ei ole mitään vikaa eikä pääse mukaan niin vikahan on siinä kutsujassa, haluaisitko todella mukaan? Ja jos itsessä on vikaa (ei siis mitään mille ei voi mitään) niin korjaa se, niin ehkä pääset mukaan.

Tyttösi toimi ihan oikein, 10-vuotiaan pitää saada päättää, kenen kanssa on parempi kaveri. Ja niitä muitahan ei tartte hyysätä.

Vierailija
53/192 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin alakoulussa se pullea tyttö, jota kiusattiin ja jolla ei ollut kavereita omalla luokalla. Eikä mua koskaan kutsuttu luokkalaisten synttäreille vaikka kaikki muut kutsuttiin.

Jos vanhemmat olis mun selän takana kikkaillut mulle tuollaisen "kutsun" jonnekin, en todellakaan olisi mennyt.

Mun pahin painajainen silloin olisi ollut joutua viettämään aikaa niiden mun kiusaajien kanssa. Ei ne olleet mun kavereita, miks ne olisi mut kutsuneet synttäreilleen, miks olisin mennyt?

Juuri näin, mutta ap on joko provo, tai sangen paska äiti. En hyväksy hänen käytöstään ja asennettaan tytärtään kohtaan alkuunkaan. Lapsillakin on oltava oikeus päättää vieraat itse ja kiusaamisagendaa ei kannata sotkea juhliin. Lapsen kanssa pitää jutella, että miksei kutsu jotakuta ja vanhempien tulee hyväksyä se, ettei kaikkia kiinnosta olla kaikkien kanssa.

Vierailija
54/192 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin perunut tyttären synttärit kokonaan

Vierailija
55/192 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni tuon tilanteen tuoma epämukavuus on tyttärelleni sopivan kevyt näpäytys, en tietenkään tahdo mitään pahaa omalle lapselleni mutta kiusaaminen täytyy kitkeä kerrasta poikki. Tyttö on kuitenkin sen verran hyvätapainen, että nielee kyllä tappionsa eikä ala sille kutsumattomalle tytölle mitään pahaa sanomaan. Tunnen oman lapseni, hän pitää nämä asiat päänsä sisällä ja jos "kiusaa" niin kiusaa puhumalla selän takana.

- Ap

Tuo on jotain ihan muuta kuin kevyt näpäytys. Kiusaamiseen pitää puuttua, mutta synttäreiden pilaaminen ei ole oikea keino!

Jos selän takana puhuminen on kiusaamista, niin etkö ikinä syyllisty siihen itse?

No selkeästi syyllistyy, kutsuu jopa vieraita tytön synttäreille tyttönsä selän takana. Opetus tässä on aivan hirveä eikä ainakaan se, mitä typerä ap luulee, jos tämä ei ole provo.

Vierailija
56/192 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin perunut tyttären synttärit kokonaan

Miksi ihmeessä???? Aivan hirveä kehotus tämäkin ja lasta alistava. Ensinnäkin, miksi -vuotias kutsuu itse vieraansa, eikä voeraslistaa ole keskusteltu YHDESSÄ? Jo tämä puute poistaa ap:ltä oikeuden peruuttaa juhlat. Lasta pitää ohjata jos ei sitä tee ja lapsi mokaa niin SEURAUKSET KÄRSII ÄITI. Voi helvetti tällaisia "kasvattajia".

Tytönhän olisi voinut kutsua yhdessä käydyn keskustelun jälkeen ja jos tällaisen ulkopuolisen kutsuminen mukaan on äidille noin tärkeää (kuinka usein ap itse kutsut kotiisi ihmisiä, joista et pidä?) niin olisi uhkaillut siinä sitten, että synttärit järjestetään vain jos tämä tyttö on kutsuttu.

Vierailija
57/192 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärä, kuinka uskallatte sanoa minua typeräksi.

-Ap

Vierailija
58/192 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siskoni teki suunnilleen samoin lapselleen. Kutsui sen epäsuositun, vaikka lapsi esteli. Lopputuloksena oli se, että synttärisankarin tärkeitä tavaroita oli tuhottu, suklaata tuhrittu seiniin ja äidin kukkarosta keittiöstä varastettu rahaa. Kun oli olemassa ihan looginen syy sille, miksi yhtä ei kutsuttu mukaan, mutta kun piti olla niin tasapuolinen!

Meillä meinasi käydä samoin. Tyttäreni luokalta löytyy yks draamakuningatar ja tyttöni ei vaan ollut kertonut asioita kotona.

Mehiläiskuningatar saapui synttäreille ja heti alkoi sättiminen. Kännykkä oli pöydällä, sanoin 2 krt puhelin pois tai heitän sen roskiin ja sitten vein sen roskikseen, tosin en tiputtanut koriin vaan ilmoitin saa kun lähtee pois.

Kakku oli ruma, olen kondiittori ja ehdotin tytölle silmälasien ostamista.

Vedin tytön tämän jälkeen sivuun, sanoin tämä on varoitus 1. Hän on saanut kutsun synttäreille. Jos ei osaa käyttäytyä, hänet heitetään pois ja soitan äidilleen että saa hakea pois.

Eipä mennytkään kauaa kun mehiläiskuningatar aloitti show'n sa ja soitin äidille. Onneksi isoveli on tosi kovassa maineessa, isoveli tuli pitämään seuraa kun vein tytön ulos ja odottelin kunnes äiti tuli hakemaan.

Tyttö oli aluksi todella vihainen, sitten murjotti ja lopulta pyysi takaisin sisälle, ilmoitin ehkä 5 v päästä kun osaa käyttäytyä.

Äidille kerroin tytön käytöksestä, tyttö tietenkin sanoi ei pidä paikkansa ja kerroin vanhin lapsi täyttää 17 v, ensimmäinen kerta kun vieras joudutaan pistää pihalle.

No, kuningatar alkoi show'n heti ma, mutta tyttäreni olikin valmiina. Ai, onks toi se puhelin joka kävi meidän roskiksessa. Joo, ikävä kun sun piti lähtee, meillä oli tosi kivaa.

Kerroin myös opettajalle tapahtuneesta.

Jos meillä olisi suklaata lennellyt, olisin tehnyt heti stopin.

Kauhea natsi sä olet. Synttäreillä lapsilta omat puhelimet pois johonkin koriin? Meille saavat lapset tulla viihtymään vaikka synttärit ovatkin ja jos ei leikit kiinnosta niin olkoot vain puhelimillaan. Ne ovat LASTEN kutsut.

Vierailija
59/192 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärä, kuinka uskallatte sanoa minua typeräksi.

-Ap

No, faktan toteaminen ei paljoa uskallusta vaadi.

Vierailija
60/192 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Ap

Tuo on jotain ihan muuta kuin kevyt näpäytys. Kiusaamiseen pitää puuttua, mutta synttäreiden pilaaminen ei ole oikea keino!

Jos selän takana puhuminen on kiusaamista, niin etkö ikinä syyllisty siihen itse?

No voi herranjumala, ei kai yksi lapsi synttäreitä pilaa?

-Ap

Mutta jos se on tosi ruma. Olisit kysynyt sen äidiltä samalla kun soitit.