Rattaiden kanssa ruuhka-aikaan matkustaminen on yhtä helvettiä
Ensinnäkin, todennäköisesti et pääse ensimmäiseen, toiseen tai välttämättä edes kolmanteen pysäkille tulevaan bussiin, koska ne ovat jo valmiiksi täynnä. Usein tässä vaiheessa alkaa sataa vettä, räntää, rakeita tai vanhoja mummoja.
Toisekseen, bussiin nouseminen ja keskikäytävän tukkiminen on todella vaivaannuttavaa, eikä kukaan vanhempi nauti siitä rattaiden kanssa venkslaamisesta ja muiden tiellä olemisesta yhtään. Ja jos bussissa on tilaa laittaa rattaat pitkittäin kyytiin (lapsen kasvot kuskiin päin), työntöaisa ei ole kenenkään tiellä mutta rattaista joutuu koko matkan pitämään rattaista tiukasti kiinni, etteivät ne keikkaa nurin jarrutuksessa.
Jos rattaita ja vanhempia on taas useammat vierekkäin, kaikki vaunut ja rattaat täytyy pitää bussissa työntöaisa keskikäytävälle päin, jolloin ne ovat kaikkien bussissa kulkijoiden tiellä. Oman kaupungin bussiyhtiö ohjeistaa tosin pitämään rattaita näin, koska ne pysyvät turvallisemmin ja tukevammin pystyssä.
Kolmannekseen, saat koko matkan jutella lapselle mahdollisimman hiljaa ja nolostella, jos tämä esimerkiksi lauleskelee tai nauraa - Suomessa bussissa tulee matkustaa ehdottoman hiljaa.
Lopulta pääset perille, mutta tästä lysti vasta alkaakin: saatat tukkia tien bussin etu- tai takaosasta pois nousevilta henkilöiltä ja yrität vaan päästä nopeasti kaikkien alta pois, mutta muut matkustajat änkeävät väkisin ulos jostain ahtaasta raosta ennen rattaita, koska toki tämä on aina ehdottomasta nopeampaa kuin päästää ne vaunut sopivalla hetkellä ulos ja helpottaa siten kaikkien elämää.
Palstalla elää iloinen harhaluulo siitä, että bussiin ruuhka-aikaisin tuppautuvat vaunumammat tulevat kyytiin ihan muita kiusatakseen ja ilmaisten matkojen perässä. Minä kuljen pienen 1,5-vuotiaan lapsen kanssa bussilla aamuisin ja iltapäivisin ruuhka-aikaan, koska käyn töissä 8-16 aivan kuten moni muu matkustaja. Ilman rattaita matkustaminen ei onnistu, sillä päiväkotiin on pysäkiltä noin puolen kilometrin kävelymatka ja sen kävelemiseen menisi kohtuuttomasti aikaa taaperon kanssa.
Vaihtaisin ilmaisen* bussimatkani milloin tahansa päiväkotiin, joka olisi kävelymatkan päässä kotoa. Ja bussilla kulkeminen on meille pakko arkisin, vaikka perheessä on auto, koska taloyhtiössämme ei ole autopaikkoja ja autoa säilytetään syrjemmässä. Bussilla sen sijaan pääsee lähes kotiovelta päiväkodin lähelle.
* Paitsi että minulla on kuukausikortti mukanani koko ajan. Kuljen ilman rattaita töistä päiväkodille ja päiväkodilta töihin.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Vain suomalainen voi kadehtia näitä vaunujen kanssa kulkevia äitejä...
Niinpä, toisessa ketjussa on keskusteltu jo kolmentoista sivun verran, ja yllättäen lähinnä "mammoja" ja lapsia haukkuvat kommentit saavat paljon ylänuolia. Mikähän juttu? Itseäni ei voisi vähempää kiinnostaa muiden ihmisten matkustaminen, kunhan pääsen itse perille - tai no kerran ihastelin yksipyöräisellä ajavaa henkilöä, joka samalla näpräsi puhelintaan!
Kantoreppu tai kasaan menevät pienet matkarattaat ja talvella sitten pulkka, jos lunta metreittäin. Näin minä asian ratkaisisin ;)
Täällä maalla rattaita ei yleensä oteta bussiin vaan ne laitetaan matkatavarasäilöön.
Vierailija kirjoitti:
Kantoreppu tai kasaan menevät pienet matkarattaat ja talvella sitten pulkka, jos lunta metreittäin. Näin minä asian ratkaisisin ;)
Miten muuten kantorepun kanssa matkustetaan bussissa, jos lapsi on selkäpuolella (kuten isommat yleensä ovat)? Seisominen lapsi selässä kuulostaa aika vaaralliselta, kun näin isommassa kaupungissa kuskit jarruttelevat ja kaahaavat surutta.
Vierailija kirjoitti:
kasaan menevät pienet matkarattaat)
Joo, ap voisi mennä taitettujen rattaiden, lapsen tarharepun, oman työsalkkunsa tai reppunsa sekä pikkutaaperon kanssa etuovesta sisään tosi näppärästi :DD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten muuten kantorepun kanssa matkustetaan bussissa, jos lapsi on selkäpuolella (kuten isommat yleensä ovat)? Seisominen lapsi selässä kuulostaa aika vaaralliselta, kun näin isommassa kaupungissa kuskit jarruttelevat ja kaahaavat surutta.
Lapsi reppuun, kun pääsette pois bussista! Tuon ikäinen osaa jo itse mennä reppuselkään ja sitten vain reppu kiinni. Helppoa! Esim manduca toimii hyvin tuon ikäiselle. Bussissa istutte tietysti penkeillä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ap voisi mennä taitettujen rattaiden, lapsen tarharepun, oman työsalkkunsa tai reppunsa sekä pikkutaaperon kanssa etuovesta sisään tosi näppärästi :DD
Niin, se taaperohan toki seisoo nätisti paikallaan sen aikaa, kun äiti taittelee rattaita (lapsettomille tiedoksi: se ei ole sekuntiakaan paikallaan ja niiden rattaiden taitteluun sekunteja menee enemmän kuin yksi). Ja luminen pulkka on kanssa kova sana, kun sulaneet lumet valuu vetenä vieressä seisovien kintuille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, se taaperohan toki seisoo nätisti paikallaan sen aikaa, kun äiti taittelee rattaita (lapsettomille tiedoksi: se ei ole sekuntiakaan paikallaan ja niiden rattaiden taitteluun sekunteja menee enemmän kuin yksi). Ja luminen pulkka on kanssa kova sana, kun sulaneet lumet valuu vetenä vieressä seisovien kintuille.
Ja mihin sen pulkan sitten laittaa? Ei ainakaan bussin keskiosaan, joka on palstan mukaan kielletty kaikilta muilta, paitsi Erityisen Kiireisiltä ja Tärkeiltä Ihmisiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi reppuun, kun pääsette pois bussista! Tuon ikäinen osaa jo itse mennä reppuselkään ja sitten vain reppu kiinni. Helppoa! Esim manduca toimii hyvin tuon ikäiselle. Bussissa istutte tietysti penkeillä :)
Mihin tarhareppu? Omat tavarat? Samalla pitäisi kantaa lapsi bussiin, nostella penkkiin istumaan, omat tavarat jälleen keskikäytävää tukkimassa. Miten käytetään bussikorttia, kun kädet ovat täynnä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja minähän tästä tekee vaikeaa? Minulla itsellä käytössä yhdellä kädellä kasaan laitettavat rattaat ka samasta lenksusta kannetaan rattaita (kts.baby jogger). Muksu kainaloon tai tuon ikäinen jo kävelee. Yksi iso reppu selkään, jossa kaikki tavarat. En näe tuossa mitään ongelmaa!
Taaperon mukana päiväkotiin kulkee usein reilusti tavaraa: vaippoja, vaihtovaatteita, lempilelu, tutti jne. Lisäksi äidin työhön tarvitsemat tavarat.
Ja jos töissä pitää olla siisti, niin jo taaperon pukeminen ja riisuminen (tarrat ja sukkahousut >=(), reipas rattaiden työntely ja bussissa touhuaminen on asulle tuhoisaa, saati sitten kantorepun kanssa nyhrääminen. Bussin lattialla pyörähtänyt taapero selkään ja voikin mennä vaatekaupan kautta töihin.
Kyllähän lasta voi tuon 500m kantaa vaikka harteilla, en viitsisi tuollaaista matkaa varten viritellä reppua. manduca tms toki sitten jos on pidempi matka.
Oikea palstavastaushan tähän on että mene pyörällä :)
Kätevää! Ei Emmaljungilla tai isoilla yhdistelmillä onnistukaan ;)
Vierailija kirjoitti:
Taaperon mukana päiväkotiin kulkee usein reilusti tavaraa: vaippoja, vaihtovaatteita, lempilelu, tutti jne. Lisäksi äidin työhön tarvitsemat tavarat.
Ja jos töissä pitää olla siisti, niin jo taaperon pukeminen ja riisuminen (tarrat ja sukkahousut >=(), reipas rattaiden työntely ja bussissa touhuaminen on asulle tuhoisaa, saati sitten kantorepun kanssa nyhrääminen. Bussin lattialla pyörähtänyt taapero selkään ja voikin mennä vaatekaupan kautta töihin.
Pysäkillä kuravellissä uinut taapero selkään ja korkkarit kattoon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja minähän tästä tekee vaikeaa? Minulla itsellä käytössä yhdellä kädellä kasaan laitettavat rattaat ka samasta lenksusta kannetaan rattaita (kts.baby jogger). Muksu kainaloon tai tuon ikäinen jo kävelee. Yksi iso reppu selkään, jossa kaikki tavarat. En näe tuossa mitään ongelmaa!
Mihin sä laitat ne rattaat siellä ruuhkabussissa? Entä kun ette mahdu sen taaperon kanssa istumaan saati saa niitä rattaita mihinkään? Mä näen aika monta ongelmaa.
Ap ehkä tajuaa itsekin, että joukkoliikennettä ei voida mitoittaa siten, että ruuhka-aikaan busseihin mahtuvat kaikki lastenvaunujen kanssa liikkuvatkin. Samaan tilaan kuin vaunu mahtuu kaksi seisovaa matkustajaa. Käytät ilmaiseksi palvelua, josta muut maksavat, joten ymmärrystä muilta matkustajilta saattaa ruuhka-aikaan olla vaikea löytää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin sä laitat ne rattaat siellä ruuhkabussissa? Entä kun ette mahdu sen taaperon kanssa istumaan saati saa niitä rattaita mihinkään? Mä näen aika monta ongelmaa.
Lapsi syliin, mutta omalla kokemuksella olen aina saanut paikan lapselle. Ei ihmiset idiootteja ole. Reppu selässä ja rattaat kädessä/lattialla. Näin minä olen mennyt lukuisia kertoja. Nuo rattaat mahtuu jopa penkkien jalkatilaan :) Mutta joo. Menkööt autolla, kävellen tai pyörällä, jos bussi +rattaat ongelma.
Vain suomalainen voi kadehtia näitä vaunujen kanssa kulkevia äitejä...