Tyttöni jätti yhden luokkakaverin kutsumatta synttäreille, arvatkaa mitä tein...
10 - vuotias tyttäreni osasi näköjään olla todella julma, ja jätti sitten kutsumatta yhden ainoan epäsuositun luokkakaverin synttäreilleen. Ei olis kyllä omasta lapsesta moista uskonut. Näpäytin sitten takaisin, soitin tälle kutsumattoman tytön äidille, ja kutsuin tytön synttäreille oikein sydämellisesti ;) Kiva yllätys synttärisankarille tulee olemaan, mutta ihan oikein. Oppiipahan olemaan syrjimättä.
Kommentit (192)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskasti tehty. Ei tuolla tavalla opeteta olemaan syrjimättä. Tuossa viestitään tytölle, että hänellä ei ole oikeutta valita omia vieraitaan. Inhimillistä on se, että kaikkien kanssa ei halua kaveerata. Itse olisin ensin jutellut asiasta tytön kanssa selvittääkseni, mikä on ongelma. Sitten päättänyt jatkotoimenpiteistä.
Miksi muuten tuo kutsutta jäänyt tyttö on epäsuosittu? Rillit, pullea, rumat vaatteet? Vai ilkeä, manipuloiva, rikkoo toisten tavarat vai vähän "onnellinen" eikä oikein osaa ottaa keskusteluun tai toimia ikätasoisesti?Vaikea arvioida, mutta mun näkökulmasta kutsumatta jätetty tyttö on (kauhea sanoa) epäsuosittu juuri noiden syiden takia. Rillejä ei ole, mutta finnejä löytyy ja vähän pyöreä on, missä ei tietenkään mitään pahaa ole. Kun taas kaikki muut kutsutut ovat kauniita lapsia.
- Ap
Onpa teille luokka siunaantunut, jos yksi on "ruma" ja kaikki muut kauniita?
En usko sinua pätkääkään. Provo olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tuon tilanteen tuoma epämukavuus on tyttärelleni sopivan kevyt näpäytys, en tietenkään tahdo mitään pahaa omalle lapselleni mutta kiusaaminen täytyy kitkeä kerrasta poikki. Tyttö on kuitenkin sen verran hyvätapainen, että nielee kyllä tappionsa eikä ala sille kutsumattomalle tytölle mitään pahaa sanomaan. Tunnen oman lapseni, hän pitää nämä asiat päänsä sisällä ja jos "kiusaa" niin kiusaa puhumalla selän takana.
- Ap
Tuo on jotain ihan muuta kuin kevyt näpäytys. Kiusaamiseen pitää puuttua, mutta synttäreiden pilaaminen ei ole oikea keino!
Jos selän takana puhuminen on kiusaamista, niin etkö ikinä syyllisty siihen itse?
No voi herranjumala, ei kai yksi lapsi synttäreitä pilaa?
-Ap
Mä olisin tossa vaiheessa perunut koko syntymäpäivät
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskasti tehty. Ei tuolla tavalla opeteta olemaan syrjimättä. Tuossa viestitään tytölle, että hänellä ei ole oikeutta valita omia vieraitaan. Inhimillistä on se, että kaikkien kanssa ei halua kaveerata. Itse olisin ensin jutellut asiasta tytön kanssa selvittääkseni, mikä on ongelma. Sitten päättänyt jatkotoimenpiteistä.
Miksi muuten tuo kutsutta jäänyt tyttö on epäsuosittu? Rillit, pullea, rumat vaatteet? Vai ilkeä, manipuloiva, rikkoo toisten tavarat vai vähän "onnellinen" eikä oikein osaa ottaa keskusteluun tai toimia ikätasoisesti?Ohis, mutta mitä ihmettä tuo oikein tarkoittaa?
Meilläpäin kiertoilmaus onnellinen tarkoittas semmosta hieman jälkeenjäänyttä, älyllisesti vähemmän lahjakasta tyyppiä. Semmoinen, jolle tarvii selittää vitsit, muttei silti ymmärrä. Ei ihan kehitysvammaiseksi luokiteltava, mutta ei paljoa puutu.
Siis jätti kutsumatta yhden epäsuositun, mutta kutsui muut epäsuositut?
Toivottavasti teillä on riittävän iso koti, että kaikki luokan 25 oppilasta mahtuvat saman pöydän ääreen. Toki tyttösi kutsui myös kaikki pojat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tuon tilanteen tuoma epämukavuus on tyttärelleni sopivan kevyt näpäytys, en tietenkään tahdo mitään pahaa omalle lapselleni mutta kiusaaminen täytyy kitkeä kerrasta poikki. Tyttö on kuitenkin sen verran hyvätapainen, että nielee kyllä tappionsa eikä ala sille kutsumattomalle tytölle mitään pahaa sanomaan. Tunnen oman lapseni, hän pitää nämä asiat päänsä sisällä ja jos "kiusaa" niin kiusaa puhumalla selän takana.
- Ap
Tuo on jotain ihan muuta kuin kevyt näpäytys. Kiusaamiseen pitää puuttua, mutta synttäreiden pilaaminen ei ole oikea keino!
Jos selän takana puhuminen on kiusaamista, niin etkö ikinä syyllisty siihen itse?
No voi herranjumala, ei kai yksi lapsi synttäreitä pilaa?
-Ap
Helposti!
Siskoni teki suunnilleen samoin lapselleen. Kutsui sen epäsuositun, vaikka lapsi esteli. Lopputuloksena oli se, että synttärisankarin tärkeitä tavaroita oli tuhottu, suklaata tuhrittu seiniin ja äidin kukkarosta keittiöstä varastettu rahaa. Kun oli olemassa ihan looginen syy sille, miksi yhtä ei kutsuttu mukaan, mutta kun piti olla niin tasapuolinen!
Meillä on kyllä kutsuttu kaikki luokan tytöt (luokalla vain 9 tyttöä) joka kerta kun synttäreitä on pidetty ja viime vuonna vielä yksi paikkakunnalta muuttanutkin tyttö. Toiset eivät kyllä ole kutsuneet vaan aina on jätetty osa kutsumatta.
No kohta on lapsen syntärit taas edessä ja pitää miettiä mitä tehdään. Kutsutaanko kaikki vai jätetäänkö ne pois jotka eivät lastani synttäreille ole kutsuneet. Kyseessä siis 5. luokan aloittavat lapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi muuten tuo kutsutta jäänyt tyttö on epäsuosittu? Rillit, pullea, rumat vaatteet? Vai ilkeä, manipuloiva, rikkoo toisten tavarat vai vähän "onnellinen" eikä oikein osaa ottaa keskusteluun tai toimia ikätasoisesti?Vaikea arvioida, mutta mun näkökulmasta kutsumatta jätetty tyttö on (kauhea sanoa) epäsuosittu juuri noiden syiden takia. Rillejä ei ole, mutta finnejä löytyy ja vähän pyöreä on, missä ei tietenkään mitään pahaa ole. Kun taas kaikki muut kutsutut ovat kauniita lapsia.
- Ap
Entäs tyttären näkökulma?
Kiva jos se tyttö kiusaakin sinun tyttöäsi. Meillä on jätetty kiusaajat kutsumatta. Ilman kutsua jäi esim. tyttö, joka laittoi haukkumaviestejä lapseni kännykkään ja rääkkäsi yökoulun ajan.
Vierailija kirjoitti:
Siskoni teki suunnilleen samoin lapselleen. Kutsui sen epäsuositun, vaikka lapsi esteli. Lopputuloksena oli se, että synttärisankarin tärkeitä tavaroita oli tuhottu, suklaata tuhrittu seiniin ja äidin kukkarosta keittiöstä varastettu rahaa. Kun oli olemassa ihan looginen syy sille, miksi yhtä ei kutsuttu mukaan, mutta kun piti olla niin tasapuolinen!
Minä olen ainakin päättänyt,että yhden saa jättää kutsumatta,jos siihen on PERUSTELTU SYY. Eli kiusaaminen,huono käytös, epärehellisyys tms. Ujous, silmälasit (?!) tai erilaiset vaatteet tms.eit taas ole näitä syitä.
Ap. teki oikein, kun puuttui yhden tytön kutsumatta jättämiseen, mutta väärin kun kutsui tämän itse ja keskustelematta ensin tyttärensä kanssa. Seuraavalla kerralla sitten viisaammin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi muuten tuo kutsutta jäänyt tyttö on epäsuosittu? Rillit, pullea, rumat vaatteet? Vai ilkeä, manipuloiva, rikkoo toisten tavarat vai vähän "onnellinen" eikä oikein osaa ottaa keskusteluun tai toimia ikätasoisesti?
Olisin istunut alas tytön kanssa ja selvittänyt tilanteen.
On ilkeää kutsua kaikki muut paitsi yksi, mutta syy pitää selvittää. Itse olen käyttänyt sellaista keinoa, että joko kutsutaan luokalta kaikki (tytöt tai pojat) tai jos on yksi tai muutama, jota ei haluaisi kutsua niin sitten rajaan kutsuttujen määrän niin, että vain muutama ei jää kutsumatta (eli jos luokalla vaikka 12 tyttöä ja jotain heistä ei halua kutsua niin sitten saa kutsua vaan 6, jolloin ei ole kiusaamista kun jättää toiset 6 kutsumatta. Parin kutsumatta jättäminen olisi ajattelematonta).
Tässä tasapainoillaan hyvien tapojen ja oikeuden valita omat kaverinsa kanssa. Kannatan molempia, sekä hyviä tapoja että oikeutta valita ystävät. Minusta tuo ylläkuvaamani tapa sopii siihen jos haluaa tarkkaan valita ketä kutsuu. Kutsuu sitten vaan puolet luokan tytöistä niin kutsumattomuus ei kohdistu vaan muutamaan.
Yksi kysymys sitten on se, että miksi niitä kutsukortteja ylipäätään pitää päikyissä, eskareissa tai kouluissa jakaa. Ulkomailla asuessani oli kouluissa usein sääntö, että jos ei kaikki kutsu niin kutsujen jakamisen tulee tapahtua kouluajan ulkopuolella. Vuoden alussa kerättiin yhteytietolista, jota pystyi käyttämään avuksi sitten näitä kutsuja jaettaessa. Minusta tapa oli varsin hyvä ja toimiva. Miettikää miten kornia se olisi jos aikuisetkin jakaisivat töissä hää- tai 50 -kutsujaan.
Mutta takaisin siihen, että syy pitää selvittää. Yhdentutun lapsen luokallaoli yksi hyvin väkivaltainen lapsi, jota ei uskallettu kutsua ihan sen takia, etteivät aikuisetkaan hänen kanssaan pärjänneet. Se on minusta jo ihan pätevä syy jättää kutsumatta, vaikka tosi inhottava lapselle.
Minun tyttöni puolestaan sai kutsun synttäreille luokkakaverin luokse heti koulun jälkeen. Joku siinä kutsussa sai minut uteliaaksi ja varmuudeksi soitin äidilleen, että mitenköhän se poishaku, voinko töiden jälkeen tulla noutamaan. Tytön äiti oli ihmeissään, että ei heillä mitään synttäreitä ole, lapsi on syntynyt keväällä eikä syksyllä.
Tarkoitus oli kavereitten kanssa oikein kunnolla nauraa yhdelle reppanalle, joka luuli pääsevänsä juhliin!
PS. Tytöllä ikää 8v, asutaan maalla, joten nouto kotiin on ihan normaalia, kun kotimatkaa on yli 9 km.
Vierailija kirjoitti:
Meillä meinasi käydä samoin. Tyttäreni luokalta löytyy yks draamakuningatar ja tyttöni ei vaan ollut kertonut asioita kotona.
Mehiläiskuningatar saapui synttäreille ja heti alkoi sättiminen. Kännykkä oli pöydällä, sanoin 2 krt puhelin pois tai heitän sen roskiin ja sitten vein sen roskikseen, tosin en tiputtanut koriin vaan ilmoitin saa kun lähtee pois.
Kakku oli ruma, olen kondiittori ja ehdotin tytölle silmälasien ostamista.
Vedin tytön tämän jälkeen sivuun, sanoin tämä on varoitus 1. Hän on saanut kutsun synttäreille. Jos ei osaa käyttäytyä, hänet heitetään pois ja soitan äidilleen että saa hakea pois.
Eipä mennytkään kauaa kun mehiläiskuningatar aloitti show'n sa ja soitin äidille. Onneksi isoveli on tosi kovassa maineessa, isoveli tuli pitämään seuraa kun vein tytön ulos ja odottelin kunnes äiti tuli hakemaan.
Tyttö oli aluksi todella vihainen, sitten murjotti ja lopulta pyysi takaisin sisälle, ilmoitin ehkä 5 v päästä kun osaa käyttäytyä.
Äidille kerroin tytön käytöksestä, tyttö tietenkin sanoi ei pidä paikkansa ja kerroin vanhin lapsi täyttää 17 v, ensimmäinen kerta kun vieras joudutaan pistää pihalle.
No, kuningatar alkoi show'n heti ma, mutta tyttäreni olikin valmiina. Ai, onks toi se puhelin joka kävi meidän roskiksessa. Joo, ikävä kun sun piti lähtee, meillä oli tosi kivaa.
Kerroin myös opettajalle tapahtuneesta.
Jos meillä olisi suklaata lennellyt, olisin tehnyt heti stopin.
Vierailija kirjoitti:
Minun tyttöni puolestaan sai kutsun synttäreille luokkakaverin luokse heti koulun jälkeen. Joku siinä kutsussa sai minut uteliaaksi ja varmuudeksi soitin äidilleen, että mitenköhän se poishaku, voinko töiden jälkeen tulla noutamaan. Tytön äiti oli ihmeissään, että ei heillä mitään synttäreitä ole, lapsi on syntynyt keväällä eikä syksyllä.
Tarkoitus oli kavereitten kanssa oikein kunnolla nauraa yhdelle reppanalle, joka luuli pääsevänsä juhliin!
PS. Tytöllä ikää 8v, asutaan maalla, joten nouto kotiin on ihan normaalia, kun kotimatkaa on yli 9 km.
Toivottavasti tuo äiti teku lapselleen selväksi, että noin ei tehdä. Olisin nyös ilmoittabut kouluun, ja kysynyt kiusataanko lastani koulussakin.
Vierailija kirjoitti:
Olet kyllä aika kamala äiti! Mä olisin jättänyt koko synttärit pitämättä jos mun äiti olisi alkanut määräilemään ketä kutsutaan.
Ja sä olet kamala ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Kamala kun hirveä lapsi. Miten äiti suhtautui asiaan?
ap teit oikein
oikea tie ei ole "mä saan valita kaverini"
vaan se että pystytään osoittamaan solidaarisuutta ja empaattisuutta myös syrjityille, joka tuo epäsuosittu ei-kutsuttu tyttö on.
Itse olen lapsesta asti ollut sellainen, että aina pyysin epäsuositut mukaan, sillä tuntui pahalta että he olivat yksin ja heitä kiusattiin. Omat ystäväni jopa joskus sanoin että "pilasin" meidän juttujamme kutsumalla epäsuosittuja mukaan. Epäsuosituissa ei ollut mitään vikaa ihmisinä. Tavallisia lapsia ja nuoria eikä mitään kiusaajia!
Ap opetat lastasi aivan oikeaan suuntaan. Vanhemman tulee vielä ohjata 10-vuotiasta, eikä vaan tehdä kaikkea hänen mielensä mukaan. Oikea eettisyys ja moraali kehittyy ohjauksen kautta. Jos useammat ihmiset kiinnittäisivät huomiota epäsuosittuihin ja yksinäisiin, he eivät enää olisi epäsuosittuja ja yksinäisiä ja säästyisivät monelta traumalta!