Te jotka ruokitte nelihenkisen perheen muutamalla satasella kuukaudessa...
... mitä teidän alakoululaiset syö aamu-,väli- ja iltapalaksi? Meillä menee ruokaan ainakin tonni kuussa, ja siitä olisi pakko saada reilusti alennettua. Kerran päivässä syödään kunnon ruoka, ja siihen menee korkeintaan kymppi yleensä, lihaa pitää aina olla miehelle, sille ei kasvisruoka kelpaa. Jos ostan lihaa tai lohta liki kympillä, niin lisuke on halpaa eli yleensä perunaa. Se on mun mielestä ihan kohtuullinen hinta neljän ihmisen ruuasta.
Meidän rahat menee varmasti siihen että kaikki syö jugurtteja yms. aamulla, illalla ja välipaloina, niihin menee monta euroa päivässä, mies syö kaurapuuroa aamulla, me muut ei. Leipääkin syödään lasten kanssa vähän kausittain, mies syö ruisleipää joka päivä.
Herkkujakin ostetaan, ja ne toki osaan jättää pois. Nuo pienet syömiset mietityttää, että ne kun pitäisi muutta enemmän vaikka hedelmä/kasvispuolelle jo terveellisyydenkin takia, mutta onko ne sit siinä, ja onko se tosiaan niin halpaa että meilläkin ruokakuluista lähtisi vaikka kolmannes? Itse en jaksa sämpylöitä tekemään, olen töistä tullessa niin väsynyt että en jaksa mitään erikoista tehdä iltaisin.
Kommentit (186)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole väittänyt että vanukkaat olisi terveellistä, niitä nuo kakarat tietysti tykkää syödä kun kyllästyvät jugurttiin monta kertaa päivässä. Eikä meillä riitä jos tekee 400g kanaa tai lihaa soosiksi, hyvä jos miehelle ja pojille riittää, itse saan sitten syödä sitä jugurttia ja leipää.
ap
Ei vaan sillä kertaa sinä ottaisit jääkaapista tai pakastimesta itsellesi lämmitettäväksi sen annoksen, jonka olet laittanut talteen silloin, kun ruokaa jäi syömättä. Sitä nimittäin ei ole määrätty missään laissa eikä asetuksessa, että jokasen perheenjäsenen on syötävä samaa ruokaa.
Toinen tapa on jakaa ruoka kahteen erään siten, että ensimmäisenä syömään tulevat eivät loni kaikkia sattumia omalle lautaselleen niin, että jälkeetuleville jää pelkkää lientä. Erien ei tarvitse olla yhtä suuria. Jos ensin syö mies ja poika, sitten sinä ja toinen poika, ensimmäisessä erässä voi olla noin 2/3 , johon lisäät toisen erän 1/3 sitten, kun sinä ja toinen poika alatte syömään.
No ei sitä ylimääräistä jää sitten kun teen vaan 400g lihaa, jos ostan kaksi pakettia eli 800g ruokaa jää yli. 600g paketti joskus riittää, joskus pojilla onkin kovempi nälkä ja ruoka ei meinaa riittää. Ei meilä kuitenkaan aleta nälässä olemaan, kun kerran päivässä ruoka tehdään sitä pitää kaikille riittää jotta maha tulee täyteen, sehän sitä estää ettei syödä sitten liikaa välipaloja.
ap
Kyllä kuulostaa siltä että asenteesta tuo teidän ruokalasku on kiinni: isälle ei kelpaa kasvisruoka vaan lihaa pitää aina olla, äidille ja lapsille ei kelpaa puurot ja leivät vaan pitää olla makeita jogurtteja ja vanukkaita. Eillinen ruokakaan ei kenellekään kelpaa kun ei tässä mitään jätemyllyjä olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leipä epäterveellistä, mutta vanukkast sopivaa iltapalaruokaa? Nyt mä oon kaiken kuullut.
Meillä ostetaan jugurtti litran purkeissa, maksaa 1,29€/prk. Itse syön turkkilaista Lidlistä, 2,59€/prk. Iltapalaksi lapset syö esim. ruisleipää, jonka päällä kinkkua, juustoa, kurkkua ja paprikaa. Sekö vanukasta huonompaa... en usko. Joskus on karjalanpiirakoita esim.Lidlin paistopisteestä tai Malvialan coctailpiirakoita, jotka itse paistetaan. Ne on välillä tarjouksessa 2,99 iso laatikko.
10 euroa lihaan/ateria on aika paljon. Lidlissä on usein broileri tarjouksessa, nyt näkyy olevan ohut fileeleike 8,31€/kg eli 3,99/pkt. Siitä kastike, lisäksi kermapurkki 0,51€. Mausteita. Riisiä (0,50€), parsakaalia ja kukkakaalia höyrytettynä, ne saa yhdelle aterialle 1,50€:lla. Jolloin onkin 4 hengen ateria pöydässä hintaan 6,50€.
Niin ja se 2,92€ jauheliha on sikanautaa. Se on ihan ravinnoksi keĺpaavaa. Lihapulliin tms. ehdotonta.
En ole väittänyt että vanukkaat olisi terveellistä, niitä nuo kakarat tietysti tykkää syödä kun kyllästyvät jugurttiin monta kertaa päivässä. Eikä meillä riitä jos tekee 400g kanaa tai lihaa soosiksi, hyvä jos miehelle ja pojille riittää, itse saan sitten syödä sitä jugurttia ja leipää. Enkä sanonut että joka kerta menee kymppi, sanoin että enintään, tottakai yritän katsoa aina mikä olisi edullinen mutta hyvä ja kotimainen liha. Nauta-sika jauheliha 700g maksaa 3,65€ Prismassa siitä saa aika edullisen ruuan.
Valion 1,5 litran maustettu jugurtti on Prismassa 2,35€ (mä syön siitä sen 3 päivää) ja katsoin maustamattomien litrahintoja, ja ne oli halvimmillaan 8 centtiä litra halvempaa, siihen kuitenkin pitää sitten lisätä niitä lisukkeita että sitä pystyisi irvistelemättä syömään. Ja partajugurtti tosiaan on Prismassa tuon hintaista, sitäkin olen joskus ostanut, mutta sekin vaatii maustamista että sitä ilkeää syödä. Ja joo, pienet karjalanpiirakat on Minimanissa usein 2,99€ (Lidlissä aina paljon kalliimpia) Niitä voisi tosiaan pakkaseen ostaa, ja ottaa aina sopiva määrä jääkaappiin sulamaan. Ruispalat maksaa Prismassa 1,67€ ja se paketti meillä kestää vähintään sen 3-4 päivää jos sitä syö pääasiassa vaan mies, sen viilit maksaa 24 centtiä/kpl, ja ne jugurttijuomat maksaa pari centtiä enemmän, kun se neljän pakkaus on vähän yli euron hintainen. 8kpl activia jugurttia maksaa muistaakseni jotain 3,6€ eli 45 centtiä/kpl. Miehen iltapala tekee aika tarkkaan euron per päivä. Mies syö aamupalaksi kaurapuuroa, 750g paketti maksaa 62 centtiä (pikakaurahiutaleet) Prismassa, ja mun mielestä sillä kestää se kyllä kauemman kuin viikon. Sit juo kahvia ja syö kaks ruispalaa, molemmat puolet, ja välissä voita, juustoa ja leikkelettä. Ei se miehen aamupalakaan ole kallis.
En tiedä mihin sitä rahaa menee niin helvetisti, usein siinä ostoksissa on sitten mukana jotain ylimääräistäkin mikä ei ole ruokaa, se nostaa kuitin loppusummaa, ja tietysti ne herkut joita on joka kerta muutamalla eurolla. Pitää kyllä tehdä joku exel että mihin ne rahat oikeesti menee, aika hyvä on jos Ässältä alkaa saada tarkemman raportin kuin mitä nyt että mitä on ostanut, helpottais omaa hommaa kun tarvis ite kattoo vaan mitä on ostanut Cittarilta ja Minimanista, niissä kun en käy kuin kerran pari kuussa, korkeintaan.
ap
En jaksanut lukea tarkkaan, mutta jos te noita karjalanpiirakoita ja yksittäispakattuja jogurtteja syötte jatkuvasti, niin niistä sitä hintaa tulee. Ihmeellistä tuollainen kun ehdottaa halvempaa jogurttia niin toteat vaan että "hyi, ei pysty irvistelemättä syömään."
Ruokalaskua saa helposti alas sillä että vähän monipuolistaa niitä omia makutottumuksiaan, jotta muutkin kuin vain kalliit jogurtit kelpaa. "Jätemyllyksi" ryhtymistä ei kannata myöskään pelätä, se ruoka ei muutu myrkyksi vaikka sitä päivän seisottaisikin jääkaapissa tai säilöisi pakkaseen.
Ei meillä karjalanpiirakoita syödäkään, joku vaan ehdotti sitä halvaksi välipalaksi kun ison pakkauksen saa 2,99€. Ei niitä todella happamia oikeasti pysty syömään, en pysty greippiäkään syömään, ottaa leukaperiin kipeää. Minä myönnän sen että olen sokerin orja, ja todellakin haluaisin päästä siitä eroon, mutta en ole myöskään happaman ystävä. Lapset joskus nuoleskelee sitruunan puolikasta ja mulla irvistyttää jo katsoa sitä, nyt jo ajatteleekin niin tuntuu leukaperissä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kuulostaa siltä että asenteesta tuo teidän ruokalasku on kiinni: isälle ei kelpaa kasvisruoka vaan lihaa pitää aina olla, äidille ja lapsille ei kelpaa puurot ja leivät vaan pitää olla makeita jogurtteja ja vanukkaita. Eillinen ruokakaan ei kenellekään kelpaa kun ei tässä mitään jätemyllyjä olla.
Joo, niin on. Ja miehelle kun siitä puhuu, se ei usko että siinä on mitään järkeä alkaa pihistellä ja syödä vielä huonommin kun jo syödään. Silti mies on kauhuissaan kun näkee kauppakuitin loppusumman, mäkättää kun mulla menee rahaa, ja minä olen sanonut että menepä itse kauppaan ja katso antaako ne sulle sieltä ilmaseksi kaikki.
ap
Kyllä se ruisleipä on terveellisempää kuin tuo järetön sokerijogurttien syönti. Nälkääkin pitää paremmin.
Maitohappobakteereista kannattaa hankkia tietoa. Siitä Activiasta saa lähinnä sokeria, joka ylläpitää tulehduksia. Väitän, että purkkitavara on halvinta, suhteessa (pitoisuus/annos).
En kerta kaikkiaan käsitä, kun sanotaan, että "harva ruoka on hyvää uudelleen lämmitettynä". Minun tekemistäni ovat lähes kaikki. Siis esimerkiksi kaikki keitot ja .kastikkeet. Itse teen tomaattikeittoa, hernekeittoa, kanakeittoa, linssikeittoa (kookosmaidolla), bataattikeittoa ja ihan kaikki nämä ovat hyviä monta päivää.
Kastikkeen kanssa toki enimmäkseen lisäke meillä keitetään samana päivänä. Kankastikkeet, tonnikala-, sardiini-, arrabiata jne. jne. kaikki maukkaita uudelleen lämmitettyinä. Jauheliharuuat myös, niitä teen tosin aika vähän, kun ei punaista lihaa juuri syödä. Myös makaroonilaatikko (teen broilerinjauhelihaan) maistuu uudelleen lämmitettynä, miksei?
Tänään teen eilisestä kanasta ja riisistä risoton. Sattuu olemaan pari currywurstia, niin ne sekaan - tuoreita kasviksia, sipulia, yrttejä ja loraus valkkaria (kun sitä on pullo auki).
Edellisen päivän puuroista ja perunamuusista teen rieskaa, jota lapset rakastavat. Kaurapuurosta saa myös pannaria.
Vähän suunnittelua ja soveltamista vaatii, jos haluaa selvitä myös mahdollisimman halvalla.
Minä ymmärrän ap:ta.
Oletteko te, jotka ruokitte 4-5- hlöä kuussa muutamalla satasella todella syynänneet kuittinne, myös ne pelkät maidonhakureissut jne.?
Mutta kun luen, mitä te syötte, niin ymmärrän miksi meidän ruokalasku on n 800e/kk. Ja huom herkkuja meillä on viikossa yhteensä kymmenellä eurolla, ja se sisältää 2 levyä suklaata, sipsipussin, lasten karkkipäivän karkit, jäätelöä tai leivontatarvikkeita. Eli herkkuja 40-50e/kk.
Mutta perusarkiruoka on meillä se, joka maksaa. Ja se, että käytämme paljon luomua. Aina luomumaitoa, sitä menee 4 l viikossa. Valion luonnonjogurttiin menee viikossa 12 e. Pastaan 1e.
En osta tarjouslihaa, koska haluan ostaa lihan luomuna. Kananmunat on luomua. Leipä täysjyväruista. Omenat luomua. Lähes ainostaan kotimaisia vihanneksia.
Kuten ap, 400 g jauheliha tai kanapaketti on aika vähän 4-5 henkilölle.
Meillä ei vedetä omatekoista risifruttia (emme tykkää mausta, mutta ei siinä mitään ravintoarvoakaan ole tai edes jotain joka täyttäisi vatsan).
Jogurttia menee reilu litra päivässä. Sitä syödään pakastemarjojen ja myslin kanssa.
Kotimainen ja luomu maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole väittänyt että vanukkaat olisi terveellistä, niitä nuo kakarat tietysti tykkää syödä kun kyllästyvät jugurttiin monta kertaa päivässä. Eikä meillä riitä jos tekee 400g kanaa tai lihaa soosiksi, hyvä jos miehelle ja pojille riittää, itse saan sitten syödä sitä jugurttia ja leipää.
ap
Ei vaan sillä kertaa sinä ottaisit jääkaapista tai pakastimesta itsellesi lämmitettäväksi sen annoksen, jonka olet laittanut talteen silloin, kun ruokaa jäi syömättä. Sitä nimittäin ei ole määrätty missään laissa eikä asetuksessa, että jokasen perheenjäsenen on syötävä samaa ruokaa.
Toinen tapa on jakaa ruoka kahteen erään siten, että ensimmäisenä syömään tulevat eivät loni kaikkia sattumia omalle lautaselleen niin, että jälkeetuleville jää pelkkää lientä. Erien ei tarvitse olla yhtä suuria. Jos ensin syö mies ja poika, sitten sinä ja toinen poika, ensimmäisessä erässä voi olla noin 2/3 , johon lisäät toisen erän 1/3 sitten, kun sinä ja toinen poika alatte syömään.
No ei sitä ylimääräistä jää sitten kun teen vaan 400g lihaa, jos ostan kaksi pakettia eli 800g ruokaa jää yli. 600g paketti joskus riittää, joskus pojilla onkin kovempi nälkä ja ruoka ei meinaa riittää. Ei meilä kuitenkaan aleta nälässä olemaan, kun kerran päivässä ruoka tehdään sitä pitää kaikille riittää jotta maha tulee täyteen, sehän sitä estää ettei syödä sitten liikaa välipaloja.
ap
Asennevika se on, jos ei millään voi yksittäin ostetun pikkuvanukkaan sijasta keittää litraa maitoa kiisseliksi ja jakaa sitä 6 annokseen. Ja asenteesta sekin on kiinni, että pitää täyttää vatsaa nimenomaan kalliimmilla ruoka-aineilla eikä esimerkiksi tähän aikaan vuodesta niin edullisilla ja terveellisillä juureksilla, kaalilla ym.
Ei tarvitse olla silti nälässä, vaikka ei söisi kolmea kanankoipea yhdellä aterialla, vaan vatsaa voi täyttää vaikkapa salaatilla.
Sinä olet saanut tässä ketjussa paljon hyviä neuvoja niin halvempiin ruokiin kuin kalliiden ostosten hallintaan. Mutta omapa on ongelmasi, jos jokaiseen neuvoon vänkäät vastaan " muttakun meillä ..." Itse sinä valintasi teet ja jatka vaan valitsemallasi tiellä, eli täytä ihan vapaasti perheesi vatsat kalliilla ruuilla, herkkuja unohtamatta!
Vierailija kirjoitti:
Osta maustamatonta jugurttia, johon itse kukin lisää mitä parhaaksi näkee: marjoja ( vielä ehditte poimia ...), hedelmiä, mysliä tai vaikka kauraryynejä ja pähkinää. Voi sitä tehdä itsekin, mutta viili on paljon helpompaa, ja senkin lisänä voi olla mitä vaan. Myös itsetehty rahka on hyvää, perusresepti on purkki kermaa vaahtona, purkki rahkaa ja lisäksi ihan mitä vaan, marjoja, hedelmiä (ananas käy vain jos syödään heti) tai vaikka suklaata.
Maitokiisseli on halvempaa kuin kaupan vanukkaat, ja voi tehdä monella mausteella perusreseptillä. Sitäkin voit tehdä sunnuntaina reilumman erän ja annostelet jääkaappiin odottamaan maanantain koulustatulijoita.
Rahkaan voi laittaa vaikka vanilijajogurttia. Ei ole pakko olla kermaa. Sokeria ei tarvitse lisätä. Jogurtti tietenkin aina litran purkissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, niin on. Ja miehelle kun siitä puhuu, se ei usko että siinä on mitään järkeä alkaa pihistellä ja syödä vielä huonommin kun jo syödään. Silti mies on kauhuissaan kun näkee kauppakuitin loppusumman, mäkättää kun mulla menee rahaa, ja minä olen sanonut että menepä itse kauppaan ja katso antaako ne sulle sieltä ilmaseksi kaikki.
ap
Jospa ihan vaan kylmän viileästi kokeilisit tehdä kasvisruokaa. Alkuun vaikka kerran viikossa. Saattaisi jopa parantaa miehen vatsan toimintaa, koska kasviksissa on paljon kuituja ja toisekseen punainen liha+peruna on aika huonosti sulatettavaa ruokaa vatsalle ja perunassakaan ei ole kovin paljon kuituja.
Onko muuten perheen aikuisilla varaa laihduttaa? Onko ruuan annoskoot sopivia? Usein puhutaan miesten annoksista, mutta aika harva oikeasti tarvitsee mitään jättiannoksia.
Mulla tuli mieleen, kun monet kehottavat leipomaan itse leivät, että ainakin kotikaupungissani on sellainen ns. leivän jakelupiste samassa paikassa, missä on kerran viikossa ruokakassien jakelu. Kyseinen tupa on auki joka päivä monta tuntia, ja sieltä saa hakea ilmaiseksi leipää jota kaupat antavat pois, ja ihan valehtelematta sitä on kasoittain. Emme ole ihan köyhä perhe, mutta ei ole ylimääräistäkään, joten kerran viikossa joko mies tai minä käy tuolla täyttämässä repun täyteen leipää. Viimeksi kävin tiistaina, ja nyt meillä on pakastimessa ainakin ruispaloja, kaurapaloja, paahtoleipää, Pågenin unikkotoastia ja Reissumiestä kolme pussia. Pöydälle jäi joku tumma "tänään paistettu"-herkkuleipä ja Realia. Ja kaikki nämmä siis täysin ilmaiseksi. Kun tuon hoksasin, ei olla sen jälkeen kaupasta leipää ostettu. Kyseistä paikkaa ei vaan mainosteta missään. Ihan vaan vinkkinä, josko muissakin kaupungeissa olisi jotain saman suuntaista. Roskiin ne leivät menevät, jos ei kukaan hae pois. Kierrätystä ja säästöä, minä tykkään :)
Ja ihan keskisuuressa kaupungissa Uudellamaalla asutaan.
Minkä ihmeen takia leipä on niin myrkkyä monelle? Terveellisiä kuituja ja pitää nälän ja hiilihydraatteja elimistö tarvitsee. Älkää opettako lapsiakin nirsoiluun ja ruokavillityksiin!
Vierailija kirjoitti:
Oletteko te, jotka ruokitte 4-5- hlöä kuussa muutamalla satasella todella syynänneet kuittinne, myös ne pelkät maidonhakureissut jne.?
Mutta kun luen, mitä te syötte, niin ymmärrän miksi meidän ruokalasku on n 800e/kk. Ja huom herkkuja meillä on viikossa yhteensä kymmenellä eurolla, ja se sisältää 2 levyä suklaata, sipsipussin, lasten karkkipäivän karkit, jäätelöä tai leivontatarvikkeita. Eli herkkuja 40-50e/kk.
Mutta perusarkiruoka on meillä se, joka maksaa. Ja se, että käytämme paljon luomua. Aina luomumaitoa, sitä menee 4 l viikossa. Valion luonnonjogurttiin menee viikossa 12 e. Pastaan 1e.
En osta tarjouslihaa, koska haluan ostaa lihan luomuna. Kananmunat on luomua. Leipä täysjyväruista. Omenat luomua. Lähes ainostaan kotimaisia vihanneksia.
Kuten ap, 400 g jauheliha tai kanapaketti on aika vähän 4-5 henkilölle.
Meillä ei vedetä omatekoista risifruttia (emme tykkää mausta, mutta ei siinä mitään ravintoarvoakaan ole tai edes jotain joka täyttäisi vatsan).
Jogurttia menee reilu litra päivässä. Sitä syödään pakastemarjojen ja myslin kanssa.
Kotimainen ja luomu maksaa.
Luomu ja kotimainen on omia arvovalintoja ja tokihan ne maksaa. Kotimaiset vihannekset on ok kesällä mutta en ymmärrä talvella kotimaisten ja ravintoköyhien kasvihuonevihannesten syöntiä. Kananmunissa ja lihoissakin on paljon hyviä ja eettisiä vaihtoehtoja tuon kalliin luomu-sertifikaatin lisäksi.
Mieheksi kasvavat pojat tarvitsevat LIHAA. Siitä ei pääse yli eikä ympäri. Kasvisruokavouhottajat pitäkööt suunsa kiinni, itse ovat kasvaneet jo aikuisiksi ja ovat jossain toimistotöissä joissa perse leviää muutenkin. Ap tuskin haluaa paperinohuita nyhveröpoikia joita aletaan kiusata koulussa. Lihasten ja luiden kasvattaminen vaatii kunnon sapuskat, ja se maksaa. Sen sijaan sokeriskeidat voi jättää huoletta pois, ja myös ne halvatun suklaamannapuurot, joita täällä myös on suositeltu. Myöskään maitoa ruokajuomaksi tai muuten vaan juomaksi ei tarvita. Maito kyllä sisältää kalsiumia ja d-vitamiinilisän, mutta ei ne maidosta kehoon imeydy, joten siinä menee rahat hukkaan.
En jaksanut selata koko ketjua, joten sori jos tulee toistoa. Puurot hyviä aamu/ilta/välipaloja, ja niitä kannattaa terästää erilaisilla siemenillä (mieluiten liotetuilla tai vastajauhetuilla, niin saa ravintoaineet parhaiten hyödynnettyä). Pellavan-kurpsitsan- auringonkukan- chian tai seesaminsiemenet tosi hyviä ja edullisia isoissa pakkauksissa ostettuina. Puuroon sopii voisilmäksi erinomaisesti kotitekoinen maapähkinävoi, edullista ja mielestäni terveellistä, lisäksi hyvää!
Viiliä kannattaa tehdä itse, tosi halpaa ja nopeaa. siitäkin saa siemenillä täyttävämpää. Jugurttikin on edullisempaa ja usein terveellisempää itse tehtynä, joskin ei ihan niin nopeatekoista kuin viilin teko. Silloin tällöin kyllä teen parin litran lasipurkillisen jugurttia, se säilyy viikon verran. Tykkään myös kotitekoisen jugurtin mausta, ei mitään sokerihöttöä.
Talvella säästän vihersalaatti yms kuluissa idättämällä mungpapuja. Olen todella tumpelo viherpeukalo, joten jos minulta onnistuu mungpavun idättäminen, niin onnistuu oikeasti keltä vaan! Ensin yön yli liotus, sitten huuhtelu ja idätyslävikköön. Parin päivän ajan huuhtelu aamuin illoin ja äkkiä valtava sato valmis :) Kaikkea muutakin voi idättää, herneenversoja esim.
Välipalavinkkinä mulla lisäksi uunissa tehty perunapannari tai perunamunakas. Teen kerralla pellillisen. Perunapannariin sopii erinomaisesti juustonjämät. Pellillinen kaalipiirakkaa (rahka-voitaikina) myös kiva välipala. Leikkaan paloiksi ja pakastan.
Vierailija kirjoitti:
Mieheksi kasvavat pojat tarvitsevat LIHAA. Siitä ei pääse yli eikä ympäri. Kasvisruokavouhottajat pitäkööt suunsa kiinni, itse ovat kasvaneet jo aikuisiksi ja ovat jossain toimistotöissä joissa perse leviää muutenkin. Ap tuskin haluaa paperinohuita nyhveröpoikia joita aletaan kiusata koulussa. Lihasten ja luiden kasvattaminen vaatii kunnon sapuskat, ja se maksaa. Sen sijaan sokeriskeidat voi jättää huoletta pois, ja myös ne halvatun suklaamannapuurot, joita täällä myös on suositeltu. Myöskään maitoa ruokajuomaksi tai muuten vaan juomaksi ei tarvita. Maito kyllä sisältää kalsiumia ja d-vitamiinilisän, mutta ei ne maidosta kehoon imeydy, joten siinä menee rahat hukkaan.
Hehe. Mun intialainen mieheni on kylläkin lapsesta saakka (kuten koko sukunsa lukematon määrä sukupolvia taaksepäin) ollut kasvissyöjä ja oikein hyvin on pärjännyt, kuten muutkin sukunsa (miehet). Proteiininlähteenä hänellä on juustot, täysjyväviljat, (cashew)pähkinät, kikherneet, pavut, linssit ja muut palkokasvit. Kasviksista hän ei edes eriyisemmkn tykkää, kasviscurryt ja salaatit jäävät lautaselle mutta linssisopat yms kyllä maittaa. Lihan ja kalan hajusta sanoo, että haisee ihan paskalle. Mua naurattaa kun aikanaan suomalaisia kavereitani tuli vierailulle Intiaan, ja he eivät meinanneet uskoa, että skrodet, lihaksikkaat miehet (mieheni plus kaverinsa) olivat vauvasta saakka olleet kasvissyöjiä. Hyvin oli heihin lihapropaganda purrut, uskomus siitä että pakko saada lihaa tai kuolo korjaa.
Ps.vegemiehen sperma ei muuten maistu mädälle kananmunalle! :D
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, tosin en nyt ihan 200 - 300 eurolla siihen pystynyt (toisaalta meillä myös panostetaan kotimaiseen ja luomuun sekä lähiruokaan, mitä en ehkä tekisi niin paljoa jos rahasta olisi tiukkaa). Siitä asti kun ostin älypuhelimen pari vuotta sitten, olen seurannut kaikkia talouskulujamme sentin tarkkuudella. 4 hengen ruokkimiseen meni keskimäärin 530 e, nyt kahdelle aikuiselle menee hieman yli puolet tuosta. Virhettä tulee siitä, että pesuaineet ja vessapaperit on osin tuossa mukana kun en aina jaksanut niitä erotella. Mies syö lisäksi joskus työpaikkalounaan (max 50 e/kk), itse syön aina eväitä.
Jos se 400 g jauhelihaa ei riitä täyttämään mahoja, niin ei heti tartte välttämättä ostaa toista pakettia. Osan voi korvata lähes kaikisa ruoissa vaikka soijarouheella tai pavuilla, täyttävät yhtä lailla ja on terveellisempää kun ei syödä ihan niin paljoa lihaa - ja silti edelleen lihan makua on sapuskassa ihan kunnolla. Vaikkapa pstakastiketta voi jatkaa myös porkkanaraasteella ja vaikka millä muulla, ihminen ei tosiaan ihan oikeasti tarvitse joka päivä joka aterialla satoja grammoja lihaa.
Jos kaikissa ehdotuksissa on jokin vika (ei saa olla hapanta, pitää olla sokeria, mutta silti ei voi syödä leipää kun on epäterveellistä, mihinkään ei ole aikaa tai jaksamista ja ei voida huolehtia hävikistä eikä mies tahdo tinkiä tavoistaan jne) niin sitten on vaan pakko tosiaan hyväksyä iso kauppalasku. Sitä on täysin mahdollista pienentää, mutta se vaatii kulutustottumusten ja asenteiden muokkaamista (ihan yhtä lailla mieheltä ja ehkä lapsiltakin, ei aloittaja tietenkään tähän ihan yksin pysty jos muu perhe hinaa vastaan). Hyvä alku on ihan oikeasti pitää kuukausi tarkkaa kirjaa, aluksi ihan jokainen ruoka-aineryhmä erikseen. Kun kokonaiskuva selkiytyy ja oikeat konstit on löytyneet, riittää ylläpitoseuranta eli paljonko ruokaan menee rahaa per kk. Nykyään tosiaan puhelimiin saa näppäriä appseja, joiden avulla seuranta on hyvin vaivatonta toteuttaa.
Jos tilanne on oikeasti se, että ruokamenoja täytyy leikata, niin mä istuttaisin koko perheen pöytään juttelemaan asiasta (miehen kanssa sitten erikseen ennen sitä kunnon keskustelu, että tajuaa tilanteen ja olette samalla puolella, ihan kaikkea ei lasten tartte kuulla). Sitten ensin tuo kulujen seuranta koko perheen projektiksi, jokainen ottaa jokaisen kuitin talteen. Sen jälkeen keinot sovitaan yhdessä, ja sovitaan vaikka myös mitä kivaa osalla säästyneistä rahoista voidaan tehdä. Ei tällainen saa jäädä yhden ihmisen työmaaksi, niin että aloittaja sitten saa vain nurinaa osakseen kun koittaa toimia yhteiseksi hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hehe. Mun intialainen mieheni on kylläkin lapsesta saakka (kuten koko sukunsa lukematon määrä sukupolvia taaksepäin) ollut kasvissyöjä ja oikein hyvin on pärjännyt, kuten muutkin sukunsa (miehet). Proteiininlähteenä hänellä on juustot, täysjyväviljat, (cashew)pähkinät, kikherneet, pavut, linssit ja muut palkokasvit. Kasviksista hän ei edes eriyisemmkn tykkää, kasviscurryt ja salaatit jäävät lautaselle mutta linssisopat yms kyllä maittaa. Lihan ja kalan hajusta sanoo, että haisee ihan paskalle. Mua naurattaa kun aikanaan suomalaisia kavereitani tuli vierailulle Intiaan, ja he eivät meinanneet uskoa, että skrodet, lihaksikkaat miehet (mieheni plus kaverinsa) olivat vauvasta saakka olleet kasvissyöjiä. Hyvin oli heihin lihapropaganda purrut, uskomus siitä että pakko saada lihaa tai kuolo korjaa.
Ps.vegemiehen sperma ei muuten maistu mädälle kananmunalle! :D
En ole maistellut intialaismiesten spermoja, mutta ainakin he haisevat tosi voimakkaalta. Johtuukohan ruokavaliosta? Tuntuu, että se haju puskee suoraan huokosista, sellainen rasvan, lampaan ja valkosipulin sinfonia. On siinä bukeessa paljon muutakin, mutta liian voimakas tuoksu joka tapauksessa noin muiden bussimatkustajien kannalta.
"Jos kaikissa ehdotuksissa on jokin vika (ei saa olla hapanta, pitää olla sokeria, mutta silti ei voi syödä leipää kun on epäterveellistä, mihinkään ei ole aikaa tai jaksamista ja ei voida huolehtia hävikistä eikä mies tahdo tinkiä tavoistaan jne) niin sitten on vaan pakko tosiaan hyväksyä iso kauppalasku. Sitä on täysin mahdollista pienentää, mutta se vaatii kulutustottumusten ja asenteiden muokkaamista (ihan yhtä lailla mieheltä ja ehkä lapsiltakin, ei aloittaja tietenkään tähän ihan yksin pysty jos muu perhe hinaa vastaan)."
Hyvä kommentti, oon samaa mieltä! Hiljattain yhteen toiseen ketjuun kirjoitin ex-kollegasta, joka söi aamupalan joka aamu töissä:
- valmis kolmioleipä tai patonki (usein ostettu esim rautatieaseman baguetesta kun oli matkan varrella)
- kaupan valmis smoothie tai tuorepuristettu mehu
- starbucksin kylmä kahvijuoma
Tämä kollega sanoi hyyiiiii puurolle, sanoi myös etteivät lapsensakaan suostu sitä syömään. Samaan aikaan tämä rouva usein päivitteli sitä miten ruoka on niin kallista ja palkka menee lähes kaikki syömiseen eikä esim matkusteluun ole varaa heillä. Turha valittaa, jos itse ei jaksa edes aamupalaleipiään tehdä, tai edes harkita aamupuuroon keittämistä. Ai niin, puuron osalta sanoi, että "on höttöä" eikä pidä nälkää. Kun ehdotin, että laittaa vaikka auringonkukansiemenmurskaa, rahkaa tai raejuustoa ja tilkan oliiviöljyä sekaan, niin myönsi ettei tykkää.
Joo, mies syö nykyään maitohappobakteereja myös purkista, kun ne reumalääkkeet ja särkylääkkeet on sen verran voimakkaita. Ei varmaan sitä activiaa tarvisi, se vaan on tapojensa orja. Ne purkkibakteerit tulee kalliimmaksi kuin se jugurtti.
ap