Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka ruokitte nelihenkisen perheen muutamalla satasella kuukaudessa...

Vierailija
11.08.2016 |

... mitä teidän alakoululaiset syö aamu-,väli- ja iltapalaksi? Meillä menee ruokaan ainakin tonni kuussa, ja siitä olisi pakko saada reilusti alennettua. Kerran päivässä syödään kunnon ruoka, ja siihen menee korkeintaan kymppi yleensä, lihaa pitää aina olla miehelle, sille ei kasvisruoka kelpaa. Jos ostan lihaa tai lohta liki kympillä, niin lisuke on halpaa eli yleensä perunaa. Se on mun mielestä ihan kohtuullinen hinta neljän ihmisen ruuasta.
Meidän rahat menee varmasti siihen että kaikki syö jugurtteja yms. aamulla, illalla ja välipaloina, niihin menee monta euroa päivässä, mies syö kaurapuuroa aamulla, me muut ei. Leipääkin syödään lasten kanssa vähän kausittain, mies syö ruisleipää joka päivä.
Herkkujakin ostetaan, ja ne toki osaan jättää pois. Nuo pienet syömiset mietityttää, että ne kun pitäisi muutta enemmän vaikka hedelmä/kasvispuolelle jo terveellisyydenkin takia, mutta onko ne sit siinä, ja onko se tosiaan niin halpaa että meilläkin ruokakuluista lähtisi vaikka kolmannes? Itse en jaksa sämpylöitä tekemään, olen töistä tullessa niin väsynyt että en jaksa mitään erikoista tehdä iltaisin.

Kommentit (186)

Vierailija
41/186 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ruokalasku ainakaan hedelmillä laske. Kalliita kuin mitkä suhteessa kaloreihin. Riisiä ja perunaa lisää. Aamu-/välipalaksi banaania, kaurapuuroa. Leipä on halpaa, mutta ei kovinkaan terveellistä. Pasta kanssa superhalpaa, mutta myös superepäterveellistä.

Minä olen syönyt aamiaiseksi ruisleipää jo 40 vuotta ja pastaakin meillä syödään ihan normaalisti. Kerrotko miten huonosti voin?

Vierailija
42/186 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jää usein ruokaa yli ja pakastan ne sitten myöhempää käyttöä varten. Joko töihin otettavaksi tai..silloin tällöin, jos ei olla muistettu ottaa mukaamme työlounaaksi, niin esim. viime keväänä, kun muutenkin oli raha tiukassa, siivosin pakastinta, niin avot, monta päivää söimme niitä jämiä. Ne eivät mene siellä pakastimessa mitenkään huonoksi, jos niitä ei siellä vuositolkulla jemmaile. Samoin tuli loput marjat jalostettua kiisseleiksi, smootheiksi, ja muuten vaan puuron päällä syötäväksi. Ap, opeta ne muksusi pois vanukkaista, niin mäkin tein. Itse olet niihin vanukkaisiin opettanut, niin opetapa pois. Vai ostavatko lapset teillä vanukkaat ja muut ruoat? Se, kuka maksaa, niin sanoo, mitä syödään. Julmaa juu ja joku sanoisi natsimutsimeininkiä, mutta saat ostaa niin kauan niitä vanukkaita, kuin sielu sietää. Ja sitä yhdelle yhtä, toiselle toista menyytä en kanssa ymmärrä. Jos ei kelpaa, niin pöydästä pois. Kyllä aikanaan oppii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/186 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästä kuukauden ajan kaikki ruokakaupan kuitit. Sitten teet ison lasku-urakan ja erittelet, että minkä verran kuluu jugurtteihin, minkä verran leipiin, minkä verran lihoihin, vihanneksiin, hedelmiin, leivänpäällisiin, herkkuihin, jne. Siitä saat parhaiten selville mikä aines teillä kuluttaa kohtuuttoman summan.

Mieti myös kuinka paljon ruokaa menee roskiin. Jos tapana ei ole hyötykäyttää ruuantähteitä, tai jos leivänkannat menevät roskiin ja muutama muu pikkujuttu vielä, niin niistä voi kertyä kuukaudessa merkittävä summa.

Tsemppiä hommaan. Teidän lasku kuulostaa isolta.

Joo, se on kyllä totta, että meillä tulee hävikkiä ihan liikaa. Me ei olla kumpikaan miehen kanssa sellaisia jätemyllyjä, kuten esim. isäpuoleni, jolle voi sanoa että tuo on menossa vanhaksi, syöpä pois. Ruokaa kun jää sellainen yhden ihmisen annos, joka laitetaan jääkaappiin että joku voi sen syödä jos oikein nälkä tulee, se jää sinne, koska seuraavana päivänä tehdään se pääruoka taas koko porukalle.

ap

Pakasta  aina tähteet samana päivänä - pidätte sitten tähdepäivän kun tarpeeks monta purkkia on pakastimessa eli  vaikka kerran viikossa.

Vierailija
44/186 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti ostat pieniä jogurtteja, miksi ikinä niitä kutsutaankaan :D eli ei siis litran purkkia? Litra jogurttia maksaa reilun euron ja siitä varmaan riittäisi teillekkin useammaksi päivää. Miten ihmeessä saat kulumaan tonnin kuussa ruokaan? Meitäkin neljä eikä lähimaillakaan tonnia kuussa, kaupasta en osta mitään ylimäärästä, en edes herkkuja, enkä varsinkaan irtojogurtteja, mihin lapsi niitä tarvitsee. Puuropaketti maksaa 0,60 centtiä ja siitä riittää ainakin viikoksi ellei kahdeksi lapsille ja minulle, mies ei syö aamupalaa. En ole muutenkaan ymmärtänyt tätä välipala asiaa, joskus lapsi nappaa hedelmän ennen ruokaa, muutoin kyllä tavallinen ruoka ja ruoka-ajat pitää nälän kurissa. Kerran tai max 2 kertaa viikossa käyn kaupassa (lidl) ja koko viikon ostokset ihan max 100€. Esim. Jauheliha 700g alle 3€, siihen perunat 1€ tai spaghetti 0,50centtiä (tästä riittää kahdeksi päiväksi) ja yleensä kaikista muistakin ruoista. salaattitarvikkeet n. 4€ joista saa kolmeksi päiväksi tehtyä salaatin, kanankoipia n. 3€, niiden kanssa riisiä 2€ jota yleensä jo löytyy kotoa, keittoainekset yht n. 4€ esim siskonmakkarapaketti sekä valmis peruna-vihannes pussi. Ruoka on halpaa jos ostaa vain ruokaa, eikä mitään höpöhöpö juttuja. Syöttekö koskaan kahta päivää samaa ruokaa?

Ei meillä litra jugurttia mitenkään voisi neljälle kestää montaa päivää, minä syön yksin litran purkin 2-3 päivässä, ja lapset söisivät varmasti ainakin yhden ja mies samoin. Kyllä pitää pitää ne pikkuruokailut olla, eihän siitä mitään tule jos syö vaan kerran päivässä ruokaa + koulupäivinä kouluruoka + joku pieni aamupala. Jauhelihaa ostan minäkin nykyään 700g paketin, ja se menee lähes kerralla kaikki, jos jotain jää, niin yhden ihmisen annos, kun esikoinen asui kotona, meni yleensä kaikki. Kanankoivet on lasten herkkua, mutta kyllä ne niitä syö sen kaksi per pää, mies valittaa ettei niissä ole syömistä tarpeeksi, eli kyllä niitä aika monta pitää ostaa että kaikilla nälkä lähtee. Ne on kyllä edullisia 1,95€/kg muistaakseni. Yleensä ei syödä kahta päivää samaa, harva ruoka on sellaista että se olisi hyvää lämmitettynä.

Sempä takia kyselen mitä teillä muilla syödään kun meillä ostetaan niitä ylimääräisiä ja herkkuja, ei mullakaan menisi kauppaan kuin satanen jos ostaisin vaan pelkät päivällistarvikkeet eikä mitään muuta.

ap

Meillä ostetaan kanaa, jauhelihaa, munia, paljon kasviksia ja maidot yms.Sokerijugut ja sipsit ja einekset jäävät yleensä kauppaan ja jos jogua ostetaan se on turkkilaista. Leipää harvakseltaan, gluteenittomana. Ruokavalio on aika kasvispainotteinen. Jättämällä einekset ja jogurtit kauppaan säästää hirmusumman kuussa. Hedelmien sijaan syömme marjoja.

Vierailija
45/186 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kolmen lapsen yh:na en ehdi leipoa leipiä itse, jos aion tehdä muutakin kun leipoa ja käydä töissä. Mutta ruuat teen isoina satseina alusta loppuun itse, ja ne annosjämät pakastan ja otan töihin evääksi. Tekemällä itse ja paljon kerralla säästää rahaa ja aikaa. Muuten en osaa ihmeempiä vinkkejä antaa, peruskotiruokaa ja katso tarjoukset. Meillä 3 teinityttöä ja minä, ruokaan noin 400e kuussa.

Vierailija
46/186 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästä kuukauden ajan kaikki ruokakaupan kuitit. Sitten teet ison lasku-urakan ja erittelet, että minkä verran kuluu jugurtteihin, minkä verran leipiin, minkä verran lihoihin, vihanneksiin, hedelmiin, leivänpäällisiin, herkkuihin, jne. Siitä saat parhaiten selville mikä aines teillä kuluttaa kohtuuttoman summan.

Mieti myös kuinka paljon ruokaa menee roskiin. Jos tapana ei ole hyötykäyttää ruuantähteitä, tai jos leivänkannat menevät roskiin ja muutama muu pikkujuttu vielä, niin niistä voi kertyä kuukaudessa merkittävä summa.

Joo, se on kyllä totta, että meillä tulee hävikkiä ihan liikaa. Me ei olla kumpikaan miehen kanssa sellaisia jätemyllyjä, kuten esim. isäpuoleni, jolle voi sanoa että tuo on menossa vanhaksi, syöpä pois. Ruokaa kun jää sellainen yhden ihmisen annos, joka laitetaan jääkaappiin että joku voi sen syödä jos oikein nälkä tulee, se jää sinne, koska seuraavana päivänä tehdään se pääruoka taas koko porukalle.

ap

Meillä on koko perhe tällainen "jätemylly", jossa käytetään vanhaksi menevät ruuat ensin pois eikä niitä päivämääriä nyt ihan pilkun tarkasti katsota. Yhden ihmisen annoksen otta jompikumpi vanhempi evääksi seuraavana päivänä tai sitten se laitetaan pakkaseen odottamaan jämäpäivää (syödään kaikki pakkasesta löytyviä annoksia) tai sitten se otetaan evääksi myöhemmin.

Vierailija
47/186 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

barbapapa kirjoitti:

Riisipuuroon kun sekoittaa vatkattavan vaniljavaahdon, saa itse tehtyä riisifruttia. Hillo tai mehukeitto tai kiisseli seuraksi ja hyvää on

Oikeastiko?!??! Voi hitsi, enpä ole ikinä ajatellut. Tämä menee meillä testaukseen nyt heti...

Lapsi rakastaa riisifrutteja ja söisi niitä varmaan kymmenen päivässä :D

Vierailija
48/186 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheenäidiksi tarvitset ihan ensiksi asennemuutoksen. Sen jälkeen kannattaa miettiä vasta ruokamenojen pienentämistä. Eli mieti nyt tarkkaan että onko se tärkeämpää että saat koko perheen ahdettua täyteen erilaisia snackseja koska lapset rrrrakastavat niitä vaiko se ettei teidän tarvitse kohta nähdä suoranaisesti nälkää.

Vierailija
49/186 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä edelleenkään ymmärrä, miten ruokaan voi mennä noin paljon rahaa vai käyttekö jossain superkalliissa kaupassa? Vaikka aterialla olisi lihaa/kanaa/kalaa, ei siihen tarvitse kymppiä mennä. Nythän lohi on ollut tosi kallista eli sitä kyllä kannattaa välttää. Aika usein itse vain paistan lihaa/kanaa ja keitän perunaa/riisiä/pastaa ja sillä tavalla lihaan menee enemmän rahaa kuin jos sekoittaisi vaikka keittoon tai pataruokaan. Tai toki sen paistettavan lihan kanssa voisi olla joku ruokaisa kasvislisäke, mutta aika usein tuolloin sortuu siihen, että kasvislisäke on tyyliin yksi tomaatti, millä ei nälkä lähde. Eli eivät ne liharuoatkaan aina niin kalliita ole, jos vain suunnittelee.

Meidän perheessä ei kyllä syödä aina kaikki samaa ruokaa. Itse pidän esim. sienistä ja oman kasvimaan punajuurista ja nauriista ihan eri tavalla kuin muut eli voin itselleni vaikka paistaa noita silloin, kun muut syövät muuta kalliimpaa ruokaa. En näe sitä minään kauheana ongelmana. Toki noita kannattaa lapsille opettaa vaikka pieniksi lisäkkeiksi, mutta ehkä kaikki eivät pidä paistetuista punajuurista niin paljon, että se on koko ateria, ymmärrän sen kyllä.

Vanukkaat taitavat olla ihan turhaa lisäainetta ja energiaa, niitä voisi alkaa korvaamaan ensin vaikka sokerijogurteilla ja siirtyä niissä sitten kohti vähemmän makeita (nythän niitä on onneksi tarjolla ihan hyvin), ei minusta kannata mitään äkkikaraisua tehdä vanukkaista täysin makeuttamattomiin jogurtteihin.

Jos viikonloppuna paremmin ehditte, voisitte silloin vaikka leipoa leipää (osa pakkaseen) ja tehdä valmiita ruokia viikolle, joita mies voi ottaa töihin ja joskus voitte sitten jättää väliin koko ruoanlaiton ja syödä valmista, jos on kiireinen ja väsyttävä päivä. Näin tulee syötyä ehkä edullisempia aterioita.

Hedelmiä kannattaa ostaa sesongin mukaan, eivät hedelmät mitenkään automaattisesti edullisempia ole kuin vaikka vanukkaat.

Vierailija
50/186 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä juodaan ainoastaan ja vain VETTÄ. Lapsetkin juovat vain vettä. Eivät halua juoda muuta kun eivät ole tottuneet. Meillä ei myöskään syödä ainuttakaan jugurttia eikä rahkaa. ja hei ollaan pysytty hengissä ja lapset ovat tasapainoisia, terveitä ja normaalipainoisia. On urheiluharrastukset myös.

Syömme: 

07.00 aamupala

11.00 lounas

15.00 välipala

18.00 päivällinen

20.00 NUKKUMAAN

Eihän tuossa välissä ehdi edes syömään muuta. Lapset ovat 10v ja 9v. Näin ollaan menty koko heidän lapsuuden. Ettekö te tee päivisin muuta kuin puputatte koko ajan niitä leipiä, jugurtteja ja rahkoja?

Vierailija
51/186 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan erikoinen ajatus, että leipä on epäterveellistä, mutta vanukkaita ja ilmeisesti sokerisia jogurtteja sopii syödä päivittäin...

Kuten joku jo totesi, suurin ongelma taitaa olla asenne. Jos lapsille on pakko ostaa vanukkaita kun "muu ei kelpaa" ja lihaa tarvitaan joka aterialla satoja grammoja per lärvi (mikä muuten on epäterveellistä sekin, eikä mitenkään välttämätöntä jotta maha tulee täyteen) eikä ruoan jämiä viitsitä hyödyntää jne, niin silloin on aika väistämätöntä, että ruokalasku on iso.

Lapsille ei todellakaan tarvitse olla tuollaisia määriä jogurtteja ja vanukkaita, jos tosin ei aikuisenkaan tartte minusta ryystää jotain puolta litraa jogurttia päivässä. ja ne edulliset litran pänikät kelvatkoon lapsillekin (maustamatonta pääosin).

Meillä ruokalasku pidetään kurissa näillä keinoilla:

- Kaupassa käydään kerran viikossa ja lista on suunniteltu huolella etukäteen, muuta ei osteta kuin listalla olevat (tämän lisäksi saatetaan käydä hakemassa kerran kaksi lisää maitoa tai joku vihannes)

- Ruokaa ei heitetä roskiin. Jämät hyödynnetään eväinä, tai jos evästarvetta ei ole lähipäivinä niin pakastetaan ja kun on kertynyt useampi annos, voidaan ruokalistaa suunniteltaessa kuitata yhden päivän ateriat sillä että jokainen valitsee oman annoksensa pakkasesta (useimmat ruoat ovat ihan ok pakastuksen jälkeen, vaikka olisivatkin parhaimmillaan heti tehtynä)

- Mitään vanukkaita ja pikkujogurtteja yms ei harrasteta

- Leipää tehdään itse. Esim pataleipä on niin tajuttoman helppo tehdä itse, että kahvin keittokin on suunilleen yhtä vaivalloista. Leipä ei muuten ole myrkkyä ellei ole jotain sairautta, sitä voi hyvin kohtuudella syödä (ja ehkä kannattaisikin, jos lasten ruokavalio perustuu isolta osin vanukkaisiin ja lihaan, joissa ei juuri kuituja ole)

- Käytämme Lidliä (tosin valikoiden, itselleni moni eettinen seikka menee rahan säästön ohi ja usein Lidlissä ei ole minulle sopivaa vaihtoehtoa)

- Kasviksissa suosimme kausikasviksia ja satokauden ulkopuolella käytän paljon myös pakasteita (niissä on usein jopa paremmat ravintoarvot kuin pitkään varastoiduissa "tuoreissa" kasviksissa)

- Käytämme usein edullisia proteiinin lähteitä kuten seitiä, tarjouksessa ollutta lohta, palkokasveja, etnokauppojen tofua (tavallisissa kaupoissa se on usein aika kallista), munia, 

- Mehuja ja limuja ei osteta kuin harvoin, tarpeetonta ja epäterveellistä

- Aamu/väli/iltapaloja ovat meillä mm. leipä ja edulliset päälliset, munakkaat (runsaasti sitä proteiiniakin ja hyvin halpaa ja helppoa), puurot (muitakin on kuin kaurapuuro, ja vaikka kaikki ei kaikille sovi kannattanee kokeilla avoimin mielin useampaa), joskus pannukakkua (joo ei oo tervellistä mutta viikonloppuherkkuna menee, suolaiseen versioon voi heittää kinkun ja juuston jämät), hedelmäsalaattia satokauden mukaan (jotkut tykkää muuten siitä edullisen raejuuston kanssa, itse en kauheasti välitä)

Ymmärrän kyllä, ettei ihan kaikki konstit sovi kaikille, mutta jos mikään ei muka onnistu tai kelpaa, niin silloin kyllä on ensisijaisesti pakko alkaa tarkastelemaan sitä omaa ja perheen asennetta.

Minulle tonni neljän hengen ruokamenoihin olisi jo ihan utopistinen summa. Tällä hetkellä ruokin enää vain itseni ja mieheni, ja nykyään välillä jopa törsäämme ruokaan ja ostamme usein hieman parempaa kuin olisi tarpeen ja käytän vaikkapa tuoreisiin yrtteihin ihan naurettavan paljon rahaa. Ruokalasku on 230-270 e/kk. Kasvavien teinien energiankulutus tietty on aika kova, mutta niin on omanikin ja tuossa meidänkin ruokalaskussa olisi vielä paljon ihan helpon karsimisen varaa jos tarvetta olisi.

Vierailija
52/186 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpoin tapa pienentää ruokalaskua on aloittajan tapauksessa makeitten jugurttien ja välipalojen korvaaminen itsetehdyillä.

Riisifruttia saat riisipuurosta, kermavaahtokin riittää muuttamaan sen välipalaksi. Kun poimitte itse marjoja ja keittelet niistä hilloa, tulee lisäksi ulkoilun hyöty vaikka säilöisitkin ne perinteiseen tapaan sokerilla.

Opettele tekemään itse viiliä ( on helppoa eikä tarvita mitään apuvälinettä, pastöroimattomasta luomumaidosta onnistuu parhaiten) ja vanukkaat korvaavia kiisseleitä. Enemmän vanukasmainen kiisseli tulee, kun vispaat ensin kananmunan ja sokeria, lisäät sitten maidon ja suurustat maizenalla. Siinä saa sitten maitoa sekin lapsi, joka ei muuten sitä juo.

Vierailija
53/186 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lihaa pitää olla, sitä kuluu paljon vähemmän keittoruokiin, kastikkeisiin ja wokkeihin kuin sellaisenaan. Ruoka voi tehdä kerralla kahden päivän satsin, niin ei tule mitään yhden annoksen nyssyköitä (meillä ne menee kyllä eväinä töihin).

Meillä arkipäivän ruokailut (2 työssäkäyvää aikuista ja kaksi alakoululaista)

aamulla: lapset syövät leivät (voi+leikkele+vihannes), kaakaon ja marjoja jugurtilla (jugurtti enemmän kastikkeena, eli puolisen desiä). Minä syön puuron+marjoja. mies rahkaa+kourallisen pähkinöitä+marjoja. Aikuiset juovat vettä ja kahvia. Joskus on kahvileipääkin, mutta yleensä vain viikonloppuna.

Koulussa syövät hyvin, kouluruoka on kuulemma lähes aina hyvää...

välipala: koulusta tultuaan lapset ottavat välipalakeksit tai hedelmät. Kesällä jäätelötuutti (paketeittain ostettu n. 50 c/kpl, pakastimessa on yleensä aika jätskiä) on joskus vaihtoehtona.

iltaruoka klo 18 maissa: kotiruoka, joskus kalliimpi, joskus halvempi. Joskus eineksistä, yleensä ei. Leipää miellä syödään vain keiton kanssa. Lapset juovat maitoa, aikuiset vettä

lasten iltapala: mysliä ja maitoa/jugurttia, hedelmä tai juures

aikuiset eivät yleensä syö iltapalaa, joskus teetä ja jotain pientä, jos oli kevyempi illallinen. Tai rahka/jugurtti

Meillä lapset syövät vähäsokerista jugurttia (Valio tai Arla), aikuiset halvinta rahkaa (jotain  euro/500g) ja turkkilaista jugurttia (kallista, mutta kulutus on pieni). Jonkin verran menee harrastusreissuilla yms. myös maustettuja "sportti"rahkoja (kalliita, euron verran per 200 g purkki)

Juurekset, osa vihanneksista ja marjat tulevat omasta pihasta. Se pienentää jonkin verran laskua varsinkin kesäisin. Hedelmiä ei osteta marjojen ja juuresten sesonkina.

Ruokalasku on jotain 400-600.  Joskus enemmänkin, jos on jotain erityistä.

Vierailija
54/186 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sortsi mutta en tahåjua tuota että toi ei syö tätä, tää ei syö tuota jne. Sitä syödään mitä tarjotaan.

Juurikin näin!

Ei syömään pakottaminen ole viisasta. Se on yhteydessä mm.syömishäiriöihin. 

Minulla on suorastaan traumat lapsuudesta kun eräät ihmiset pakottivat syömään. 

Vierailija
55/186 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietipä ap, kun heität joka päivä yhden annoksen pois, se on sama kuin kokkaisit viidelle ihmiselle neljän sijaan. Ei ihme että on kallista.

Vierailija
56/186 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun säästövinkit:

- Puuro käy hyvin ilta- ja aamupalaksi. Lapset osaavat tarvittaessa itsekin siitä tehdä jopa välipalan.

- Porkkana, lanttu, peruna jne ovat edullisia. Samoin kausihedelmiä löytyy halvalla. Banaanit ovat halpoja yleensä aina. Banaanit, porkkanat ja leivät muodostavat hyvän välipalan ja välillä puuron sijasta aamu- tai iltapalankin.

- Pakasteista löytyy halpoja eineksia jos niihin joutuu välillä turvautumaan. Itse tekeminen kyllä aina säästää eniten.

- Itse poimituista marjoista saa piristystä moneen ruokaan.

- Raasteita saa tehtyä salaatteja halvemmalla.

- Einekset nostattavat ruokakasiin hintaa paljon.

- Jogurtit ja viilit ovat pienissä purjeissa kalleita. Jos ostat niin osta edullisia litran purkkeja.

- HYvin syöty oikea ruoka vähentää napostelua ruokailijen välissä ja siten pienentää myös ruokalaskua.

Vierailija
57/186 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni kuikkana ei tajuakaan kuinka paljon ruokaa vaatii esimerkiksi kolme kasvavaa poikalasta, siinä mahat kurisee kun jääkaapissa on vain valoa ja ketsuppipullo.

Vierailija
58/186 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jogurtti ja leipä nyt ainakin pois, ihan tyhjiä hiilareita. Syökää vaikka kaurapuuroa ja hedelmiä aamupalaksi. Lihasta ei tarvitse maksaa kymmentä euroa, saa sitä halvemmallakin. Edullisinta olisi korvata esimerkiksi jauheliha soijarouheella.

Vierailija
59/186 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jogurtti ja leipä nyt ainakin pois, ihan tyhjiä hiilareita. Syökää vaikka kaurapuuroa ja hedelmiä aamupalaksi. Lihasta ei tarvitse maksaa kymmentä euroa, saa sitä halvemmallakin. Edullisinta olisi korvata esimerkiksi jauheliha soijarouheella.

Mikä tekee kaurapuurosta parempaa kuin leipä? Molemmat viljatuotteita.

Vierailija
60/186 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Miksei sitä ruokaa voi alunperin tehdä enemmän ja pakastaa ja lämmittää?

Ne tahtoo jäädä sinne pakkaseen, että ne syödään sitten joskus, ja sitten joskus mietitään että ne on varmaan jo liian vanhoja.

ap

Miksi sä kysyt neuvoa jos et oo valmis muuttamaan tapojasi? Onhan se selvää että jotta rahaa säästyy on nähtävä vähän vaivaa.

Tee ruokaa sen verran että siitä riittää kahdeksi päiväksi tai sit tarjoat ne pienet tähteet esim välipalana tms. Kananmunista saa aikenlaista hyvää aamu/ikta/välipaloiksi.

Lohi on ollu hinnoissaan viimeaikoina. Silakkaa saa 8-9e kilo ja pakasteseitiä vielä halvemmalla. Noista tulee helposti hyvää ruokaa. Tonnikalastakin saa pastakastikkeen jne. Jauhelihaa kannattaa jatkaa pavuilla/soijalla.