Te jotka ruokitte nelihenkisen perheen muutamalla satasella kuukaudessa...
... mitä teidän alakoululaiset syö aamu-,väli- ja iltapalaksi? Meillä menee ruokaan ainakin tonni kuussa, ja siitä olisi pakko saada reilusti alennettua. Kerran päivässä syödään kunnon ruoka, ja siihen menee korkeintaan kymppi yleensä, lihaa pitää aina olla miehelle, sille ei kasvisruoka kelpaa. Jos ostan lihaa tai lohta liki kympillä, niin lisuke on halpaa eli yleensä perunaa. Se on mun mielestä ihan kohtuullinen hinta neljän ihmisen ruuasta.
Meidän rahat menee varmasti siihen että kaikki syö jugurtteja yms. aamulla, illalla ja välipaloina, niihin menee monta euroa päivässä, mies syö kaurapuuroa aamulla, me muut ei. Leipääkin syödään lasten kanssa vähän kausittain, mies syö ruisleipää joka päivä.
Herkkujakin ostetaan, ja ne toki osaan jättää pois. Nuo pienet syömiset mietityttää, että ne kun pitäisi muutta enemmän vaikka hedelmä/kasvispuolelle jo terveellisyydenkin takia, mutta onko ne sit siinä, ja onko se tosiaan niin halpaa että meilläkin ruokakuluista lähtisi vaikka kolmannes? Itse en jaksa sämpylöitä tekemään, olen töistä tullessa niin väsynyt että en jaksa mitään erikoista tehdä iltaisin.
Kommentit (186)
Meillä syödään aamulla puuroa marjojen/hillon/mehukeiton kanssa. Joskus viikonloppuna teen munakkaan (munat ostan viljelijältä) ja sen kanssa leipää ja leikkeleitä. Meitä on viisi (joista yksi kouluikäinen ja kaks aikuista) ja käyn Lidlissä kerran viikossa, ruokaostokset on noin 60-80 euroa eli vähän yli mitä hait, ei paljoa kuitenkaan. Meillä ei juuri kukaan enää juo maitoa joten sitä menee 1-2 litraa viikossa. Yleensä mun viikko-ostoksiin kuuluu 1 hedelmä (vesimeloni, appelsiinipussi, viinirypäleet) ja niitä syödään sitten parina päivänä. Pakkasesta itsepoimituilla marjoilla täydennän sitten, banaaneja toki on aina kaapissa. Kierrätän aika samaa listaa eli jauheliha, kanansuikalet/koivet, kala ja satunnaisesti tarjousten perässä sitten keitto ja pata-aineksia. Herkutellaan joskus sitten pihveillä tietenkin, lapsille eivät oikein maistu. Jogurtin ostan isossa pönikässä ja sitä syödään sen aikaa kun riittää. Turkkilaista jogurttia on aina kaapissa, mutta sen menekki ei ole niin suurta kun sokrujogurttien (joita siks säännöstelenkin). Suurin ero tuli kn vaihdoin Prisman Lidliin, monta vuotta sitten ja takaisin ei ole paluuta. Monesti ostan lihaa suoraan tuottajalta, maksaa kerralla enemmän mutta kestää pitkään,
Tätä ketjua on kyllä mielenkiintoista lukea. Me olemme 5-henkinen perhe (isä, äiti ja urheilevat pojat 16 v, 13 v ja 9v), jonka kauppalasku kuukaudessa on noin 800-900 €. Käytännössä kauppaan menee siis noin 200 € per viikko (sisältää myös hygieniajutut yms.). Tosin perheessä on yksi keliaakikko ja kaksi laktoosi-intolerantikkoa, joten tietyistä asioista maksamme enemmän kuin jos kaikki olisivat ns. tavisruokavalioisia.
Meillä syödään paljon vihanneksia ja kasviksia, marjoja ja hedelmiä, pähkinöitä, luomumunia, broileria ja kalkkunaa, kalaa ja lihaa (karitsa, nauta, riista), maustamatonta jogurttia, puuroja, ruis- tai täysjyväleipää, täysjyväriisiä, juustoja jne. Maitoakin menee aika paljon. Samoin erilaisia soijatuotteita. Kyllä mä välillä huokailen kauppalaskun kanssa, mutta toisaalta ajattelen niin, että hyvään ruokaan panostaminen ei ole tuhlaamista tai rahan syytämistä turhuuteen. Tingitään sitten mieluummin muusta.
Toisaalta se rahanmenokin kyllä kiinnostaa, joten tästä ketjusta voi jopa tarttua jotain vinkkiä kokeiltavaksi! :)
Tuohon kysymykseen siitä, että mikä riittää iltapalaksi, niin kysyisin ap sinulta, että oletko huomannut, että herkkuiltapalan ollessa kyseessä ruuan menekkikin on suurempi? Meillä ei koskaan rajoteta määrää, vatsansa saa syödä takuulla täyteen, mutta olen huomannut, että ruuan menekki on huomattavan suuri jos tarjolla on herkkuruokaa/-välipalaa. Esim. 8-vuotias poikani syö minua enemmän makaronilaatikkoa, mutta kalakeittoa minä syön enemmän... Samoin kaurapuuroa riittää lautasellinen kun taas mannapuuroa menee kaksi lautasellista. Lapsetkaan eivät aina syö ravinnon tarpeeseen vaan johonkin muuhun tarpeeseen. Välillä se on toki ok, mutta ei olisi ollenkaan pahasta oppia ymmärtämään, että arkiruokailu ja herkkuhetket ovat erikseen.
Vierailija kirjoitti:
... mitä teidän alakoululaiset syö aamu-,väli- ja iltapalaksi? Meillä menee ruokaan ainakin tonni kuussa, ja siitä olisi pakko saada reilusti alennettua. Kerran päivässä syödään kunnon ruoka, ja siihen menee korkeintaan kymppi yleensä, lihaa pitää aina olla miehelle, sille ei kasvisruoka kelpaa. Jos ostan lihaa tai lohta liki kympillä, niin lisuke on halpaa eli yleensä perunaa. Se on mun mielestä ihan kohtuullinen hinta neljän ihmisen ruuasta.
Meidän rahat menee varmasti siihen että kaikki syö jugurtteja yms. aamulla, illalla ja välipaloina, niihin menee monta euroa päivässä, mies syö kaurapuuroa aamulla, me muut ei. Leipääkin syödään lasten kanssa vähän kausittain, mies syö ruisleipää joka päivä.
Herkkujakin ostetaan, ja ne toki osaan jättää pois. Nuo pienet syömiset mietityttää, että ne kun pitäisi muutta enemmän vaikka hedelmä/kasvispuolelle jo terveellisyydenkin takia, mutta onko ne sit siinä, ja onko se tosiaan niin halpaa että meilläkin ruokakuluista lähtisi vaikka kolmannes? Itse en jaksa sämpylöitä tekemään, olen töistä tullessa niin väsynyt että en jaksa mitään erikoista tehdä iltaisin.
Aamulla puuro
Itse tehtyä leipää
Kilohinnaltaan halvimmat ainekset
Tekee ruuan itse
Vähentää proteiinia ja lisää hiilaria (ei lapset ole kehonrakentajia, joiden pitää syödä järkyttävät määrät proteiinia)
Rasvattomasta rahkasta, maidosta ja itse poimituista marjoista saa hyviä ja täyttäviä smoothieita. Jos liian kitkerää, niin sokeria sekaan.
Käyttää kaikki ostamansa ruuat. Jos näyttää siltä, että ruokaa jää yli, niin heti jäähdytyksen jälkeen pakastaa osan. Voi ottaa vaikka itselle töihin evääksi jos jää sen verran, ettei riitä koko perheelle enää seuraavaksi päiväksi.
Osta juustokimpale ja raasta se itse raasteeksi, äläkä osta valmista raastetta. Samoin porkkanan ja sipulin kanssa. Porkkanaa voi itse paloitella ja pakastaa, eikä tarvitse ostaa valmiita porkkanapusseja.
Eipä tuossa mitään erikoisempaa ratkaisua ole. Yksinkertaisesti vertailet hintoja ja ostat halvinta. Mieti myös miten voisit korvata jonkun ruuan ainesosan halvemmalla vastineella. Esimerkiksi salaatissa ei todellakaan tarvitse olla aina fetaa ja salaattikastikkeenkin voi korvata neitsytoliiviöljyllä, johon liuottaa itse mausteet. Ota luovuus käyttöön.
Kun nimenomaan välipalat ja herkut vievät rahaa, opettele tekemään niitä itse. Vohvelirauta voisi olla teidän perheessä hyvä sijoitus. Voisit tehdä taikinan edellisenä iltana jääkaappiin, ja lapset paistaisivat niitä itse välipalaksi kun tulevat koulusta.
Maitokiisselit ovat helppoja ja voit maustaa niitä monin tavoin korvaamaan vanukkaita.
Piimä ja viili eivät kelpaa, mutta "juotavaa jugurttia" tulee kätevästi jugurtista ja/tai piimästä, maidosta ja marjahillosta. Mausta itsevalmistamiasi viilejä, piimää tai maustamatonta jugurttia marjoilla, hedelmillä, myslillä ja vaikka puurohiutaleilla.
Oletko tarjonnut lapsille lohkoperunoita? En tiedä, tulevatko halvemmiksi kuin halvimmat valmiit ranskanperunat, mutta ovat parempia.
Pienemmät annoskoot, mutta täyttävämpää ruokaa! Meillä ei mitenkään erityisesti pihtailla ruuan tai herkkujenkaan suhteen, muttei lähellekään tonnia saada menemään.
Tosin mieskin syö ruualla vain yhden kanankoiven tai pihvin . ostat vaan tietyn määrän ja enemmän halpoja lisukkeita. Maitoakaan ei tartte janojuomana käyttää. Jugurteille rajat kuin monta saa ottaa -yks tai max kaks päivässä. Niitä vanukkaita vaan kerran viikossa.
Tilalle puuroa, pannaria yms. Katso välipalareseptejä netistä mikä teille vois maistua. Ja pullat ja karkit sinne viikonloppuun myös.