Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mies petti. kannattaako edes yrittää jatkaa? mielipiteitä, kiitos!

Vierailija
11.08.2016 |

Meillä pitkä parisuhde ja lapset. Miehellä lyhyt suhde työkaveriin, jäi kiinni. Molemmat väittävät sen olevan nyt ohi. Mies haluaa jatkaa. Mä en tiedä mitä haluan.
Kannattaako ees nähdä sitä vaivaa, että tämän paskan rämpii yhdessä läpi vai erota samantien? Kokemuksia.

Kommentit (214)

Vierailija
201/214 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö kirjoitti:

Moikka

Ohittaisin samantien perus vastaukset "jätä se" ja ym. kerron muutaman faktan pettämisestä, uskoton kumppani voi silti välittää aidosti sinusta se ei liity mitenkään siihen mitenkään.  Yleensä pettäminen johtuu tunne-siteen osa alueesta jossa ollaan erkaannuttu tai jos esim kokee alitajuntaisesti "ei riitä toiselle/ei toiselle pysty puhumaan "ym monia syitä " silta vaan kasvaa ja kun silta kasvaa silloin on riski pettää. Hakee seksiä/tukea /kuuntelevaa korvaa/huomiota/hetken mahan pohjan kipinää muualta, se ei tarkoita etteikö puolisosi välittäisi sinusta jos on pettänyt.

Kumppanillasi on varmasti jokin jja joku syy miksi tei niin?

Ilkeiä ei sinun todellakaan tarvitse häntä kohtaan olla tai hylätä häntä, joku syy on aina miksi horjahtaa pettää vaikka välittäisi oikeasti? Minulla itsellä on kokemusta ja teen työkseni pettäiseen liittyvää toimintaa. Jos tässä vaiheessa sinä rupeat kohtelemaan miestäsi ilkeästi hänen pitäisi katua olet mielessäsi vihainen et luota lopeta heti! Ajaudut väärälle polulle! Te yhdessä selviätte tästä, jos oikeasti välität ja se mitä teillä on ollut nyt otatte toisianne kädestä kiinne kuuntelette toisanne miksi tähän pisteeseen jouduttiin,kuinka seliviämme yhdessä tästä mitä tapahtui? menneessä ei kannata velloa vaikka kuika oksettavia asioita hän olisi tehnyt. sille ei voi mitään,ajan kanssa se häviää ja luottamus nousee ja valo tulee esiin jos yhdessä jatkatte matkaa tämän asian kanssa. pettäminen ei tarkoita automaattisesti suhteen tuhoa. se kertoo siittä kuinka vahvoina sieltä nousette niin myötä kuin vastamäessä ja tämän on vain yksi mutka matkassanne,

1ole normaali

2älä jankuta pettämiseen liittyvistä asioista eikä vihaselle mielellä

3 uusi nousu hymyä.

luotto palaa kyllä :)

tsemppiä

yhdessä tästä selvitään eikä erillisinä yksilöinä eikö?

Aivan järjetön ohje tähän tilanteeseen. Olen itse antanut kännipanon anteeksi, mutta en todellakaan suoraa hymyillen. Kyllä miehelle saa ja pitää näyttää tunteensa. Itse Ap:n tapauksessa ottaisin etäisyyttä, vaikka asumuseron ja katsoisin kuinka paljon mies oikeasti haluaa takaisin. Miettisin itse myös haluanko jatkaa. Ehkä joskus vuoden päästä ylläolevilla ohjeilla voisi olla merkitystä. Jos siis päättää jatkaa niin ei kannata jäädä tuhoamaan suhdetta jatkuvilla epäilyksillä ja syyttelyillä. Mutta tuo tosiaan vie aikaa. Itsellä meni n. 5 vuotta, että pystyin jättämään aiheen kokonaan. Eihän se koskaan unohdu, mutta oikein onnellinen elämä on ollut tuon jälkeen.

Vierailija
202/214 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvojat, miten selitätte lapsille, että toisten kanssa ei saisi vehdata? Meillä on liitossa selvää että muiden kanssa ei sekstata jne. mutta jos kuvittelen selittäväni lapselle että MIKSI niin tulee tenkkapoo. Silloinhan opetan että ikään kuin omistaisin toisen ihmisen tai haluan rajoittaa hänen seksuaalisuuttaan tms. En halua lapsiani opettaa ystävyyssuhteissaan mustasukkaisuuteen. Eikä ole ristiriitaista sitten itse toimia toisin? En siis kannata pettämistä, mietin vain miten selittää asia olematta ristiriitainen ja kasvattamatta toisen "omistamiseen". Vai onko nuo vain asioita joista "sovitaan etukäteen ettei tule paha  mieli toiselle".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/214 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuvojat, miten selitätte lapsille, että toisten kanssa ei saisi vehdata? Meillä on liitossa selvää että muiden kanssa ei sekstata jne. mutta jos kuvittelen selittäväni lapselle että MIKSI niin tulee tenkkapoo. Silloinhan opetan että ikään kuin omistaisin toisen ihmisen tai haluan rajoittaa hänen seksuaalisuuttaan tms. En halua lapsiani opettaa ystävyyssuhteissaan mustasukkaisuuteen. Eikä ole ristiriitaista sitten itse toimia toisin? En siis kannata pettämistä, mietin vain miten selittää asia olematta ristiriitainen ja kasvattamatta toisen "omistamiseen". Vai onko nuo vain asioita joista "sovitaan etukäteen ettei tule paha  mieli toiselle".

Eihän niitä tunteita itsessään kenellekään tarvitse opettaa, ne tulevat itsestään. Rakkauteen kuuluu jonkin asteinen omistuksenhalu ja nuorena vielä voimakkaammin. Mustasukkaisuutta esiintyy ystävyyssuhteissa ihan ilman opettamista. Neuvoa tarvitaan siinä miten niihin tunteisiin kannattaa suhtautua, ja mikä on oikein ja väärin. Miten toimitaan suhteissa toisia ihmisiä kunniottavasti. Vastavuoroisuuden periaatteetta voi ainakin teroittaa- älä tee toiselle mitä et halua tehtävän itsellesi.

Vierailija
204/214 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herranjumala, selittääkö joku oikeasti lapselle että isi petti, tykästyi toiseen naiseen ja nyt meidän perhe hajoaa?? Ei lapsi kestä kuulla tuollaista, mä olen oikeasti järkyttynyt....mun mielestä lapselle kertominen on hyvin hyvin itsekästä. Joku kosto pettäjälle, kun pilaa näin isän ja lasten välit?

Vierailija
205/214 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vehdata? Miksi pitäisi lapselle selittää vehtaamisesta?

Kysehän on luottamuksen rikkomisesta. Valehtelusta, luottamuksen pettämisestä, toisen väheksymistä, rehellisyydestä, toisen tahallisesta loukkaamisesta? Kai nyt lapsillekin opetetaan, että pitää olla luottamuksen arvoinen, ei saa valehdella eikä olla ilkeä toisille?

Luottamus. Se on se, joka menee rikki, ei se itse vehtaaminen ole se pointti. Se on vain keino sen luottamuksen rikkomiseen. Voihan sen rikkoa väkivallalla tai jollain muullakin.

Vierailija
206/214 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herranjumala, selittääkö joku oikeasti lapselle että isi petti, tykästyi toiseen naiseen ja nyt meidän perhe hajoaa?? Ei lapsi kestä kuulla tuollaista, mä olen oikeasti järkyttynyt....mun mielestä lapselle kertominen on hyvin hyvin itsekästä. Joku kosto pettäjälle, kun pilaa näin isän ja lasten välit?

No. Minä olin meidän pitkässä ja vaikeassa liitossa se peruspilari. Tienasin enemmän (rutkasti enemmän); mies sen kuin yritti ja yritti ja yritti... aikaa meni ja töitä teki mutta rahaa ei tullut, paremminkin meni. Hoidin arjen ja lasten asiat, pidin hermoni kun mieheltä ne romahtelivat vähän väliä. Erostakin oli puhuttu. Mies ei eroa halunnut. Kun hän sitten jäi sivusuhteesta kiinni, katsoin että jaksamiseni loppuu tähän. Mies oli samaa mieltä erosta, mutta ei olisi halunnut että naisystävästä kerrotaan lapsille.

Tiesin kuitenkin, että jos ei kerrota, olen teini-ikäisten lasteni silmissä julma jättäjä, joka jättää isä paran pulaan. Siksi kerroimme asiasta lapsille yhdessä. Että olettehan huomanneetkin että meillä on jo pitkään mennyt huonosti yhdessä ja ollut riitoja, ja nyt isä löytänyt uuden naisýstävän, ja molemmat katsomme että tämä liitto ei voi jatkua.

Sinänsä, nyt kun erosta seitsemän vuotta, voin vain todeta että tuo miehen sivusuhde joka lopetti pitkän kitumiseni siinä avioliitossa, oli ehkä parasta mitä minulle oli vuosiin tapahtunut. Siitä lähti käänne parempaan, monella tavalla.

Vierailija
207/214 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pyrit joskus Suomen presidentiksi tai muuhun poliittiseen tehtävään anteeksiantoa voidaan käyttää sinua vastaan. Hillary Clintonin vastustajien suuri Hillaryn vastainen argumentti on se, että Hillary ei hylännyt Billiä sen jälkeen, kun Monica Lewiskyn juttu tuli julkiseksi. Se, että Donald Trump petti ainakin kahta vaimoaan jatkuvasti ja avoimesti ei haittaa ketään.

Suomi on amerikkalaistumassa hyvää vauhtia joten varmaan Suomessakin tämä ajatusmalli yleistyy.

Vierailija
208/214 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parisuhteita on erilaisia. Mitä tiukempaa uskollisuutta siinä vaaditaan, sitä enemmän usein kumppanilta salataan. Ihminenhän on luonnostaan moniavioinen ja yksiavioisuus on luonnonvastainen päätös ja sopimus. 

Me kun miehen kanssa tapasimme, kävimme pitkät keskustelut siitä, miten meidän suhde kestää parhaiten elämää. Halusimme olla pitkään yhdessä, mutta ei kuitenkaan niin, että parisuhde rajoittaa liikaa tai asettaa liikaa ehtoja sille, miten elämää elää. Tämä sen vuoksi, koska se johtaa sitten kuitenkin salailuun ja erkaantumiseen toisistamme. Meillä on sis yhdenillanjutut sallittu ja hyvin tämä toimii näin. Ero tulisi kyllä, jos toiselle muodostuisi toinen merkityksellinen suhde rinnalle, se ei taas sovi meillä kuvioon.

Mitä aloittajaan tulee niin näet vain jäävuodenhuipun siitä, mitä miehesi on tuntenut ja kokenut kun on tuohon suhteeseen ryhtynyt ja sen muodostanut.  Miehesi pelkää eron tuomaa muutosta hänen elämäänsä ja siksi yrittää väkisin vielä tarrata kiinni. Suhde on kuitenkin jo ohi, Jos päätätte jatkaa, on tuleva suhde sitten jo ihan uusi suhde, täysin erilainen ja esimerkiksi luottamuksen rakentaminen tulee olemaan pitkä ja lähes mahdotonkin prosessi. 

Vierailija
209/214 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pyrit joskus Suomen presidentiksi tai muuhun poliittiseen tehtävään anteeksiantoa voidaan käyttää sinua vastaan. Hillary Clintonin vastustajien suuri Hillaryn vastainen argumentti on se, että Hillary ei hylännyt Billiä sen jälkeen, kun Monica Lewiskyn juttu tuli julkiseksi. Se, että Donald Trump petti ainakin kahta vaimoaan jatkuvasti ja avoimesti ei haittaa ketään.

Suomi on amerikkalaistumassa hyvää vauhtia joten varmaan Suomessakin tämä ajatusmalli yleistyy.

Muistan, kun Bill jäi kiini sivusuhteesta. Kaikki ihmettelivät silloin, miksi Hillary pysyi rinnalla, vaikka Billin ura oli jo ohitse. Silloin arveltiin yleisesti, että Hillary aikoo lähteä rakentamaan omaa uraa. Hillary sai siis korvaukseksi "anteeksiannosta" demokraattien tuen kun lähti kampanjoimaan politiikkaan. Siksi häntä ei arvosteta, ei siksi että anteeksiantoa sinänsä katsottaisiin kieroon.

Vierailija
210/214 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä ap!

Meillä mies petti puolen vuoden ajan. Perheessä pieni lapsi. Kaikkien pitkien keskustelujen, minun vihan ja raivonpuuskien jälkeen päädyttiin pariterapiaan. Meille pariterapian tarkoituksena oli joko päättää pysyä yhdessä tai käydä asiat läpi niin että molemmat voivat jatkaa elämäänsä eteenpäin ja sopia kuviot miten asiat hoidetaan eron sattuessa kun pieni lapsikin suhteessa.

Meille terapiasta oli todella paljon apua, pystyimme yhdessä ja erikseen miettimään parisuhteen ongelmakohtia ja tavoitteita. Siellä sai myös rauhassa purkaa omaa pettymystä ja surua. Tilanne on henkisesti niin raskas, ja jos sen prosessin haluaa aloittaa sitä kannattaa miettiä pitkään ja hartaasti. Itse olin niin valmis eroon ja olinkin miettinyt valmiiksi mm. Taloudellisen pärjäämisen. Jollain tavalla tuo olisi kuitenkin kaikkien kannalta järkevää käydä läpi lopputuloksesta huolimatta, jotta voisi jatkaa elämäänsä eteenpäin.

Ja eron tullessa pettävä osapuoli on selitysvelvollinen lapsille ja muille sukulaisille yms. Samalla voi sitten ottaa siltäkin kantilta vastuun teoistaan. Siinä kohtaa varmaan herää kysymys, oliko tämä kaiken sen arvoista?

Muuten ihan asiaa, mutta pettämiset ym. eroon johtaneet syyt eivät todellakaan kuulu lapsille millään lailla sukulaisista puhumattakaan eikä kukaan ole niistä selitysvelvollinen. Piste.

Jos mieheni peittäisi ja se johtaisi eroon, todellakin kertoisin oikean syyn ihan kaikille. Tekemistensä kanssa täytyy pystyä elämään. Piste.

Olen aina ajatellut, että lapset pitäisi ottaa huostaan näiltä "miten selität tämän lapsille"- akoilta. Itse ajattelen aina lasten hyvinvointia sekä isäsuhteen säilymistä hyvänä, eikä mikään isän mustamaalaaminen hyödyttäisi ketään. Kun sillä asialla ei ole mitään tekemistä isä-lapsi-suhteen kanssa. Anteeksi nyt vaan, mutta ajattelutapasi on sairas.

10 alapeukkua. Selittäisikö joku alapeukuttaja, millä tavalla on oikein, että lapset vedetään mukaan johonkin vanhempien väliseen pettämiskuvioon? Siis minkälaiselle vanhemmalle tulee mieleenkään kertoa lapselle että "kuule isäsi petti minua ja nussi toista naista"? Avatkaa toki ajatusmaailmaanne!

Kun lapset ihmettelee, että minkä takia vanhemmat eroavat ja perhe hajoaa, niin mitäs itse ajattelit siinä tilanteessa heille kertoa? Jos lapset ovat kouluikäisiä tai vanhempia, niin he tuskin tyytyvät mihinkään ympäripyöreään hätävalheeseen. Monet pettäjät käyttävät myös lapsia (ja sukulaisia) aseena, eli antavat ymmärtää, että itse he olisivat ilman muuta halunneet pitää perheen koossa, mutta kun se kylmä ja julma puoliso jätti. Eli tekevät petetystä tilenteen syntipukin.

Minulla on 11-vuotias tyttö, ja ajatuskin tuntuisi todella absurdilta, että hänelle ikinä alkaisin kertoa jotain pettämisjuttuja. Sanoisin, että emme isän kanssa vaan tule enää toimeen ja haluamme jatkaa omia elämiämme erikseen. Lapsi tuskin sen yksityiskohtaisempaa selitystä tarvitsee. Täällä kun lukee näitä juttuja, niin en yhtään ihmettele että on näitä eron jälkeisiä huonoja välejä ja oikeustaisteluja ja vaikka mitä, kun vanhemmat eivät näköjään osaa erota sotkematta lapsia riitoihinsa.

Hyvähän sinun on neuvoa, kun et ole itse joutunut kyseiseen tilanteeseen. Mutta mitä tekisit, jos lapsesi alkaisikin sitten syyttää erosta sinua, kun ette tulleet isänsä kanssa toimeen ja siksi piti erota?

Vierailija
211/214 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parisuhteita on erilaisia. Mitä tiukempaa uskollisuutta siinä vaaditaan, sitä enemmän usein kumppanilta salataan. Ihminenhän on luonnostaan moniavioinen ja yksiavioisuus on luonnonvastainen päätös ja sopimus. 

Me kun miehen kanssa tapasimme, kävimme pitkät keskustelut siitä, miten meidän suhde kestää parhaiten elämää. Halusimme olla pitkään yhdessä, mutta ei kuitenkaan niin, että parisuhde rajoittaa liikaa tai asettaa liikaa ehtoja sille, miten elämää elää. Tämä sen vuoksi, koska se johtaa sitten kuitenkin salailuun ja erkaantumiseen toisistamme. Meillä on sis yhdenillanjutut sallittu ja hyvin tämä toimii näin. Ero tulisi kyllä, jos toiselle muodostuisi toinen merkityksellinen suhde rinnalle, se ei taas sovi meillä kuvioon.

Mitä aloittajaan tulee niin näet vain jäävuodenhuipun siitä, mitä miehesi on tuntenut ja kokenut kun on tuohon suhteeseen ryhtynyt ja sen muodostanut.  Miehesi pelkää eron tuomaa muutosta hänen elämäänsä ja siksi yrittää väkisin vielä tarrata kiinni. Suhde on kuitenkin jo ohi, Jos päätätte jatkaa, on tuleva suhde sitten jo ihan uusi suhde, täysin erilainen ja esimerkiksi luottamuksen rakentaminen tulee olemaan pitkä ja lähes mahdotonkin prosessi. 

Kahden aikuisen välinen sopimus, jossa ei haavoiteta ketään (ulkopuolisiakaan toivottavasti?) Kypsää touhua! Hienoa, että näin voidaan sopia ja silti olla yhdessä onnellisesti ja tyytyväisin mielin. Mietin vain, että mitä ystävät/omaiset ovat asiasta mieltä, jos siis tietävät? (Vaikka ei asia kellekään kuulukaan) On hyvä mahdollisuus, että näkevät teistä jommankumman vieraan kanssa jossain, ja vaikeina tulevat kertomaan, että tiesitkö, että pettää...

Vierailija
212/214 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ero! Jos pettää kerran, pettää toisenkin kerran.

Vierailija
213/214 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytännössä on käynyt nyt niin että muna on ollut toisen pillussa. Sen munan voi ihan hyvin pestä ja se on ihan käyttökelpoinen ja  vanha pillu ei siinä enää haise.

Siis mikä se ongelma olikaan?

Vierailija
214/214 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kahden aikuisen välinen sopimus, jossa ei haavoiteta ketään (ulkopuolisiakaan toivottavasti?) Kypsää touhua! Hienoa, että näin voidaan sopia ja silti olla yhdessä onnellisesti ja tyytyväisin mielin. Mietin vain, että mitä ystävät/omaiset ovat asiasta mieltä, jos siis tietävät? (Vaikka ei asia kellekään kuulukaan) On hyvä mahdollisuus, että näkevät teistä jommankumman vieraan kanssa jossain, ja vaikeina tulevat kertomaan, että tiesitkö, että pettää...

Suku ei tiedä, emme ole kumpikaan läheisiä suvun kanssa. Ystävät tietävät - etenkin miehen puolelta, koska ovat olleet yhdessä miesreissuilla ja mies on siellä käyttänyt "vihreää korttia". Emme pidä sitä kuitenkaan isona riskinä, että nähdään vieraan kanssa. koska tosiaan meillä ei sallita suhteita vaan ne jutut saa jäädä siihen yhteen kertaan eikä jäädä viestittelemään perään. Teoriassahan sitä voisi baarissa esimerkiksi joku nähdä, mutta käydään kumpikin ihan ääriharvon ulkona. Ei tämä suhdemalli tee meistä mitään seksihurjastelijoita ja tuota mahdollisuutta on käytetty melko harvoin todellisuudessa. Usein tuntuu, että riittää se, että tietää sen olemassaolon - kokee kuitenkin tarvittavan vapauden vaikka suhteessa onkin. 

Tämä sopii meille, joillekin sopii ehdoton yksiavioisuus. Pettämismääristä kuitenkin päätellen hyvin harva siihen yksiavioisuuteen todellisuudessa kykenee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän viisi