Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies unohti - taas kerran

Vierailija
06.08.2016 |

Tänään minulla oli sovittu parin tunnin meno/"työ"keikka, jonka aikana miehen piti antaa valmistamaani ruokaa 3-vuotiaalle, ja vauvalle lautaselle valmiiksi annosteltu annos sosetta. Menoni jälkeen kyseisessä paikassa oli tarkoitus osallistua piknikille niin, että mies toisi itsensä ja lapset paikalle ja minä liittyisi seuraan kun saisin hommani hoidettua. Kerroin päivän mittaan, mitä hän voisi tuoda mukanaan: lapselle hedelmäsosetta (on lapsen herkkua, koska harvoin saa muuta makeaa, leipiä...). Samalla mietin, miten kivaa olisi, kun pitkästä aikaa näkisin piknikillä muita ihmisiä ja saisin syödä valmiin iltapalan muiden kanssa jutustellen. Lapsikin oli innoissaan ja höpötti piknikistä päivän mittaan. Mies muisti ruokkia lapset ja tulla paikalle - ilman eväitä. Ei anteeksipyyntöä, ei selitystä. Kysyttäessä: "Unohdin". Lapsi katseli paikalla surullisena kun muut söivät eväitään ja itse tunsin oloni tosi kiusaantuneeksi, joten lähdimme oikeastaan heti kotiin. Minun iltana oli pilalla, lapsen lupaukset petetty, koska aikuinen mies "unohti". Kotona otin kierroksia asiasta, ja mies suuttui silmittömästi, koska minä vain valitan. Ilmeisesti minulla ei ole oikeutta suuttua tällaisesta(kaan) asiasta, vaan lapsen ja itseni kohdalla lupauksien pettäminen pitäisi ottaa hymyillen vastaan, koska mies nyt sattui unohtamaan toisen niistä asioista, jotka hänen piti hoitaa. Onko tämä kohtuullista?

Kommentit (287)

Vierailija
141/287 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen ketju ja kertoo paljon asenteista. Moni syyttää naista siitä, että mies unohti eväät kotiin. Entä jos tilanne olisi toisin päin? Nainen tulisi pikinikille ilman eväitä, olisiko silloin miehen vika?

Vierailija
142/287 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko nuo teidän aikuistenavanne tulleet suoraan äidin helmoista mamman helmoihin, kun eivät osaa mitään arjen toimintatapoja?

Tai paremminkin eivät ota vastuuta mistään.

Vastuunottamiseksi minäkin sen ajattelen. Se, että tulee tavaksi unohdella asioita, jotka vaikuttavat arkeen ja toisiin perheenjäseniin, on vastuuntunnottomuutta, ellei edes halua opetella muistamaan. Siinä on kuin lapsen rooli jäänyt päälle, odottaa että isi ja äiti hoitavat aikuisten asiat. Mutta, ellei lasta ole opetettu kotona ottamaan vastuuta, ei hän voi osatakaan aikuisena. Kun asian tiedostaa, ymmärtää, antaa se järkiperusteet opetella ottamaan vastuuta. Tunnepuolista ei varmaan tarvitse tässä mainita. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/287 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miesten rakentamat omakotitalot, miehen tulot ja lompakko kuitenkin kelpaa, mikään muu ei?

Paljonkos aloittajan osuus on perheen tuloista?

Tämä on niin väsynyt ja turha argumentti ettei tosikaan! Harva mies rakentaa mitään taloa itse, lähes tulkoon kaikki naiset palaavat töihin viimeistään silloin, kun nuorinkin lapsi on 3-vuotias. Useimmat palaavat paljon aikaisemmin, koska myös naisten tuloja tarvitaan perheen pyörittämiseen.

Vierailija
144/287 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miesten rakentamat omakotitalot, miehen tulot ja lompakko kuitenkin kelpaa, mikään muu ei?

Öh, lapset kyllä kasvavat väkisinkin, kun heille tuuppaisi postiluukusta ruokaa. Eivät kuole siihen, että eivät peseydy säännöllisesti roskien keskellä tai käy koulua. Lämpöäkin riittää omakotitalossa. Mitä tehdä käytöstavoilla ja sivistyksellä, ei niidenkään puutteeseen kuole. Läheisyys, turvallisuus, tuki, niillä väliä.

Mennäänkö naimisiin ja tehdään lapsia, käyn myös töissä ja ostan puolet omakotitalosta ja maksan kulut puoliksi. Niin ja lapset voivat elellä edellä kuvatun kaltaisesti siellä omakotitalossa. Ymmärsin, että olet mies, mutta ei haittaa vaikka olisit nainen, adoptoidaan. Pääasia omakotitalo ja paksu lompakko.

Vierailija
145/287 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talo on puoliksi maksettu, kutn kaikki muukin. Koulutustaso sama ja tulot samat. Kaikki matatyö eli se kuluttava osuus minulla.

Vierailija
146/287 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metatyö, ei matatyö

Vierailija
147/287 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin väsynyt ja turha argumentti ettei tosikaan! Harva mies rakentaa mitään taloa itse, lähes tulkoon kaikki naiset palaavat töihin viimeistään silloin, kun nuorinkin lapsi on 3-vuotias. Useimmat palaavat paljon aikaisemmin, koska myös naisten tuloja tarvitaan perheen pyörittämiseen.

Eli nainen loisii vähintään neljä vuotta miehen rahoilla.

Aloittaja ei vastannut?

Vierailija
148/287 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja ei vastannut?

Oletko itse koskaan pyörittänyt pieten lasten huushollia? Siinä on loisiminen kaukana.

Vierailija
149/287 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talo on puoliksi maksettu, kutn kaikki muukin. Koulutustaso sama ja tulot samat. Kaikki matatyö eli se kuluttava osuus minulla.

Metatyö, eli ajatteleminen on mielestäsi todella rankkaa? Äitimyytin kiillottamista koko metatyölässytys.

Montako tuntia käytät päivässä av-palstalla?

Vierailija
150/287 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kauppa oli kaukana niin ettekö olisi voineet käydä kotoa kipaisemassa niitä? Jos miehesi aina unohtaa kaiken niin sinä voisit ennakoida jutut ja tuoda ne mitä miehesi haluat muistavan.Voisi säästyä riidoilta.

Vierailija
151/287 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen ketju ja kertoo paljon asenteista. Moni syyttää naista siitä, että mies unohti eväät kotiin. Entä jos tilanne olisi toisin päin? Nainen tulisi pikinikille ilman eväitä, olisiko silloin miehen vika?

Voisiko suomalaisella avoimattomuudella (ja tyhmyydellä) olla sijansa, että kerrotaan ongelmasta, mutta ei käsitellä ydintä? Helpommin syytetään ja kinataan syyttämisestä, kuin kukaan pysähtyisi miettimään, mistä johtuu. Saatika siitä puhumaan. Niin parisuhteessa kuin täälläkin.

Vierailija
152/287 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Metatyö, eli ajatteleminen on mielestäsi todella rankkaa? Äitimyytin kiillottamista koko metatyölässytys.

Tälläkin hetkellä sekä silitän miehen paitoja ja viikkaan pyykkejä että teen samalla esiteinin kanssa kasviota, sovin kyläilemään tulevan sukulaisen noutoaikataulua, inventoin pakastimia ja valvon kun toinen lapsi etsii koirista punkkeja. Ja kyllä, metatyö on äärimmäisen uuvuttavaa.

Vierailija
153/287 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja ei vastannut?

Oletko itse koskaan pyörittänyt pieten lasten huushollia? Siinä on loisiminen kaukana.

Muumilaulut ja sormivärit on niin rankkoja, että koko päivä pitää istua av-palstalla. Tämä on niin nähty.

Kakarat nukkuu ja syö, ihan kamalan rankkaa. Pesukoneenkin voi jättää miehen vastuulle tästä syystä.

Vierailija
154/287 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tälläkin hetkellä sekä silitän miehen paitoja ja viikkaan pyykkejä että teen samalla esiteinin kanssa kasviota, sovin kyläilemään tulevan sukulaisen noutoaikataulua, inventoin pakastimia ja valvon kun toinen lapsi etsii koirista punkkeja. Ja kyllä, metatyö on äärimmäisen uuvuttavaa.

No ethän silitä, vaan kirjoittelet miesvihapalstalle.

Elämänhallinta hukassa ja ADHD?

Vierailija
155/287 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ethän silitä, vaan kirjoittelet miesvihapalstalle.

Elämänhallinta hukassa ja ADHD?

Kyllä silitän.

Vierailija
156/287 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kauppa oli kaukana niin ettekö olisi voineet käydä kotoa kipaisemassa niitä? Jos miehesi aina unohtaa kaiken niin sinä voisit ennakoida jutut ja tuoda ne mitä miehesi haluat muistavan.Voisi säästyä riidoilta.

:DDD

Taidan jättää verot maksamatta. Toinen voi ennakoida seuraavina vuosina ja maksaa veroni, ennakoida myös vuodet minä vuotena maksan, ehkä en. Pääasia, että joku muu kantaa vastuun minusta. :D

Vierailija
157/287 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit lähettänyt sen miehen hakemaan ne eväät mitkä unohti eikä niin että lähditte kaikki pois. Jos mies käyttäytyy kuin lapsi ja 'unohtelee' (luultavammin tahallaan) niin ala rankaisemaan kuin lasta että oppii ihmisten tavoille. Kyllä töytyy torua ja jos tekee uudestaan niin häpeänurkkaan seisomaan.

Vierailija
158/287 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surkeata lukea täältä välistä noita miesviha-provoja. Viha on jotain muuta, kuin mistä aloitus ja aihe kertoo. Surua, stressiä, voimattomuutta ja hätähuutoa se on, kun toinen ei ota vastuuta.

Vierailija
159/287 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/12/03/metatyon-kirous-nain-selatat-sen

Kun metatyö jää tekemättä, lapsi kärsii ja äiti syyllistyy. Ja isä katsoo edelleen tyytyväisenä jalkapalloa sohvalla. Mikä avuksi? Ainakin riman madaltaminen ja metatyön lisääminen kodin työnjakolistoille, ehdottaa Jenny Lehtinen.

__

Mielestäni yksi varteenotettava ratkaisu on esitelty Project Mama -blogissa, jossa bloggaajan perheen kotityöriidat oli selätetty selkeän Excel-taulukon avulla. Kuten blogissa todetaan, työmäärä ei ylöskirjaamisella vähene yhtään mihinkään. Riitely sen sijaan putosi lähes nollaan.

Suosittelen siis kokeilemaan, vaikka varsinaista kipupistettä ei vielä olisi saavutettu. Tärkeintä on, ettei metatyö enää jää näkymättämäksi taakaksi, vaan siirtyy jaettavien kotitöiden piiriin, kuten mitkä tahansa muut perhe-elämän ylläpitämiseen liittyvät työt.

Ja lopuksi vielä pieni vinkki: jos puolisosi tuntuu muuttuvan hysteeriseksi ja riidanhaluiseksi täysin mitättömän pienten yksityiskohtien takia, tajua, että yksittäisiä pieniä tai isompia asioita on silloin kertynyt aivan liikaa! Siispä sen sijaan, että ajattelisit puolisosi itse aiheuttavan stressinsä, kysy, mitä kaikkea mielessä on sillä hetkellä. Ja AUTA, hyvä ihminen!

Vierailija
160/287 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parhaiten mies ehkä oppii, kun antaa miehen hoitaa omat harrastuksensa, omien tavaroidensa hallinnoinnin , matkalle pakkaamisen ja järjestyksessä pitämisen jne itsenäisesti. Kun asia ei ole hoidettu, voi syyttää itseään. Tapauksessa jossa mies käy töissä mutta nainen ei, tuosta voi ja pitääkin joustaa.

Pitääkö joustaa silloin, jos vaimo käy töissä ja mies ei?

Meillä on niin, ja minun pitäis jaksaa huolehtia kaikesta.

No mies onkin lähdössä kiertoon, avioehto on ja minun omaisuuteni on perittyä, jonka vanhempani ovat suojanneet.

Kovaksi sitä nyt tuntuu tekemisensä harmittavan, mutta kolme vuotta yritin, ja nyt olen sanonut, sitä saa, mitä tilaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kuusi