Mummo joutui vuodeosastolle pahan
pissatulehduksen takia. Oli mennyt munuaisiin. Kunto oli romahtanut täysin.
Mummo joutui olemaan osastolla melkein kolme viikkoa. En ollut ennen käynyt sellaisella osastolla ja olen vieläkin hämilläni/vihainen/voimaton. Osaston menoa kun seurasin, niin täytyy vain toivoa, ettei sinne enää Mummo tai kukaan läheinen joudu. Mun oli pakko käydä katsomassa häntä joka päivä, sen takia, että hoitavatko ne häntä ollenkaan?. Mennin ruoka-aikoihin, että pystyin avustamaan syömisessä.
Niin monella mummolla oli ruokatarjotin vain vieressä, eikä kukaan auttanut tai herätellyt ruoka-aikaan. Kamala pissan haju aina joka puolella.
Sai nyhtää oikeasti tietoa hoitajilta Mummon tilasta ja tulevasta. Olen varmaan nyt sellainen hankala omainen..
Kommentit (429)
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on hyviä kokemuksia ja huonoja kokemuksia (yhdestä huonosta kokemuksesta eilen tähän ketjuun jo kirjoitinkin, mitä kyllä vähäteltiin rankalla kädellä).
Ystävinä on sairaanhoitajia, jotka ovat hyviä ammatissaan, empaattisia ja mukavia ihmisiä. En yhtäkään karmealuonteista hoitajaa tunne henkilökohtaisesti.
Mutta kyllähän tässä nykytilanteessa selkeästi jokin mättää. Tästä ketjustakin huomaa, että säästöpaineiden, ajankäyttöpaineiden jne. ristiaallokossa nykyinen ilmapiiri saa hoitajat näkemään potilaat enemmän numeroina kuin ihmisinä. "Resurssit ei nyt vaan riitä hyvään hoitoon ja jos ei kelpaa niin se on sitten voi voi" on se asenne, joka näistä viesteistä välittyy, kuten myös se, että korostetaan potilaan olevan vain yksi kolmestakymmenestä (tai mikä numero onkaan kyseessä) eikä yksilö.
Varsinaisesti se ei tietenkään ole hoitajakunnan vika. (Hulluja hoitajia tietysti on, kuten olemme lööpeistä saaneet lukea, mutta oletan heidän olevan hyvin pieni vähemmistö.) Mutta se ei muuta sitä tosiasiaa, että ongelma on. Siksi en ymmärrä tätä nyt yli 20 sivua jatkunutta ongelman kieltämistä.
Ei se kieltämällä ja kokemuksia vähättelemällä katoa mihinkään.
Yksi tapa yrittää ratkaista ongelmaa on se, että omaisetkin ymmärtäisivät miksi toimitaan kuten toimitaan. Eihän se oikeasti ongelmaa ratkaise, mutta parantaisi ehkä yhteistyötä omaisen ja hoitajien välillä. Lisää työntekijöitä tuskin saadaan, joten nykymeno tulee jatkumaan - valitettavasti.
Hyi helvetti millainen ihminen olet. Sinä et tiedä oliko jossain muussa huoneessa hoitaja. Se, että laitoshuoltaja tuli sinua auttamaan ei mikään iso juttu ole. Tehän olitte mummon saaneet jo autettua pystyyn oletettavasti kun menit sinne hoitajien ruokatilaan. Vai etkö itse saanut häntä muka käännettyä? Ei siinä enää mikään tilanne päällä ollut silloin, joten miksi hoitajan olisi pitänyt juosta paikalle? Et ehkä oikeasti ymmärrä, että tuollaisia tilanne päällä-hetkiä on hoitotyössä koko ajan ja myös hoitajalla on oikeus syödä ruokansa loppuun. Sinä olit mummosi kanssa, joten mikä hätä siinä? Etkä oikeasti tiennyt oliko muissa huoneissa hoitaja tai ei, ihan puppua tuo. Ja kyllä, porrastetut ruokatauot eivät ole monissa paikoissa mahdollisia.[/quote]
Mummu oksensi silloin selällään. Johan kirjoitin, että en yksin saanut pystyyn kun paniikissa veti itsensä jäykäksi ja samalla haukkoi oksennusta henkeen. Olen pienikokoinen, vain 152cm pitkä. Mummu huomattavasti isompi. Kylkiasentoonkin koitin kääntää, en saanut. Joten todella oli hätätilanne. Mummu siis oksensi koko sen ajan kun juoksin hakemassa apua. Ja tässä kyseisessä paikassa on vain yksi käytävä + päiväsali. Kaikkien huoneiden ovet olivat normaaliin tapaan auki, huusin käytävällä hoitajia apuun ja kurkin juostessa huoneisiin. Ei missään ketään. KAIKKI kahvihuoneessa. Mutta kiitos, tuli selväksi teidän hoitajien moraali ja kylmyys. Ruoka syödään loppuun vaikka silläkin uhalla, että joku hoidokeista tukahtuu oksennukseensa. Toivottavasti linja pitää sillojnkin kun itse tai omaisesi on tukehtumassa. Älä ainakaan valita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäyksenä: ymmärrän etteivät hoitajat olisi voineet kertoa metelöivälle naapurille, mikä äitini tilanne oli. Sen sijaan he olisivat voineet, jo toisenkin potilaan tähden, pyytää ystävällisesti skypettäjää olemaan hiljempaa (toinenkin potilas selvästi häiriintyi metelistä). Tai he olisivat voineet kärrätä äidin käytävään. Hänellä ei ollut edes tippaa enää, joten olisi varmaan käynyt pikaisesti.
Kyllä. Mutta kuten huomaat, pissapää hoitajia on valitettavasti töissä hyvien hoitajien joukossa. Ja mammapalstalla vähättelemässä vanhuksia ja omaisia, ampumassa omaan nilkkaansa, hyvä. Lisää tekstiä, vaikka uskon nytkin jo psykopaattihoitajien olemassaoloon ketjun perusteella.
Se ei ole vähättelyä jos kerrotaan mihin ei ole mahdollisuuksia tai mikä on suorastaan kiellettyä. On ikävää jos asiakas/omainen kokee sen vähättelynä.
Tulppa vanhukselle vaipan sijaan???? Musta ei tunnu yhtään ikävältä sanoa, että hoitajalla on päässä vikaa noin kirjoittaessaan täällä omaisille. Pois tuollaiset ylimieliset ja vähättelevät hoitajat töistään!! Antaa tervepäisten hoitaa vanhuksia!
Minä en ollut se kirjoittaja, mutta kysymyksessä oli muistaakseni sarkastinen lausahdus siihen jos omaiset valittavat eritteiden tuoksusta silloin kun huoneessa juuri vaihdetaan vaippaa.
Mistä tuo tuli, että vaippojen vaihdon yhteydessä haiskahtaa. Kyse oli pissan yleisestä perushajusta, kun vaippoja ei oltu vaihdettu.Laitos sama, mistä kantelua.
Se taisi tulla toisesta kommentista, tässä ketjussa niitä on kuitenkin jo yli 300. Joillain osastoilla vaippoja ei kertakaikkiaan saa vaihtaa kuin 2 kertaa päivässä. Luuletko, että ne hoitajat huvikseen haluavat olla pissanhajussa vuodesta toiseen?
Vanhukset ovat pissanhajussa vuodesta toiseen 24/7. Oma vaippa on täynnä ja vierustovereiden. Luuletko että huvikseni sanon asian suoraan vanhusten puolesta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten aiemmin kerroin, niin tein tk:lle kyselyn siitä, miten äitini kuolinpäivänä toimittiin. Vastauksessa ei ollut mitään perustelua, miksi toimittiin siten kuin toimittiin tai miksei äitiä esim viety käytävälle. Todettiin vain se mitä olin kertonut (tosin vähätellen), ja kehuttiin, miten kovasti he ovat kehittäneet saattohoitoa.
Toisin sanoen: heillä ei ollut mitään perusteita, mitä esittää. Jos tuohon moraalittomuuteen olisi ollut jokin oikea syy, niin se olisi taatusti kerrottu.
Tällaisista raporteista joudutaan täysin deletoimaan se jos niihin liittyy toinen ihminen. Ehkei heille tullut edes mieleen, että potilas on haluttu käytävälle, koska harva sinne haluaa.
Ei ainakaan tässä tapauksessa ollut deletoitu.
Kysyin nimenomaan, miksei harkittu siirtoa esimerkiksi käytävään tai muihin tiloihin. Tähän ei vastattu.
Vierailija kirjoitti:
Hyi helvetti millainen ihminen olet. Sinä et tiedä oliko jossain muussa huoneessa hoitaja. Se, että laitoshuoltaja tuli sinua auttamaan ei mikään iso juttu ole. Tehän olitte mummon saaneet jo autettua pystyyn oletettavasti kun menit sinne hoitajien ruokatilaan. Vai etkö itse saanut häntä muka käännettyä? Ei siinä enää mikään tilanne päällä ollut silloin, joten miksi hoitajan olisi pitänyt juosta paikalle? Et ehkä oikeasti ymmärrä, että tuollaisia tilanne päällä-hetkiä on hoitotyössä koko ajan ja myös hoitajalla on oikeus syödä ruokansa loppuun. Sinä olit mummosi kanssa, joten mikä hätä siinä? Etkä oikeasti tiennyt oliko muissa huoneissa hoitaja tai ei, ihan puppua tuo. Ja kyllä, porrastetut ruokatauot eivät ole monissa paikoissa mahdollisia.
Mummu oksensi silloin selällään. Johan kirjoitin, että en yksin saanut pystyyn kun paniikissa veti itsensä jäykäksi ja samalla haukkoi oksennusta henkeen. Olen pienikokoinen, vain 152cm pitkä. Mummu huomattavasti isompi. Kylkiasentoonkin koitin kääntää, en saanut. Joten todella oli hätätilanne. Mummu siis oksensi koko sen ajan kun juoksin hakemassa apua. Ja tässä kyseisessä paikassa on vain yksi käytävä + päiväsali. Kaikkien huoneiden ovet olivat normaaliin tapaan auki, huusin käytävällä hoitajia apuun ja kurkin juostessa huoneisiin. Ei missään ketään. KAIKKI kahvihuoneessa. Mutta kiitos, tuli selväksi teidän hoitajien moraali ja kylmyys. Ruoka syödään loppuun vaikka silläkin uhalla, että joku hoidokeista tukahtuu oksennukseensa. Toivottavasti linja pitää sillojnkin kun itse tai omaisesi on tukehtumassa. Älä ainakaan valita.
No tuollainen nyt ei ole normaalia käytöstä hoitajilta, ettei keskeytetä syömistä kun joku on tukehtumassa. Nyt yleistetään ehkä hieman liian rankasti. En usko, että Suomeen mahtuu psykopaatteja niin paljon, että kaikki hoitajat sellaisia olisivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten aiemmin kerroin, niin tein tk:lle kyselyn siitä, miten äitini kuolinpäivänä toimittiin. Vastauksessa ei ollut mitään perustelua, miksi toimittiin siten kuin toimittiin tai miksei äitiä esim viety käytävälle. Todettiin vain se mitä olin kertonut (tosin vähätellen), ja kehuttiin, miten kovasti he ovat kehittäneet saattohoitoa.
Toisin sanoen: heillä ei ollut mitään perusteita, mitä esittää. Jos tuohon moraalittomuuteen olisi ollut jokin oikea syy, niin se olisi taatusti kerrottu.
Tällaisista raporteista joudutaan täysin deletoimaan se jos niihin liittyy toinen ihminen. Ehkei heille tullut edes mieleen, että potilas on haluttu käytävälle, koska harva sinne haluaa.
Kysyin nimenomaan, miksei harkittu siirtoa esimerkiksi käytävään tai muihin tiloihin. Tähän ei vastattu.
Niin no sinähän et voi tietää mitä siitä on deletoitu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäyksenä: ymmärrän etteivät hoitajat olisi voineet kertoa metelöivälle naapurille, mikä äitini tilanne oli. Sen sijaan he olisivat voineet, jo toisenkin potilaan tähden, pyytää ystävällisesti skypettäjää olemaan hiljempaa (toinenkin potilas selvästi häiriintyi metelistä). Tai he olisivat voineet kärrätä äidin käytävään. Hänellä ei ollut edes tippaa enää, joten olisi varmaan käynyt pikaisesti.
Kyllä. Mutta kuten huomaat, pissapää hoitajia on valitettavasti töissä hyvien hoitajien joukossa. Ja mammapalstalla vähättelemässä vanhuksia ja omaisia, ampumassa omaan nilkkaansa, hyvä. Lisää tekstiä, vaikka uskon nytkin jo psykopaattihoitajien olemassaoloon ketjun perusteella.
Se ei ole vähättelyä jos kerrotaan mihin ei ole mahdollisuuksia tai mikä on suorastaan kiellettyä. On ikävää jos asiakas/omainen kokee sen vähättelynä.
Tulppa vanhukselle vaipan sijaan???? Musta ei tunnu yhtään ikävältä sanoa, että hoitajalla on päässä vikaa noin kirjoittaessaan täällä omaisille. Pois tuollaiset ylimieliset ja vähättelevät hoitajat töistään!! Antaa tervepäisten hoitaa vanhuksia!
Minä en ollut se kirjoittaja, mutta kysymyksessä oli muistaakseni sarkastinen lausahdus siihen jos omaiset valittavat eritteiden tuoksusta silloin kun huoneessa juuri vaihdetaan vaippaa.
Mistä tuo tuli, että vaippojen vaihdon yhteydessä haiskahtaa. Kyse oli pissan yleisestä perushajusta, kun vaippoja ei oltu vaihdettu.Laitos sama, mistä kantelua.
Se taisi tulla toisesta kommentista, tässä ketjussa niitä on kuitenkin jo yli 300. Joillain osastoilla vaippoja ei kertakaikkiaan saa vaihtaa kuin 2 kertaa päivässä. Luuletko, että ne hoitajat huvikseen haluavat olla pissanhajussa vuodesta toiseen?
Vanhukset ovat pissanhajussa vuodesta toiseen 24/7. Oma vaippa on täynnä ja vierustovereiden. Luuletko että huvikseni sanon asian suoraan vanhusten puolesta!
Ja edelleen: joissain paikoissa vaipan saa vaihtaa vain 2 kertaa päivässä. Henkilökohtaisia vaippoja tilataan tietyksi ajaksi etukäteen ja ne loppuvat jos niitä koko ajan vaihdellaan. Jos hoitaja haluaa tällaisessa paikassa vaihtaa useammin, niin hänen tulee sitten tuoda kotoa vanhuksille omat vaipat. (Enkä usko, että sitäkään hyvällä katsottaisiin). Ja tämä on VÄÄRIN ja KAMALAA, mutta ei hoitajien syy.
Vierailija kirjoitti:
Hyi helvetti millainen ihminen olet. Sinä et tiedä oliko jossain muussa huoneessa hoitaja. Se, että laitoshuoltaja tuli sinua auttamaan ei mikään iso juttu ole. Tehän olitte mummon saaneet jo autettua pystyyn oletettavasti kun menit sinne hoitajien ruokatilaan. Vai etkö itse saanut häntä muka käännettyä? Ei siinä enää mikään tilanne päällä ollut silloin, joten miksi hoitajan olisi pitänyt juosta paikalle? Et ehkä oikeasti ymmärrä, että tuollaisia tilanne päällä-hetkiä on hoitotyössä koko ajan ja myös hoitajalla on oikeus syödä ruokansa loppuun. Sinä olit mummosi kanssa, joten mikä hätä siinä? Etkä oikeasti tiennyt oliko muissa huoneissa hoitaja tai ei, ihan puppua tuo. Ja kyllä, porrastetut ruokatauot eivät ole monissa paikoissa mahdollisia.
Mummu oksensi silloin selällään. Johan kirjoitin, että en yksin saanut pystyyn kun paniikissa veti itsensä jäykäksi ja samalla haukkoi oksennusta henkeen. Olen pienikokoinen, vain 152cm pitkä. Mummu huomattavasti isompi. Kylkiasentoonkin koitin kääntää, en saanut. Joten todella oli hätätilanne. Mummu siis oksensi koko sen ajan kun juoksin hakemassa apua. Ja tässä kyseisessä paikassa on vain yksi käytävä + päiväsali. Kaikkien huoneiden ovet olivat normaaliin tapaan auki, huusin käytävällä hoitajia apuun ja kurkin juostessa huoneisiin. Ei missään ketään. KAIKKI kahvihuoneessa. Mutta kiitos, tuli selväksi teidän hoitajien moraali ja kylmyys. Ruoka syödään loppuun vaikka silläkin uhalla, että joku hoidokeista tukahtuu oksennukseensa. Toivottavasti linja pitää sillojnkin kun itse tai omaisesi on tukehtumassa. Älä ainakaan valita. Minä haluan kiittää sinua ap, että tuot tämän asian esiin. Selväksi on kieltämättä minullekin tullut näiden tiettyjen hoitajien moraali ja kylmyys. Hyvä että valitit, oikein teit.
Aivan kamalia nämä palstalla roikkuvat hoitajat. Kuvottaa mitä ihmissaastaa päästetään vastaamaan toisten ihmisten hoidosta, turvallisuudesta ja viimeisistä hetkistä. Olen tähän asti ollut sitä mieltä, että hieno ala, arvostanut ja toivonut heille lisää palkkaa. Veää kyllä hiljaiseksi nämä alapeukut huonoista kokemuksista kertovissa viesteistä ja haukut niiden kirjoittajille. Olen toki hoitajia/lähihoitajia aina pitänyt vähän päsmäreinä ja kovina pätemään, mutta että näin pahoina, en sentään. Kaikki epäinhimillinen kohtelu kuitataan resurssien puutteena ja alalla tuntuu olevan ihan hyväksyttävä käytäntö kuitata vaaratilanteet vain "hoitajillakin on oikeus sitä ja tätä, tulepa itse kokeilemaan, näin se vaan nyt on, sinä et voi tietää"...
Entä jos poliisit, opettajat, kirurgit, päiväkodin väki, vanginvartijat yms. toisten turvallisuudesta vastaavat vain kohauttelisivat samaan tapaan olkiaan ja toteaisivat, että perusjuttuja nämä kouristelut, tukehtumiset, tappelut, pahoinpitelyt, sydänpysähdykset ja muut arjen riesat? Että meilläkin on oikeus tämä Irman tuoma viineri syödä rauhassa, kuolkoot tai kadotkoot joku sillä aikaa, harmillinen sattuma mutta tätä tämä on... Ei tulisi millään muulla alalla kuuloonkaan moinen itsekkyys ja piittaamattomuus. En ihmettele, että monella on niin huonoja kokemuksia hoitajista nimenomaan ihmisinä ja käytöksen suhteen. Ihan tuntuu olevan ominaispiirre sillä alalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitus tk:n johdolle oli täysin hyödytön ainakin omassa tapauksessani. Kysyin, miksi kuoleva äitini joutui olemaan ahtaassa kolmen hengen huoneessa, jossa yksi potilaista skypetti kovalla äänellä käsivarren mitan päässä. Hoitajat kävivät paikalla ja totesivat tilanteen, ei ongelmaa heidän mielestään. En yleensäkään käsitä, miksi sairaalassa saa tuolla tavalla metelöidä, ja tuollaisella hetkellä se oli kammottavaa.
Vasta myöhemmin sain tietää, että erityistapauksessa potilaan voi siirtää myös esim käytävälle. Olisin tuhat kertaa mieluummin ollut äidin kanssa viimeiset hetket siellä, sen sijaan että jouduin kuuntelemaan kuvottavaa juorup***aa. Tuollaisessa tilanteessa ei itse pysty kovin selkeästi ajattelemaan ja keksimään ratkaisuja, ainakaan itse en pystynyt. Kun myöhemmin mainitsin asiasta sairaanhoitajalle, ei hän nähnyt tapahtuneessa mitään pahoiteltavaa tai kummallista.
Ja mikä oli tk:n johdon vastaus? Kehuja siitä, miten kovasti he ovat panostaneet saattohoidon kehittämiseen, mutta palautekin otetaan armollisesti vastaan. Lisäksi vähättelyä ja asioiden sivuuttamista, eli ei mitään uutta.
3 hengen huoneissa ollaan siksi, että tilat ovat pienet. Erityistapauksessa voi olla käytävällä, mutta se erityistapaus on se, että potilaita on niin paljon, ettei ole tilaa huoneissa. Palolainkin mukaan potilasvuoteiden tulee olla pääsääntöisesti huoneissa. Sairaanhoitajan olisi ollut hyvä pahoitella, mutta eihän se hänen syynsä ollut, eikä terveyskeskuksen. Ohjeiden mukaanhan heidänkin on toimittava :/
Älä ihmeessä, ovatko tilat pienet? En tiennytkään. Nimenomaan kaikki huoneet olivat täynnä, joten mitään estettä ei olisi ollut. Tk teki karkean virheen.
Miten voit pitää noin normaalina sitä, että omainen joutuu hyvästelemään läheisensä samalla, kun vieressä huudetaan tyhjänpäiväisiä juoruja? Asenteesi on aivan sairas.
No esimerkiksi omalla työpaikallani saattohoitohuoneeseen kuuluu muiden asukkaiden kiljunta ja krooninen kiroilu. En tiedä hoitajana mitä sillekään asialle voisin tehdä.
Etkö ihan oikeasti ymmärrä eroa? Oma huone on oma huone, vaikka sinne ääniä kuuluisikin. Ihmisen metelöinti ja itsekeskeinen juoruaminen aivan vieressä, ahtaassa suljetussa tilassa, missä läheinen ihminen tekee kuolemaa, tekee fyysisesti kipeää. Lisäksi tilanteen "pahuus" kammottaa: ihmiselle on sentään aina edes yritetty taata jonkinasteinen rauha hänen kuollessaan. Edes yritetty. Sekin merkitsee.
Oma lukunsa on se, ovatko kaikki tilanteet samanveroisia. Nykyään ihmisen oikeus juoruta puhelimessa toki sivuuttaa sen, että kunnioitettaisiin hetken aikaa jonkun ihmisen elämän päättymistä. Totta ihmeessä.
Aivan uskomatonta, että tällaisia asioita pitää erikseen selittää.
Pyysitkö sinä tätä skypettäjää olemaan hiljempaa? Mitä hän siihen totesi kun sanoit äitisi olevan kuolemassa juuri niillä hetkillä?
Selitin jo, että hoitajat kävivät huoneessa ja tilanne oli heistä ok. Olin sen verran rikki että en ruvennut väittelemään ko. naisen kanssa. Hän mesosi ystävälleen, kuinka oli joutunut kolmen hengen huoneeseen ja valitti muiden melusta (äiti hengitti hyvin raskaasti ja toisella puolella oli levoton potilas). Hän olisi vetänyt hirveät pultit jos olisi tiennyt joutuneensa kuolevan viereen, tai kutsunut hoitajat jos olisin halunnut hiljentää hänet. Kas kun hän tuli kertoneeksi itsestään aika paljon lyhyessä ajassa.
Oikeasti, tuossa tilanteessa ei pysty kovin järkevästi ajattelemaan. Ei kestä myöskään konfliktia tai muuta hässäkkää.Minusta omaiselta ei voi kovin erikoisia suorituksia tuossa vaatiakaan. Jotkut pystyvät niihin, minä en.
Hoitajat olivat nuoria lähihoitajia, joku kokeneempi olisi voinut olla aktiivisempi tuossa tilanteessa ja toimiakin toisin.
Mitä hoitajat voivat tehdä jos joka paikassa on täyttä eikä tilanne täytä käytävälle laittamisen kriteerejä? Ja nuorien lähihoitajienko täytyy osata ja tietää heti kaikki?
Tilanne täytti käytävälle laittamisen kriteerit. Huoneet olivat täynnä. Äidin kuolema oli lähellä, koska minulle oli soitettu ja kerrottu, että paikalla olisi syytä käydä, jos haluaa ehtiä ennen kuolemaa. Äiti kuoli samana iltana.
Millä tavalla se täytti ne kriteerit?
Sairasta vänkäämistä, menisit hoitoon. Toiselta on kuollut läheinen, etkä edes halua ymmärtää tapahtumia. Toivottavasti et ole hoitaja missään. Pilaat hyvien hoitajien mainetta lapsellisella vänkäämisellä, epäammattimaista.
Älä välitä, tuo voi olla vaikka putintrolli mistä näistä tietää. Voi olla aivan kuka tahansa, tuskin hoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö lue mitä itse kirjoitat? "Joudutaan täysin deletoimaan se jos niihin liittyy toinen ihminen." Ei ollut deletoitu esimerkiksi häirikön touhuja.
Ei kannattaisi jäädä kiinni väärästä tai keksitystä väittämästä.
Vierailija kirjoitti:
Aivan kamalia nämä palstalla roikkuvat hoitajat. Kuvottaa mitä ihmissaastaa päästetään vastaamaan toisten ihmisten hoidosta, turvallisuudesta ja viimeisistä hetkistä. Olen tähän asti ollut sitä mieltä, että hieno ala, arvostanut ja toivonut heille lisää palkkaa. Veää kyllä hiljaiseksi nämä alapeukut huonoista kokemuksista kertovissa viesteistä ja haukut niiden kirjoittajille. Olen toki hoitajia/lähihoitajia aina pitänyt vähän päsmäreinä ja kovina pätemään, mutta että näin pahoina, en sentään. Kaikki epäinhimillinen kohtelu kuitataan resurssien puutteena ja alalla tuntuu olevan ihan hyväksyttävä käytäntö kuitata vaaratilanteet vain "hoitajillakin on oikeus sitä ja tätä, tulepa itse kokeilemaan, näin se vaan nyt on, sinä et voi tietää"...
Entä jos poliisit, opettajat, kirurgit, päiväkodin väki, vanginvartijat yms. toisten turvallisuudesta vastaavat vain kohauttelisivat samaan tapaan olkiaan ja toteaisivat, että perusjuttuja nämä kouristelut, tukehtumiset, tappelut, pahoinpitelyt, sydänpysähdykset ja muut arjen riesat? Että meilläkin on oikeus tämä Irman tuoma viineri syödä rauhassa, kuolkoot tai kadotkoot joku sillä aikaa, harmillinen sattuma mutta tätä tämä on... Ei tulisi millään muulla alalla kuuloonkaan moinen itsekkyys ja piittaamattomuus. En ihmettele, että monella on niin huonoja kokemuksia hoitajista nimenomaan ihmisinä ja käytöksen suhteen. Ihan tuntuu olevan ominaispiirre sillä alalla.
Mitä pitäisi tehdä? Jos yöllä vuorossa on se yksi hoitaja, niin hänenkö täytyisi ottaa sydämelleen kaikki ne vaaratilanteet, joita on käynyt vain siksi että hän on yksin eikä voi revetä kaikkeen? Mitä tällainen auttaa? Ketä se auttaa?
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kirjoitus! Olen hoitaja ja häpeän. Ei onneksi tällaisia ole kuin osa. On hyviäkin paikkoja joissa osataan olla amatillisia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö lue mitä itse kirjoitat? "Joudutaan täysin deletoimaan se jos niihin liittyy toinen ihminen." Ei ollut deletoitu esimerkiksi häirikön touhuja.
Ei kannattaisi jäädä kiinni väärästä tai keksitystä väittämästä.
Olen itse ollut vastaamassa näihin muistutuksiin. Aina pyydetään anteeksi ja kerrotaan että asiaan tullaan jatkossa kiinnittämään enemmän huomiota ym.
Kuulostaa kyllä hassulta koko organisaatio, jos johtokin on tota tasoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kirjoitus! Olen hoitaja ja häpeän. Ei onneksi tällaisia ole kuin osa. On hyviäkin paikkoja joissa osataan olla amatillisia
Ja joissain paikoissa on enemmän henkilökuntaa kuin toisissa ja joissain raskaammat potilaat jne. Ei ole kyse aina ammattilisuuden puutteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtaa olla aika rankkaa olla kuolevien kanssa jatkuvasti tekemisissä. Tuo pelottava asia joka meidän pitää jokaisen kohdata. Mitäköhän tapahtuu kun sielu siirtyy ikuisuuteen? Tulevatko enkelit hakemaan uskovat, demonit ei-uskovat? Vai kuljetaanko siinä yksin valoa kohti? Vai näkeekö heti Jeesuksen? Entä kuolleet uskovat omaiset, onko heidän sielunsa jossain taivaassa jo nyt? Maalliset ruumiithan eivät ole vielä ylösnousseet, se tapahtuu myöhemmin.
Olen ollut muutaman vuoden saattohoito- osastolla töissä ja nähnyt varmaan satoja kuolevia ja kuolemia. Suurin osa pelkää eikä se kuolema niin kovin kaunista aina ole
Eikö kukaan ole maininnut Jeesusta? Rukoillut Jumalaa? Halunnut Raamattua luettavan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä pitäisi tehdä? Jos yöllä vuorossa on se yksi hoitaja, niin hänenkö täytyisi ottaa sydämelleen kaikki ne vaaratilanteet, joita on käynyt vain siksi että hän on yksin eikä voi revetä kaikkeen? Mitä tällainen auttaa? Ketä se auttaa?
Älä nyt enää jaksa.
Hoitaja on aina vastuussa tekemisistään ja niistä asiakkaista, jotka hänen vastuullaan on.
Niin se vaan on. Ja se on yksi työn rasitustehtävä. Vastuu. Joutuu kantamaan vastuun kaikista tekemistään ratkaisuista. Nuorena sairaanhoitajana se juuri oli pahinta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas jollain hoitsulla täällä veemäinen asenne: Älä tule neuvomaan, älä puutu, et tiedä mitään vanhuksista, luulet vaaan. Nyt tulikin isompi huoli, millaista kohtelua vanhukset saavat, kun omainen ei ole paikalla.
Johtuisiko siitä, että tulee aika rankkoja syytöksiä?
Kokemukset ovat syytöksiä? Ai niin, kun tämä olikin vähän arka aihe. No eipä ole enää.
Kyllä täällä oli syytöksiäkin, kokemukset ovat asia erikseen. Oma kokemus vaan ei välttämättä ole totuus.
Oma kokemus voi olla myös lähempänä totuutta, kuin vierestä selitetty totuus.
Sitä omaa kokemusta voi myös syventää ja monipuolistaa esim. vaikka kokeilemalla sitä hoitoalaa.
Ei minun tarvitse kokeilla siivousalaa todetakseni, että kuraiseksi jäänyt lattia on kehnosti siivottu.
Eikä minun tarvitse ruveta vanhustenhoitoalalle todetakseni, että palvelukodin hoitajat, jotka jättivät huimauksesta kärsivän mummoni yöllä yksin vessaan niin että tämä kaatui ja kuoli aivoverenvuotoon, toimivat väärin.
No valitettavasti näillä resursseilla ei ole mahdollista jokaista huimauksesta kärsivää PALVELUtalossa asuvaa ikäihmistä hoitaa wc:hen ja takaisin. Palvelutalossahan oletusarvona on, että ihminen on lähes omatoiminen ja tarvitsee pieniä apuja. Kävelevä ihminen voi kaatua. MISSÄÄN ei ole sellaista paikkaa, joissa olisi resursseja liikutella ja kävelyttää ihmisiä tuntikausia päivittäin vahtimalla heidän jokaista askeltaan. Jokainen kuolee johonkin, ei se kuolema itsessään ole kuule hoitohenkilökunnan syy.
Jaha, että täälläkin hoitaa ihmistä RESURSSIT, eivät hoitajat! Hyvin on nykyopit menneet hoitajien päähän. Minä väittäisin että tällaisessa paikassa pitää olla eläviä olentoja töissä näiden resurssien (!!!) sijaan. Kyllä on tylyn kuuloisia nämä nykyhoitajat, suorastaan robotteja ihmisen sijassa. Ei ihme, jos vanhat ihmiset ovat oman onnensa nojassa, kun näitä keskustelujen mielipiteitä lukee. Varjele Luoja minua koskaan joutumasta hoitolaitokseen, en ole ansainnut tuollaista kohtelua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yövuorot ovat varmasti haasteellisia. Mutta täällä on nyt useissa viesteissä kerrottu järkyttävistä vaaratilanteista, mitkä ovat ihan päiväsaikaan sattuneet. Mm. tämä oksennukseen tukehtumistilanne kun kaikki samaan aikaan syömässä ja ovat kieltäytyneet auttamisesta kesken ruoan. Ei leikkauksestakaan kukaan voi kelloa katsoen lähteä ja todeta, että tuli tunnit täyteen. Tai opettajat eivät istu kahvilla samaan aikaan ja lapset ole keskenään, valvonta on järjestetty. Samaten päiväkodeissa tauolla ollaan niin, että aina joku on vastuussa ja paikalla. Miksi hoitajilla olisi jokin erityisoikeus tässä? Muuallakin tauot porrastetaan, vaikka tietysti olisikin kivempaa työkavereiden kanssa olla yhdessä tauolla ja juoruta. Silti toisten turvallisuus menee muilla aloilla omien halujen ohi.
Tästähän on itse asiassa nyt jukisuudessa keskusteltu monessakin paikassa tällä/viime viikolla. Että eivät nämä ole mitään harvinaisia tapauksia. Jotain mätää tuolla alalla on, eikä se mätä ole yksistään resurssit.
Rikosrekisteri kysytään edelleen kun työskentelee alle 18-vuotiaiden kanssa. Pedofiliaa ja raiskaustaipumusta ei näillä testeillä voida havaita muutenkaan. Järkyttäväähän se on, ettei testejä enää ole. Mutta tuskin niistä huvikseen on luovuttu kun niistä on itse pitänyt maksaakin? Kukaan ei enää halua tehdä hoitotyötä, joten tarvitaan kaikki mahdolliset alalle, jotka haluavat.