Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mummo joutui vuodeosastolle pahan

Vierailija
05.08.2016 |

pissatulehduksen takia. Oli mennyt munuaisiin. Kunto oli romahtanut täysin.
Mummo joutui olemaan osastolla melkein kolme viikkoa. En ollut ennen käynyt sellaisella osastolla ja olen vieläkin hämilläni/vihainen/voimaton. Osaston menoa kun seurasin, niin täytyy vain toivoa, ettei sinne enää Mummo tai kukaan läheinen joudu. Mun oli pakko käydä katsomassa häntä joka päivä, sen takia, että hoitavatko ne häntä ollenkaan?. Mennin ruoka-aikoihin, että pystyin avustamaan syömisessä.
Niin monella mummolla oli ruokatarjotin vain vieressä, eikä kukaan auttanut tai herätellyt ruoka-aikaan. Kamala pissan haju aina joka puolella.
Sai nyhtää oikeasti tietoa hoitajilta Mummon tilasta ja tulevasta. Olen varmaan nyt sellainen hankala omainen..

Kommentit (429)

Vierailija
361/429 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan kamalia nämä palstalla roikkuvat hoitajat. Kuvottaa mitä ihmissaastaa päästetään vastaamaan toisten ihmisten hoidosta, turvallisuudesta ja viimeisistä hetkistä. Olen tähän asti ollut sitä mieltä, että hieno ala, arvostanut ja toivonut heille lisää palkkaa. Veää kyllä hiljaiseksi nämä alapeukut huonoista kokemuksista kertovissa viesteistä ja haukut niiden kirjoittajille. Olen toki hoitajia/lähihoitajia aina pitänyt vähän päsmäreinä ja kovina pätemään, mutta että näin pahoina, en sentään. Kaikki epäinhimillinen kohtelu kuitataan resurssien puutteena ja alalla tuntuu olevan ihan hyväksyttävä käytäntö kuitata vaaratilanteet vain "hoitajillakin on oikeus sitä ja tätä, tulepa itse kokeilemaan, näin se vaan nyt on, sinä et voi tietää"...

Entä jos poliisit, opettajat, kirurgit, päiväkodin väki, vanginvartijat yms. toisten turvallisuudesta vastaavat vain kohauttelisivat samaan tapaan olkiaan ja toteaisivat, että perusjuttuja nämä kouristelut, tukehtumiset, tappelut, pahoinpitelyt, sydänpysähdykset ja muut arjen riesat? Että meilläkin on oikeus tämä Irman tuoma viineri syödä rauhassa, kuolkoot tai kadotkoot joku sillä aikaa, harmillinen sattuma mutta tätä tämä on... Ei tulisi millään muulla alalla kuuloonkaan moinen itsekkyys ja piittaamattomuus. En ihmettele, että monella on niin huonoja kokemuksia hoitajista nimenomaan ihmisinä ja käytöksen suhteen. Ihan tuntuu olevan ominaispiirre sillä alalla.

Mitä pitäisi tehdä? Jos yöllä vuorossa on se yksi hoitaja, niin hänenkö täytyisi ottaa sydämelleen kaikki ne vaaratilanteet, joita on käynyt vain siksi että hän on yksin eikä voi revetä kaikkeen? Mitä tällainen auttaa? Ketä se auttaa?

Älä nyt enää jaksa.

Hoitaja on aina vastuussa tekemisistään ja niistä asiakkaista, jotka hänen vastuullaan on.

Niin se vaan on. Ja se on yksi työn rasitustehtävä. Vastuu. Joutuu kantamaan vastuun kaikista tekemistään ratkaisuista. Nuorena sairaanhoitajana se juuri oli pahinta

Älä itse jaksa. Silloin kun vastuu on mahdoton, niin hoitaja ei ole vastuussa eikä hänen pidäkään olla. Jos esimerkiksi joku nousee yöllä sängystä, kompastuu ja kuolee, niin miten hoitaja voi olla tästä vastuussa jos on samaan aikaan toisella puolella osastoa kuivittamassa toista potilasta?

Vierailija
362/429 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpas jollain hoitsulla täällä veemäinen asenne:  Älä tule neuvomaan, älä puutu, et tiedä mitään vanhuksista, luulet vaaan. Nyt tulikin isompi huoli, millaista kohtelua vanhukset saavat, kun omainen ei ole paikalla.

Johtuisiko siitä, että tulee aika rankkoja syytöksiä?

Kokemukset ovat syytöksiä? Ai niin, kun tämä olikin vähän arka aihe. No eipä ole enää.

Kyllä täällä oli syytöksiäkin, kokemukset ovat asia erikseen. Oma kokemus vaan ei välttämättä ole totuus.

Oma kokemus voi olla myös lähempänä totuutta, kuin vierestä selitetty totuus.

Sitä omaa kokemusta voi myös syventää ja monipuolistaa esim. vaikka kokeilemalla sitä hoitoalaa.

Ei minun tarvitse kokeilla siivousalaa todetakseni, että kuraiseksi jäänyt lattia on kehnosti siivottu.

Eikä minun tarvitse ruveta vanhustenhoitoalalle todetakseni, että palvelukodin hoitajat, jotka jättivät huimauksesta kärsivän mummoni yöllä yksin vessaan niin että tämä kaatui ja kuoli aivoverenvuotoon, toimivat väärin.

No valitettavasti näillä resursseilla ei ole mahdollista jokaista huimauksesta kärsivää PALVELUtalossa asuvaa ikäihmistä hoitaa wc:hen ja takaisin. Palvelutalossahan oletusarvona on, että ihminen on lähes omatoiminen ja tarvitsee pieniä apuja. Kävelevä ihminen voi kaatua. MISSÄÄN ei ole sellaista paikkaa, joissa olisi resursseja liikutella ja kävelyttää ihmisiä tuntikausia päivittäin vahtimalla heidän jokaista askeltaan. Jokainen kuolee johonkin, ei se kuolema itsessään ole kuule hoitohenkilökunnan syy.

Jaha, että täälläkin hoitaa ihmistä RESURSSIT, eivät hoitajat! Hyvin on nykyopit menneet hoitajien päähän. Minä väittäisin että tällaisessa paikassa pitää olla eläviä olentoja töissä näiden resurssien (!!!) sijaan. Kyllä on tylyn kuuloisia nämä nykyhoitajat, suorastaan robotteja ihmisen sijassa. Ei ihme, jos vanhat ihmiset ovat oman onnensa nojassa, kun näitä keskustelujen mielipiteitä lukee. Varjele Luoja minua koskaan joutumasta hoitolaitokseen, en ole ansainnut tuollaista kohtelua!

Juuri näin. "jokainen kuolee johonkin... ". Voi luoja! Ei kukaan voi olla näin sydämetön

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/429 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan kamalia nämä palstalla roikkuvat hoitajat. Kuvottaa mitä ihmissaastaa päästetään vastaamaan toisten ihmisten hoidosta, turvallisuudesta ja viimeisistä hetkistä. Olen tähän asti ollut sitä mieltä, että hieno ala, arvostanut ja toivonut heille lisää palkkaa. Veää kyllä hiljaiseksi nämä alapeukut huonoista kokemuksista kertovissa viesteistä ja haukut niiden kirjoittajille. Olen toki hoitajia/lähihoitajia aina pitänyt vähän päsmäreinä ja kovina pätemään, mutta että näin pahoina, en sentään. Kaikki epäinhimillinen kohtelu kuitataan resurssien puutteena ja alalla tuntuu olevan ihan hyväksyttävä käytäntö kuitata vaaratilanteet vain "hoitajillakin on oikeus sitä ja tätä, tulepa itse kokeilemaan, näin se vaan nyt on, sinä et voi tietää"...

Entä jos poliisit, opettajat, kirurgit, päiväkodin väki, vanginvartijat yms. toisten turvallisuudesta vastaavat vain kohauttelisivat samaan tapaan olkiaan ja toteaisivat, että perusjuttuja nämä kouristelut, tukehtumiset, tappelut, pahoinpitelyt, sydänpysähdykset ja muut arjen riesat? Että meilläkin on oikeus tämä Irman tuoma viineri syödä rauhassa, kuolkoot tai kadotkoot joku sillä aikaa, harmillinen sattuma mutta tätä tämä on... Ei tulisi millään muulla alalla kuuloonkaan moinen itsekkyys ja piittaamattomuus. En ihmettele, että monella on niin huonoja kokemuksia hoitajista nimenomaan ihmisinä ja käytöksen suhteen. Ihan tuntuu olevan ominaispiirre sillä alalla.

Mitä pitäisi tehdä? Jos yöllä vuorossa on se yksi hoitaja, niin hänenkö täytyisi ottaa sydämelleen kaikki ne vaaratilanteet, joita on käynyt vain siksi että hän on yksin eikä voi revetä kaikkeen? Mitä tällainen auttaa? Ketä se auttaa?

Yövuorot ovat varmasti haasteellisia. Mutta täällä on nyt useissa viesteissä kerrottu järkyttävistä vaaratilanteista, mitkä ovat ihan päiväsaikaan sattuneet. Mm. tämä oksennukseen tukehtumistilanne kun kaikki samaan aikaan syömässä ja ovat kieltäytyneet auttamisesta kesken ruoan. Ei leikkauksestakaan kukaan voi kelloa katsoen lähteä ja todeta, että tuli tunnit täyteen. Tai opettajat eivät istu kahvilla samaan aikaan ja lapset ole keskenään, valvonta on järjestetty. Samaten päiväkodeissa tauolla ollaan niin, että aina joku on vastuussa ja paikalla. Miksi hoitajilla olisi jokin erityisoikeus tässä? Muuallakin tauot porrastetaan, vaikka tietysti olisikin kivempaa työkavereiden kanssa olla yhdessä tauolla ja juoruta. Silti toisten turvallisuus menee muilla aloilla omien halujen ohi.

Tästähän on itse asiassa nyt jukisuudessa keskusteltu monessakin paikassa tällä/viime viikolla. Että eivät nämä ole mitään harvinaisia tapauksia. Jotain mätää tuolla alalla on, eikä se mätä ole yksistään resurssit.

Muistan kyllä itse kouluajoiltani, että pitkiä aikoja oltiin luokassa yksin kun opettajat olivat kahvilla, mutta se nyt ei mielestäni kuulu tähän. Ei ole OK jos KAIKKI hoitajat ovat samaan aikaan kahvilla - se on itsestäänselvyys. Silti henkilökuntaa on suhteessa hoidettaviin niin vähän, että kaikkialle ei ehdi. Omalla työpaikallani ei ole erillistä ruokataukoa ja kahvitauko kestää 10 minuuttia. Jos kaikki olisivat samaan aikaan tauolla, niin tämä silti veisi sen 10 minuuttia päivästä pois ilman valvontaa. Onneksi meillä näin ei ole.

Yksi "mätä" tällä alalla on se, että kaikkien hoitajien pystyisi tekemään työ yhtä tehokkaasti, joka ei tietenkään ole mahdollista. Itse olen nuori nainen ja jaksan aivan eri tavalla kuin esimerkiksi yksi vanhempi nainen, jonka olkapää on kertaalleen leikattu. Silti en haluaisi, että hänet vaihdetaan nuorempaan, koska hänellä on vankka ammattitaito ja paljon tietämystä, vaikkei pystykään fyysisesti samoihin suorituksiin.

Vierailija
364/429 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpas jollain hoitsulla täällä veemäinen asenne:  Älä tule neuvomaan, älä puutu, et tiedä mitään vanhuksista, luulet vaaan. Nyt tulikin isompi huoli, millaista kohtelua vanhukset saavat, kun omainen ei ole paikalla.

Kokemukset ovat syytöksiä? Ai niin, kun tämä olikin vähän arka aihe. No eipä ole enää.

Kyllä täällä oli syytöksiäkin, kokemukset ovat asia erikseen. Oma kokemus vaan ei välttämättä ole totuus.

Sitä omaa kokemusta voi myös syventää ja monipuolistaa esim. vaikka kokeilemalla sitä hoitoalaa.

Ei minun tarvitse kokeilla siivousalaa todetakseni, että kuraiseksi jäänyt lattia on kehnosti siivottu.

Eikä minun tarvitse ruveta vanhustenhoitoalalle todetakseni, että palvelukodin hoitajat, jotka jättivät huimauksesta kärsivän mummoni yöllä yksin vessaan niin että tämä kaatui ja kuoli aivoverenvuotoon, toimivat väärin.

No valitettavasti näillä resursseilla ei ole mahdollista jokaista huimauksesta kärsivää PALVELUtalossa asuvaa ikäihmistä hoitaa wc:hen ja takaisin. Palvelutalossahan oletusarvona on, että ihminen on lähes omatoiminen ja tarvitsee pieniä apuja. Kävelevä ihminen voi kaatua. MISSÄÄN ei ole sellaista paikkaa, joissa olisi resursseja liikutella ja kävelyttää ihmisiä tuntikausia päivittäin vahtimalla heidän jokaista askeltaan. Jokainen kuolee johonkin, ei se kuolema itsessään ole kuule hoitohenkilökunnan syy.

Jaha, että täälläkin hoitaa ihmistä RESURSSIT, eivät hoitajat! Hyvin on nykyopit menneet hoitajien päähän. Minä väittäisin että tällaisessa paikassa pitää olla eläviä olentoja töissä näiden resurssien (!!!) sijaan. Kyllä on tylyn kuuloisia nämä nykyhoitajat, suorastaan robotteja ihmisen sijassa. Ei ihme, jos vanhat ihmiset ovat oman onnensa nojassa, kun näitä keskustelujen mielipiteitä lukee. Varjele Luoja minua koskaan joutumasta hoitolaitokseen, en ole ansainnut tuollaista kohtelua!

Hoitajienhan toivotaan olevan robotteja eikä eläviä olentoja. Ei saa koskaan näyttää väsymystään kun asiakas raapii sinua ja huutaa paska-akaksi kun yrität hoitaa häntä. Täytyy kestää kaikki kritiikki ja arvostelu niistäkin asioista joihin ei voi vaikuttaa. 

Vierailija
365/429 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. "jokainen kuolee johonkin... ". Voi luoja! Ei kukaan voi olla näin sydämetön

Voi, narsisti on sydämetön,  ei ota vastuuta omista tekemisistään. Ketjussa on parhaillaan pari tällaista hoitajaa selittämässä, että ei voi mitään, ei olen minun syyni, pitäiskö laittaa tulppa takapuoleen ja omaiset ovat ylimääräisiä.

Vierailija
366/429 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummon huoneessa ei kenelläkään ollut mitään neste-seurantalistoja. Jos minä en olisi joka päivä mummoa juottanut, olisi hän kuivunut. Hän ei itse pysty pitelemään mukia tms. Lääkkeet löytyivät usein lattialta, koska hoitajat eivät MUISTANEET, että lääkkeet pitää antaa suoraan suuhun, koska mummo ei itse niitä saa suuhunsa. Voi, olisi esimerkkejä paljonkin, jotka minusta täyttävät laiminlyönnin kriteerit :( -ap

Ota potilasasiamieheen yhteys ja tee asiasta muistutus tai kantelu.

Vierailija
367/429 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten aiemmin kerroin, niin tein tk:lle kyselyn siitä, miten äitini kuolinpäivänä toimittiin. Vastauksessa ei ollut mitään perustelua, miksi toimittiin siten kuin toimittiin tai miksei äitiä esim viety käytävälle. Todettiin vain se mitä olin kertonut (tosin vähätellen), ja kehuttiin, miten kovasti he ovat kehittäneet saattohoitoa.

Toisin sanoen: heillä ei ollut mitään perusteita, mitä esittää. Jos tuohon moraalittomuuteen olisi ollut jokin oikea syy, niin se olisi taatusti kerrottu.

Tällaisista raporteista joudutaan täysin deletoimaan se jos niihin liittyy toinen ihminen. Ehkei heille tullut edes mieleen, että potilas on haluttu käytävälle, koska harva sinne haluaa.

Ei ainakaan tässä tapauksessa ollut deletoitu.

Kysyin nimenomaan, miksei harkittu siirtoa esimerkiksi käytävään tai muihin tiloihin. Tähän ei vastattu.

Niin no sinähän et voi tietää mitä siitä on deletoitu.

Etkö lue mitä itse kirjoitat? "Joudutaan täysin deletoimaan se jos niihin liittyy toinen ihminen." Ei ollut deletoitu esimerkiksi häirikön touhuja.

Ei kannattaisi jäädä kiinni väärästä tai keksitystä väittämästä.

Olen itse ollut vastaamassa näihin muistutuksiin. Aina pyydetään anteeksi ja kerrotaan että asiaan tullaan jatkossa kiinnittämään enemmän huomiota ym.

Kuulostaa kyllä hassulta koko organisaatio, jos johtokin on tota tasoa

Kiitos, hyvä tietää. Tuossa paikassa oli muitakin omituisuuksia. Tuntuu että siellä oli kehittynyt omanlaisensa toimintatapa, ei varmaan läheskään kaikkialla samanlaista. Johto vaikuttaa todella lepsulta.

Vierailija
368/429 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsitykseni hoitsuista nousi taas ihan uudelle tasolle. Valtakunnan itsekkäintä, typerintä, paskantärkeintä ja kylmintä sakkia, pahemman luokan kalkkunoita. Tuttavapiiristä kaikki ärsyttävimmät ovat paljastuneet tarkemmin tutustuttaessa hoitajiksi. Mutta sanoisin,että he ovat silti hoitajakunnan helmiä. En tunne yhtään miellyttävää hoitajaNAISTA, mutta ilmeisesti en ole tilastollinen sattuma, vaan yleistää todellakin sopii. Poliitikkojen ja kunnanjohdon vakioselitys "vähäiset resurssit" taitaa sittenkin olla vain kaunista koodikieltä ja tarkoittaa hoitajien kykyjä, ei niinkään henkilöpulaa, tarvikepulaa tai aikapulaa.

Vierailija
369/429 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajienhan toivotaan olevan robotteja eikä eläviä olentoja. Ei saa koskaan näyttää väsymystään kun asiakas raapii sinua ja huutaa paska-akaksi kun yrität hoitaa häntä. Täytyy kestää kaikki kritiikki ja arvostelu niistäkin asioista joihin ei voi vaikuttaa. 

Niin prinsessa, sellaista on työelämässä monella alalla.

Vierailija
370/429 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tämän ketjun oudoista asenteista on, että yhdessä viestissä hoitajaksi itseään väittävä toivoisi omaisten ottavan lisää vastuuta, käyvän useammin ja auttavan esim. vanhuksen kynsiä leikkaamalla, ja toisessa viestissä myös hoitajaksi itseään väittävä kertoo, että omaiset ovat tiellä, sotkevat asioita kun yrittävät auttaa ja käyvät vääriin aikoihin.

Hmm.

Vierailija
371/429 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttäviä paikkoja.en tajua miten kenenkään pää kestää olla töissä.

Vierailija
372/429 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkyttäviä paikkoja.en tajua miten kenenkään pää kestää olla töissä.

Jotkut magneettivöissä, vaipoissa märissä. Hyshys.

Vierailija
373/429 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt enää jaksa.

Hoitaja on aina vastuussa tekemisistään ja niistä asiakkaista, jotka hänen vastuullaan on.

Niin se vaan on. Ja se on yksi työn rasitustehtävä. Vastuu. Joutuu kantamaan vastuun kaikista tekemistään ratkaisuista. Nuorena sairaanhoitajana se juuri oli pahinta

Älä itse jaksa. Silloin kun vastuu on mahdoton, niin hoitaja ei ole vastuussa eikä hänen pidäkään olla. Jos esimerkiksi joku nousee yöllä sängystä, kompastuu ja kuolee, niin miten hoitaja voi olla tästä vastuussa jos on samaan aikaan toisella puolella osastoa kuivittamassa toista potilasta?

Miten voi olla "kuivittamassa" toista potilasta yöllä, kun juuri on täällä kerrottu ettei kuiviin vaihdeta yöllä eikä viedä vessaan. Ja että päivälläkin itse kykenettömät saavat olla märissä/likaisissa vaipoissaan vaikka kuinka pitkään.

Vierailija
374/429 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummon huoneessa ei kenelläkään ollut mitään neste-seurantalistoja. Jos minä en olisi joka päivä mummoa juottanut, olisi hän kuivunut. Hän ei itse pysty pitelemään mukia tms. Lääkkeet löytyivät usein lattialta, koska hoitajat eivät MUISTANEET, että lääkkeet pitää antaa suoraan suuhun, koska mummo ei itse niitä saa suuhunsa. Voi, olisi esimerkkejä paljonkin, jotka minusta täyttävät laiminlyönnin kriteerit :( -ap

Miksi hän ei ihan itse juo??

Kädet toimivat sen verran, että nousevat sylistä noin navan tasolle. En halua kertoa sen tarkemmin miksi jne. Eli tarvitsee  apua aina syödessä ja juodessa.  -ap

Vierailija
375/429 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka usein käyt mummosi luona hänen ollessa kotonaan? Onko huono omatunto siitä, että mummosi on yksinäinen vanhus ja näit tilaisuutesi tulleen, kun hän joutui sairaalaan ja pääsit hoitamaan häntä siellä? Omatunto puhdistui, kun hoitajat oli pahiksia ja sinä hyvis.

Käyn mummoa katsomassa hänen luonaan joka toinen päivä. Hän asuu miehensä kanssa, joka on ihana omaishoitaja. Autan kauppa ym juoksevissa asioissa. Nytkin tulin heidän luotaan päiväkahveilta :) Asuvat melkein vieressä. Eli sun aivoitukset meni nyt pahasti metsään..

-ap

Vierailija
376/429 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten asenteet kaiken kaikkiaan ovat muuttuneet ylimielisempään suuntaan, hoitotyö ei tee tässä poikkeusta. Sisar hento valkoisten aikaan ei ole paluuta. Koulutuksella (jota tapahtuu myös palavereissa työpäivän aikana) voidaan vaikuttaa siihen mitä hyvä hoito on ja mitä sen tulee olla.

Ennen koulutusta tarvittaisiin lisää työvoimaa. Meillä hoitotyöhön kuuluu mm. siivous, koska erillistä siivoojaa ei ole. Se on tietenkin pois hoitotyöstä ja sen voisi kouluttamattomampikin ihminen hoitaa.

Ei jokaiseen hommaan minusta tarvi palkata erikseen ihmistä. Itse olen sairaanhoitaja vanhustyössä ja kyllä minä kykenen ottamaan tarvittaessa rätin käteen silloin kun on hetki että siihen on aikaa... (usein se on illalla ennen työvuoron loppu).

Koulutus ei toki onnistu jos ja kun työvoimamitoitukset on vedetty äärimmilleen ja sijaisia ei saa koulutuksen vuoksi palkata. Koulutus harvemmin on toteutettavissa juuri silloin kun siihen arkisen työohessa sattuisi olemaan muutama minuutti aikaa.

Vierailija
377/429 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun tänne av:lle jää koukkuun niin alkaa yleensä turhaan tappelemaan ketjuissa. Suurta ajanhukkaa! Mitä muuta kaikkea te voisitte sillä aikaa tehdä? Vaikka mitä? Irtautukaa rohkeasti av:sta ja saatte paljon aikaan ja mielialakin kohentuu.

Tähän ketjuun kirjoittavat hoitajat voivat oikeasti olla: 64-vuotias eläkeläismies, 15-vuotias teinityttö taikka muuten vaan katkeroitunut eläkkeellä oleva laitoshuoltaja. Älkää siis tuhlatko aikaanne.

Vierailija
378/429 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän pitempään en jaksa lukea ketjua. Mutta päälle 30 vuotta hoitotyötä tehneenä ja paljon keikkaileena voin sanoa, että tuollaistahan se on, kun pitää yksityisen firman omistajille takoa rahaa.

Henkilökuntaa on vakituisia muutama. Heitä riittää jokaiseen vuoroon yksi. Listalle palkataan hyppykeikkalaisia jokaiselle päivälle melkein eri. On nuoriso-ohjaajaa, opiskelijaa, hoiva-apulaisopiskelijaa, siivoojakoulutuksen käynyttä. Koska heidät saa halvemmalla.

Se yksi vakkari yrittää saada homman pyörimään ja käskettää niitä kouluttamattomia sijaisia, jotka totta kai ajattelevat, että tekevät vain sen, mitä osaavat eli ei paljon mitään.

Sairaala-apulaisia ja laitosapulaisia ei enää yksityisellä ole, vaan ne hoitsut yrittävät mopata siellä jossain välissä. Kerran viikossa, jos silloinkaan käy joku ISS.n siivooja, jota ei voi vittuakaan kiinnostaa, vaan sutaisee sieltä ja täältä ja saattaa istua puhelimen ääressä loppuajan. Ja tämä ei sitten ole rasismia, vaan totta. Siivousfirmat palkkaa näitä ulkomaalaisia miehiä ja heidän kanssaan on saatu tapella, kuuluuko vessanpöntön pesu heille. Ei heidän mielestään. Valitusta firmaan, sieltä sanotaan, että joo tulee toinen. No seuraavalla viikolla tulee toinen tumma mies, joka ei osaa suomea kunnolla ja sanoo, että ei ei vessaa, ei hänen tehtävä. Vaikka sopimuksessa lukee vessat ja pesutilat ja yleiset tilat.

Paska kerääntyy nurkkiin ja ne muutama vakkari väsyy ja lähtee. Muutaman kuukauden saattaa talo pyöriä ihan keikkalaisilla, joista pisimpään ollut ehkä on ollut kaksi viikkoa töissä. Onni, jos saadaan kokenut, vanha hoitaja, kuka osaa tehdä töitä paikassa kuin paikassa. Mutta hänkin väsyy, kun kaikki kaatuu hänen päälle. Kun pääset yövuorosta ja alat antaman raporttia, kaksi työntekijää sanoo, että ei heillä ole aavistustakaan, mitä pitää tehdä, kun he ei ole koskaan olleet täällä aamuvuorossa. No lähdet kuitenkin pois, kun työaika loppuu ja ylitöistä ei makseta.

Mutta osakkeenomistajat saavat rahaa ja omaiset haukkuvat hoitajia ja ne vanhukset hoidetaan helvetin huonosti. Paskin tilanne on, jos satut olemaan keikkalaisena ainoa se keikkalainen, joka osaa suomea. Sitä huokaisee mielessään, että voihan vittu, mitä tästäkin tulee, kun toinen ei edes ymmärrä suomeksi ohjeita. Että olis vaikka se nuoriso-ohjaaja, joka ymmärtäisi edes kieltä, vaikka sillä ei ole hoitoalan koulutusta.

Että semmoista se on kuule nykyään. Vituttaa itseänikin koko homma.

Vierailija
379/429 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun tänne av:lle jää koukkuun niin alkaa yleensä turhaan tappelemaan ketjuissa. Suurta ajanhukkaa! Mitä muuta kaikkea te voisitte sillä aikaa tehdä? Vaikka mitä? Irtautukaa rohkeasti av:sta ja saatte paljon aikaan ja mielialakin kohentuu.

Tähän ketjuun kirjoittavat hoitajat voivat oikeasti olla: 64-vuotias eläkeläismies, 15-vuotias teinityttö taikka muuten vaan katkeroitunut eläkkeellä oleva laitoshuoltaja. Älkää siis tuhlatko aikaanne.

Missä sä oot? Ootko uimassa vai lasten kanssa luontopolulla?

Vierailija
380/429 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän pitempään en jaksa lukea ketjua. Mutta päälle 30 vuotta hoitotyötä tehneenä ja paljon keikkaileena voin sanoa, että tuollaistahan se on, kun pitää yksityisen firman omistajille takoa rahaa.

Henkilökuntaa on vakituisia muutama. Heitä riittää jokaiseen vuoroon yksi. Listalle palkataan hyppykeikkalaisia jokaiselle päivälle melkein eri. On nuoriso-ohjaajaa, opiskelijaa, hoiva-apulaisopiskelijaa, siivoojakoulutuksen käynyttä. Koska heidät saa halvemmalla.

Se yksi vakkari yrittää saada homman pyörimään ja käskettää niitä kouluttamattomia sijaisia, jotka totta kai ajattelevat, että tekevät vain sen, mitä osaavat eli ei paljon mitään.

Sairaala-apulaisia ja laitosapulaisia ei enää yksityisellä ole, vaan ne hoitsut yrittävät mopata siellä jossain välissä. Kerran viikossa, jos silloinkaan käy joku ISS.n siivooja, jota ei voi vittuakaan kiinnostaa, vaan sutaisee sieltä ja täältä ja saattaa istua puhelimen ääressä loppuajan. Ja tämä ei sitten ole rasismia, vaan totta. Siivousfirmat palkkaa näitä ulkomaalaisia miehiä ja heidän kanssaan on saatu tapella, kuuluuko vessanpöntön pesu heille. Ei heidän mielestään. Valitusta firmaan, sieltä sanotaan, että joo tulee toinen. No seuraavalla viikolla tulee toinen tumma mies, joka ei osaa suomea kunnolla ja sanoo, että ei ei vessaa, ei hänen tehtävä. Vaikka sopimuksessa lukee vessat ja pesutilat ja yleiset tilat.

Paska kerääntyy nurkkiin ja ne muutama vakkari väsyy ja lähtee. Muutaman kuukauden saattaa talo pyöriä ihan keikkalaisilla, joista pisimpään ollut ehkä on ollut kaksi viikkoa töissä. Onni, jos saadaan kokenut, vanha hoitaja, kuka osaa tehdä töitä paikassa kuin paikassa. Mutta hänkin väsyy, kun kaikki kaatuu hänen päälle. Kun pääset yövuorosta ja alat antaman raporttia, kaksi työntekijää sanoo, että ei heillä ole aavistustakaan, mitä pitää tehdä, kun he ei ole koskaan olleet täällä aamuvuorossa. No lähdet kuitenkin pois, kun työaika loppuu ja ylitöistä ei makseta.

Mutta osakkeenomistajat saavat rahaa ja omaiset haukkuvat hoitajia ja ne vanhukset hoidetaan helvetin huonosti. Paskin tilanne on, jos satut olemaan keikkalaisena ainoa se keikkalainen, joka osaa suomea. Sitä huokaisee mielessään, että voihan vittu, mitä tästäkin tulee, kun toinen ei edes ymmärrä suomeksi ohjeita. Että olis vaikka se nuoriso-ohjaaja, joka ymmärtäisi edes kieltä, vaikka sillä ei ole hoitoalan koulutusta.

Että semmoista se on kuule nykyään. Vituttaa itseänikin koko homma.

Sitten vaan palaveri pystyyn, iso kasa hoitajia ja sanotte sille joka vastaa palkkauksista että etkö sinä ymmärrä että se tulee loppupeleissä kalliimmaksi säästää väärissä paikoissa? Hutaisten tehty amatöörimäinen työ tulee maksamaan ja paljon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kuusi