Minkälaisiin töihin kiltit kympintytöt päätyy?
Kommentit (145)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä jätin lukion kesken ja tein 18-vuotiaana suunnitellusti lapsen, sen jälkeen opiskelin lähihoitajaksi. Nyt muutaman vuoden työssäolon jälkeen tänä syksynä jatkan ammattikorkeaan kätilöksi. Olin siis itse "kympin tyttö", josta toivottiin lääkäriä ja ties mitä, mutta minä halusin vähän erilaisen tarinan ja olen edelleen tyytyväinen valintoihini.
Halusit köyhäksi porsijaksi? mahtavan uniikki tarina, näitähän meillä ei vielä ollutkaan.
Halusin elää elämäni oman mieleni mukaan, enkä muiden suunnitelmien. Lasta olin toivonut jo teinistä asti ja lukioon en olisi halunnut alkuunkaan, mutta pakotettiin. Minä halusin vain hoitaa hevosia, jota teinkin vuosia, ja myöhemmin lähihoitajan ammatti tuntui omalta heti. Kätilö on ollut aina suurin haave sen jälkeen ja nyt jatkan siihen. Elämässä on muutakin kun joku lääkärin palkka. :D Ojensin ensimmäisen lapsenlapsen äitini syliin sinä keväänä kun muut ikäiseni ojensivat äideilleen lyyrat, ja sanoin hänelle että olen tästä aika paljon ylpeämpi kun jostain turhasta lakista jonka saaminen olisi minulle ollut todella helppoa ja tylsää. Lapsi on nyt koululainen.
Mutta sinänsä asenteesi on tuttu, jostain syystä ihmiset tulevat jopa vihaiseksi kun en "käyttänyt päätäni" ja opiskellut sinne ja tänne.
Niin ja minä en siis ikinä ollut mikään pingottaja mitä kympin tytöistä usein luullaan, opiskelu ei kiinnostanut minua, minulla oli aikaavievä harrastus enkä ikinä lukenut kokeisiin vapaa-ajalla tmv, mutta sain silti niitä kymppejä. :D
Kävit siis pelkän peruskoulun ja sitten lähihoitajaksi?
Eipä ihme, että menit lukematta läpi.Ai sinustako useimmat menevät peruskoulun läpi lukematta (tai edes lukien) todistus täynnä kymppejä? Okei...
Miksi jankkaat sitä, että olisit päässyt mihin vaan, jos olisit halunnut? Eihän sillä pitäisi olla mitään merkitystä? Sori nyt vaan, et vaikuta kovin varmalta omista valinnoistasi.
Kommenttisi on ilmeisesti tarkoitettu minulle, ja minä siis olen tyytyväinen omiin valintoihin ja tekisin ne uudelleen samalla tavalla koska olen niiden myötä kokenut erittäin hienoja asioita, mutta kuten huomasit niin olen myös hyvin tottunut puolustelemaan niitä sinun kaltaisillesi, joilla elämänarvot ovat totaalisen erilaiset omieni kanssa. Jostain syystä herätän niillä aina närää tietynlaisissa ihmisissä.
Minusta ja lähipiiristäni on tullut lääkäreitä ja DI, lähinnä kemiantekniikan ja bioteknologian alalta :)
Meitä oli kolme meidän luokalla. Ollaan nykyisin ylilääkäri, liikkeenjohdon konsultti ja yliopiston lehtori. Vahvoja ja onnellisia naisia ollaan :)
Vierailija kirjoitti:
Liian moni kympin tyttö päätyy lukion jälkeen psykiatriselle osastolle hoitoon. Ja tämä on valitettava tosiasia.
Tuttavapiirissäni on kaksi tapausta, jossa näin kävi heti ylioppilaskirjoitusten jälkeen. Toinen sairastui skitsofreniaan ja toinen lopetti ylipisto-opiskelunsa heti alkuun ja jäi yksinkertaisiin hommiin palvelualalle. Tässä hän teki viisaasti. Itse olin huono koulun lukuaineissa ja muutenkin en kovin tunnollinen. En ollut se kiltti tyttö vaan ehkä päinvastoin: hiljaa kapinallinen ja kinesteettinen. Koulu ei minusta osannut opettaa oikein. Huonoilla papereilla pääsinkuitenkin kovan lukemisen jälkeen yliopistoon, jossa suoritin nopeasti akateemisen tutkinnon. Halusin näyttää, että älystä ei kouluarvosant ole olleet kiinni. Jopa sitä ennen olin saanut hyviä työpaikkoja, prahaimmillaan tein kahta työtä. Työelämässä on ollut myös hauskaa, mm. ulkomaan-bonusmatkoja jopa toiselle puolelle maailmaa, hienoissa hotelleissa oleilua, autoetua jne. Koulu ei osaa mitata ja kehittää kaikkien eri oppijatyyppien taitoja. Parempaan suuntaan ollaan kyllä menossa. Kiitos tästä, hyvät opet!
]
Halusit köyhäksi porsijaksi? mahtavan uniikki tarina, näitähän meillä ei vielä ollutkaan.[/quote]
Halusin elää elämäni oman mieleni mukaan, enkä muiden suunnitelmien. Lasta olin toivonut jo teinistä asti ja lukioon en olisi halunnut alkuunkaan, mutta pakotettiin. Minä halusin vain hoitaa hevosia, jota teinkin vuosia, ja myöhemmin lähihoitajan ammatti tuntui omalta heti. Kätilö on ollut aina suurin haave sen jälkeen ja nyt jatkan siihen. Elämässä on muutakin kun joku lääkärin palkka. :D Ojensin ensimmäisen lapsenlapsen äitini syliin sinä keväänä kun muut ikäiseni ojensivat äideilleen lyyrat, ja sanoin hänelle että olen tästä aika paljon ylpeämpi kun jostain turhasta lakista jonka saaminen olisi minulle ollut todella helppoa ja tylsää. Lapsi on nyt koululainen.
Mutta sinänsä asenteesi on tuttu, jostain syystä ihmiset tulevat jopa vihaiseksi kun en "käyttänyt päätäni" ja opiskellut sinne ja tänne.[/quote]
Minusta on tärkeää, että olet tehnyt, kuten olet suunnitellut. Silloin kokee täyttymystä on onnen tunnetta. Monet jopa ns. menestyvät ihmiset katkerina kokevat, että he vaan ajautuvat ikään kuin ilman omaa tahtoaan johonkin tilanteeseen tai jopa ammattiin.
Pidä kuitenkin huoli siitä, että jonkinlainen eläkesysteemi pätee kohdallasi, kun sinä olet kenties myöhemmin isoäitinä. Olen nähnyt nyt niin monta surullista tapausta, jossa kodintyölle elämänsä antaneet naiset ovat ajautuneet vanhemmiten suoraan sanoen köyhällistöön. Kauniitkaan muistot eivät pysty korvaamaan kattoa pään päällä ja ruokaa pöydässä, kun se aika tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä jätin lukion kesken ja tein 18-vuotiaana suunnitellusti lapsen, sen jälkeen opiskelin lähihoitajaksi. Nyt muutaman vuoden työssäolon jälkeen tänä syksynä jatkan ammattikorkeaan kätilöksi. Olin siis itse "kympin tyttö", josta toivottiin lääkäriä ja ties mitä, mutta minä halusin vähän erilaisen tarinan ja olen edelleen tyytyväinen valintoihini.
Halusit köyhäksi porsijaksi? mahtavan uniikki tarina, näitähän meillä ei vielä ollutkaan.
Mutta sinänsä asenteesi on tuttu, jostain syystä ihmiset tulevat jopa vihaiseksi kun en "käyttänyt päätäni" ja opiskellut sinne ja tänne.
Niin ja minä en siis ikinä ollut mikään pingottaja mitä kympin tytöistä usein luullaan, opiskelu ei kiinnostanut minua, minulla oli aikaavievä harrastus enkä ikinä lukenut kokeisiin vapaa-ajalla tmv, mutta sain silti niitä kymppejä. :D
Eipä ihme, että menit lukematta läpi.Kävin sitä lukiota myös 1,5v ennen lopettamista, niillä samoilla kympin arvosanoilla ilman lukemista. Eli tiedän kyllä että pienellä lukemisella olisin päässyt mihin vaan, mutta kun en halunnut.
Raskaaksi tuloon ja synnytykseenkö lopetit lukion?
Sairaseläkeläinen parikymppisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ihme, että menit lukematta läpi.Ai sinustako useimmat menevät peruskoulun läpi lukematta (tai edes lukien) todistus täynnä kymppejä? Okei...
Sanotaanko nyt vaikka niin että ei ole mikään ihme mennä peruskoulu kympeillä läpi. Enemmän töitä joutuu tekemään lukiossa, jos 10 haluaa.
Kympin tytöillä tuskin tarkoitetaan peruskoulun kympin tyttöjä.
Fysiikka alkoi lukion äklönipo lukeman.
Vierailija kirjoitti:
]
Minusta on tärkeää, että olet tehnyt, kuten olet suunnitellut. Silloin kokee täyttymystä on onnen tunnetta. Monet jopa ns. menestyvät ihmiset katkerina kokevat, että he vaan ajautuvat ikään kuin ilman omaa tahtoaan johonkin tilanteeseen tai jopa ammattiin.
Pidä kuitenkin huoli siitä, että jonkinlainen eläkesysteemi pätee kohdallasi, kun sinä olet kenties myöhemmin isoäitinä. Olen nähnyt nyt niin monta surullista tapausta, jossa kodintyölle elämänsä antaneet naiset ovat ajautuneet vanhemmiten suoraan sanoen köyhällistöön. Kauniitkaan muistot eivät pysty korvaamaan kattoa pään päällä ja ruokaa pöydässä, kun se aika tulee.
Kyllähän minä töissä olen käynyt jo vuosia ja tienannut sen hieman vajaa 3000/kk minkä lh vuorotyössä tienaa. AMK:n jälkeen palkka nousee jonkun verran, mutta tuskin kovin huomattavasti, mutta kyllä mielestäni tämä palkka on ihan ok. Kukaan ei tosin tiedä onko mitään eläkejärjestelmää 50 vuoden päästä edes olemassa... Se että haluaa lapsen nuorena ei tarkoita että tekisi niitä tavallista enemmän tai olisi tavallista pidempään kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ihme, että menit lukematta läpi.Kävin sitä lukiota myös 1,5v ennen lopettamista, niillä samoilla kympin arvosanoilla ilman lukemista. Eli tiedän kyllä että pienellä lukemisella olisin päässyt mihin vaan, mutta kun en halunnut.
Raskaaksi tuloon ja synnytykseenkö lopetit lukion?
Tai enemmänkin täysi-ikäisyyden lähestymiseen, jolloin vihdoin sain sen lopetuspäätöksen tehdä. Lopetin sen jo hieman ennen raskaaksituloa ja menin töihin. Lapsi oli siis suunniteltu, siinä oli hyvä kohta vihdoin lapsen tulla.
Pari esimerkkiä omalta peruskoululuokaltani. Kaksi lahjakasta kaunista tyttöä, joiden lahjat menivät hukkaan. Ovat nyt jo viisikymppisiä. Toisesta tuli elokuvateatterin lippukassa, toinen meni naimisiin jehovantodistajamiehen kanssa eikä hänestä tullut mitään.
Tunnen pari. Toisesta tuli lääkäri, toisesta kielten opettaja lukioon.
Tästä kympintytöstä tuli KTM ja kotirouva ;)
Vierailija kirjoitti:
Kympin tyttö kannustavasta korkeakoulutetusta perheestä, asuinpaikka ehkä isossa kaupungissa tai sen liepeillä: ihan mitä vaan.
Kympin tyttö rakennemuutoksen raiskaamassa Syrjä-Suomessa, monisairaan yh-mutsin katraan esikoinen: Siwaan töihin tienaamaan viimeistään lukioiässä, yo-lakki päässä naapurikaupunkiin lähihoitajalinjalle.
Ai jaa? Kuusi laudaturia maaseutulukiosta, kaikki tuntemani menestyneet erittäin hyvin yliopisto-opinnoissa, on professoria, erityisasiantuntijaa, EU-virkamiestä jne.
Vaataanottokeskuksen johtaja, aluehallintoviraston lupavastaava, maahanmuuttoviraston ylitarkastaja. Vaviskaa, valkoiset miehet :D
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitaja
Miksi helvetissä heitit lahjasi hukkaan?
En ole kyseinen kympin tyttö, ohiksena kommentoin vaan tohon että monet menisi peruskoulun läpi kympeillä lukematta.