Haluatko kysyä jotain psykologilta?
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Miten voin auttaa lastani ettei hän aina suuttuisi kaikesta? Lapsi on jo 9-vuotias.
Lapsesi tarvitsisi varmaan tukea tunnesäätelyn opettelussa. Minulla ei ole tältä alalta kokemusta. Jos tilanne on hankala, voisit jutella esim. koulupsykologin tai perheneuvolan kanssa.
Mitä vois tehdä itsensä hyväksi kun ahdistun sosiaalisissa tilanteissa? (Olen selvillä syistä)
Vierailija kirjoitti:
Mitä tavallinen työpäiväsi pitää sisällään?
3-4 potilastapaamista, kirjaamista, testien skooraamista ja tulkintaa, mahd. kokouksia omassa tiimissä/verkostossa, lääkärin konsultointia, asioiden selvittelyä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä vois tehdä itsensä hyväksi kun ahdistun sosiaalisissa tilanteissa? (Olen selvillä syistä)
Harjoitella niitä mahdollisimman paljon! Missään nimessä ei kannata ainakaan vältellä niitä. Aiheesta löytyy paljon myös itsehoitoon soveltuvaa materiaalia, suosittelen googlea ja kirjastoa. Jos kovasti rajoittaa elämää, niin hakeutua mielenterveyspalveluihin selvittelemään tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt että onko psykologin työ vaarallista? Esim. saiaanhoitajathan voivat kohdata työssään paljon väkivaltaa, entäs sitten psykologit? Käykö usein niin että potilas esim. "sekoaa" (alkaa väkivaltaiseksi) ja kuinka silloin toimitaan?
Omalla tähänastisella urallani on tullut vastaan tasan kaksi tilannetta, joissa potilaan käytös on ollut hiukan uhkaavan oloista, mutta näissäkään ei mitään oikeasti tapahtunut. Eli ei ole yleistä avohoidossa ainakaan. Huoneissa on hälyttimet, jos jotain sattuu niin muut tulevat apuun.
Vierailija kirjoitti:
Miten kestät hulluja?
Jos tarkoitat "hullulla" esim. harhaisia ihmisiä, niin tällaisten kanssa olen hyvin vähän tekemisissä. Jos kaikkia mielenterveyspotilaita, niin mainiosti! Paremmin kuin taviksia ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi jotkut esittävät anonyyminä netissä jotain upporikasta? Miksi tyypillisellä av-mammalla on mm. kattohuoneisto Monacossa?
Jaa-a. Ehkä on vaan kiva leikkiä sellaista roolileikkiä välillä, harmaan arjen vastapainoksi? Syitä on varmaan yhtä monia kuin tätä tekeviä ihmisiäkin.
Miksi vastaat kysymysmerkillä?
Koska tuo vastaus oli vain arvaus.
Neuvosi uudelle psykologian opiskelijalle?
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt että onko psykologin työ vaarallista? Esim. saiaanhoitajathan voivat kohdata työssään paljon väkivaltaa, entäs sitten psykologit? Käykö usein niin että potilas esim. "sekoaa" (alkaa väkivaltaiseksi) ja kuinka silloin toimitaan?
Väkivallan riski taitaa olla suurin muistisairaiden vanhusten kanssa työskentelevillä, ei mielenterveystyössä.
Sinä et ole oikea psykologi, et ainakaan järjissäsi tai selvin päin, jos tällaisella palstalla pyydät kysymään psykologilta. Huh huh, joko ei hyvästä syystä ammattiylpeyttä ole ollenkaan tai sitten todellakin olet ihan hatusta keksinyt tällaisen aloituksen ja olet joku aromakiviterapeutti tms. huuhaa.
Vierailija kirjoitti:
Neuvosi uudelle psykologian opiskelijalle?
Hmm. Kannattaa osallistua kaikkeen mahdolliseen yhteistoimintaan opiskelukavereiden kanssa, opiskelu on silloin paljon kevyempää ja kivempaa! Tsemppiä opintoihin! Selviät niistä kyllä mainiosti jos olet sisälle päässyt.
Vierailija kirjoitti:
Sinä et ole oikea psykologi, et ainakaan järjissäsi tai selvin päin, jos tällaisella palstalla pyydät kysymään psykologilta. Huh huh, joko ei hyvästä syystä ammattiylpeyttä ole ollenkaan tai sitten todellakin olet ihan hatusta keksinyt tällaisen aloituksen ja olet joku aromakiviterapeutti tms. huuhaa.
Olen ihan oikea, selvin päinkin ja suhtkoht järjissäni, paitsi järjettömän tylsistynyt. Enhän tietenkään tarkoittanut että alan tässä ihmisiä hoitamaan, ja niin kuin huomaat niin aika yleisluontoisia kysymyksiähän tässä on. Että huh huh vaan itsellesi ja mukavaa illanjatkoa!
Missä yliopistossa opiskelit? T. Toinen psykologi
Onko psykologeilla todella niin hyvä työllisyystilanne kuin lehdissä joskus kirjoitellaan? Miltä alan tulevaisuus näyttää?
Vierailija kirjoitti:
Missä yliopistossa opiskelit? T. Toinen psykologi
Sitäpä en kerrokaan :)
Miten pitkään menee, että tietää onko eron jälkeinen uusi suhde vain laastarisuhde vai ihan oikea vakava parisuhde?
Mitä soveltuvuuskokeessa testataan sillä, että annetaan vaikka kaksi minuuttia aikaa ja sen saa käyttää vapaasti puhuen? Onko merkitystä sillä, mitä sanoo vai kuinka paljon aikaa käyttää. Käytetty aika merkittiin papereihin.
Vierailija kirjoitti:
Onko psykologeilla todella niin hyvä työllisyystilanne kuin lehdissä joskus kirjoitellaan? Miltä alan tulevaisuus näyttää?
Kyllä käsittääkseni työllisyystilanne on edelleen varsin hyvä, riippuen paikkakunnasta. Pienille paikkakunnille ja Pohjois-Suomeen on vaikeata saada porukkaa töihin. Alan tulevaisuus on kai myös ihan valoisa, tosin esim. terveydenhoitopuolellahan paljon riippuu siitä, mihin malliin sote-uudituksia aiotaan toteuttaa. Moni nuori psykologi näkyy nykyisin ryhtyvän yrittäjäksi. Ja ala ja koulutushan on sillä tavalla laaja, että sillä voi tehdä hyvin monenlaisia asioita, omista kiinnostuksenkohteista, sivuainevalinnoista ym. riipppuen.
Minkä ikäisinä ihmisillä on eniten mielenterveysongelmia? Entä onko niitä keskimäärin enemmän naisilla vai miehillä?
Miten kestät hulluja?