Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haluatko kysyä jotain psykologilta?

Vierailija
30.07.2016 |

Vastaan jos huvittaa.

Kommentit (99)

Vierailija
61/99 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä mielestäsi johtuu ystäväni käytös minua kohtaan? Hän:

- Korostaa itseään ja kehuu itseään rivien välistä sekä suoraan.

- Useimmiten ei jaksa kuunnella mun asioita, keskeyttää rumasti tai tiuskaisee jotain ilkeää ongelmistani kertoessani... tai siis yrittäessäni kertoa.

- Kertoo itse omista ongelmistaan vuolaasti ja monia kertoja samoista aiheista. Kun yritän neuvoa häntä, yleensä suuttuu siitä ja sanoo ettei ketään pitäisi neuvoa asiassa josta ei itse tiedä mitään. Kun olen myötätuntoinen ja surkuttelen miten rankkaa hänellä onkaan, niin silloin on yleensä tyytyväinen ja jatkaa samoista ongelmistaan kertomista, tuntikausia ja joka päivä voisi niistä puhua.

- Haluaa olla vähän etuoikeutettu, eli haluaa vähän paremman aseman kuin muut erilaisissa tilanteissa ja säteilee tyytyväisyyttä silloin, kun niin tapahtuu. Esim. on vihainen jos olen ollut tekemisissä enemmän jonkun muun kanssa kuin hänen ja tyytyväinen jos esim. annan hänelle jotain mitä en muille.

- Kun on huonolla päällä, niin tiuskii mulle ilkeästi ja sanoo että mun tulisi ymmärtää, koska tasan ei käy onnen lahjat; hänellä on kuitenkin niin vaikeat lähtökohdat elämässään.

Mielestäni tämä kaverini on sekä mielenkiintoinen että raskas ja rasittava ihminen. Juuri nyt taas tuntuu, että haluaisin ottaa lisää etäisyyttä häneen, en oikein jaksa häntä...

Olen paljon miettinyt mistä hänen käytöksensä mua kohtaan johtuu, onko sulla ajatuksia tästä?

En oikein tykkää arvioida ihmisen persoonallisuutta ja käyttäytymistä pelkästään toisen käden tiedon varassa. Jos ystäväsi tuntuu raskaalta seuralta, on sinulla täysi oikeus ottaa etäisyyttä.

Vierailija
62/99 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miten psykologit suhtautuvat psykiatreihin?

No en voi puhua kaikkien psykologien puolesta, mutta oma suhtautumiseni riippuu ihan siitä psykiatrista itsestään. Jotkut ovat huippuhyviä, jotkut ihan surkeita. Jälkimmäisten kohdalla ottaa päähän se, että heitä kuitenkin pidetään ylimpinä auktoriteetteina joilla on viimeinen sana, vaikka se viimeinen sana voi olla suoraan omasta lausunnostani kopsattu :D Oman kokemukseni mukaan myös on ihan utopiaa että oikea kokonaisvastuu potilaan hoidosta olisi psykiatrilla. Kyllä se on omahoitaja tai hoitava psykologi jolla langat on käsissä, psykiatri on usein vain reseptin- ja todistustenkirjoitusautomaatti, jolta tilataan em. asioita (mitä huonompi psykiatri niin sitä helpommin se tilaaminen onnistuu). Siinä mielessä ottaa päähän valtava ero palkassa.

Halusin täsmentää tätä vielä: tuo psykiatrin käytännön työnkuva ei johdu siitä, etteivät muuhun pystyisi, vaan siitä, että resurssit ovat niin älyttömän niukkia ettei aikaa muuhun ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/99 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten auttaisit henkilöä, jonka ongelmat kumpuavat hyvin varhaisesta vauva-ajasta tai jopa sikiöajalta?(puutteellinen äiti-lapsisuhde +ohuehko kehotietoisuus)

Lähettäisin osaavalle psykoterapeutille psykoterapiaan, sillä oletuksella että prosessi todennäköisesti kestää melko pitkään. En siis itse ole psykoterapeutti.

Mitä siellä psykoterapiassa tapahtuu? Miten tiedät suositella "osaavaa" terapeuttia?

Entä ellei asiakkaalla ole varaa yksityisen sektorin palveluihin?

Jääkö kuin nalle kalliolle?

Terapiasuuntauksia on monia, mutta psykoterapia etenee yleensä lähinnä keskustellen, monet käyttävät muitakin menetelmiä, esim. kehollisuutta enemmän. Tavoitteet asetetaan yhdessä ja yhdessä suunnitellaan ja seurataan, miten niihin päästään. Jonkun verran tunnen psykoterapeutteja alueeltani ja tiedän potilaiden kokemuksia heistä, mutta potilas itse valitsee kuka tuntuu itselle sopivalta. Kela tukee psykoterapiaa kuntoutuksena, mutta sekin valitettavasti edellyttää jonkin verran omaa taloudellista panosta. Jos varaa ei tähän ole, niin sitten riippuu aika paljon paikkakunnasta, kuinka käy. Jos on oikea hätä niin tuskin jää kuin nalli kalliolle kuitenkaan, vaan saa ainakin jotakin apua. Joillakin paikkakunnilla psykoterapiaakin tarjotaan julkisesti.

Tuntuu melko oudolta, että kehoa voisi tavoittaa keskusteluterapialla. Siis jos ongelmat ovat ns. ei-kielellisellä alueella. Ja miten tavoitteita voi asettaa ja suunnitella hoitoa ellei ole mitään käsitystä mitä siellä tiedostamattomassa on?

Vierailija
64/99 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en voi puhua kaikkien psykologien puolesta, mutta oma suhtautumiseni riippuu ihan siitä psykiatrista itsestään. Jotkut ovat huippuhyviä, jotkut ihan surkeita. Jälkimmäisten kohdalla ottaa päähän se, että heitä kuitenkin pidetään ylimpinä auktoriteetteina joilla on viimeinen sana, vaikka se viimeinen sana voi olla suoraan omasta lausunnostani kopsattu :D Oman kokemukseni mukaan myös on ihan utopiaa että oikea kokonaisvastuu potilaan hoidosta olisi psykiatrilla. Kyllä se on omahoitaja tai hoitava psykologi jolla langat on käsissä, psykiatri on usein vain reseptin- ja todistustenkirjoitusautomaatti, jolta tilataan em. asioita (mitä huonompi psykiatri niin sitä helpommin se tilaaminen onnistuu). Siinä mielessä ottaa päähän valtava ero palkassa.

En väheksy vastausta, mutta ihmettelen, miksi ihmissuhdetyössä olevilla asia tuntuu aina olevan näin? Olen itse väkivaltatyössä, ja siellä mm. poliisit dissaa tuomareita ja toisinpäin, psykologit sossuja ja toisinpäin ja kolmannen sektorin toimijat kaikkia "byrokraatteja" tasapuolisesti. Olisi paljon hedelmällisempää, jos me ammattilaiset yrittäisimme työskennellä yhdessä sen asiakkaan/potilaan hyvinvoinnin eteen. Miksi tämä on niin vaikeaa? En ole psykologi vaan sossu, joten kysyn ketjun aloittajalta.

Vierailija
65/99 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveisin kollegasi, aika typerä tapa tylsistyä:), sori. Jaarittelet niitä näitä vastaukset ( ei tietoa, kokemusta), kysynpä mitä voitit nyt? Tylsyyden pois nollainformaatiolla ja kokemuksella ja osaamisella. Häpi? Nolo olet, sori.

Joo, voitin hetkeksi tylsyyden pois. Sitä hainkin. Eikä nolota yhtään. En missään vaiheessa väittänyt tietäväni kaikkea psykologian alalla, sanoin vain olevani psykologi, enkä tietenkään ala keksiä päästäni vastauksia tai sitten tekemään selvitystyötä jos en asiasta tiedä. Mitä koet itse voittaneesi tällä kommentillasi? Onko nyt pätevä olo ja hyvä mieli?

Jos lähdet ammatti edellä, et lähde toteuttamaan omia intressejä. Tappo tylsyyden? No oho. Nolaat minua, ammatillisesti, se oli pointtini. Nolaa itsesi, keskustele, mutta älä tee ammatista vitsiä. Pointtini se. Muuta puuhaa nyt. Jokainen tavallaan, halusin vain lukijalle huomauttaa, että edustat yhtä, et minua:)

No herkkä on ammatillinen itsetuntosi jos tällä koet itse tulleesi nolatuksi. Olet ilmeisesti sitä koulukuntaa jonka mielestä psykologia on jotain niin ihmeellisen ylevää ja mystistä, ettei siitä tule maallikoiden kanssa puhua. Toistan vielä, etten ole missään vaiheessa tarkoittanut, että tämä av-palstalla kysymyksiin vastaaminen olisi jotain psykologin työn harjoittamista. Olen ihminen, ammatiltani psykologi, ja tapan aikaa palstalla. En näe miten se tekee "ammatista vitsin".

Vierailija
66/99 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En väheksy vastausta, mutta ihmettelen, miksi ihmissuhdetyössä olevilla asia tuntuu aina olevan näin? Olen itse väkivaltatyössä, ja siellä mm. poliisit dissaa tuomareita ja toisinpäin, psykologit sossuja ja toisinpäin ja kolmannen sektorin toimijat kaikkia "byrokraatteja" tasapuolisesti. Olisi paljon hedelmällisempää, jos me ammattilaiset yrittäisimme työskennellä yhdessä sen asiakkaan/potilaan hyvinvoinnin eteen. Miksi tämä on niin vaikeaa? En ole psykologi vaan sossu, joten kysyn ketjun aloittajalta.

Voiskohan kyseessä toiseen suuntaan olla kateus korkeammin koulutettuja kohtaan t. Ei ap

Vierailija
67/99 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En koe että meillä varsinaisesti tapahtuisi tällaista eri ammattiryhmien välistä dissailua, vaan nimenomaan yhteistyö toimii. Tuolla ylempänä jo täsmensinkin ettei tilanne johdu siitä, että psykiatrit olisivat lähtökohtaisesti jotenkin turhia tai huonoja, vaan siitä ettei aikaa ole muuhun. Se mitä ajoin takaa on ennemmin se, että vaikkapa terapiaan tai kuntoutustukeen tarvitaan nimenomaan psykiatrin lausunto (yleensä hän saa vielä siitä erillisen lausuntopalkkion), ja käytännössä kaiken selvittelytyön tekee omahoitaja tai psykologi ja psykiatri vain kopio ne jutut. 

Vierailija
68/99 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveisin kollegasi, aika typerä tapa tylsistyä:), sori. Jaarittelet niitä näitä vastaukset ( ei tietoa, kokemusta), kysynpä mitä voitit nyt? Tylsyyden pois nollainformaatiolla ja kokemuksella ja osaamisella. Häpi? Nolo olet, sori.

Joo, voitin hetkeksi tylsyyden pois. Sitä hainkin. Eikä nolota yhtään. En missään vaiheessa väittänyt tietäväni kaikkea psykologian alalla, sanoin vain olevani psykologi, enkä tietenkään ala keksiä päästäni vastauksia tai sitten tekemään selvitystyötä jos en asiasta tiedä. Mitä koet itse voittaneesi tällä kommentillasi? Onko nyt pätevä olo ja hyvä mieli?

Jos lähdet ammatti edellä, et lähde toteuttamaan omia intressejä. Tappo tylsyyden? No oho. Nolaat minua, ammatillisesti, se oli pointtini. Nolaa itsesi, keskustele, mutta älä tee ammatista vitsiä. Pointtini se. Muuta puuhaa nyt. Jokainen tavallaan, halusin vain lukijalle huomauttaa, että edustat yhtä, et minua:)

Ulosantisi on todella sekavaa. Jos joku täällä tekee psykologin ammatista vitsin, se olet kyllä sinä.

Vierailija
69/99 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä johtuu narsistinen persoonallisuushäiriö?

Vierailija
70/99 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä asiakastapaamisista kirjataan ylös ja kenen luettavissa kirjaukset ovat? Mitä kirjauksille tapahtuu kun hoitosuhde loppuu?

Vierailija
71/99 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulosantisi on todella sekavaa. Jos joku täällä tekee psykologin ammatista vitsin, se olet kyllä sinä.

Iso hymy! Se tuppaa töikseen olemaan aika sekavaa. Ilmoittaudun mielellään jonoon x! Kritiikkisi kuultu, ja sai minut hymyilemään. Vain yksi mielipide, ei muuta.

Vierailija
72/99 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mies kilpailee kanssani lähes kaikessa? Aina pitää yrittää nokittaa. Jos sitten osoittautuu, että tiedän jotain paremmin tai olen kokenut jotain enemmän, hän menee aivan hiljaiseksi ja totiseksi. Voiko oikeasti olla noin kateellinen kaikesta? Mistä ihmeestä juontuu tällainen käytös parisuhteessa?

Muutenkin rasittava tapaus, lopetin suhteen kuukauden tapailun jälkeen.

Vierailija
73/99 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä johtuu narsistinen persoonallisuushäiriö?

Siitä, kuten muidenkaan persoonallisuushäiriöiden syistä ei ole tällä hetkellä varmaa tietoa. Nykykäsitys on se, että persoonallisuushäiriöt liittyvät sekä perinnöllisten tekijöiden että ongelmallisten lapsuuden kasvuolosuhteiden yhdistelmään. 

Vierailija
74/99 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iso hymy! Se tuppaa töikseen olemaan aika sekavaa. Ilmoittaudun mielellään jonoon x! Kritiikkisi kuultu, ja sai minut hymyilemään. Vain yksi mielipide, ei muuta.

En ymmärrä. 

Vierailija
75/99 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme sekopää. Toivottavasti et ainakaan tuossa kunnossa ota vastaan potilaita jos nyt psykologi oletkaan.

Vierailija
76/99 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No herkkä on ammatillinen itsetuntosi jos tällä koet itse tulleesi nolatuksi. Olet ilmeisesti sitä koulukuntaa jonka mielestä psykologia on jotain niin ihmeellisen ylevää ja mystistä, ettei siitä tule maallikoiden kanssa puhua. Toistan vielä, etten ole missään vaiheessa tarkoittanut, että tämä av-palstalla kysymyksiin vastaaminen olisi jotain psykologin työn harjoittamista. Olen ihminen, ammatiltani psykologi, ja tapan aikaa palstalla. En näe miten se tekee "ammatista vitsin".

Voit tappaa aikaasi palstalla mielin määrin ihan niin kuin kaikki muutkin täällä tekevät. Mitä sitten. Mutta se, että käytät huvitteluun ja huomion kerjäämiseen suojattua ammattinimikettä, jonka todenperäisyydestä ei ole mitään takuuta, on syvästi moraalitonta. Oli sinulla nimike oikeasti tai ei. Toivon todella, että olet feikki. Koska muussa tapauksessa jossain Suomen yliopistossa pahasti falskaa seula, keitä päästetään opinnoista läpi.

Vierailija
77/99 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä asiakastapaamisista kirjataan ylös ja kenen luettavissa kirjaukset ovat? Mitä kirjauksille tapahtuu kun hoitosuhde loppuu?

Näin laajasti ja epämääräisesti ilmaistuna hoidon kannalta merkitykselliset tiedot kirjataan ylös. Eli esim. minkälaisia asioita on käsitelty ja mitä sovittu jatkosta. Riippuu aina kirjaajastakin jonkun verran mitä hän kirjaa. Kirjaukset ovat hoitoon osallistuvien henkilöiden luettavissa, ja myös potilaan itsensä Kanta.fi palvelussa jos ei erityisestä syystä muuta johdu. Hoitosuhteen päätyttyä kirjaukset jäävät sähköiseen potilastietoarkistoon.

Vierailija
78/99 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vois tehdä itsensä hyväksi kun ahdistun sosiaalisissa tilanteissa? (Olen selvillä syistä)

Harjoitella niitä mahdollisimman paljon! Missään nimessä ei kannata ainakaan vältellä niitä. Aiheesta löytyy paljon myös itsehoitoon soveltuvaa materiaalia, suosittelen googlea ja kirjastoa. Jos kovasti rajoittaa elämää, niin hakeutua mielenterveyspalveluihin selvittelemään tilannetta.

Googleen "mielenterveystalo"!

Vierailija
79/99 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit tappaa aikaasi palstalla mielin määrin ihan niin kuin kaikki muutkin täällä tekevät. Mitä sitten. Mutta se, että käytät huvitteluun ja huomion kerjäämiseen suojattua ammattinimikettä, jonka todenperäisyydestä ei ole mitään takuuta, on syvästi moraalitonta. Oli sinulla nimike oikeasti tai ei. Toivon todella, että olet feikki. Koska muussa tapauksessa jossain Suomen yliopistossa pahasti falskaa seula, keitä päästetään opinnoista läpi.

Toivottavasti kaikki tähän ketjuun osallistuvat ymmärtävät tämän: mitään takeita ei ole siitä että ap tosiaan on psykologi!

Vierailija
80/99 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehhehee, ,Helccari tai joku vastaava leikkimässä toiveammattiaan. Pystyisin itse pyörittelemään samanlaisia vastauksia.