Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

15kk ikäinen ei kävele itsenäisesti

Vierailija
24.06.2026 |

Onko muilla lapsia, jotka ovat alkaneet kävelemään itsenäisesti ilman tukea vasta hieman "vanhempana"? Meillä poika on 1v3kk ikäinen ja tuettuna kävelee sujuvasti, mutta ilman tukea ei suostu ottamaan askeltakaan. Neuvolasta kyselty mielipidettä ja siellä kyllä sanottiin, että 18kk asti voisi rauhassa odotella ja jos sitten ei kävele niin laittavat lähetettä fysioterapeutille. En siis ole vielä varsinaisesti huolissani kun neuvolan mukaan vielä normaalia ja lapsi kehittyy muutoin mutta olisi kiva kuulla kokemuksia muista myöhemmin kävelemään lähteneistä. Miten motorinen kehitys eteni sitten kävelemään oppimisen jälkeen? Ottivatko lapset aiemmin kävelemään oppineita motorisissa taidoissa "kiinni"? 

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä lapsesi on vain kehitysvammainen?

Vierailija
2/15 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskon lapsi alkoi kävellä tuetta vasta puolitoistavuotiaana.

Normaali on nyt 15-vuotiaana.  Tuskin näistä koskaan mitään huippu-urheilijoita tulee, mutta ei tarvitsekaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä lapsesi on vain kehitysvammainen?

Miten se kävelyyn oppimiseen vaikuttaa?

Vierailija
4/15 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompa laiska lapsi.

Vierailija
5/15 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitä roskiin se ja hommaa uusi. Selvästi tuotteessa vikaa.

Vierailija
6/15 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni lähti kävelemään ilman tukea vasta vähän yli 1v4kk:n ikäisenä. Hän on pärjännyt koulussa ja yliopisto-opiskelussa erinomaisesti, eikä myöskään liikunnan kanssa ole koskaan ollut mitään vaikeuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/15 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia on. Don't worry.

Vierailija
8/15 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 päivää ennen määräaikaa (1,5v keskoskontrolli) otti 3 askelta eikä yhtään enempää. Sillä pääsitiin kontrollista "läpi" ilman fyssarin lähetettä. Viikkoa myöhemmin alkoi sitten kävellä. On aina ollut varovainen liikkuja, eipähän ollut mustelmia eikä luunmurtumia.

10v tanssi balettia ja 15 v vaihtoi taistelulajeihin, eli eipä tuosta myöhäisestä aloituksesta niin haittaa ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/15 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ole yhtään huolissasi. Meillä lähti kävelemään 1v4kk korkeassa iässä ja ainoa ongelma oli ylihuolestunut äiti. Lapsi on oikein fiksu 18v nuori nykyään.

Vierailija
10/15 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niitä,ei paniikkia.Spede alkoi puhua vasta kolmevuotiaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/15 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa aika lasten erikoislääkärille. 

Aika jo tänään tai huomenna tai miten sopii.

Mikä ongelma.

Maksuvaihtoehtoja löytyy joka lääkäriasemalla.

Älä vingu.

Vierailija
12/15 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lähti noin 1 v 4 kk vasta. Seisoi ja käveli tukea vasten kyllä, mutta on niin varovainen luonteeltaankin että lähti vasta kun oli varma että pysyy pystyssä. Eipä sitten kyllä kaatunut kertaakaan. On ikäisekseen ollut pitkä aina, en tiedä vaikuttiko se tähän kävelyasiaan, ehkä ei?

 

Konttaako lapsesi? Meillä konttauskausi venyi pitkäksi ja oli kyllä siinä lopulta tosi etevä. Luin jostain myöhemmin, että konttausvaihekin on tärkeä kehitysvaihe lapsen fysiikalle. Jos kovin aikaisin nousee pystyyn niin konttausvaihe jää lyhyeksi. Mutta, hyviä on omien havaintojen mukaan tullut niin aikaisin kuin myöhään lähteneistä ja muihin ei kannata vertailla. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/15 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuen kanssa kävelee niin ehkä on vain mallia varovainen? Irti ei päästä ennenkuin on varma että osaa ja tuntuu turvalliselta ja vakaalta.

Vierailija
14/15 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoiseni lähti kävelemään vasta puolitoistavuotiaana. Juttua riitti jo, mutta kävely ei kiinnostanut. Tottakai nuorena äitinä olin huolissani, ja ympäristö se vasta huolissaan olikin. Kaikenlaisilla fysioterapeuttikäynneillä kuljettiin ja kyllä sitä toisten päivittelyä riitti, ennenkuin kävely alkoi sujua.

No, aikamoinen futiksen pelaaja hänestä sitten myöhemmin tuli, pelasi ihan kunnon menestykseen saakka, ennenkuin opiskelu muulla alalla vei voiton. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/15 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö käveli jo 8kk tuen kanssa hyvin. Mutta ilman tukea ei halunnut kävellä kuin vähän ennen kun täytti 1v. Tuntui kai huteralta. Sellaisen brio-kärryn kanssa käveli kotona näppärästi. Vauvanukke ja nalle kyytiin ja menoksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä