Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Juristeja paikalla? Perintöasiaa!!!!

Vierailija
28.07.2016 |

Jos mies kuolee, kuka tai ketkä näistä perii ja miten, jos testamenttia ei ole?

1. Miehen avopuoliso, joka asunut miehen kanssa melkeen 5 vuotta
2. Miehen vaimo, josta ei ole saanut erottua. Asuu eri paikkakunnalla.
3. Miehen aikuinen tytär vaimon kanssa, joka ei ole tavannut isäänsä vuosiin.
4. Avovaimon teini-ikäinen poika, joka on kuin miehen oma poika ja asunut näiden kanssa samassa talossa. Mies on luvannut pitää pojasta huolta monta kertaa

Omaisuus: talo, jossa asuvat, kesämökki, auto, rahaa tilillä noin 15000 €.

Mikä tässä on eritenkin 1 ja 4 asema?

Kommentit (269)

Vierailija
21/269 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitten vielä semmonen kysymys, että miten testamentti tehdään. Voiko sen tehdä kahden ihmisen hyväksi?

Ja jos mies tekee testamentin esim avovaimolleen, niin saako vaimo talon ja mökin? Vai onko tässäkin toisella vaimolla vielä jotain oikeuksi?

Ap

Vaimo omistanee talosta ja mökistä puolet, joten mies voi tehdä testamentin vain omasta puoliskostaan, josta siitäkin kuuluu tyttärelle lakiosuus eli puolet. Siinäpä asustelette kolmisteen samassa talossa.

Mutta jos on testamentti jossa kaikki jätetään mulle ja pojalle, niin ei kai se tyttö enää sitten saa mitään lakiosaa?

Ap

Saa saa, ei sen nimi turhaan ole lakiosa. Se on lain "pakottama" osuus jälkeläiselle vanhemman perinnöstä. Vaikutatpa ahneelta.

Vierailija
22/269 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakiosaa rinraperilliselle ei voi Suomessa ohittaa. Mutta miksi mies ei hoida eroa kuntoon? Ja sitten testamentti ja/avioliitto avopuolison ja tämän lapsen hyväksi, tytär saa lakiosan joka tapauksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/269 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitten vielä semmonen kysymys, että miten testamentti tehdään. Voiko sen tehdä kahden ihmisen hyväksi?

Ja jos mies tekee testamentin esim avovaimolleen, niin saako vaimo talon ja mökin? Vai onko tässäkin toisella vaimolla vielä jotain oikeuksi?

Ap

Vaimo omistanee talosta ja mökistä puolet, joten mies voi tehdä testamentin vain omasta puoliskostaan, josta siitäkin kuuluu tyttärelle lakiosuus eli puolet. Siinäpä asustelette kolmisteen samassa talossa.

Mutta jos on testamentti jossa kaikki jätetään mulle ja pojalle, niin ei kai se tyttö enää sitten saa mitään lakiosaa?

Ap

Sitä se lakiosa juuri tarkoittaa, että saa ainakin sen osan hänelle kuuluvasta perinnöstä, vaikka kuinka olisi tehty testamentti.

Vierailija
24/269 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avopuoliso ja vaimon poika eivät saa mitään.

Vaimo perii jos ei ole muita perillisiä, sillä ei ole mitään merkitystä onko ollut puhetta eroamisesta tai että missä hän asuu.

Tytär perii puolet, vaikka ei olisi koskaan tavannut isäänsä ja toinen puoli (maksimissaan) vaimolle osituksen kautta (riippuu tietysti vaimon oman omaisuuden määrästä että miten ositus menee, voihan mennä niinkin että kaikki miehen omaisuus jää tyttärelle (vaimo varakkampi)).

enkä ole juristi vaan insinööri

Vierailija
25/269 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis tuo omaisuus on niin pieni (tai no riippuu toki kesämökin ja asunnon arvoista, mutta jos keskitasoa), etten tajua, miksi olla sen perään? Ja kun se voi olla vaikea jakaa testamentillakaan mitenkään järkevästi "tasan", niin ettei joku joutuisi maksamaan suurta veroa voimatta myydä mitään sen kattamiseksi.

Vierailija
26/269 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mies on naimisissa ja hänellä on tytär, mutta mies asuu avoliitossa ap:n kanssa ja ap:lla on poika.

Ap ja poika ei ole saamassa mitään, kaikki on menossa vaimolle ja tyttärelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/269 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet miehen kanssa tämän toivomasi perinnön takia?  Ilmeisesti mies sairas/vanha, että jo 5 vuoden suhteen jälkeen tulee perintö ajankohtaiseksi.

Vierailija
28/269 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitten vielä semmonen kysymys, että miten testamentti tehdään. Voiko sen tehdä kahden ihmisen hyväksi?

Ja jos mies tekee testamentin esim avovaimolleen, niin saako vaimo talon ja mökin? Vai onko tässäkin toisella vaimolla vielä jotain oikeuksi?

Ap

Vaimo omistanee talosta ja mökistä puolet, joten mies voi tehdä testamentin vain omasta puoliskostaan, josta siitäkin kuuluu tyttärelle lakiosuus eli puolet. Siinäpä asustelette kolmisteen samassa talossa.

Mutta jos on testamentti jossa kaikki jätetään mulle ja pojalle, niin ei kai se tyttö enää sitten saa mitään lakiosaa?

Ap

Vaimo veisi ensin päältä puolet hänen ja miehensä yhteen lasketusta omaisuudesta. Loput jaettaisiin poikasi ja miehen tyttären kesken, eli tytär saisi lakiosansa, joka on puolet siitä mitä hän olisi saanut ilman tuota testamenttiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/269 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitten vielä semmonen kysymys, että miten testamentti tehdään. Voiko sen tehdä kahden ihmisen hyväksi?

Ja jos mies tekee testamentin esim avovaimolleen, niin saako vaimo talon ja mökin? Vai onko tässäkin toisella vaimolla vielä jotain oikeuksi?

Ap

Vaimo omistanee talosta ja mökistä puolet, joten mies voi tehdä testamentin vain omasta puoliskostaan, josta siitäkin kuuluu tyttärelle lakiosuus eli puolet. Siinäpä asustelette kolmisteen samassa talossa.

Mutta jos on testamentti jossa kaikki jätetään mulle ja pojalle, niin ei kai se tyttö enää sitten saa mitään lakiosaa?

Ap

Kyllä saa, se on LAKIosa. Jos osaa siis sitä vaatia.

Vierailija
30/269 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö Suomessa muka voi jättää perinnöttömäksi jos ei ole esim ollenkaan käynyt isänsä luona? Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/269 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tartun yhteen kohtaan kohdassa 3: Ilman testamenttia rintaperillinen perii riippumatta siitä, onko nähnyt vanhempaansa viimeksi viime viikolla tai 20 vuotta sitten. Tuolla asialla ei perinnönjaossa ole mitään merkitystä, miten usein on yhteydessä jos testamenttia ei ole. 

Vierailija
32/269 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö Suomessa muka voi jättää perinnöttömäksi jos ei ole esim ollenkaan käynyt isänsä luona? Ap

Ainoastaan jos katsotaan jotenkin holtittomaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/269 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos olisi testamentti niin oliskos sillä sitten väliä, ettei ole pitänyt yhteyttä? Yritän nyt vaan saada ihan täysin selville tämän tilanteen Ap

Vierailija
34/269 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä miehen ottaa ero. Sen jälkeen pyydä miestä adoptoimaan poikasi. Sen jälkeen pyydä miehen tekemään testamentti sinulle ja pojallesi.

Voi olla että silloin saatte 75%-100% perinnöstä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/269 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö Suomessa muka voi jättää perinnöttömäksi jos ei ole esim ollenkaan käynyt isänsä luona? Ap

Ainoastaan jos katsotaan jotenkin holtittomaksi.

Miten holtittomaksi katsominen tehdään? Onko joku Kelan juttu? Ap

Vierailija
36/269 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydä miehen ottaa ero. Sen jälkeen pyydä miestä adoptoimaan poikasi. Sen jälkeen pyydä miehen tekemään testamentti sinulle ja pojallesi.

Voi olla että silloin saatte 75%-100% perinnöstä

Jos tytär katsottaisiin holtittomaksi. Sitä ei sentään voi pyytää, että alkaisitko holtittomaksi?

Vierailija
37/269 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö Suomessa muka voi jättää perinnöttömäksi jos ei ole esim ollenkaan käynyt isänsä luona? Ap

Ainoastaan jos katsotaan jotenkin holtittomaksi.

Miten holtittomaksi katsominen tehdään? Onko joku Kelan juttu? Ap

Olethan trolli, please?

Vierailija
38/269 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sitten vielä semmonen kysymys, että miten testamentti tehdään. Voiko sen tehdä kahden ihmisen hyväksi?

Ja jos mies tekee testamentin esim avovaimolleen, niin saako vaimo talon ja mökin? Vai onko tässäkin toisella vaimolla vielä jotain oikeuksi?

Ap

Otetaan esimerkki. Vaimon omaisuus 40.000€ ja miehen omaisuus 80.000€. Mihen kuollessa vaimo saa heidän yhteisestä omaisuudesta puolet, eli 60.000 josta 40.000 tonnia oli hänen omaa omaisuuttaan, joten miehen pesästä vaimolle siirtyy 20.000€. Miehen perillisille (tai testamentattavaksi) jää 60.000€. Jos mitään testamenttia ei ole niin tytär saa tuon 60.000€. Jos on testamentti jonku muun hyväksi, niin tytär saa lakioasansa, joka on puolet siitä mitä muuten saisi, eli 30.000€

Testamentattavaksi jää siis 30.000€ ja sen hän voi testamentata yhdelle tai sadalle.

Vaimon varallisuus on tässä tietysti aika merkittävä tekijä. Mitä varakkaampi vaimo on, sitä vähemmän hän saa puolison omaisuudesta.

Vierailija
39/269 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö Suomessa muka voi jättää perinnöttömäksi jos ei ole esim ollenkaan käynyt isänsä luona? Ap

Ainoastaan jos katsotaan jotenkin holtittomaksi.

Ei edes tällöin. 

PItää olla esim. tehnyt vakavan rikoksen perittävää tai hänen läheisiään kohtaan. Holtittomuushan nyt voi olla lähes mitä vain. Huonoa liiketoimintaa, konkursseja, päihteiden käyttöä jne. Lakiosa on hyvin suojattu Suomessa. 

Sillä, onko perittävä ja perijä väleissä, ei ole mitään merkitystä. 

Vierailija
40/269 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö Suomessa muka voi jättää perinnöttömäksi jos ei ole esim ollenkaan käynyt isänsä luona? Ap

Ainoastaan jos katsotaan jotenkin holtittomaksi.

Miten holtittomaksi katsominen tehdään? Onko joku Kelan juttu? Ap

Käräjillä tietysti!

Oletko ihan täyspäinen ihminen? Kela :D