Juristeja paikalla? Perintöasiaa!!!!
Jos mies kuolee, kuka tai ketkä näistä perii ja miten, jos testamenttia ei ole?
1. Miehen avopuoliso, joka asunut miehen kanssa melkeen 5 vuotta
2. Miehen vaimo, josta ei ole saanut erottua. Asuu eri paikkakunnalla.
3. Miehen aikuinen tytär vaimon kanssa, joka ei ole tavannut isäänsä vuosiin.
4. Avovaimon teini-ikäinen poika, joka on kuin miehen oma poika ja asunut näiden kanssa samassa talossa. Mies on luvannut pitää pojasta huolta monta kertaa
Omaisuus: talo, jossa asuvat, kesämökki, auto, rahaa tilillä noin 15000 €.
Mikä tässä on eritenkin 1 ja 4 asema?
Kommentit (269)
Vierailija kirjoitti:
Eikö Suomessa muka voi jättää perinnöttömäksi jos ei ole esim ollenkaan käynyt isänsä luona? Ap
Ei voi.
Miksi tytär ei ole käynyt isänsä luona? Varmaan et kehtaa tässä valottaa syitä, koska olisi todella outoa, jos vika olisi tyttäressä. Mutta voinhan mä nyt jäädä odottamaan, että miksi katsot, että vika on tyttären ja kerrot sen meille.
Vierailija kirjoitti:
Pyydä miehen ottaa ero. Sen jälkeen pyydä miestä adoptoimaan poikasi. Sen jälkeen pyydä miehen tekemään testamentti sinulle ja pojallesi.
Voi olla että silloin saatte 75%-100% perinnöstä
Tai sitten avioero ja ositus jo johtaisi siihen että talo olisi myytävä pois että saavat jaettua omaisuutensa.
Tytärä olisi edelleen saamassa lakiosansa, vaikka isänsä eroasi ja menisi uudelleen naimisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö Suomessa muka voi jättää perinnöttömäksi jos ei ole esim ollenkaan käynyt isänsä luona? Ap
Ainoastaan jos katsotaan jotenkin holtittomaksi.
Miten holtittomaksi katsominen tehdään? Onko joku Kelan juttu? Ap
Kuule, ei ole. Vaikea saada kunnon kansalaisesta holtitonta vain jotta sinä saat enemmän rahaa.
Ap, ymmärrän että olet huolissasi tilanteestasi. Mutta eikö järkevintä olisi vaan miehen ottaa ero vaimostaan ja mennä kanssasi naimisiin. Toki avioeron yhteydessä tehtäisiin samanlainen ositus puolisoiden välillä, mutta aviopuolisona saisit osituksessa ainakin jotain miehesi jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyydä miehen ottaa ero. Sen jälkeen pyydä miestä adoptoimaan poikasi. Sen jälkeen pyydä miehen tekemään testamentti sinulle ja pojallesi.
Voi olla että silloin saatte 75%-100% perinnöstä
Jos tytär katsottaisiin holtittomaksi. Sitä ei sentään voi pyytää, että alkaisitko holtittomaksi?
Ei vaan jos testamentti on tehty avovaimolle ja pojalle, ja jos tytär ei hae lakiosuuttaan niin avovaimo ja poika saavat 100%
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö Suomessa muka voi jättää perinnöttömäksi jos ei ole esim ollenkaan käynyt isänsä luona? Ap
Ainoastaan jos katsotaan jotenkin holtittomaksi.
Miten holtittomaksi katsominen tehdään? Onko joku Kelan juttu? Ap
Käräjillä tietysti!
Oletko ihan täyspäinen ihminen? Kela :D
Minusta tuntuu että ap pitäisi määrätä holhouksenalaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos olisi testamentti niin oliskos sillä sitten väliä, ettei ole pitänyt yhteyttä? Yritän nyt vaan saada ihan täysin selville tämän tilanteen Ap
Testamentti vaikuttaa perittävän osuuden määrään. Eli sillä saa määrätä tyttären perintöosasta 50% muualle. Lakiosan saa vaikka olisi testamentti eikä olisi koskaan tavannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö Suomessa muka voi jättää perinnöttömäksi jos ei ole esim ollenkaan käynyt isänsä luona? Ap
Ainoastaan jos katsotaan jotenkin holtittomaksi.
Ei edes tällöin.
PItää olla esim. tehnyt vakavan rikoksen perittävää tai hänen läheisiään kohtaan. Holtittomuushan nyt voi olla lähes mitä vain. Huonoa liiketoimintaa, konkursseja, päihteiden käyttöä jne. Lakiosa on hyvin suojattu Suomessa.
Sillä, onko perittävä ja perijä väleissä, ei ole mitään merkitystä.
Ei tarvi olla edes rikosta tehtynä jos pystyttäisiin osoittamaan, ettei kykene hoitamaan raha-asioitaan tai ne menisi viinaan tai päihteisiin.
Muistakaa tasinkoprivilegi. Leski voi käyttää tasinkoprivilegiä, eli voi olla maksamatta tasinkoa.
Avovaimoa ei perimysjärjestyksessä ole olemassakaan. Olet kuin kuka tahansa tuiki tuntematon ihminen perinnönjaossa juridisesti.
Mikäli mies on tenyt hyväksesi testamentin, niin asia on toinen. Lakiosa on siis 50 prosenttia omaisuudesta, toisella puoliskolla omaisuuden haltija saa tehdä, mitä haluaa. Laittaa vaikka Pelastakaa sokeat kissat ry:lle.
Kysyit voiko testamentin tehdä monelle henkilölle/taholle. Siin ei ole mitään rajoitusta. Voi vaikka joka kahvikuppinsa testamentata erikseen eri ihmisille.
Eri asia, että kukaan juristi ei ehkä lähde laatimaan testamenttia, jossa on muutaman euron eriä tuhat kappaletta.
Vierailija kirjoitti:
Ap, ymmärrän että olet huolissasi tilanteestasi. Mutta eikö järkevintä olisi vaan miehen ottaa ero vaimostaan ja mennä kanssasi naimisiin. Toki avioeron yhteydessä tehtäisiin samanlainen ositus puolisoiden välillä, mutta aviopuolisona saisit osituksessa ainakin jotain miehesi jälkeen.
Jos vaimo on varaton ja miehellä ei ole juuri muuta omaisuutta kuin tuo talo, niin ero varmaan käytännössä tarkoittaa sitä että talo myytävä jotta se voidaan jakaa ja miehestä tulisi näin asunnoton. Luultavasti tämä juuri on se syy miksi pari ei ole eronnut vaikka asuvat erillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö Suomessa muka voi jättää perinnöttömäksi jos ei ole esim ollenkaan käynyt isänsä luona? Ap
Ainoastaan jos katsotaan jotenkin holtittomaksi.
Ei edes tällöin.
PItää olla esim. tehnyt vakavan rikoksen perittävää tai hänen läheisiään kohtaan. Holtittomuushan nyt voi olla lähes mitä vain. Huonoa liiketoimintaa, konkursseja, päihteiden käyttöä jne. Lakiosa on hyvin suojattu Suomessa.
Sillä, onko perittävä ja perijä väleissä, ei ole mitään merkitystä.
Ei tarvi olla edes rikosta tehtynä jos pystyttäisiin osoittamaan, ettei kykene hoitamaan raha-asioitaan tai ne menisi viinaan tai päihteisiin.
Ei mene näin. Kyllä perii tässäkin tapauksessa, jos suostuu edunvalvontaan. Jos ei suostu ja on ilmeistä, että hukkaa koko omaisuuden välittömästi, niin perintö voi jäädä saamatta. Tämä on äärettömän harvinaista. Perijän asema on todella vahva Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa tasinkoprivilegi. Leski voi käyttää tasinkoprivilegiä, eli voi olla maksamatta tasinkoa.
'
Kukaan ei ole väittänyt että leski olisi antamassa varallisuutta kuolinpesään.
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa tasinkoprivilegi. Leski voi käyttää tasinkoprivilegiä, eli voi olla maksamatta tasinkoa.
Ei vaikuta aloittajan tilanteeseen mitenkään. Paitsi korkeintaan niin, että ois enemmän jaettavaa ja enpä usko, että niin tulee käymään.
Kirjoitin äsken, mutta ei tainnut viesti tulla tänne asti. Niin, muistakaa hyvät mammat tasinkoprivilegi. Leski voi vedota siihen, ja tasinkoa ei silloin tule vainajan lasten hyväksi. Tämä siis avioliitossa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos olisi testamentti niin oliskos sillä sitten väliä, ettei ole pitänyt yhteyttä? Yritän nyt vaan saada ihan täysin selville tämän tilanteen Ap
Ei ole väliä. Oletetaan seuraavanlainen tilanne:
Miehen omaisuus:
-kesämökki 200 000€
-asunto 300 000€
Vaimon omaisuus:
Asunto 200 000€.
Ellei avioehtoa ole, niin kuten täälläkin ln neuvottu, ositus tehdään ensin. Tällöin omaisuudet yhdistetään ja sitten puolitetaan. Eli 700 000/2=350 000. Näin paljon tulee molemmilla olla avioliiton päättyessä, eli vaimo saa 150 000 miehen omaisuudesta. Perintöä jää siis 350 000. Miehen lapsi perii lähtökohtaisesti isänsä ja ilman testamenttia tuo kaikki menee hänelle. Jos olet laittanut vaikka 20 000€ omaa omaisuuttasi kesämökkiin, voit koittaa onneasi oikeudessa ja saada siitä hyvitystä. Jos mies tekee testamentin, jossa sinulle määrätään koko omaisuus, niin tässä tapauksessa koko omaisuus tarkoittaa puolta tuosta perinnöstä, sillä lakiosa suojaa lasta. Tällöin sinä saat 175 000 ja lapsi 175 000.
Perinnöttömäksi tekeminen on mahdollista, jos perillinen on tekemillään rikoksilla tai totaalisen holtittomalla elämäntavallaan loukannut perittävää. Käytännössä tämä on tarkoittanut rappioalkoholismia tai rikoskierteitä/vakavaa rikollisuutta.
T: kesälomaa viettävä juristi aamukahvilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö Suomessa muka voi jättää perinnöttömäksi jos ei ole esim ollenkaan käynyt isänsä luona? Ap
Ainoastaan jos katsotaan jotenkin holtittomaksi.
Ei edes tällöin.
PItää olla esim. tehnyt vakavan rikoksen perittävää tai hänen läheisiään kohtaan. Holtittomuushan nyt voi olla lähes mitä vain. Huonoa liiketoimintaa, konkursseja, päihteiden käyttöä jne. Lakiosa on hyvin suojattu Suomessa.
Sillä, onko perittävä ja perijä väleissä, ei ole mitään merkitystä.
Ei tarvi olla edes rikosta tehtynä jos pystyttäisiin osoittamaan, ettei kykene hoitamaan raha-asioitaan tai ne menisi viinaan tai päihteisiin.
Ei mene näin. Kyllä perii tässäkin tapauksessa, jos suostuu edunvalvontaan. Jos ei suostu ja on ilmeistä, että hukkaa koko omaisuuden välittömästi, niin perintö voi jäädä saamatta. Tämä on äärettömän harvinaista. Perijän asema on todella vahva Suomessa.
Meillä nyt suvussa on tapaus, jossa huumeheikki jäi nuolemaan näppejään. Että niin vahva.
Muista myös, että jos sinä ja poikasi peritte testamentin kautta, teidän perintöveronne on korkeimman mukaan. Ja riippuen omaisuudesta mitä perisitte, voi olla mahdollista että joutuisitte ottamaan lainaa sen maksuun.
Vielä semmoinen asia, että kun ollaan avoliitossa asuttu viisi vuotta, niin eikö tästä tule mulle mitään oikeuksia esim taloon. Tää on ollut kuiteskin mun koti ja pojan ja oon täällä siivonnut ja omilla rahoilla ostanut ruokaa yhteiseksi ihan niinkuin avioliitossa. Ap
Omaa lasta ei voi jättää perinnöttämäksi vaikka ei olisi ollut koko elämän aikana tekemisissä. Se riittää kun on ollut siittämishetkellä paikalla ja lapsi omaksi merkitty. Silloin lapsi saa kaikki tai jos testamentti tehty niin lakiosan.