Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kyllästynyt anopin valitukseen "pienestä" eläkkeestä

Vierailija
26.07.2016 |

Anoppini valittaa AINA rahasta. En jaksa enää kuunnella, kun joka asiaan hän saa tuotua "pienituloisuutensa" esiin.

Anoppini jäi talvella eläkkeelle ja saa eläkettä 2400€ bruttona. Se on saman verran kuin moni korkeasti koulutettu ystäväni tienaa päivätöistä. Silti hänellä ei muka rahat riitä mihinkään. Palkkaa hän sai aikoinaan muistaakseni 2700€ ja eläke on noin korkea siksi, että teki monta vuotta superkarttumalla töitä eläkeiän jälkeen.

Hänellä on velaton asunto, jonka vastike on 150€ kuussa. Asuu yksin, ei koskaan käy ulkomailla. Auto on, mutta ei aja sitä oikeastaan koskaan. Velkaa hänellä ei ole mistään.

Hänellä ei muka koskaan jää rahaa säästöön - miten se voi olla mahdollista?! Kuinka huonosti voi omat raha-asiansa hoitaa? Hän katsoo aina sentilleen kaupassa kilohinnat ja jättää vaikka tomaatteja ostamatta, mutta kuluttaa kuitenkin rahansa 80€ naamavoiteisiin, jotka "hävittävät hänen ihostaan rypyt". Siis älkää nyt viitsikö.

Täytyykö tämä jatkuvaa nurinaa rahan riittämättömyydestä vain jaksaa kuunnella? Tekisi mieli sanoa, että tuolla rahamäärällä sinun pitäisi tulla ihan hyvin toimeen.

Kommentit (107)

Vierailija
21/107 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on paras näytellä kiinnostunutta ja ruveta ystävällisesti "auttamaan" häntä. Ala hössöttää, että "voi voi kun on vähän eläkettä, sinun pitää mennä hakemaan toimeentulotukea että selviät". Lupaa auttaa häntä täyttämään papereita ja selvittämään hänen suuret menonsa tarkkaan jne  jne...

Hössötä oikein kunnolla ja voivottele.

Keksi myös anopin avuksi jotain "kivaa", kuten tarjoa että hän tulee teille syömään kerran pari viikossa kaalikeittoa, kun hänellä ei itsellään ressukalla ole rahaa ruokaan.

Anoppi varmaan vaihtaa äkkiä puheenaihetta.

Ei auta. Nämä ovat niin todellisuudesta vieraantunutta porukkaa, että oikeasti täyttelisivät hakemukset kuola valuen ja tulisivat kaalisopalle. #6

Vierailija
22/107 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on paras näytellä kiinnostunutta ja ruveta ystävällisesti "auttamaan" häntä. Ala hössöttää, että "voi voi kun on vähän eläkettä, sinun pitää mennä hakemaan toimeentulotukea että selviät". Lupaa auttaa häntä täyttämään papereita ja selvittämään hänen suuret menonsa tarkkaan jne  jne...

Hössötä oikein kunnolla ja voivottele.

Keksi myös anopin avuksi jotain "kivaa", kuten tarjoa että hän tulee teille syömään kerran pari viikossa kaalikeittoa, kun hänellä ei itsellään ressukalla ole rahaa ruokaan.

Anoppi varmaan vaihtaa äkkiä puheenaihetta.

Tästä tuli mieleen, kuinka anoppini kertoi, että hänen kotinsa lähelle on perustettu leipäjono, joka jakaa ruokaa kai kerran kk. Hän heitti innoissaan, että pitäisikö mennä sieltä hakemaan ruokaa!

Silloin varmasti ilmeestäni näki, että nyt joku roti tuohon touhuun. Onneksi mieheni eli hänen poikansa kimpaantui myös, jolloin anoppi tietenkin sanoi vitsailleensa. 

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/107 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama omalla anopillani ja äidilläni. Kunhan ruikuttavat muodon vuoksi, lisäksi saavat kumpikin leskeneläkettä. Paitsi toinen heistä saa käteen 2500€ ilman superkarttumaa eli enemmän kuin minä bruttona korkeakoulutettuna. Molemmat pelkän kansakoulun käyneitä. Kieltämättä vituttaa kuunnella tuollaista. No, kermaperseillä valituksen aiheita aina riittää. Mikään ei koskaan riitä.

saadakseen 2500 e/kk tarvitaan 30 vuoden ajan noin 4500 e/kk tuloja. Aika hyvin kansakoulun käyneeltä, joten valitsitko sinä ammattisi väärin? Leskeneläkkeen saa, kun puoliso kuolee, joten mikä estää sinua sitä saamasta? Ei ainakaan äitisi.

Täytyykin yrittää saada tuo mies delaamaan, sillä kun on hyvät tulot toisin kuin luokanopettajalla, jota kotoani vakavasti suositeltiin hyväpalkkaiseksi ja vakavaraiseksi ammatiksi :). Kyllä, kansakoulupohjalta pääsi ylenemään hyviinkin jobeihin ennen, ei enää.

Vierailija
24/107 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei onnistu käytännössä! Jos palkka on noin 2700 e/kk, niin edes tekemällä 10 vuotta ylimääräistä työtä superkarttumalla ei pääse 2400 e/kk ansioihin.

Nuo olivat varmaan nettotuloja? Silloinhan bruttotuloissa voi olla aika isokin ero. Minulla on tuttava, joka oli töissä 68-vuotiaaksi ja hänen omien sanojensa mukaan eläke on 94 % palkasta. En tiedä tarkoittaako bruttoja vai nettoja. Toki eläkettä verotetaan enemmän kuin samansuuruisia palkkatuloja, mutta toisaalta progressio syö muuten eroa.

Eläke ei voi olla 94% palkasta ihan siksi, että millään kertymätaulukolla ei tuollaiseen summaan pääse. Eri asia on, jos on maksanut yksilöllisen eläkevakuutuksen. Periaatteessa 23v-63v iässä eläkettä kertyy 1.5% vuodessa ja sen jälkeen max 5 vuoden verran 4.5% palkasta. Tuolla kertymällä ei pääse 94 prosenttiin millään muulla kuin siten, että aikaisemmin palkka on ollut noin 8000 e/kk vuosien ajan.

Vierailija
25/107 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos palkka on ollut 2700€/kk ja hän ollut ikävuodet 63-68v. työelämässä, niin hänen eläkkeensä ei mitenkään voi olla 2400€/kk, ei ainakaan minulla, vaikka oli viimeiset 20 vuotta paljon suurempi palkka. Todellisuus on 1700-1800€/kk josta käteen jää n.1400€. Nuo ylimääräiset vuodet kerryttävät eläkettä vain muutaman kympin.

Näin kesäaikaan monet eläkeläiset ovat tiukoilla, kun aikuiset lapset viettävät lomat perheen kesämökillä, usein monta viikkoa, eikä halvemmasta päästä olevat ruuat kelpaa, vaan grilliin pitää olla sisäfilettä.

No hohhoi. Vastaavista palkoista moni elättää itsensä lisäksi lapset ja maksaa asuntolainaa. Saa aika helkkaristi ostaa sisäfilettä, että saa siihen menemään yhtä paljon rahaa.

Vierailija
26/107 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisten lempimantra. Tunnen laumoittain eläkeläisiä, joista lähes kaikki valittavat ja oikeasti melkein kaikilla on mittavat säästöt. Ei vaan oikeasti millään jaksaisi kuunnella naapurin eläkeläisen rutinaa, kun kaikki maksaa ja pieni eläke jne. Hohhoijaa. Satunpa tietämään, että saa eläkettä 2500 bruttona ja omistaa useamman sijoitusasunnon. Hänen jutuistaan saa käsityksen, että elää jollain minimitoimeentulolla.

Omat vanhemmatkin on niitä rutisijoita, julkisesti. Perheen kesken sanovat, että meillä on hyvät eläkkeet ja surevat, että nuoremmat polvet ei tämmöisiä etuja enää saa... Naapureille ja tutuille esitetään rutiköyhiä eläkeläisiä. Ei ole vaatteisiin oikein enää rahaa ja kampaajakäynitkin maksaa ja voi, voi, voi... Totuus on, että he ovat velattomia, pääomatuloja runsaasti ja nettoeläkkeet kahdelle yhteensä käteen 4200. Se on enemmän kuin minä ja mies saadaan palkkaa. Äitini saa bruttona eläkettä 200 Euroa enemmän kuin minä palkkaa. Meillä on sama koulutus ja sama virkanimike.

Nämä ovat ihania urbaanilegendoja! Palstalaiset on aina köyhiä työntekijöitä ja vanhemmilla on eläke, johon pääsee alle 30% suomalaisista. Miten on mahdollista, että tällä palstalla kaikkien vanhemmilla on eläke, josta normaalit eläkeläiset vain haaveilevat?

Vierailija
27/107 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luovutan töissä asiakkaille paketteja, ja kyllä tuo vanhempien naisten taipumus erilaisen huuhaa-tavaran osteluun on tullut huomatuksi. Tällaiset +60v naiset tilaavat mitä ihmeellisintä tavaraa, kuten juuri luontaistuotteita, laihdutuspillereitä, verkostomarkkinointiroinaa ym. sälää aivan järkyttäviä määriä ja isoilla summilla. Ennakkosummat ovat pahimmillaan nelinumeroisia noissa paketeissa. Samoin nämä naiset ovat tyypillisimpiä asiakkaita, jotka lähettävät huijarifirmoille (mm Suomen jalometallikierrätys) korujaan kirjekuorissa. Pahimmillaan nuo kuoret painavat melkein kilon, ja kyllä täytyy sanoa, että sydämeni itkee verta kun niitä laitan eteenpäin. Tuntuu että nuo 40-50 -luvuilla syntyneet on eräänlainen hyväuskoisten hölmöjen ikäluokka, joka on tottunut törsäämiseen ja ajattelemattomaan osteluun.

Vierailija
28/107 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo eläke on hyvä. Näytä eläketilastot jos sitten lopettaisi valittamisen.

Lukaisepa hänelle juttu missä kerrotaan ettei ryppyvoiteista ole mitään hyötyä paitsi tietysti myyjien kukkaroille.

Tätä olen yrittänyt mieheni kanssa. Olen myös todennut, että korkeasti koulutetut ystäväni saavat saman verran ja osa vähemmän palkkaa kokopäivätöistä ja on perhe, asuntolainat yms.

Nämä ryppyvoiteet ovat kaiken huippu. Hän hurahtaa myös kaiken maailman luonnontuotteisiin, jotka ovat täyttä huuhaata. Olin kerran hänen kanssaan Dior-illassa, jossa esiteltiin erilaisia ryppyvoiteita. Salissa minä ja eläkeläisnaiset. Mietin koko tunnin ajan, että ei saatana mitä touhua - sieltä poistuivat melkein kaikki yli 100€ ryppyvoiteiden kanssa, jotka tehoavat heti ensimmäisestä käyttökerrasta alkaen.

Perkele. :D

AP

Ikäkriisi, kuolemanpelkoa...

Vierailija
29/107 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei onnistu käytännössä! Jos palkka on noin 2700 e/kk, niin edes tekemällä 10 vuotta ylimääräistä työtä superkarttumalla ei pääse 2400 e/kk ansioihin.

Olen aina ihmetellyt, millä ihmeen konstilla av-mammojen vanhempien eläkkeet ovat niin isot, kun keskim. eläke on n.1500€ brutto.

Jäin äskettäin eläkkeelle ja minulla on yhtäjaksoista työuraa takana 43 vuotta ja viimeiset 20-25 vuoden aikana palkka on ollut 3600-4300 a€/kk ja sitä ennenkin keskim.parempi ja silti saan eläkettä 1813,56€/kk ja käteen jää alle 1400€/kk.

Mutta kaikkien av-mammojen vanhempien eläkkeet on 2500-3500€/kk.

Vierailija
30/107 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ihmetellyt, millä ihmeen konstilla av-mammojen vanhempien eläkkeet ovat niin isot, kun keskim. eläke on n.1500€ brutto.

Jäin äskettäin eläkkeelle ja minulla on yhtäjaksoista työuraa takana 43 vuotta ja viimeiset 20-25 vuoden aikana palkka on ollut 3600-4300 a€/kk ja sitä ennenkin keskim.parempi ja silti saan eläkettä 1813,56€/kk ja käteen jää alle 1400€/kk.

Kannattanee huomioida, että iso osa noista eläkkeensaajista on mm. kehitysvammaisia ja erilaisista terveyssyistä aikaisin eläköityneitä ja usein täysin kouluttamattomia ihmisiä, jotka saavat pelkkää takuueläkettä. Tämä porukka laskenee keskiarvoeläkettä tuntuvasti alaspäin.

Vierailija
31/107 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehe, mun kansaneläke on 564e ja takuueläke 204e ja omasta mielestäni se on ihan hyvin. Työeläkettä 24e/kk. Olen nuori ja rahaa jää ns. juhlimiseenkin ja silloin tällöin ostan uutta vaatetta. Tollasilla summilla mitä sun anoppi saa olisin oikea kroisos ja jopa matkustelisin!

Vierailija
32/107 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ehkä näihin ketjuihin otsikonsa mukaisesti vastaavat ne, joilla on sama "kohtalo" kuin esimerkiksi minulla. Ei se tarkoita sitä, että kaikkien av-mammojen vanhempien eläkkeet ovat suuria. 

AP

Vierailija
33/107 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No esim. merkantiksi asti (wow) opiskellut pankinjohtaja on saanut liksaa n. 6k. Siis on joskus 60-luvulla opiskellut ja sillä paikallaan perseellään eläkkeelle asti superkarttumalla istunut.

Vierailija
34/107 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattanee huomioida, että iso osa noista eläkkeensaajista on mm. kehitysvammaisia ja erilaisista terveyssyistä aikaisin eläköityneitä ja usein täysin kouluttamattomia ihmisiä, jotka saavat pelkkää takuueläkettä. Tämä porukka laskenee keskiarvoeläkettä tuntuvasti alaspäin.

Tunnetko käsitettä työeläke? Nähtävästi et, koska otat tähän mukaan työkyvyttömyyseläkeläiset ja pelkän kansaeläkkeen varassa elävät.

Vierailija
35/107 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä sama juttu. Äitini eläke on myös n. 2500 brutto, hänellä on velaton asunto, auto ja kesämökki. Yhtiövastike on kuussa alle 100 euroa. Hän on terve, eli rahaa ei mene kalliisiin lääkkeisiin. Vertailun vuoksi itselläni bruttotulot on 2100 kuussa, vuokraan menee 650, ja opintolainaakin täytyy lyhentää satasella. Ja tuokin tulo on vaan vuoden loppuun, kun sijaisuus loppuu, eikä jatkosta ole tietoa.

Silti joudun kuuntelemaan jatkuvaa marinaa siitä, kun kaikki on niin kallista, ja että kyllä nykynuorilla on  niin helppoa. Ennen kuin äitini tulojen suuruus selvisi, oli minulla tapana esim. maksaa äitini junalippu kun hän tuli  käymään luonani. Samoin käydessäni hänen luonaan, vein kassillisen ruokaa, kun ajattelin että eihän nyt omien sanojensa mukaan köyhällä eläkeläisellä ole varaa ruokkia aikuista tytärtään. 

Vierailija
36/107 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun appiukolle (56v) sattui töissä työtapaturma ja se sai ekan 2 vko sairausloman ajalta nettona korvausta 2600 e! Tosin vakuutusyhtiöltä, mutta silti. Ei kukaan nuori saa tuollaisia korvauksia, miksi niitä maksetaan melkein eläkkeellä oleville?

Vierailija
37/107 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan rutkuttaa ajankulukseen. Voi olla niitä ihmisiä, jotka pelkäävät olla tyytyväisiä, ettei vaan heti epäonni iske.

Vierailija
38/107 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

AV-mamman äidin eläke on ~1300 euroa/kk brutto. Mutta AV-mamman appiukon eläke on 3600 euroa/kk brutto ja AV-mamman anopin eläke on 2300 euroa/kk brutto. 

Voitte arvata ketkä valittaa pientä eläkettään. Appiukko tienaa enemmän kuin mieheni ja anoppini enemmän kuin minä. Silti röyhkeästi yrittävät meillä maksattaa yhteisiä menoja, joita syntyy jos reissataan yhdessä jonnekin. Esimerkiksi kaupassa kun käydään, niin heidän ruoka vuorollaan vänkäävät hyvää hernesoppaa mäkpäivän päätteeksi, mutta kun meidän vuoro maksaa, niin kovasti tekisi mieli juurikin sitä sisäfilettä. 

Ahneita kitisijöitä. 

Vierailija
39/107 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa naisista saa leskeneläkettä, jos miehellä on pitkä palvelus, hvyät kuukausitulot, niin tietyt edelletykset täyttävä leski ja oman eläkkeen lisäksi leskeneläkkeen, kyllä eläke voi hyvin olla 2500-3500€.

Vierailija
40/107 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko hyvä eläke. Useat tuon ikäiset naiset nostelevat minimieläkettä.