Lapseni oli viikon kaverillaan alkukesästä
Ja nyt tämä kaveri tuli viikoksi meille.
Olivat hyviä kavereita, samalla luokalla, ennenkuin muutimme paikkakunnalta. Poikien kaverisuhde on kuitenkin jatkunut ja näin kesälomalla vierailevat toistensa luona viikon kerrallaan. Välimatkaa on kuitenkin 200 km nykyään.
Nyt kylässä oleva poika sanoi, että meillä syödään kokoajan. Olin ihmeissäni, sillä laitan vain kolme ateriaa päivässä, aamuaisen, lounaan ja myöhäisen illallisen. Teen kuitenkin aina oikeaa ruokaa ja keräännymme kaikki pöydän ääreen samalla kertaa syömään. Välipalaa saa ottaa, jos ruokailujen välissä tulee nälkä, mutta en sitä erikseen kata.
Kysyin, että eikös teillä sitten syödä? Poika vastasi että syödään, mutta jokainen lämmittää mikrossa ruokansa silloinkun haluaa. Oma lapseni joka oli siis kesäkuussa heillä tokaisi, että keittihän perheen äiti kerran perunoita.
Siis onko tämä tämmöinen kuinkakin yleistä, ettei laiteta oikeaa ruokaa enää lapsille/nuorille. Pojat ovat 13 - vuotiaita ja juuri siinä iässä että tarvitsisivat kunnon ruokaa ja ruokarytmin. Perheen äiti oli lomalla kesäkuussa, minä nyt heinäkuussa, siksi sovimme vierailut näin päin.
Jotenkin säälitti tuo kaveri.
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei sitä kaverin äitiä kiinnostanut hyysätä vierasta pentua lomallaan. Mieti sitä.
Annoitko edes ruokarahaa?Ilmeisesti ei.
Annoin pojalle 80€ mukaan käyttörahaa. Huvituksiin ja pääsylippuihin. Olivat syöneet usein ulkona. Täällä ollessaan ovat käyneet tapahtumissa ja harrastuksissa, mutta eivät subissa tai mäkissä.
Eikä minua harmita oman poikani puolesta, vaan kävi sääli sitä kaveria.. Kalakeitot ja lasagnet kelpasivat meillä oikein hyvin. :)
apNo, jos kerta olivat syöneet usein ulkona, niin miksi sen kaverin äidin olisi pitänyt kokata koko päivän niin kuin sinä teet? Mikä tässä nyt on se ongelma? Oliko lapsesi nälässä koko tuon ajan vai mitä? Ja riittääkö kaverille vähän vähempi syöminen?
Ei oma poikani ainakaan tuossa iässä mussuttanut mitenkään säännöllisesti ruokaa, vaan silloin kun oli nälkä ja itseasiassa syö vielä nyt aikuisenakin vain kun on nälkä, kuten minäkin. Toki tein aikoinaan yhden lämpimän aterian päivittäin, mutta jos poika oli syönyt jossain muualla, niin saatoin jättää väliin. Ja todellakin kesäisin ja muinakin loma-aikoina ihmiset tuppaa vähän höllentämään rutiineja, koska se on mukavaa ja rentouttavaa. Se ei ns. tapa ketään, jos nyt ei saa säännöllisesti joka kolmas tunti ruokaa napaansa. Kokeilisit sinäkin...
Ap pääsi nyt säälimään vierasta lasta jolla on asiat niin paljon huonommin kuin heillä. Eihän tällä aloituksella muuta haettu kuin sitä että pääsi sanomaan kuinka paljon paremmin ap hoitaa asiat. Lomalla, esim. matkoilla, yleensäkin syödään ulkona joten millä tavoin tuo ulkona syöminen on ongelma tässä tapauksessa, sitä minäkään en ymmärrä.
Kaikki kädettömät kokitko tänne nyt ovat kerääntyneet kettuilemaan äidille, joka välittää perheestään niin paljon, että valmistaa heille säännöllisesti kotiruokaa. Joku väitti, ettei ehdi. Höpö höpö! Se on ajankäyttöasia, suunnittelu kannattaa. Sitä paitsi ap kertoi olevansa kesälomalla, joten aikaa on kokkailla. Minua kyllä hävettäisi raskaasti, jos meillä olisi vieras muutaman päivä ja ateriaksi tarjoilisin pelkkiä mikrossa kuumennettavia roiskeläppiä ym. En ole loistoemäntä enkä mestarikokki, mutta joka päivä valmistan ainakin yhden lämpimän ateria, vaikka olisi yksin kotona. Mutta kai tämäkin on paheksuttava suuren ikäluokan huono tapa.
Mässäilijä kirjoitti:
Tuo yhdessä syöminen on kyllä käsittämätön tapa ja kaikki nuoret vihaa sitä.
Mun kotona lapsena syötiin aina viikolla yhdessä ellei nyt ollut treenejä tai jotain erikoista. Isä tuli joskus myöhemmin ja söi yksin, välillä soitettiin oletko tulossa että odotetaanko. Olen saman käytännön ottanut omien lasten kanssa ja 9v on ainakin sanonut että hänestä se on kiva tapa ja että useilla kavereilla ei syödä yhdessä. Teininä varmaan ärsyttää mutta vielä on kivaa.
Hyvä, ap, olet oikeassa. Vieraan pojan äiti ei ole tehtäviensä tasalla.
Ei mainittu mitä siellä mikrossa lämmiteltiin.
Meillä ainakin lämmitetään safkat mikrossa, eikä kattiloissa / paistinpannuissa.
Säästyy tiskiä ja jokainen voi juurikin laittaa annoksensa siihen aikaa, kun itselle sopii.
Tarjolla yleensä kahta tai kolmea sorttia ruokaa jääkaapissa, mistä valita. Sieltä löytyy yleensä soppavaihtoehto ja lasagnea / makaronilaatikkoa / lihapullia.