Lapseni oli viikon kaverillaan alkukesästä
Ja nyt tämä kaveri tuli viikoksi meille.
Olivat hyviä kavereita, samalla luokalla, ennenkuin muutimme paikkakunnalta. Poikien kaverisuhde on kuitenkin jatkunut ja näin kesälomalla vierailevat toistensa luona viikon kerrallaan. Välimatkaa on kuitenkin 200 km nykyään.
Nyt kylässä oleva poika sanoi, että meillä syödään kokoajan. Olin ihmeissäni, sillä laitan vain kolme ateriaa päivässä, aamuaisen, lounaan ja myöhäisen illallisen. Teen kuitenkin aina oikeaa ruokaa ja keräännymme kaikki pöydän ääreen samalla kertaa syömään. Välipalaa saa ottaa, jos ruokailujen välissä tulee nälkä, mutta en sitä erikseen kata.
Kysyin, että eikös teillä sitten syödä? Poika vastasi että syödään, mutta jokainen lämmittää mikrossa ruokansa silloinkun haluaa. Oma lapseni joka oli siis kesäkuussa heillä tokaisi, että keittihän perheen äiti kerran perunoita.
Siis onko tämä tämmöinen kuinkakin yleistä, ettei laiteta oikeaa ruokaa enää lapsille/nuorille. Pojat ovat 13 - vuotiaita ja juuri siinä iässä että tarvitsisivat kunnon ruokaa ja ruokarytmin. Perheen äiti oli lomalla kesäkuussa, minä nyt heinäkuussa, siksi sovimme vierailut näin päin.
Jotenkin säälitti tuo kaveri.
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Säännöllinen ruokarytmi ja laadukas ruoka ovat tietääkseni hyväksi kaikenikäisille, ei vain taaperoille.
Kyllä, kyllä. Ja tätä rytmiä pakostakin noudatetaan vähintään 10 kk vuodesta, eli aamiainen viimeistään klo 07, lounas n. klo 11-12 (lapset joutuvat koulussa syömään välillä jo klo 10.15 ja sille en voi mitään), mahdollinen välipala n. klo 16 ja päivällinen klo 19 (päivällisellä kaikki eivät treenien ja muiden vuoksi enää ole välttämättä yhtäaikaa, mutta enimmäkseen kyllä) sitten klo 22 nukkumaan ja sama homma taas uudestaan, 300 päivää vuodessa.
Viikonloppuisin ja lomalla on sitten ihan eri meininki ja kaikki tykkäävät. Jos lomalla tekee mieli grillata makkaraa lounaaksi, niin grillatkoot he jotka haluavat. Parasta on sunnuntain tai lomapäivän ex-tempore brunssi, johon vaikka mökillä kaikki perhekunnat tuovat jotain, syödään pitkään, pienet käyvät välillä leikkimässä isommat vaikka uimassa...Avataan vaikka skumppapullo jos siltä tuntuu ja istutaan ja höpötetään tuntitolkulla. Sieltä se Syyskuu tulee kaikille joka tapauksessa ja herätyskello soi klo 5.45 ja voi vain muistella laiskoja ja kiireettömiä kesäpäiviä jolloin ruokailukaan ei ollut niin justiinsa eikä suorittamista.
Vierailija kirjoitti:
Mikä sun ruokarytmi sitten on ap?
Jos teet kolme ateriaa päivässä, niin mihin aikoihin syötte ja mitä ja onko kaikkien pakko olla just silloin pöydässä kun on sun ateriarytmin mukainen ruoka-aika?
Aamupala 8-10
Tuolloin on puuroa, kananmunia, leipää, kahvia, leikkeleitä/juustoa, tuoremehua ja marjoja/hedelmiä pöydässä.
Lounas 14-15:30
Usein keitto lisukkeineen tai ruokaisa salaatti
Päivällinen 19-20:30
Liharuokaa, juureksia, jälkiruoka.
Lomalla siis näin. Jos jollain on menoa niin siinä tapauksessa ei ole lihapatojeni äärellä, mutta harvoin näin. Pojat söivät aamiaisen ja lähtivät ulos. Kahden jälkeen tulivat syömään ja häippäsivät taas. Tulivat alkuillasta takaisin ja söivät ja jäivät kotiin tai kävivät vielä jossain.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei sitä kaverin äitiä kiinnostanut hyysätä vierasta pentua lomallaan. Mieti sitä.
Annoitko edes ruokarahaa?Ilmeisesti ei.
Annoin pojalle 80€ mukaan käyttörahaa. Huvituksiin ja pääsylippuihin. Olivat syöneet usein ulkona. Täällä ollessaan ovat käyneet tapahtumissa ja harrastuksissa, mutta eivät subissa tai mäkissä.
Eikä minua harmita oman poikani puolesta, vaan kävi sääli sitä kaveria.. Kalakeitot ja lasagnet kelpasivat meillä oikein hyvin. :)
ap
No mutta jos ne olivat syöneet ulkona, niin miksi sen äidin olisi vielä pitänyt kokata kolme ateriaa? Miksi sun käy sääliksi tuota nuorta? Oliko sun lapsella siis siellä nälkä vai mikä oli ongelma?
Aika monet syö kesälomalla tavallista enemmän ulkona ja hyvä niille ravintoloille ettei kaikki kokkaile kalakeittoja kaiket kesäpäivät kotosalla.
Kaverin äiti maksatti ap:lla sekä ap:n lapsen ruokailun (kävi ulkona syömässä) että oman lapsensa ruokailun (jolle ap kokkaa itse ostamaansa ruokaa päivittäin). Kätevää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei sitä kaverin äitiä kiinnostanut hyysätä vierasta pentua lomallaan. Mieti sitä.
Annoitko edes ruokarahaa?Ilmeisesti ei.
Annoin pojalle 80€ mukaan käyttörahaa. Huvituksiin ja pääsylippuihin. Olivat syöneet usein ulkona. Täällä ollessaan ovat käyneet tapahtumissa ja harrastuksissa, mutta eivät subissa tai mäkissä.
Eikä minua harmita oman poikani puolesta, vaan kävi sääli sitä kaveria.. Kalakeitot ja lasagnet kelpasivat meillä oikein hyvin. :)
apEn minäkään kokopäivää kokkaa yhtä kalakeittoa. Ehkä n 30 min + jälkitiski.
Mutta onhan pojalla sisaruksiakin. Ilmeisesti hekin söivät ulkona. Äiti söi mitä söi tai laihdutti ja isä söi ehkä töissä.
apNo mutta jos ne olivat syöneet ulkona, niin miksi sen äidin olisi vielä pitänyt kokata kolme ateriaa? Miksi sun käy sääliksi tuota nuorta? Oliko sun lapsella siis siellä nälkä vai mikä oli ongelma?
Aika monet syö kesälomalla tavallista enemmän ulkona ja hyvä niille ravintoloille ettei kaikki kokkaile kalakeittoja kaiket kesäpäivät kotosalla.
Vierailija kirjoitti:
No mutta jos ne olivat syöneet ulkona, niin miksi sen äidin olisi vielä pitänyt kokata kolme ateriaa? Miksi sun käy sääliksi tuota nuorta? Oliko sun lapsella siis siellä nälkä vai mikä oli ongelma?
Pojat olivat käyneet syömässä omilla taskurahoillaan jotain roskaruokaa halvalla. Ei siis ollut kyse siitä, että koko perhe olisi viety ulos syömään kunnollista ruokaa.
Eikö tuollaiset 13-vuotiaat osaa jo itse kokata ainakin jotain puolieinestä? Meksikonpataa ja mitä näitä on, joihin lisätään jauhelihaa ja vettä (ja itse laitan pakastealtaasta hernemaissipaprikaa lisäksi). Tuollaisia ruokia mun tyttö teki kaverinsa kanssa paljon tuossa samassa iässä tai vähän nuorempana. Toimii hyvin lomalla, kun laiskottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sun ruokarytmi sitten on ap?
Jos teet kolme ateriaa päivässä, niin mihin aikoihin syötte ja mitä ja onko kaikkien pakko olla just silloin pöydässä kun on sun ateriarytmin mukainen ruoka-aika?
Aamupala 8-10
Tuolloin on puuroa, kananmunia, leipää, kahvia, leikkeleitä/juustoa, tuoremehua ja marjoja/hedelmiä pöydässä.
Lounas 14-15:30
Usein keitto lisukkeineen tai ruokaisa salaatti
Päivällinen 19-20:30
Liharuokaa, juureksia, jälkiruoka.
Lomalla siis näin. Jos jollain on menoa niin siinä tapauksessa ei ole lihapatojeni äärellä, mutta harvoin näin. Pojat söivät aamiaisen ja lähtivät ulos. Kahden jälkeen tulivat syömään ja häippäsivät taas. Tulivat alkuillasta takaisin ja söivät ja jäivät kotiin tai kävivät vielä jossain.
ap
Tämä on oikein hyvä ja toimiva rytmi, kiva että viitsit kesälläkin tehdä lounaan erikseen ja että sitä vielä jaksetaan syödäkin. Erityisesti tuo kahden tunnin aamiaisbuffet on hotellitasoa. Itse en esim. keitä puuroa varuiksi jos sitä joku sattuisi haluamaan (kukaan ei koskaan halua arkenakaan), enkä kananmunia vaan jokainen syö aamupalansa herättyään tai kun on nälkäinen ja ottaa sitä mitä haluaa. Itse esim. en pysty syömään mitään vasta herättyäni. Ja klo 8 meillä ei kesälomaamuina kukaan ole hereillä syömässä aamiaisbuffettia (enkä minä ole hereillä klo 7.30 sitä valmistamassa).
Vierailija kirjoitti:
Kaverin äiti maksatti ap:lla sekä ap:n lapsen ruokailun (kävi ulkona syömässä) että oman lapsensa ruokailun (jolle ap kokkaa itse ostamaansa ruokaa päivittäin). Kätevää!
No en nyt laskenut kuka maksatti kenelläkin ja mitä. Poika on kutsuttu vieraaksi meille. Emme ole niin köyhiä, että joutuisimme vararikkoon viikon ylimääräisen suun ruokkimisesta..
ap
ei meilläkään kotona ikinä syöty saman pöydän ääressä tai katettu pöytää... äiti kyllä teki joka päivä lämpimän ruoan ja jokainen söi silloin kun tuli menoiltaan ja oli nälkä. Muutenki sai syödä sillon kuin itse halusi välipalaa ym. ei me ikinä oltu samoihin aikoihin kotona.. tai jos satuttiin olemaanki nii ei tuollaista yhdessä pöydän ääressä hetkeä ikinä ollut. Kaikissa perheissä siis omalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki osaa laittaa ruokaa.
Uusia taitoja voi opetella... Mullakin yksi tuttava joka on ollut kotirouvana koko ikänsä. Hän osaa juuri ja juuri keittää perunoita kattilassa ja riisiä riisinkeittimessä. En täysin ymmärrä miksei hän koko aikana ole voinut opetella laittamaan mitään. Yksi teini-ikäinen lapsi.
Ah, rakas kesäloma! Ei oikein toimisi ap:n ruokailurytmi meillä. Itse herään n. klo 14, pojan käyn potkimassa ylös klo 16 aikaan. Myöhään nukutaan, koska myöhään kukutaan. Öisin on kiva pelailla yms., yleensä nukkumaan aamuviideltä. Pakastin on täynnä valmisruokia, mikroaterioita sieltä lämmittää itselleen se, jolla nälkä. Lisäksi olen varautunut kertakäyttöastioiden arsenaalilla, joten tiskaamisestakaan ei tarvitse huolehtia. Loman jälkeen paluu kunnon ruokailuun (ja astioihin).
Aika monissakin lapsiperheissä tehdään ruokaa kerralla niin iso määrä, että siitä riittää pariksi kolmeksi päiväksikin mikrossa lämmitettäväksi.
No ihmekös suomalaiset ovat niin lihavaa ja sairasta kansaa, kun syödään mitä sattuu milloin sattuu ja opetetaan vielä jälkipolvelle nämä tavat.
Meillä syödään 5 kertaa päivässä.
7-8 aamupuuro marjoineen ja hedelmineen
11-12 keittolounas, juusto, leipä ja vihannekset
15-16 hedelmälautaset ja smoothie
18 tukevampi päivällinen
20 iltapala
Lapset ovat terveitä ja hoikkia, kuten itsekin...
Vierailija kirjoitti:
No ihmekös suomalaiset ovat niin lihavaa ja sairasta kansaa, kun syödään mitä sattuu milloin sattuu ja opetetaan vielä jälkipolvelle nämä tavat.
18 tukevampi päivällinen
20 iltapalaLapset ovat terveitä ja hoikkia, kuten itsekin...
Teillä siis syödään pahimmillaan kahden tunnin välein (16-18-20)? Ovatko annokset tai lapset pieniä vai miksei ruoka pidä nälkää kauemminkin ? Miten ehditte tehdä mitään muuta, jos koko ajan pitää olla syömässä?
Meillä minä teen ruokaa, kun ehdin ja jaksan, pariksi kolmeksi päiväksi kerrallaan, yhtä tai kahta sorttia. Teini 15 v osaa ottaa ruokansa kaapista ja syö kun on nälkä, samoin me muut.
Ohis.. ai että mä inhoon sanaa lounas, lisuke.. näistä paistaa jo läpi jonkinmoinen ylemmyydentunne. Kuka käyttää arkikielessä sanaa lisuke? Veikkaan, että useimmat käyttävät sanoja leipää, maitoa, margariinia sen leivän päällä.. vai mitä ne lisukkeet teillä ovat, jotain paahdettuja pinjansiemeniä siihen keittolounaan päälle?
Meillä lapset ja nuoret tulevat vaan syömään, vai kutsuuko joku lapsensa "Maijaa, lounaalle!!!"
O
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
18 tukevampi päivällinen
Teillä siis syödään pahimmillaan kahden tunnin välein (16-18-20)? Ovatko annokset tai lapset pieniä vai miksei ruoka pidä nälkää kauemminkin ? Miten ehditte tehdä mitään muuta, jos koko ajan pitää olla syömässä?
Niinpä, ehtiikö tuo perhe esim. harrastaa mitään? Käydä kylässä/kavereilla?
Vierailija kirjoitti:
18 tukevampi päivällinen
En keksi yhtäkään syytä miksi lomalla pitäisi laittaa herätyskello soimaan ja repiä porukka klo 07 väkisin syömään aamupuuroa marjoineen ja hedelmineen. Ajatus jostain kaurapuurosta kesäaamuna suorastaan ällöttää. Kuulostaa kiinalaiselta kidutusmenetelmältä. Toki kesäisin on lapsilla urheiluharkkoja joskus jo klo 07 aamulla ja niiden vuoksi osa herää jo aikaisin lomallakin ja syö aamupalan, mutta ei silloinkaan puuroa.
Ja lounas klo 11... Herään arkisin viimeistään klo 06 ja syön aamupalan. Klo 11 en todellakaan pystyisi syömään keittolounsta leivän kanssa. lapset vallittavat kun koulussa joutuu syömään jo klo 10.30, ei ole yhtään nälkä. Mutta he eivät syökään aamupalaksi puuroa, eli tuolloin ei tosiaan ole vielä nälkä. Puurohan saa aikaan kiljuvan ja kipeän näläntunteen jo n. 1 h syömisestä.
Syötte kyllä muuten todella paljon.Terveisin terve ja hoikka, joka syö ehkä kolmasosan tuosta ruokamäärästä, lapset ei varmaan sitäkään. Klo 18 tukeva päivällinen ja kahden tunnin päästä iltapala...En vaan tajua.
1. Jokainen aikuinen OSAA laittaa ruokaa. Kyse on laiskuudesta, jos 30+ äiti (tai isä) ei osaa tehdä tavallista arkiruokaa. On ollut vähintään 10 vuotta aikaa opetella ja netti on täynnä ihan perusruokien ohjeita.
2. Teini-ikäisillä tosiaan PITÄÄ olla ruokarytmi ja kunnon ruokaa. Oma 13-vuotias poika urheilee (ei edes kilpaa, vaan aktiivisesti harrastaen), ja jo ihan valmentajat tästä muistuttavat, jos joku vanhempi ei itse tajuaisi. Vaikka lapsi ei edes urheilisi, tuossa iässä pojillakin alkaa pituuskasvu nopeutua, ja siksikin pitäisi ravinnonsaannista huolehtia. Eikä huolehtimista ole se, että teini lämmittää mikrossa mitä sattuu koska sattuu (ja pahimmillaan syö päivittäin karkkia, suklaata, energiajuomia täyttääkseen energiatarvetta).