Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nainen, voisitko seurustella transnaisen kanssa?

Vierailija
24.07.2016 |

Oletetaan, että alakerrassa on kalusto tallessa ja yläkertaan on muodustuneet rinnat.

Kommentit (2495)

Vierailija
1681/2495 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hyi helvetti, en voisi!

tää yks ja sama spammaaja aina kirjoittaa näitä viestejä ja luulee ettei kukaan tajua että se on se

Vierailija
1682/2495 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtaväestöön kuuluessa harvemmin leimataan koko väestöä yksilön käytöksen perusteella. Vähemmistöissä tilanne on aina ja se on vaan pakko tiedostaa, jos vähemmistöön kuuluu - riippumatta siitä mihin vähemmistöön kuuluu. Esim. yksi muslimitaustainen toisen polven maahanmuuttaja sai jo vanhemmiltaan ohjeeksi lapsena että hänen pitää käyttäytyä tuplasti paremmin kuin valtaväestö ja tehdä tuplasti enemmän töitä tullakseen kohdelluksi samanarvoisena. Itse pääsee aika paljon helpommalla mitä varhaisemmin sen vähemmistöön kuuluvana tiedostaa.

t.eri (kutsun vaikka itseäni nimimerkillä "rotta" jatkoksi)

juuri näin. Tämä on luonnollinen vahvistusharha: kun näet vähemmistön edustajan pahoilla teillä kerran, se menee sattuman piikkiin, toinen tai kolmas kerta alkaa jo muodostaa päässäsi stereotypiaa. Enemmis

"Vertaatko oikeasti transleidin peniksestä kieltäytymistä rasismiin?"

Mitä hemmettiä. Ei tuossa kommentoitu mistää peniksistä, vaan vähemmistöön kuuluvan yksilön käytöksen vaikutuksesta koko vähemmistön maineeseen. Valitettavasti se vaan menee näin. Vähemmistö voi olla vaikkapa persut: kuulet riittävän monen persun puhuvan pehmoisia ja alat ajatella että niitä ne on kaikki. Vaikket olisi yhtään persua koskaan tuntenut henkilökohtaisesti ja vaikka olisit samaan aikaan kohdannut moninkertaisesti persujen kirjoituksia joiden näkemyksiin yhdyt.

Mun päin punaisia pyöräileminen saattoi vaikuttaa nuorten naisten maineeseen, jos joku asiaa siitä kulmasta tarkasteli. jos kaveri ei olisi pysähtynyt valoihin, se olisi luultavammin vaikuttanut mustaihoisten yleiseen vähemmistökuvaan enemmän kuin nuorten miesten, koska mustaihoiset ovat selkeämpirajainen ja pienempi vähemmistö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1683/2495 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

en minä vihaa ketään, en edes sinua.

Oletko niitä iltavirkkuja jotka nukkuu iltapäivään saakka, vai loppuiko sulla koulupäivä etuajassa? 

Jotenkin kun on tässä selannut sinun muutaman päivän kirjoituksia piirtyy kuva henkilöstä joka ehkä pohtii ratkaisuja elämässään ja koska ne ovat vaikeita saavuttaa tai pelottavia, epäröi. Yritätkö rakentaa jotain muuria noiden ratkaisujen ja itsesi väliin rakentamalla jotain viholliskuvaa ihmisistä jotka sua ratkaisujesi jälkeen vihaisi tai syrjisi ja sillä perustella itsellesi sen ettet ryhdy toimeen? Jonkinlaista käänteispsykologiaa jossa haluat itsellesi vakuuttaa että muut ihmiset seisovat sinun haaveidesi tiellä, et sinä itse?

no nyt meni aika pahasti pieleen analyysit. jotain omaa projisointiasko tuo on? en ala arvaamaan

oon 40-vuotias mies, mua luullaan millon transsuk

Samaa moni ihmettelee miten jonkun elämä pyörii seksuaali-identeetin vatkaamisen ja muun minäminä- hattaramaailman syövereissä. Että missä vaiheessa ihmiset alkoivat putoilemaan tuollaiseen tyhjänoloiseen kaninkoloon, missä eräs pakkopulla on syrjinnästä jankuttaminen.

Ettekö itse näe miten ahdas maailma tuo on? Sanoisin myös falski. Että miten voi lähteä uskomaan johonkin noin falskin keinotekoiseen. Onko oikeasti vaihtoehdot niin vähissä?

Vierailija
1684/2495 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kai sä ymmärrät, että naisen ja miehen keholliset sukupuolierot määrää ja ohjaa biologia, eivätkä kulttuuri ja normi. Missään kulttuurissa penistä ei pidetä naisen sukupuolielimenä."

Eli jokainen Thaimaanmatkallaan ladyboyn mukana "vahingossa" lähtenyt on oikeasti vain homoseksuaali?

kaikki jotka kiihottuu jostain muista kuin kromosomeista tai sukuelimistä on biseksuaaleja. tää taidettiin jo eilen todeta

Vierailija
1685/2495 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä Suomessa on suunniteltu transien kansanmurhaa? Kuulostaa vakavalta ja toivottavasti siitä on poliisille ilmoitettu.

Muussa tapauksessa epäilen että sitä on luettu jenkkiläisten palstoja ja käytetään samoja argumentteja ja perusteluita täällä Suomessa.

t. "rotta"

Jenkkitransit ovat määritelleet kansanmurhaksi sen, että naisten määritelmä, tilat, kiintiöt, ryhmät ja urheilusarjat ovat jatkossa peniksettömiä.

Kuinkahan paljon sua tämän aiheen ulkopuolella on kiinnostanut naisten tilat, kiintiöt, ryhmät ja naisurheilu.. Ketkäs voitti naisten jääkiekon MM-mestaruuden viime vuonna?

Vierailija
1686/2495 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa moni ihmettelee miten jonkun elämä pyörii seksuaali-identeetin vatkaamisen ja muun minäminä- hattaramaailman syövereissä. Että missä vaiheessa ihmiset alkoivat putoilemaan tuollaiseen tyhjänoloiseen kaninkoloon, missä eräs pakkopulla on syrjinnästä jankuttaminen.

Ettekö itse näe miten ahdas maailma tuo on? Sanoisin myös falski. Että miten voi lähteä uskomaan johonkin noin falskin keinotekoiseen. Onko oikeasti vaihtoehdot niin vähissä?

miks se sua kiinnostaa. miks sun elämä pyörii sen ympärillä kuinka joku seksuaalisuuttaan määrittelee. voit mennä vaikka samantien tekemään muuta jos koet aiheen tyhmäksi

itselle sukupuoli ja siihen liittyvät asiat sekä seksuaalisuus on ihan mielenkiintoisia aiheita

Vierailija
1687/2495 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kai sä ymmärrät, että naisen ja miehen keholliset sukupuolierot määrää ja ohjaa biologia, eivätkä kulttuuri ja normi. Missään kulttuurissa penistä ei pidetä naisen sukupuolielimenä."

Eli jokainen Thaimaanmatkallaan ladyboyn mukana "vahingossa" lähtenyt on oikeasti vain homoseksuaali?

kaikki jotka kiihottuu jostain muista kuin kromosomeista tai sukuelimistä on biseksuaaleja. tää taidettiin jo eilen todeta

Ai tämän takiako miehet lähettää dickpickejä? Kun eivät saa otettua kuvia kromosomeistaan? Se selittäisi paljon.

Vierailija
1688/2495 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Olet vissiinnyt 80 sivua jauhanut tästä aiheesta. Ihan aidosta kiinnostuksesta kysyn siis attä kuinka monta transihmistä olet livenä elämäs akana tavannut? Kuinka monesta on ollut sulle harmia?"

No en ole jauhanut 80 sivua. Huokaus, kai ymmärrät, että suomenkieltä vähintään toisena kielenä puhuvia on kai lähes 6 miljoonaa maailmassa?

Olen tavannut yhden tietääkseni. Oli oikein kohtelias iäkkäämpi transnainen, sen verran uskallan ulkoisten merkkien perusteella olettaa.

Sua ei itseäsi sitten yhtään harmita kun pieni äänekäs porukka tuo negatiivista huomiota edustamalleen vähemmistölle? Kyllä minua harmittaa kun kaiken maailman öyhöt ja rikolliset pilaa kaikkien metsästäjien maineen, ei mulle tuota mitään vaikeuksia tätä sanoa ääneen. Ei mun tarvitse olla jokaikiselle metsästyksen harrastajalle sokean lojaali, vaikka itse ryhmään kuulunkin. Osa ei omalla käytö

"No mutta se ei valitettavasti ole sinun vallassasi mitä ihmiset netissä tekee. Jos mä voisin vaikuttaa siihen mitä ihmiset netissä tekee, niin taransyhteisön ongelmat olisi aika kaukana polttavimpien asioiden kärjestä."

Ihan uteliaisuuttani, mitä transyhteisön tämän päivän polttavat ongelmat ovat. En aidosti tiedä, onko jotain tässä keskustelussa tullut jo esille?

Vierailija
1689/2495 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Transsukupuolisuus ei ole mikään uskon asia. Sitä joko on tai ei.

Sitten on heitä, jotka haluavat tuon ominaisuutesi kiistää ja kutsuvat sinua falskiksi tai keinotekoiseksi. Et voi tätä tietenkään mitenkään kyseenalaistaa, koska sitten olet aggressiivinen transaktivisti. 

Vierailija
1690/2495 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Olet vissiinnyt 80 sivua jauhanut tästä aiheesta. Ihan aidosta kiinnostuksesta kysyn siis attä kuinka monta transihmistä olet livenä elämäs akana tavannut? Kuinka monesta on ollut sulle harmia?"

No en ole jauhanut 80 sivua. Huokaus, kai ymmärrät, että suomenkieltä vähintään toisena kielenä puhuvia on kai lähes 6 miljoonaa maailmassa?

Olen tavannut yhden tietääkseni. Oli oikein kohtelias iäkkäämpi transnainen, sen verran uskallan ulkoisten merkkien perusteella olettaa.

Sua ei itseäsi sitten yhtään harmita kun pieni äänekäs porukka tuo negatiivista huomiota edustamalleen vähemmistölle? Kyllä minua harmittaa kun kaiken maailman öyhöt ja rikolliset pilaa kaikkien metsästäjien maineen, ei mulle tuota mitään vaikeuksia tätä sanoa ääneen. Ei mun tarvitse olla jokaikiselle metsästyksen harrastajalle sokean lojaali, va

En tiedä. Oletan että niitä on koska aiheesta on nyt kohta 90 sivun verran riittänyt asiaa. Tällä hetkellä itse ehkä koen että aiheen suurin ongelma on se, että oikeisto onnistuu käyttämään transihmisiä punaisena vaatteena jolla tyhmimpien huomion saa  tehokkaasti käännettyä tärkeistä aiheista pois. Jenkeissä juuri valittiin presidentti osin sillä perusteella, että saadaan penikselliset henkilöt pois naisurheilusta, vaikka varmasti suurin osa äänestäjistä ei ikinä ole katsonut yhtä kokonaista matsia mitään naisurheilua, joka ei tapahdu Olympialaisissa ja jossa ei näy lähikuvia haarovälistä.

Vierailija
1691/2495 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"otesin vaan että lgbtq-piireissä käydään aika paljon isojakin kiistoja kun keskustellaan siitä miten eri vähemmistöjä määritellään ja ketkä seksuaalivähemmistöt saavat kuulua Setaan (hyvänä esimerkkinä acet). Se on toteamus joka perustuu siihen mitä Setan toimintaa vierestä olen seurannut. Tunnen myös seksuaalivähemmistöön kuuluvia ihmisiä ketkä juuri tästä syystä eivät halua olla missään tekemisissä Setan toimintaa, vaan haluavat vaan elää ihan tavallista elämäänsä ihan tavallisen puolisonsa kanssa. "

Butch/femme tai oikeastaan femme oli aikaisemmin vähän sellainen tabu lesbo-skenessä. Et ole oikeasti lesbo, jos olet femme.

En ole itse seurannut setan enkä transihmisten politiikkaa, mutta järjestöissä on varmaan aina kärhämää. On tarve jakaa ihmiset meihin ja muihin. 

Transnaiset ovat mulle biologisesti miehiä ja transmiehet naisia. En pysty heitä näkemään sillä tavalla kuin osa nähtävästi itsensä näkee, naisina. Ja tämä nyt sitten on se nykyinen suuren älämölön aihe, jos tätä ketjua on uskominen (olen lukenut vain murto-osan viesteistä).

Vierailija
1692/2495 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei antitrans vakkari, huomasitko että aloit taas ilmiantamaan viestejä?

Lainatakseni sinun therianiasi Donald J Trumpia: "so sad..."

Tehdään niin, että laitan viestin illalla uusiksi, niin voit kertoa mikä siinä loukkasi sinua, tehdään niin! :)

Hei! Antitrans vouhka, tässä ilmiantamasi viesti uusiksi kuten lupasin, voit nyt kertoa mikä siinä sinua loukkasi? Eikö :)

Summataan:

Olemme oppineet sen, että palstan antitrans vakkarin mielestä on miehelle mitä heterointa seurustella esimerkiksi seuraavan naaraan kanssa, hänellähän on vagina:

https://en.wikipedia.org/wiki/Buck_Angel#/media/File:Buck_Angel_Headsho…

Sen sijaan heteromies ei ole kiinnostunut seuraavasta koiraasta:

https://hips.hearstapps.com/hmg-prod/images/valentina-sampaio-victorias…

Itse ehdottaisin radikaalia, suorastaan tajunnan räjäyttävää, huomiota, että seksuaalisuus ja sukupuoli ovat sukuelimiä monitasoisempi ilmiö. Uskon, että todellisuus on tässä puolellani :) Ei muuta.

Vierailija
1693/2495 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Vedän rajan vaikeisiin mt-ongelmiin. Trans-ogelma on mielestäni liian vaikea.

Vierailija
1694/2495 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on transmiesten inhokkibiisi? - Hips don't lie.

en tajua

Naisella on leveämpi lantio, sitä on vaikea peitellä, vaikka ulkonäkö olisi muuten maskulinisoitu.

eli jos miehellä on leveä lantio on hän trans

asia selevä

tiedän useankin melko leveälantioisen miehen, mitähän ne tykkäis kun alkaisin kutsua heitä transsukupuolisiks

Sinä ilmeisesti teet muista ihmisistä transdiagnooseja tuollaisten asioiden perusteella. No, en voi auttaa.

Jos et ole tietoinen, niin ihmisillä on ilmiömäinen kyky tunnistaa muiden ihmisyksilöiden sukupuoli pienimmästäkin vihjeestä, ihan

Pitää mielestäni paikkansa, sen sijaan seks. suuntautumista ei voi nähdä. Suomessa on aika paljon butchin tyylisiä naisia, jotka eivät ole naisista kiinnostuneita. Siitä varmaan johtuu, että butchina saa täällä elellä suht rauhassa. 

Oma ihastukseni on varmaan saanut alkunsa hevosharrastuksesta. Olin ihastunut ratsastuksenopettajaani, joka näytti aivan butchilta. Mutta en tiedä oliko hän sellainen, miestä ei kuitenkaan koskaan ollut. Ja jostain syystä butchit myös huomaavat minut muiden heterojen joukosta. 

Sukupuolieron sekoittaminen ei ole juttu joka vetoaisi minuun muuten kuin tyylin osalta. Butchin pitää olla nimenomaan biologisesti nainen. Sen kyllä ymmärrän, jos isot rinnat halutaan poistaa, mutta minua se ei häiritse.

Vierailija
1695/2495 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Transnaiset ovat mulle biologisesti miehiä ja transmiehet naisia. En pysty heitä näkemään sillä tavalla kuin osa nähtävästi itsensä näkee, naisina. Ja tämä nyt sitten on se nykyinen suuren älämölön aihe, jos tätä ketjua on uskominen (olen lukenut vain murto-osan viesteistä).

älämölö ei ole liittynyt laisinkaan tähän aiheeseen

Vierailija
1696/2495 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En. Vedän rajan vaikeisiin mt-ongelmiin. Trans-ogelma on mielestäni liian vaikea.

No mutta heteromiehenä, jota ajaa biologia, niin pakkohan sun on vähän  tuntea vetoa hänen vaginaansa ja kromosomeihinsa. Ja jos joku kaverisi toisi hänet tyttöystävänä näytille, niin kaverisi olisi ihan hetero, sillä Buckilla on varsin femiiniset sukuelimet ja kromosomit.

Vierailija
1697/2495 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sillä homoseksuaalisia taipumuksia on jos se ladyboyn kanssa ryhtyy tietoisesti seksuaaliseen kanssakäymiseen vielä huomattuaan, että sukupuolioletus meni vähän metsään. Ihmisenhän on mahdollista vielä vetää takaisin suostumuksensa ihan missä vaiheessa tahansa, ei ole mikään pakko jatkaa seksiä, kai me tästä sentään ollaan yksimielisiä.

Mulla on toisaalta itsellä kaksikin kokemusta, jossa toinen henkilö on jyrännyt yli minun seksuaalisen itsemääräämisoikeuden jatkamalla kosketteluani kun olen nukkunut tai ollut hyvin väsynyt. Alkoholilla on ollut osuutta asiaan eli baarin jälkeen jatkoilla tapahtunutta. Kun et jaksa tai ole hereillä pannaksesi kampoihin niin tokihan koskettelun seurauksena jossain vaiheessa kiihottuu ja saattaa antautua hommaan mukaan. Ei siitä silti hyvä mieli jäänyt kummallakaan kerralla. Kumpikaan osallisista ei ollut niin vastenmielisiä mulle tai tilanne väkivaltainen, että olisin nostanut asiasta mitään juttua. Toinen vielä oli exäni josta olin juuri eronnut.

En siis täysin tyrmää mahdollisuutta että vastaavassa tilanteessa vaikkapa nainen pääsisi nuolemaan minua nukkuessani ja herätessäni antaisin tilanteen jatkua. En silti olisi lesbo, ja kokisin tilanteen jälkikäteen loukkaavana. Sitäkin loukkaavampana kokisin jonkun ulkopuolisen ilakoinnin, että noniin! kaikissa meissä elää pieni lesbo. Tuo on seksuaalirikoksen uhrin kokemuksen vähättelyä ihan riippumatta siitä kuka tekijä on. Onhan meillä sittemmin hovioikeudessa kumottu tuomioikin jonka mukaan se, että kymmenvuotias antaa kosketella itseään tekee tilanteesta ei raiskauksen vaan vain seksuaalisen hyväksikäytön. Hovioikeus onneksi ymmärsi, että uhri voi tilanteessa jäätyä, tai jopa tuntea seksuaalista mielihyvää, muttei silti ole antanut tapahtumalle suostumustaan.

Sinä et yksinkertaisesti voi valheen tai toisen puolustuskyvyttömyyden varjolla hakeutua sellaiseen seksuaaliseen kanssakäymiseen mihin toinen ei olisi tietoisesti koskaan suostunut ja sitten vielä lällätellä perään, että tilanne olisi jokin osoitus suostumuksesta. Se että tätä itsestäänselvyyttä joku pyrkii hämärtämään on todella epämääräistä. Kun kyse oli suostumuslain käsittelyn yhteydessä heteromiehistä, jotka pelkäsivät keskittyjä raiskausyytöksiä, mediassa nousi hirmuinen meteli. Miehethän eivät selvästikään halua kunnioittaa naisen suostumusta! Onko tämä nyt transsukupuolisten osalta jotenkin hyväksyttävämpää?

Vierailija
1698/2495 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Oletan että niitä on koska aiheesta on nyt kohta 90 sivun verran riittänyt asiaa. Tällä hetkellä itse ehkä koen että aiheen suurin ongelma on se, että oikeisto onnistuu käyttämään transihmisiä punaisena vaatteena jolla tyhmimpien huomion saa tehokkaasti käännettyä tärkeistä aiheista pois. Jenkeissä juuri valittiin presidentti osin sillä perusteella, että saadaan penikselliset henkilöt pois naisurheilusta, vaikka varmasti suurin osa äänestäjistä ei ikinä ole katsonut yhtä kokonaista matsia mitään naisurheilua, joka ei tapahdu Olympialaisissa ja jossa ei näy lähikuvia haarovälistä.

Kävi myös ilmi, että tämä "transurheilijaongelma" koski noin 0,002% yliopistourheilijoista. Ja osittain tuon kokoluokan asian ansiosta Trump on nyt presidentti. Onnistunut pelonlietsontaoperaatio, johon "tolkun ihmiset (lue hyväuskoiset tai aivopestyt)" lähtevät rinta rottingilla mukaan. Itse ihmettelen eivätkö ihmiset huomaa tulevansa viedyiksi tai lietsotuiksi transihmisiä vastaan.

Vierailija
1699/2495 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokuhan siinä muuten on, etteivät transnaisista kiinnostuneet biseksuaalit miehet ole kehittäneet itsestään mitään tiettyä nimeä, vaan suurin osa haluaa ajatella olevansa hetero, edes biseksuaalikaan ei käy. Eikä se oikeastaan minuakaan kuvaa, vaikka sitä käytänkin, koska en ole milloinkaan ollut pätkääkään kiinnostunut naisista yleensä, vaan ainoastaan butcheista. Aivan kuten transnaisista kiinnostunut mieskin voi kiinnostus olla hyvin tiukasti rajautunutta, biseksuaalisuus on paljon laajempaa.

Liittynee homofobiaan, etteivät miehille ole kehittynyt butch/femme-kulttuurin kaltaista kulttuuria ja nimityksiä.

Top/Bottom -skaalalla on kyllä visuaalisestikin nähtävissä jako

En ymmärtänyt tätä. Top/bottom ei liity asiaan mitenkään tai siis ainakaan siten, että nuo roolit olisivat sidoksissa ulkonäköön butch/femme -kulttuurissa, tuskin transnaisten ja heidäm biol. miestenkään suhteissa. Esim itse olen ehdottomasti enemmän femmenäkin top kuin bottom. 

Vierailija
1700/2495 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitäkin loukkaavampana kokisin jonkun ulkopuolisen ilakoinnin, että noniin! kaikissa meissä elää pieni lesbo.

eli myönnät että kaikista kamalin juttu on se että paljastuisi sun voivan nauttia seksistä samansukupuolisen kanssa

ihan sataprosenttista homofobiaa, oli asiasta muuten mitä mieltä tahansa