Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En tajua tätä maito-kielteisyyttä

Vierailija
12.07.2016 |

Olen aina juonut paljon maitoa, myös aikuisena. Kerran teloin itseni liukastumalla suihkusta tullessa kivikoville laatoille. Menin terveyskeskukseen käsivarsi kymmenillä mustelmilla. Lääkäri kehui luitani erityisen vahvoiksi, koska mikään ei ollut mennyt rikki.

Kommentit (261)

Vierailija
141/261 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta artikkelista löytyy monipuolisesti viittauksia arvostettuihin ja suurella otannalla tehtyihin tutkimuksiin:

http://www.elinahytonen.fi/2013/03/murheita-maidosta/

Kiitos isosti tästä linkistä. En osta enää yhtään purkkia rasvatonta maitoa lapsilleni. Koulu aivopesee huolella sen käyttöön. Olen yrittänyt saada aknea potevan teinin lopettamaan maidon juonnin muutenkin, ja tästä löytyy hänelle hyvää faktatietoa.

Sun kannattaa itse käydä kertaamassa vähän peruskoulun biologiaa jos meinaat että akne on jotenkin epätavallista teini-ikäiselle tai johtuisi ruokavaliosta.

Vierailija
142/261 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saatana mikä ketju taas, mikä ihme siinä on että toisten ruokailutottumukset saa ihmiset näin kiihdyksiin 😂

Näinpä. Olin ihan hämmästynyt kun googlasin "maidon terveysvaikutukset", niin hakutuloksina tuli runsaasti foliohattujen blogeja ja maitovastaisia kampanjasivustoja. Noissa tutkimuksissa (mitä itse luin) maidon yhteyttä syöpiin oli tutkittu mielestäni aika puutteellisesti, koska tutkittavien henkilöiden kokonaisvaltaisesta ruokavaliosta ei ollut mitään tietoa. Ainoastaan se, juoko henkilö maitoa vai ei, oli huomioitu. En ymmärrä miten tällainen tutkimus on voinut läpäistä arvioinnin. Tällä tavallahan syövän voi "todistaa" aiheutuvan vaikka mistä... "Audin omistaminen aiheuttaa syöpää", "ammattikoulun kokkilinja aiheuttaa syöpää"

Suomen kansa on opetettu uskomaan, että ihminen tarvitsee maitoa. Kun asuu jonkin aikaa Suomen rajojen ulkopuolella, juttelee eri maalaisten lääkäreiden kanssa, näkee sen kolikon toisenkin puolen ja ei pidä (minä hlökoht) itseään "hulluna", koska ei ole voinut koskaan sietää maidon makua. Sama pätee myös nykyään omiin lapsiini :) ja ollaan kaikki oikein terveitä ja hyvinvoivia. Suomessa osa ihmisistä vaan katsoo kieroon, jos perheessä ei juoda maitoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/261 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta artikkelista löytyy monipuolisesti viittauksia arvostettuihin ja suurella otannalla tehtyihin tutkimuksiin:

Kiitos isosti tästä linkistä. En osta enää yhtään purkkia rasvatonta maitoa lapsilleni. Koulu aivopesee huolella sen käyttöön. Olen yrittänyt saada aknea potevan teinin lopettamaan maidon juonnin muutenkin, ja tästä löytyy hänelle hyvää faktatietoa.

Sun kannattaa itse käydä kertaamassa vähän peruskoulun biologiaa jos meinaat että akne on jotenkin epätavallista teini-ikäiselle tai johtuisi ruokavaliosta.

Ja sun pitäisi käydä juttelemassa jonkun alan asiantuntijan kanssa, jos perustat iho-ongelmien synnyn ja hoidon pelkästään peruskoulun biologian kirjaan :)

Vierailija
144/261 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites te, jotka pidätte maitoa paholaisen keksintönä, oletteko vegaaneja vai syöttekö lihaa? Brasilialaiset pihvi ainakin kieltolistalla? Kasvissyöjänä minua kauhistuttaa lihan hormonit, myös nopeasti ja keinotekoisesti kasvatetut broilerit.

Siis täh? Mä en juo maitoa, koska se yksinkertaisesti maistuu kuvottavalle, suu inhottavan limainen juomisen jälkeen. En myöskään pidä kahvista enkä oluesta niiden maun takia.

Vierailija
145/261 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukin syököön sitä mikä omalle kropalle sopii, minua ei kiinnosta toisten maidonjuonnit. Itse lopetin maitotuotteiden käytön kokeeksi viime vuonna, enkä ole ottanut niitä takaisin ruokavaliooni, koska huomasin että voin paremmin ilman. Ihon kunto on parantunut huomattavasti, syömisen jälkeinen limaisuus ja tukkoisuus on kadonnut, ja suolisto voi paremmin.

Mutta voi jumalauta sitä maidon tuputusta, kun menen käymään vanhempien luona! Joka ikisellä aterialla alkaa sama paasaus, etkö tosiaan voi edes yhtä lasillista juoda, voi voi kyllä nyt menee terveys ja tulee osteoporoosi, minä olen nyt aivan kauhuissani kun etkö ymmärrä millaista vahinkoa teet terveydellesi ja ota nyt edes juustoa ja jäkä jäkä. Meillä maitotuotteiden käyttö oli aivan älytöntä, joka aterialla vähintään yksi lasillinen, lisäksi juustoa ja jugurttia aamu- ja iltapalalla. Kyllä maitopropaganda oli hyvin purrut meidän perheeseen.

En vaan voi ymmärtää sitä logiikkaa, miten toisen eläinlajin maito voisi olla _välttämätöntä_ toisen lajin terveydelle. Ja että miksi maitokeskustelua pitää käydä niin, että on vain yksi totuus, joka pätee kaikkiin. ihmisiin. piste. Jos kokee että maitotuotteet sopivat itselle, niin siitä vaan, mutta jollekin toiselle ne eivät vain sovi.

Jotain pula-aikaa on minusta aivan turha vetää tähän keskusteluun. Nykyään ei ole mikään pula-aika vaan kaupoissa on valinnanvaraa niinkuin ei koskaan ennen, joten jokainen pystyy valitsemaan sieltä omalle terveydelleen parhaat tuotteet. 

Vierailija
146/261 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sitä juoda saa. Kaupasta ostettu maito vaan nyt on yhtä terveellistä kuin vesi ja väriaine. Terveysvaikutuksia siinä ei ole.

Vierailija
147/261 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä toivoisin näkeväni tälläisen keskustelun myös alkoholin ja tupakkaa vastaan. Neää harvoin pysyvät näin asiallisena!

Ja sit ite aiheeseen, lapsena -80luvulla hoettiin kokoaika, että juo sitä maitoa, juo juo! En pystynyt. Silloin pidettiin ihan friikkinä, kun yritin selittää maidosta tulevan mahakipuja.

Keneltäkään ei ole pois kokeilla edes viikon ajan kuinka helppoa oikeesti on olla ilman maitoa :) Jätetään maito vasikoille

-Maidoton -98 asti

Vierailija
148/261 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän maitoa kahvin kanssa ja kahviakaan en juo kuin harvoin. Itse en huomannut mitään erikoista kun lopetin maidon juomisen, ihmiset ovat erilaisia. Jos et halua juoda maitoa niin älä juo. Yksinkertaista. Itse lopetin juomisen ruokajuomana joskus siksi että vesi on parempaa mutten edes ajatellut asiaa sen kummemmin.

Ärsyttää tällainen saarnaaminen MAIDOSTA, niin kuin se olisi joku hirveä ongelma verrattuna vaikka alkoholiin tai tupakkaan.

Vierailija
149/261 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat sanat, en ymmärrä maidon alasajoa. Olen juonut lapsesta asti maitoa suuria määriä, noin litran päivässä ja juon edelleen. Olen ihan terveenä pysynyt, mitään oireita maito ei ole aiheuttanut.

Vierailija
150/261 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luiden kestävyyteenhän kun ei suinkaan vaikuta muu kuin maito... Kalsiumia saa paremmistakin lähteistä turvallisemmin.

Turvallisemmin? Onko maito siis jotenkin erityisen vaarallista, vai? Mutta mistäs muista tuotteista kalsiumia saa yhtä paljon?

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/harvardista-kuuluu-kummia-maito-tappa…

Kalaa ruotoineen, niin saa paljon kalsiumia... myös joissakin pähkinöissä ja siemenissä sitä piisaa. Kumma kyllä, osteoporoosi on yleisintä siellä päin maailmaa, jossa käytetään paljon maitotuotteita. Mitenkähän kiinalaiset pärjäävät, kun perinteiseen sikäläiseen ruokavalioon ne eivät kuulu?

En nyt silti maitoa kokonaan demonisoisi, onhan se monin paikoin maailmaa perinteisesti ruokavalion osa. Mutta missä aikuisetkin käyttävät maitotuotteita niin yleensä hapatettuna (jogurttina tai juustona). 

Vierailija
151/261 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää tällainen saarnaaminen MAIDOSTA, niin kuin se olisi joku hirveä ongelma verrattuna vaikka alkoholiin tai tupakkaan.

Useimmat maitosaarnaajat ovat kyllä tuota terveyshenkilökuntaa, jotka aloittavat saarnansa kun kerron, että en käytäkään sitä ruokavaliosuositukseen kuuluvaa kolmea lasillista rasvatonta maitoa päivässä. Ei vain tee mieli, minusta se maistuu ällöttävältä. Lehmän henkäykseltä.

Vierailija
152/261 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maito kylläkin pahentaa aknetta. Kokeilin omilla teineilläni, joilla oli iho-ongelmia. Kummankin iho parantui huomattavasti kun jätettiin maito ja juusto ruokavaliosta pois. 

Vierailija
153/261 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sun pitäisi käydä juttelemassa jonkun alan asiantuntijan kanssa, jos perustat iho-ongelmien synnyn ja hoidon pelkästään peruskoulun biologian kirjaan :)

No en perusta joten eipä tarvitse käydä juttelemassa. Vinki muuten ensi kerralle kun yrität pohtia  noita hyviä heittoja: luet se heittosi kerran läpi itse ja mieti että toimiiko ;)

Vierailija
154/261 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useimmat maitosaarnaajat ovat kyllä tuota terveyshenkilökuntaa, jotka aloittavat saarnansa kun kerron, että en käytäkään sitä ruokavaliosuositukseen kuuluvaa kolmea lasillista rasvatonta maitoa päivässä. Ei vain tee mieli, minusta se maistuu ällöttävältä. Lehmän henkäykseltä.

Itse odotan innolla mitä esim. neuvolassa sanotaan (jos joskus jostain syystä päätän lapsen hankkia) kun sanon, että en käytä mitään maitotuotteita.

Vierailija
155/261 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saatana mikä ketju taas, mikä ihme siinä on että toisten ruokailutottumukset saa ihmiset näin kiihdyksiin 😂

Näinpä. Olin ihan hämmästynyt kun googlasin "maidon terveysvaikutukset", niin hakutuloksina tuli runsaasti foliohattujen blogeja ja maitovastaisia kampanjasivustoja. Noissa tutkimuksissa (mitä itse luin) maidon yhteyttä syöpiin oli tutkittu mielestäni aika puutteellisesti, koska tutkittavien henkilöiden kokonaisvaltaisesta ruokavaliosta ei ollut mitään tietoa. Ainoastaan se, juoko henkilö maitoa vai ei, oli huomioitu. En ymmärrä miten tällainen tutkimus on voinut läpäistä arvioinnin. Tällä tavallahan syövän voi "todistaa" aiheutuvan vaikka mistä... "Audin omistaminen aiheuttaa syöpää", "ammattikoulun kokkilinja aiheuttaa syöpää"

Suomen kansa on opetettu uskomaan, että ihminen tarvitsee maitoa. Kun asuu jonkin aikaa Suomen rajojen ulkopuolella, juttelee eri maalaisten lääkäreiden kanssa, näkee sen kolikon toisenkin puolen ja ei pidä (minä hlökoht) itseään "hulluna", koska ei ole voinut koskaan sietää maidon makua. Sama pätee myös nykyään omiin lapsiini :) ja ollaan kaikki oikein terveitä ja hyvinvoivia. Suomessa osa ihmisistä vaan katsoo kieroon, jos perheessä ei juoda maitoa.

Kannattaa ehkä hoitaa ne itsetunto-ongelmat kuntoon, jos olet tuollaista kokenut. Ei mielestäni Suomessa mitenkään patisteta maidon juontiin, kouluista ja päiväkodeistakin löytyy korvaavia vaihtoehtoja. Ja kaupanhyllyillä on tarjolla paljon muitakin maitotuotteita (kalsiumin lähteitä) kuin se juotava maito. Ja tuo on kyllä ihmeellistä, että aina muka siellä "ulkomaassa" asiat olisi jotenkin paljon paremmin joka suhteessa. Myös Suomessa lääkärit tuntevat laktoosi-intoleranssin ja siitä on tehty täällä tieteellistä tutkimustakin paljon enemmän kuin ulkomailla. Mutta ei suomalaiset ainoita maidon suurkuluttajia ole. Iso-Britannia, Irlanti, Baltian maat, Uusi-Seelanti ja Australia tulevat ihan kannoilla ja kaikissa em. maissa kulutus on yli 100 l/hlö/a (Suomessa jotain 120 l/hlö/a)

Vierailija
156/261 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse odotan innolla mitä esim. neuvolassa sanotaan (jos joskus jostain syystä päätän lapsen hankkia) kun sanon, että en käytä mitään maitotuotteita.

Meinaatko että olet jotenkin kovinkin poikkeuksellinen tuollaisen ruokavalion kanssa? Eiköhän he sano sinulle ihan samat asiat kuin kaikille muillekin maidotonta ruokavaliota noudattaville.

Vierailija
157/261 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
158/261 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko että olet jotenkin kovinkin poikkeuksellinen tuollaisen ruokavalion kanssa? Eiköhän he sano sinulle ihan samat asiat kuin kaikille muillekin maidotonta ruokavaliota noudattaville.

Maidoton elämä vaan tuntuu olevan vieläkin kauhistus. Ja sitten se riemu varmaan vasta repeääkin kun totean, että niin en muuten kyllä käytä muitakaan eläinperäisiä tuotteita.

Vierailija
159/261 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omalta osaltani olen ratkaissut tämän siirtymällä kauramaidon juojaksi. Siihen on lisätty kalsiumia ym. siten, että sillä voi korvata lehmänmaidon. Ei tarvitse murehtia terveyshaittoja, eettisyyttä tai mitään muutakaan. Makuun kesti jonkin aikaa tottua. En 10 vuoteen juonut maitoa ruokajuomana koska mielestäni se aiheutti lieviä vatsavaivoja (myös laktoosittomana), mutta tärkein syy miksi aloitin kauramaidon käytön oli huoli kalsiumin saannista.

Miksi se maito pitää korvata jollain mukamaidolla?  Kalsiumia saa oikein hyvin ihan oikeasta ruuasta. Jos kiinnostaa, niin finelistä löytyy pitkä lista ruoka-aineita.

Ei kiinnosta. Miksi kauramaitoa ei pitäisi juoda? Se on ruokajuomana täyttävämpää kuin vesi, myslin kanssa parempaa kuin vaikkapa mehukeitto ja puurokin on parempaa kauramaitoon kuin veteen keitettynä. Lisäksi täydentää hyvin kalsiumin ja D-vitamiinin saantia. Eli käytän sitä samoista syistä kuin joku toinen käyttää lehmänmaitoa.

Vierailija
160/261 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omalta osaltani olen ratkaissut tämän siirtymällä kauramaidon juojaksi. Siihen on lisätty kalsiumia ym. siten, että sillä voi korvata lehmänmaidon. Ei tarvitse murehtia terveyshaittoja, eettisyyttä tai mitään muutakaan. Makuun kesti jonkin aikaa tottua. En 10 vuoteen juonut maitoa ruokajuomana koska mielestäni se aiheutti lieviä vatsavaivoja (myös laktoosittomana), mutta tärkein syy miksi aloitin kauramaidon käytön oli huoli kalsiumin saannista.

Miksi se maito pitää korvata jollain mukamaidolla?  Kalsiumia saa oikein hyvin ihan oikeasta ruuasta. Jos kiinnostaa, niin finelistä löytyy pitkä lista ruoka-aineita.

Ei kiinnosta. Miksi kauramaitoa ei pitäisi juoda? Se on ruokajuomana täyttävämpää kuin vesi, myslin kanssa parempaa kuin vaikkapa mehukeitto ja puurokin on parempaa kauramaitoon kuin veteen keitettynä. Lisäksi täydentää hyvin kalsiumin ja D-vitamiinin saantia. Eli käytän sitä samoista syistä kuin joku toinen käyttää lehmänmaitoa.

Kauramaito on itseasiassa järkyttävää kuraa. Se on lähes pelkkää vettä ja rypsiöljyä. Me kokeiltiin sitä tässä mutta lopetin käytön rypsiöljyn takia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän viisi