Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En tajua tätä maito-kielteisyyttä

Vierailija
12.07.2016 |

Olen aina juonut paljon maitoa, myös aikuisena. Kerran teloin itseni liukastumalla suihkusta tullessa kivikoville laatoille. Menin terveyskeskukseen käsivarsi kymmenillä mustelmilla. Lääkäri kehui luitani erityisen vahvoiksi, koska mikään ei ollut mennyt rikki.

Kommentit (261)

Vierailija
161/261 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omalta osaltani olen ratkaissut tämän siirtymällä kauramaidon juojaksi. Siihen on lisätty kalsiumia ym. siten, että sillä voi korvata lehmänmaidon. Ei tarvitse murehtia terveyshaittoja, eettisyyttä tai mitään muutakaan. Makuun kesti jonkin aikaa tottua. En 10 vuoteen juonut maitoa ruokajuomana koska mielestäni se aiheutti lieviä vatsavaivoja (myös laktoosittomana), mutta tärkein syy miksi aloitin kauramaidon käytön oli huoli kalsiumin saannista.

Miksi se maito pitää korvata jollain mukamaidolla?  Kalsiumia saa oikein hyvin ihan oikeasta ruuasta. Jos kiinnostaa, niin finelistä löytyy pitkä lista ruoka-aineita.

Ei kiinnosta. Miksi kauramaitoa ei pitäisi juoda? Se on ruokajuomana täyttävämpää kuin vesi, myslin kanssa parempaa kuin vaikkapa mehukeitto ja puurokin on parempaa kauramaitoon kuin veteen keitettynä. Lisäksi täydentää hyvin kalsiumin ja D-vitamiinin saantia. Eli käytän sitä samoista syistä kuin joku toinen käyttää lehmänmaitoa.

Kauramaito on itseasiassa järkyttävää kuraa. Se on lähes pelkkää vettä ja rypsiöljyä. Me kokeiltiin sitä tässä mutta lopetin käytön rypsiöljyn takia.

Lisäksi myös auringonkukkaöljyä, joka on yhtä huonoa kuin rypsiöljy :)

Vierailija
162/261 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää tällainen saarnaaminen MAIDOSTA, niin kuin se olisi joku hirveä ongelma verrattuna vaikka alkoholiin tai tupakkaan.

Useimmat maitosaarnaajat ovat kyllä tuota terveyshenkilökuntaa, jotka aloittavat saarnansa kun kerron, että en käytäkään sitä ruokavaliosuositukseen kuuluvaa kolmea lasillista rasvatonta maitoa päivässä. Ei vain tee mieli, minusta se maistuu ällöttävältä. Lehmän henkäykseltä.

Itse odotan innolla mitä esim. neuvolassa sanotaan (jos joskus jostain syystä päätän lapsen hankkia) kun sanon, että en käytä mitään maitotuotteita.

Meinaatko että olet jotenkin kovinkin poikkeuksellinen tuollaisen ruokavalion kanssa? Eiköhän he sano sinulle ihan samat asiat kuin kaikille muillekin maidotonta ruokavaliota noudattaville.

Maidoton elämä vaan tuntuu olevan vieläkin kauhistus. Ja sitten se riemu varmaan vasta repeääkin kun totean, että niin en muuten kyllä käytä muitakaan eläinperäisiä tuotteita.

eiköhän se kauhistus ole ihan siellä omassa päässäsi. minulla on pitopalveluyritys ja en edes muista milloin olisi viimeksi ollut sellaiset juhlat, ettei laktoositonta ruokavaliota olisi tarvinnut huomioida. Samoin gluteeniton alkaa olemaan jo aika "normi" ja sitäkin kuvitellaan harvinaiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/261 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää tällainen saarnaaminen MAIDOSTA, niin kuin se olisi joku hirveä ongelma verrattuna vaikka alkoholiin tai tupakkaan.

Useimmat maitosaarnaajat ovat kyllä tuota terveyshenkilökuntaa, jotka aloittavat saarnansa kun kerron, että en käytäkään sitä ruokavaliosuositukseen kuuluvaa kolmea lasillista rasvatonta maitoa päivässä. Ei vain tee mieli, minusta se maistuu ällöttävältä. Lehmän henkäykseltä.

Itse odotan innolla mitä esim. neuvolassa sanotaan (jos joskus jostain syystä päätän lapsen hankkia) kun sanon, että en käytä mitään maitotuotteita.

Meinaatko että olet jotenkin kovinkin poikkeuksellinen tuollaisen ruokavalion kanssa? Eiköhän he sano sinulle ihan samat asiat kuin kaikille muillekin maidotonta ruokavaliota noudattaville.

Maidoton elämä vaan tuntuu olevan vieläkin kauhistus. Ja sitten se riemu varmaan vasta repeääkin kun totean, että niin en muuten kyllä käytä muitakaan eläinperäisiä tuotteita.

No älä nyt liikoja odota ettet sitten pety. Lyövät sulle varmasti käteen painetun oppaan vegaani odottajan ruokavaliosta ja toivottavat onnea odotukseen. Ei vegaanisuus (saatika maidottomuus) ole mitenkään harvinaista

Vierailija
164/261 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eiköhän se kauhistus ole ihan siellä omassa päässäsi. minulla on pitopalveluyritys ja en edes muista milloin olisi viimeksi ollut sellaiset juhlat, ettei laktoositonta ruokavaliota olisi tarvinnut huomioida. Samoin gluteeniton alkaa olemaan jo aika "normi" ja sitäkin kuvitellaan harvinaiseksi.

Niin no laktoositon ei ole maidoton. 

Vierailija
165/261 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maidon vastustajat alkavat fanaattisuudessaan muistuttamaan karppaajia 😂

Vierailija
166/261 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No älä nyt liikoja odota ettet sitten pety. Lyövät sulle varmasti käteen painetun oppaan vegaani odottajan ruokavaliosta ja toivottavat onnea odotukseen. Ei vegaanisuus (saatika maidottomuus) ole mitenkään harvinaista

se oli sangen piristävää! Olisipa tilanne, jossa kerrankin ei tarvitsisi sen enempää selitellä ja kuunnella jäkätystä asiasta.

Vierailija
167/261 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai maidonpuolustajat? Kalsium! D-vitamiini! Hyvä juoma on! Ja terveellistä!

Vierailija
168/261 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omalta osaltani olen ratkaissut tämän siirtymällä kauramaidon juojaksi. Siihen on lisätty kalsiumia ym. siten, että sillä voi korvata lehmänmaidon. Ei tarvitse murehtia terveyshaittoja, eettisyyttä tai mitään muutakaan. Makuun kesti jonkin aikaa tottua. En 10 vuoteen juonut maitoa ruokajuomana koska mielestäni se aiheutti lieviä vatsavaivoja (myös laktoosittomana), mutta tärkein syy miksi aloitin kauramaidon käytön oli huoli kalsiumin saannista.

Miksi se maito pitää korvata jollain mukamaidolla?  Kalsiumia saa oikein hyvin ihan oikeasta ruuasta. Jos kiinnostaa, niin finelistä löytyy pitkä lista ruoka-aineita.

Ei kiinnosta. Miksi kauramaitoa ei pitäisi juoda? Se on ruokajuomana täyttävämpää kuin vesi, myslin kanssa parempaa kuin vaikkapa mehukeitto ja puurokin on parempaa kauramaitoon kuin veteen keitettynä. Lisäksi täydentää hyvin kalsiumin ja D-vitamiinin saantia. Eli käytän sitä samoista syistä kuin joku toinen käyttää lehmänmaitoa.

Kauramaito on itseasiassa järkyttävää kuraa. Se on lähes pelkkää vettä ja rypsiöljyä. Me kokeiltiin sitä tässä mutta lopetin käytön rypsiöljyn takia.

Kauramaitoa on aika helppo tehdä itsekin. ja ihan ilman öljyä.

Vierailija
169/261 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei itseasiassa. Mä vaan kaupassa kävelen maitohyllyn ohitse. Täällä nyt kysyttäessä tulee mainittua, etten käytä maitoa ja syynä on iho- ja vatsavaivat. 

Vierailija
170/261 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltämättä tuli itsellenikin yllätyksenä kuinka paljon maitotuotteet vaikuttaa oman vatsan toimintaan ja ihoon. Viime vuonna olin kokeeksi ilman noin kuukauden, ja voi pojat kuinka paljon nopeampi ruoansulatus onkaan! Iho-ongelmatkin hävisi. 

Multa testattiin teini-ikäisenä laktoosi-intoleranssia, mutta testit eivät antaneet sitä ilmi. En sitten tiedä mikä maidossa on mulle sopimatonta, mutta näillä tuloksilla olen kyllä mielelläni ilman.

Ei kai sen poisjättäminen automaattisesti mikään ihmeparantaja ole, mutta itselläni toimi loistavasti. Maidon välttämättömyyteen ihmisruokavaliossa en ole koskaan uskonut, koska onhan se aika outoa vetää toisen lajin äidinmaitoa.

Vierailija
171/261 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kieltämättä tuli itsellenikin yllätyksenä kuinka paljon maitotuotteet vaikuttaa oman vatsan toimintaan ja ihoon. Viime vuonna olin kokeeksi ilman noin kuukauden, ja voi pojat kuinka paljon nopeampi ruoansulatus onkaan! Iho-ongelmatkin hävisi. 

Multa testattiin teini-ikäisenä laktoosi-intoleranssia, mutta testit eivät antaneet sitä ilmi. En sitten tiedä mikä maidossa on mulle sopimatonta, mutta näillä tuloksilla olen kyllä mielelläni ilman.

Ei kai sen poisjättäminen automaattisesti mikään ihmeparantaja ole, mutta itselläni toimi loistavasti. Maidon välttämättömyyteen ihmisruokavaliossa en ole koskaan uskonut, koska onhan se aika outoa vetää toisen lajin äidinmaitoa.

Taas sekoitetaan kaksi asiaa. Ei kukaan ole väittänyt, että mikään yksittäinen ruoka-aine olisi ruovaliossa välttämätön, eikä siis olekaan. RAVINTOAINEET ovat niitä välttämättömiä palikoita ruokavaliossa, ja näiden ravintoaineiden saamiseksi on useita eri lähteitä. Maito on yksi oiva kalsiumin lähde.

Vierailija
172/261 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan lekuritkin ovat jo aikaa sitten sanoneet maidon lisäävän limaneritystä eli että flunssaisena ei maitoa kannata juoda.

Itse olen jo kauan sitten lopettanut maidonjuonnin. Vesi vanhin voitehista!

Vierailija
173/261 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vahvat luut, vaikken lapsenakaan juonut maitoa. Mutta tykkään juustosta ja kaikesta rasvaisesta. Kalsium (ja d-vitamiini myös) imeytyy parhaiten rasvan kera, siksi on ihan turha kitata rasvatonta maitoa, johon on lisätty kalsiumia ja d-vitamiinia.

Toinen erityisominaisuuteni on, etten piere koskaan. Ilmaa vain ei ole! Paha piereskellä, kun tilanne on tämä. Sen sijaan kaikki tietämäni maidonjuojat rupsuttelevat jatkuvasti. Ja osa kärsii vielä kroonisesta hiivastakin.

Pieruttomuudella ei oikeastaan kannattaisi kehuskella, koska ne ovat merkki siitä että paksusuolen bakteereilla on ravintoa saatavilla... Just saying.

Vierailija
174/261 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maito on imeväisikäisen juoma. Vai oletteko kuulleet eläimestä, joka juo maitoa vielä sen jälkeen, kun on varttunut aikuiseksi?

Ihmiset kyllä muutenkin käyttäytyvät ravitsemusasioissa hyvin eri tavalla kuin muut eläimet. En ole kuullut myöskään muista eläimistä jotka etsivät joka vuosi uudet superfoodit maailman toiselta puolelta voidakseen korvata ne ravintoaineet joita saisivat helposti lähellä olevista lähteistä...

En itse juo maitoa koska en tykkää siitä, mutta tämä maitouhka-foliohattuporukan vouhkaaminen ärsyttää silti.

Millä esim. korvaisit chia-siemenet? Tein niistä esim. tänään lapsille suklaavanukkaan. Tai vaihtoehtoisesti, millä korvaisit raakakaakaon? 

Anna terveellisiä välipaloja, eikä mitään vanukkaita.

Esim?

No vaikka marjoja. Niitä on metsät pullollaan tällä hetkellä. T-o-d-e-l-l-a harhaista syödä jotain toiselta puolelta maailmaa rahdattua taatelia, kun lähimetsästä löytyy mustikkaa tällä hetkellä.

T-o-d-e-l-l-a harhaista syödä jotain mustikkaa makeutusaineena...

Ei mustikka ole mikään makeutusaine, vaan luonnontuote. Siis marja, tajuatko? Sitä kasvaa ilmaiseksi tuolla metsässä. Ei muuta kuin kuppi käteen ja porukalla metsään. Saatte metsäkävelystä ja marjoista moninkertaiset terveyshyödyt verrattuna johonkin taateli-mantelimaito-hökötykseen.

Ahaa. Moninkertaiset terveyshyödyt mustikoista, verrattuna vaikkapa chiasiemeniin? Oletko nyt ihan tosissasi?

Metsä + kävely + mustikat > chiasiementen terveyshyödyt.

Siis metsästä vai kävelystäkö ne kalsiumit, hyvät omegat, kaliumit, fosforit (luustolle tärkeä!), sinkit jne? 

Chiasiemenistä ei muuten saa mitään ravintoaineita, jos niitä ei murskaa ennen käyttöä tai pureskele rikki. Jos ne menevät kurkusta kokonaisina alas, sellaisina ne myös tulevat toisesta päästä ulos kaikki ravintoaineet mukanaan. Mutta kyllä ne kokonaisinakin toimivat hyvänä kuidunlähteenä!

Vierailija
175/261 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas en ymmärrä, miksi lajin, joka kasvaa noin kolmikiloisesta vaikka noin 70kg painavaksi 15 vuodessa tulisi juoda sellaista maitoa, jonka avulla noin nelikymmenkiloisesta kasvaa 800kg painava puolessatoista vuodessa. Ja sitten mietitään, miksi ylipaino on esimerkiksi Suomessa ja Yhdysvalloissa niin suuri ongelma. Esimerkkinä Suomi ja Yhdysvallat, sillä ne kummatkin ovat yhtiä suurimpia maidonkuluttajia koko maailmassa. Itseasiassa laktoosi-intoleranssista "kärsivät" ovat tässä mielessä täysin terveitä, sillä minkään lajin elimistön ei kuulu kyetä pilkkomaan maitosokeria imeväisiän jälkeen. Ihan jos tykkää biologiaan uskoa. 

Terkuin Maitoa juova tyttö, joka silti tiedostaa maidonjuonnin olevan yksi ihmiskunnan kehityksen suurimmista kusetuksista.

Siis ihanko oikeasti kuvittelet maidon olevan syypää lihavuusepidemiaan? Tämä palsta ei koskaan,  _koskaan_ lakkaa hämmästyttämästä.

Vierailija
176/261 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas sekoitetaan kaksi asiaa. Ei kukaan ole väittänyt, että mikään yksittäinen ruoka-aine olisi ruovaliossa välttämätön, eikä siis olekaan. RAVINTOAINEET ovat niitä välttämättömiä palikoita ruokavaliossa, ja näiden ravintoaineiden saamiseksi on useita eri lähteitä. Maito on yksi oiva kalsiumin lähde.

Mutta VAIN yksi.

Vierailija
177/261 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökohtaisesti olen vain iloinen, jos maitoa ei pidetä enää minään reunaehtona hyvälle terveydelle. Maidon maku (sellaisenaan) ällötti minua jo pienenä suuresti, ja siitäkös sitä syyllistettiin, kun ei maitoa halunnut juoda kuten muut, kunnon lapset. Päiväkodissa ja koulussa oli tädeille ja opeille ongelma ja kurtistelun aihe, kun join ruuan kanssa mieluiten vettä. Välillä sitä maitoa melkein painostettiin juomaan, olin kiltti lapsi, en kehdannut kovasti vängätä.

Juokaa vaan maitoa, jos siitä tykkäätte ja se vatsallenne sopii. Onneksi nykyajan lapsille ei kuitenkaan (ilmeisesti?) taota selkärankaan suurinpiirtein niin, että jos et juo maitoa, niin luusi on vanhana lasia ja elämä on pilalla. Maito on varmaan ihan hyvä ravinnonlähde, en minä sen vaarallisuuteen usko. Mikään Suuri Terveydentakaaja se ei kumminkaan ole, ja ehkä se nykyään jo ymmäretään että sitä on ihan ok olla juomattakin.

Vierailija
178/261 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maito on imeväisikäisen juoma. Vai oletteko kuulleet eläimestä, joka juo maitoa vielä sen jälkeen, kun on varttunut aikuiseksi?

Ihmiset kyllä muutenkin käyttäytyvät ravitsemusasioissa hyvin eri tavalla kuin muut eläimet. En ole kuullut myöskään muista eläimistä jotka etsivät joka vuosi uudet superfoodit maailman toiselta puolelta voidakseen korvata ne ravintoaineet joita saisivat helposti lähellä olevista lähteistä...

En itse juo maitoa koska en tykkää siitä, mutta tämä maitouhka-foliohattuporukan vouhkaaminen ärsyttää silti.

Millä esim. korvaisit chia-siemenet? Tein niistä esim. tänään lapsille suklaavanukkaan. Tai vaihtoehtoisesti, millä korvaisit raakakaakaon? 

Millä tapaa tuo suklaavanukas tai chia-siemenet tai raakakaakao on ihmiselle ravitsemuksellisesti välttämätöntä?

Me käytiin poimimassa lähimetsästä ihan kotimaisia mustikoita ja lakkoja ja lapset söi sellaisenaan. 2v pyysi lisää mankissaa karkkia. Ihan kotimaisista hiutaleista haudutin puuron ja sekin maistui.. ja lapset keräs takapihalta pieniä nokkosia lettutaikinaan.. hyvin on kasvaneet ja pysyneet terveinä ilman chia-siemeniä ja raakakaakaota.

Vierailija
179/261 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta VAIN yksi.

Eikä edes parhaasta päästä.

Vierailija
180/261 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoat syyt juoda maitoa ovat hedonistisia. Sekin seikka on korvattavissa, sillä olen useamman ihmisen suusta kuullut, miten soijamaito on heidän mielestään parempaa kuin tavallinen maito. Kasvimaitoja on nykyään kauppojen hyllyillä lukuisia eri vaihtoehtoja. Varmasti jokainen löytää mieluisensa maidonkorvikkeen, mikäli uskaltautuu kokeilemaan eri tuotteita. Eri merkkien soijamaidoissakin on isoja makueroja, joten jos yksi ei miellytä, niin kokeile seuraavaa.

Jos ei huvita luopua maidosta kokonaan, niin silti suosittelen tutustumaan kasvipohjaisiin juomiin sekä niiden käyttötapoihin ihan vain uteliaisuudesta. Sama juttu muunkin vegeruoan kanssa. Vegaanius ei ole vain lihasta luopumista, samalla se avaa paljon uusia mahdollisuuksia omaan ruokapöytään. Kaupoissa on valtavasti uusia kasvipohjaisia tuotteita, harmi jos joku ei uskalla niitä kokeilla vain sen takia että ne ovat vegaanisia ja itse haluaa noudattaa perinteisen suomalaisen ruokavaliota, johon kuuluu makaronilaatikko jauhelihalla ja maitolasi taikka kossupullo ja grillimakkara. Raikasta ja ravitsevaa.

Jokainen täysjärkinen lukutaitoinen ihminen osaa löytää syyt, miksi maito on pahasta ja minkä takia tänä päivänä kannattaisi edes vähentää eläinperäisiä tuotteita. Ottakaa asioissa selvää. Olkaa avoimia uusille asioille älkääkä vanhoihin kaavoihin kangistuneita idiootteja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi seitsemän