En tajua tätä maito-kielteisyyttä
Olen aina juonut paljon maitoa, myös aikuisena. Kerran teloin itseni liukastumalla suihkusta tullessa kivikoville laatoille. Menin terveyskeskukseen käsivarsi kymmenillä mustelmilla. Lääkäri kehui luitani erityisen vahvoiksi, koska mikään ei ollut mennyt rikki.
Kommentit (261)
Juotko vielä aikuisena äitisi tissimaitoa? Et. Miksi sitten juot toisen nisäkkään maitoa joka on tarkoitettu lehmävauvojen kasvamiseen? Ja vielä ajattelet että se olisi jotenkin terveellistä? Terveyden ja vahvojen luiden kanssa lehmänmaidolla ei ole mitään tekemistä, päinvastoin. Vai miksi muuten maissa, joissa käytetään eniten maitotuotteita on myös osteoporoosi kaikkein yleisintä?
Maitoteollisuus on bisnes, jonka päämääränä on tuottaa voittoa. Se, että ihmiset ovat juoneet maitoa kautta aikojen ja ravitsemussuosituksissa sitä edelleen suositellaan ei tarkoita, että se on ihmiselle sopivaa ravintoa ja että sillä on terveysvaikutuksia. Mitään ravitsemuksellista syytä maidon juonnille ei ole. Ainoa joka sitä lehmänmaitoa tarvitsee, on kasvava lehmävauva. Aivan kuten pieni ihmislapsi tarvitsee äidinmaitoa kehittyäkseen. Juottaisitko vauvallesi koiran tai karhunmaitoa? Et varmaankaan, kyseessä kuitenkin ihan eri laji kuin ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin normaali lapsi jolle yritettiin juottaa maitoa. Join sitä hyvin vähän ja 10-vuotiaana en enää pystynyt juomaan maitoa ollenkaan, sillä keho ja mieli pistivät maun ja kaiken puolesta vastaan. Olen harrastanut aina vauhdikasta urheilulajia, mutta koskaan ei ole luita murtunut. Myytti siis sekin, että juo maitoa luut vahvistuvat -,-
Luonnotonta maitopropagandaa Suomessa riittää vaikka kuinka. Ulkomaalaiset tuttavat ovat suorastaan hämmentyneet kauppojemme jättimäisistä maitohyllyistä...
Ja siitäkin suuresta tuotevalikoimasta harva on edes ravinnollisesti syömäkelpoista.
Valio lisää uloste peräisiä bakteereja tuotteisiin (esim asidofilus) ja kehuu niitä
Ei helvetti. En voi lukea koko ketjua, aika ei nyt riitä, mutta ihan oikeasti jotkut väittää että maito on haitallista?? Uskallan väittää että maidon avulla köyhissä maalaisperheissä kersat pidettiin ylipäätään elossa 50-70- luvuilla maaseudulla. Olen sen itse kokenut, elossa ja hyvässä voimassa porskuttelen. Jos ei halua juoda maitoa, on sitten vain juomatta! Mutta täydellistä paskaa on nuo "maito on haitallista" lässytykset.
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites te, jotka pidätte maitoa paholaisen keksintönä, oletteko vegaaneja vai syöttekö lihaa? Brasilialaiset pihvi ainakin kieltolistalla? Kasvissyöjänä minua kauhistuttaa lihan hormonit, myös nopeasti ja keinotekoisesti kasvatetut broilerit.
Syömme lihaa, mutta aina luomua.
Siinä luomulihassakin on valitettavasti eläinproteiinia, jos et tiennyt... Pätkä sinun itsesi linkkaamasta "kansantajuisesta faktasta" : "Like all animal protein, milk acidifies the body pH" jne.
Tietenkin siinä on eläinproteiinia. Laitoin tuon kansantajuisen fakta -linkin, koska siinä selitettiin selkeästi se, kuinka maito edistää osteoporoosia.
Uskon tosin myös siihen, että suuret määrät lihaa on ihmiselle pahasta. Pitäisi syödä pääasiassa kasvikunnan tuotteita ja hiukan lihaa.
Usko ei ole tiedon väärti. Inuiitit esimerkiksi syö lähes 100% lihaa ja ennen länsimaisen roskaruan saapumista heillä ei tunnettu minkäänlaisia elintasosairauksia, kuten diabetestä, syöpiä jne. Me emme ole inuiitteja, mutta jos pohtii meidän historiaa, niin kyllä meillä lihaa on syöty, mutta myös juureksia. Hedelmiä jne ei koskaan.
No, toivottavasti lopettavat maidon tuputtamisen kouluissakin, jos se kerran on niin epäterveellistä. Ei itselle olisi tullut mieleenkään, että maito olisi vaarallista. Nyt opin tämänkin.
Mun mielestäni on niin hullua paasata eri ravintoaineiden vaarallisuudesta. Kohtuus kaikessa on edelleen mantrani ja ihan terveenä 60-vuotiaana porskuttelen eteenpäin. Ei diabetesta, ei verenpainetta, eikä mitään muutakaan lääkitystä vaativaa. Arkkiatri Ylppö se vaan oli viisas mies.
Vierailija kirjoitti:
Mitä vitun väliä, vaikka maito ei olis tippaakaan terveellistä?! Voihan sitä helvetti juoda jo pelkästään maun takia, jos maidosta tykkää ja se ei aiheuta mitään allergisia reaktioita sun muuta!
Ymmärrän, että ei kannata maitoa juoda, jos maha menee sekaisin, tulee näppyjä naamaan, pierettää paljon jne.
Mutta turhaan sitä paasaa täällä, ettei maitoa kannata juoda, kun se ei oikeasti edes vahvista luita yms, kun itelle ainakin yks vitun hailee vahvistaako luita vai ei, koska juon maitoa maun takia, ei kiinnosta muut asiat.
Ja itelle ei oo mitään oireita maidosta tullut, joten voin ihan hyvin jatkaa maidon juomista.
Toki voi, mutta tässä vaiheessa tulee eettinen kysymys. Onko lehmien kohtelu oikeutettu jos lopputulos on vain ja ainostaan hyvän makuinen juoma?
Jopa liha on eettisesti parempi vaihtoehto tässä suhteessa. Lihassa on silti hyödyllisiäkin aineita niin kauan kuin sen syönnissä pysytään kohtuudessa (mitä tosin ei tapahdu missään).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä juon maitoa vähintään lasillisen päivässä, hammaslääkäri aikoinaan sanoi, että se on hyväksi hampaille. Miten ihmeessä kenenkään elämää hetkauttaa toisten juomiset??
Yleensä päivän aikana juon vettä ja kahvia, ehkä aamiaisella mehua (työmatkalla), illalla himassa rasvaton maito on parasta:). Onko siitä siis jotain haittaa? Ei ainakaan tässä keskustelussa ole mitään loogista selitystä. Eläinperäinen toki, mutta eläin ei kärsi maidontuotannon takia. Eläin kärsii jos ei sitä lypsetä säännöllisesti .
Vai kärsii lehmä siitä. Se ei suinkaan kärsi parressa seisomisesta, raskauskierteestä, jatkuvasta vasikoiden menettämisestä, käyttäytymistarpeiden toteutumisen puutteesta, luonnottomista eläinoloista...
Kirjoitin: Eläin kärsii jos sitä ei lypsetä säännöllisesti. Kerro toki lisää "käyttäytymistarpeista".
Yli 4 dl päivittäinen maidonkäyttö lisää merkittävästi kakkostyypin diabeteksen riskiä monella suomalaisella. Joka viidennen suomalaisen perintötekijöissä on geeni, joka altistaa tuolle riskille.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestäni on niin hullua paasata eri ravintoaineiden vaarallisuudesta. Kohtuus kaikessa on edelleen mantrani ja ihan terveenä 60-vuotiaana porskuttelen eteenpäin. Ei diabetesta, ei verenpainetta, eikä mitään muutakaan lääkitystä vaativaa. Arkkiatri Ylppö se vaan oli viisas mies.
Oli se. Ylppö sanoi, että kiireellisinkin asia muuttuu kiireettömäksi kun siihen ei puutu. Tarkoitti kiireellisiä kirjeitä pöydillään jne. Tällä hän vältti turhaa stressiä. Kokeileppa tehdä itse samaa. Miten kävi työpaikan?
Omalta osaltani olen ratkaissut tämän siirtymällä kauramaidon juojaksi. Siihen on lisätty kalsiumia ym. siten, että sillä voi korvata lehmänmaidon. Ei tarvitse murehtia terveyshaittoja, eettisyyttä tai mitään muutakaan. Makuun kesti jonkin aikaa tottua. En 10 vuoteen juonut maitoa ruokajuomana koska mielestäni se aiheutti lieviä vatsavaivoja (myös laktoosittomana), mutta tärkein syy miksi aloitin kauramaidon käytön oli huoli kalsiumin saannista.
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites te, jotka pidätte maitoa paholaisen keksintönä, oletteko vegaaneja vai syöttekö lihaa? Brasilialaiset pihvi ainakin kieltolistalla? Kasvissyöjänä minua kauhistuttaa lihan hormonit, myös nopeasti ja keinotekoisesti kasvatetut broilerit.
Syömme lihaa, mutta aina luomua.
Siinä luomulihassakin on valitettavasti eläinproteiinia, jos et tiennyt... Pätkä sinun itsesi linkkaamasta "kansantajuisesta faktasta" : "Like all animal protein, milk acidifies the body pH" jne.
Tietenkin siinä on eläinproteiinia. Laitoin tuon kansantajuisen fakta -linkin, koska siinä selitettiin selkeästi se, kuinka maito edistää osteoporoosia.
Uskon tosin myös siihen, että suuret määrät lihaa on ihmiselle pahasta. Pitäisi syödä pääasiassa kasvikunnan tuotteita ja hiukan lihaa.
Usko ei ole tiedon väärti. Inuiitit esimerkiksi syö lähes 100% lihaa ja ennen länsimaisen roskaruan saapumista heillä ei tunnettu minkäänlaisia elintasosairauksia, kuten diabetestä, syöpiä jne. Me emme ole inuiitteja, mutta jos pohtii meidän historiaa, niin kyllä meillä lihaa on syöty, mutta myös juureksia. Hedelmiä jne ei koskaan.
Inuiitit kuitenkin jää elinajanodotteessa keskimäärin jopa 15 vuotta muusta Kanadan väestöstä...
Vierailija kirjoitti:
Olen aina juonut paljon maitoa, myös aikuisena. Kerran teloin itseni liukastumalla suihkusta tullessa kivikoville laatoille. Menin terveyskeskukseen käsivarsi kymmenillä mustelmilla. Lääkäri kehui luitani erityisen vahvoiksi, koska mikään ei ollut mennyt rikki.
Luusi eivät ole vahvat silloin maidon ansiosta vaan olet onnistunut nauttimaan jotakin muuta ansiokasta. Maidosta saatu "allerginen reaktio" on yleensä sellainen ettei sitä tajua omaavansa ennenkuin lopettaa maidon juonnin. Esimerkiksi mun teini-ikäinen poika kivenkovaan väitti että maito on hälle hyväksi. Pyysin olemaan ilman pari viikkoa ja siitä on nyt kaksi vuotta eikä ole juonut maitoa ja välttelee myös muita maitotuotteita. Akne hävisi samantien, samoin turvotus ( hän ei ollut millään tavalla lihava mutta kasvot ja kädet olivat hieman pehmeänpulleat muodoltaan vaikka muuten hoikat. Myöskin muuten olotila koheni kummasti. Hän kokeili maitoa tässä välissä tuloksena hirveät vatsanväänteet moneksi päiväksi ja turvonnut olo ja se oli siinä se. Hänellä ei ole todettu maitoallergiaa.
Juokaa vaan maitoa jos tykkäätte. maailma on vapaa nauttimaan mitä ikinä haluatte sisuksiinne tunkea:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vitun väliä, vaikka maito ei olis tippaakaan terveellistä?! Voihan sitä helvetti juoda jo pelkästään maun takia, jos maidosta tykkää ja se ei aiheuta mitään allergisia reaktioita sun muuta!
Ymmärrän, että ei kannata maitoa juoda, jos maha menee sekaisin, tulee näppyjä naamaan, pierettää paljon jne.
Mutta turhaan sitä paasaa täällä, ettei maitoa kannata juoda, kun se ei oikeasti edes vahvista luita yms, kun itelle ainakin yks vitun hailee vahvistaako luita vai ei, koska juon maitoa maun takia, ei kiinnosta muut asiat.
Ja itelle ei oo mitään oireita maidosta tullut, joten voin ihan hyvin jatkaa maidon juomista.
Toki voi, mutta tässä vaiheessa tulee eettinen kysymys. Onko lehmien kohtelu oikeutettu jos lopputulos on vain ja ainostaan hyvän makuinen juoma?
Jopa liha on eettisesti parempi vaihtoehto tässä suhteessa. Lihassa on silti hyödyllisiäkin aineita niin kauan kuin sen syönnissä pysytään kohtuudessa (mitä tosin ei tapahdu missään).
Meinaatko siis että lypsykarjatuotantoa harjoitetaan vain ja ainoastaan juotavan maidon valmistukseen...? Kuinka yksinkertainen ihminen voikaan olla...
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maito on imeväisikäisen juoma. Vai oletteko kuulleet eläimestä, joka juo maitoa vielä sen jälkeen, kun on varttunut aikuiseksi?
Ihmiset kyllä muutenkin käyttäytyvät ravitsemusasioissa hyvin eri tavalla kuin muut eläimet. En ole kuullut myöskään muista eläimistä jotka etsivät joka vuosi uudet superfoodit maailman toiselta puolelta voidakseen korvata ne ravintoaineet joita saisivat helposti lähellä olevista lähteistä...
En itse juo maitoa koska en tykkää siitä, mutta tämä maitouhka-foliohattuporukan vouhkaaminen ärsyttää silti.
Millä esim. korvaisit chia-siemenet? Tein niistä esim. tänään lapsille suklaavanukkaan. Tai vaihtoehtoisesti, millä korvaisit raakakaakaon?
Anna terveellisiä välipaloja, eikä mitään vanukkaita.
Esim?
No vaikka marjoja. Niitä on metsät pullollaan tällä hetkellä. T-o-d-e-l-l-a harhaista syödä jotain toiselta puolelta maailmaa rahdattua taatelia, kun lähimetsästä löytyy mustikkaa tällä hetkellä.
T-o-d-e-l-l-a harhaista syödä jotain mustikkaa makeutusaineena...
Ei mustikka ole mikään makeutusaine, vaan luonnontuote. Siis marja, tajuatko? Sitä kasvaa ilmaiseksi tuolla metsässä. Ei muuta kuin kuppi käteen ja porukalla metsään. Saatte metsäkävelystä ja marjoista moninkertaiset terveyshyödyt verrattuna johonkin taateli-mantelimaito-hökötykseen.
Ahaa. Moninkertaiset terveyshyödyt mustikoista, verrattuna vaikkapa chiasiemeniin? Oletko nyt ihan tosissasi?
Metsä + kävely + mustikat > chiasiementen terveyshyödyt.
Siis metsästä vai kävelystäkö ne kalsiumit, hyvät omegat, kaliumit, fosforit (luustolle tärkeä!), sinkit jne?
Liikunta on luustolle monin verroin hyödyllisempää kuin joku chia.
Herkullista ruokajuomana maito jokatapauksessa on, etenkin täysmaito, vaikka maitoa ihminen ei tarvikaan. Sitä juon pari kolme desiä päivässä.
Laverna kirjoitti:
Ja mistäpä päättelit, että juuri maito on aiheuttanut sun luiden kestävyyden?
Kalsiumia ja D-vitamiinia. Ihminen ei oikein pärjäis ilman noita.
-IISAK SONNI
Nyt on maha täynnä
Ehkä vähän kipeetä kiihkoilla tolleen jotain maidonjuontia vastaan. Kuunnelkaa itseänne, kuulostatte ihan kiihkovegaaneilta. Maito on saatanasta! Maidonjuojat ovat pahoja ihmisiä! Minulta lähti akne kun lakkasin juomasta maitoa! Ilmavaivat katosivat! Laihduin! Kukaan ei saa juoda maitoa koska minäkään en juo sitä! Minä en voi olla väärässä, minä ja minun kasvoni!
Sorry, en aio lakata juomasta maitoa vaan koska just sulta lähti siitä syystä näppylät ja pieret harvemmin. Mulle maidonjuonti on aivan fine, olen hyvässä kunnossa ja terve - pitäisikö luopua maidosta vaan koska sinä haluat? Mikä itsekkyyden multihuipentuma.
Meen juomaan maitoa, rinkirunkatkaa itsenne sillä aikaa moraaliseen orgasmiin.
Vierailija kirjoitti:
Omalta osaltani olen ratkaissut tämän siirtymällä kauramaidon juojaksi. Siihen on lisätty kalsiumia ym. siten, että sillä voi korvata lehmänmaidon. Ei tarvitse murehtia terveyshaittoja, eettisyyttä tai mitään muutakaan. Makuun kesti jonkin aikaa tottua. En 10 vuoteen juonut maitoa ruokajuomana koska mielestäni se aiheutti lieviä vatsavaivoja (myös laktoosittomana), mutta tärkein syy miksi aloitin kauramaidon käytön oli huoli kalsiumin saannista.
Miksi se maito pitää korvata jollain mukamaidolla? Kalsiumia saa oikein hyvin ihan oikeasta ruuasta. Jos kiinnostaa, niin finelistä löytyy pitkä lista ruoka-aineita.
Vai kärsii lehmä siitä. Se ei suinkaan kärsi parressa seisomisesta, raskauskierteestä, jatkuvasta vasikoiden menettämisestä, käyttäytymistarpeiden toteutumisen puutteesta, luonnottomista eläinoloista...