Lastenvalvojasta ok, että 6kk vauva isällään 2yötä putkeen, mitä tehdä?
En löytänyt aiemmin aloittamaani keskustelua, jossa kyselin onko minun suostuttava siihen, että sillon 5kk vauva (nyt siis 6kk ikäinen) olisi isällään joka toinen viikonloppu kaksi yötä putkeen ja sen lisäksi 1-2 arki-iltana muutaman tunnin. Tämä oli miehen ehdotus, joka oli lastenvalvojan mielestä tuollon ekalla tapaamisella ok ja kun minä en ollut tähän suostuvainen niin varattiin uusi aika ja kun nyt taas käytiin niin lastenvalvoja edelleen sitä mieltä, että se pari yötä putkeen on ihan ok. Tällä kertaa vauva oli mukana tuolla tapaamisessa (tätä joku ehdotti edellisessä ketjussa), mutta tästä huolimatta lastenvalvojan mielestä vauva voi olla isällä sen pari yötä putkeen.
Sain paljon neuvoja, miten yrittää saada mies ymmärtämään, ettei hänen ehdotuksensa ole näin pienelle toimiva. Kokeilin neuvoja toteuttaa myös käytännössä, mutta miehen pää ei vaan käänny vaan hän haluaa sen kaks yötä putkeen eikä niin, että vauva olis joka viikonloppu yhden yön hänellä ja lisäks ne arkitapaamiset.
Täällä on vaan yks lastenvalvoja eli toisen mielipiteen kysyminen ei ole mahdollista. Mies on nyt tämän "väliajan", kun varsinaista sopimusta ei ole niin nähnyt vauvaa kolme kertaa arkipäivinä aina muutaman tunnin kerrallaan ja viikonlopulla on pitänyt vauvaa koko päivän, mutta yöksi on tuonut kotiin. Muutaman kerran on jäänyt kyllä meille yöksi ja hoitanut vauvan yöheräilyt ja mä oon saanut nukkua. Ei jostain syystä ole halunnut ottaa vauvaa edes siksi yhdeksi yöksi luokseen, kun ei ole saanut tahtoaan läpi, että vauva olisi hänellä kaksi yötä putkeen.
Niin ja minä oon siis ollut vauvan pääasiallinen huoltaja alusta saakka, osin jo siksi, että mies on käynyt töissä. Sillon, kun vielä oltiin yhdessä ja mies hoiti kerran viikossa vauvan kanssa yöheräilyt, että mä sain nukkua niin aina seuraavana päivänä sai kuulla, että miten miestä väsyttää jne. Tämän takia vähän ihmetyttää, että miksi se on nyt niin äärettömän tärkeää, että vauvan pitäisi näin pienestä asti olla se kaks yötä putkeen isällään. Olen sanonut miehelle myös, että lapsen ollessa isompi voidaan siirtyä hänen ehdottamaansa, mutta nyt se ei ole millään muotoa vauvan etu.
Kommentit (252)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se ihme, kun pitää väkisin vääntää, että isää tässä nyt sorretaan! Ap on monesti tuonut esille, että mies SAA hoitaa vauvaa mutta vauvalle ikäsopivan ajan!
Joo, samaa mieltä. Itse olen mies, ja kyllä tässä pitäisi ajatella ensisijaisesti vauvan etua. Ap ei pidä vauvaa erossa isästä tahallaan, niin ei pitäisi olla niin suuri ongelma. Onko lapsi siis kaksi yötä ja kaksi päivää putkeen etävanhemmalla? Kyllä se kuulostaa jo liialliselta, jos ensisijainen vanhempi on ollut äiti.
Tuon ikäinen lapsi voi olla vaikka viikon isällään tai jopa asua isän luona. Kaksi päivää ei tule aiheuttaan ongelmia lapselle vain ja ainoastaan äidille, näköjään.
Asua voisikin ilman ongelmaa mutta kahden kodin välillä ei pidä pientä vauvaa hyppyyttää.
Vierailija kirjoitti:
Ei tätä keskustelua voi kun nauraa😂 Kyllä se nyt vaan on niin, että lapsen etu on tässä kohtaa se, että Äiti ja Isä laittaa vaikka paperille miten haluaa vauvan hoidon jakaa. Tämän jälkeen istutaan pöydän viereen ja puhutaan asiasta ja keskustelun pohjalta tehdään kompromissi ratkaisu. Ei tässä nyt kumpikaan oikeassa tai väärässä ole, kyllä molemmilla on samanlainen oikeus lapseen. Vaikka se miten haluttaisiin pääasiallisen hoitajan piikkiin vetää.
Mutta kun se ei ole kyse nyt vanhempien oikeuksista, vaan sen lapsen. Ja lapsen oikeus on saada mahdollisimman hyvät lähtökohdat elämälleen. Eikö näin? Kumpikin vanhempi haluaa lapsen parasta? Eikö?Silloin päätös on selvä ja lastenpsykiatrien ja muiden ammattilaisten useisiin lähteisiin kirjaama tunti/ikäkk. Miksi pitää mennä sooloilemaan ja mahdollisesti traumatisoida pientä vauvaa? Vain toisen vanhemman tahdon vuoksi? Eikö se vanhempi voi nyt vain purra hammasta ja tehdä niinkuin on lapselle paras. Sitä isäsuhdetta voi ylläpitää vaikka siellä vauvan ja äidin kotona, kukaan ei ole sitä estämässä, vaan eipä näytä kelpaavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaadi lastenpsykistrin lausuntoa
Täytyy kysellä vai saiskohan yksityiseltä tämän lausunnon?
ap
Tampereen yliopistossa on hyvä lastenpsykiatriprofessori, joka on kirjoittanut kirjoja tästä asiasta. Kaiva netistä esille joku asiantuntijan lausunto siitä miten on lapsen edun vastaista heitellä lasta koko ajan edestakaisin. Ja lopullinen este on se, että imetät. Onko miehellä uusi tyttöystävä joka haluaa leikkiä äitiä.
En tiedä onko uutta tyttöystävää. Mies petti minua kahdesti, ekan annoin anteeksi ja suhde palautui jossain määrin ennalleen. Miehen toinen pettäminen paljastui vauvan ollessa noin 3kk ikäinen. Molemmilla kerroilla oli kyse suhteesta ja nyt viimeisimmällä kerralla pitkät työpäivät ei kaikki olleetkaan työpäiviä vaan mies oli kyseisen naisen luona. Tuo suhde ei kuitenkaan jatkunut. Onhan sekin kyllä mahdollista, että miehellä olisi joku uusi nainen kierroksessa.
ap
Eli ei ainoastaan pettänyt sinua, vaan ei ollut lainkaan kiinnostunut kotona olevasta vauvasta.
No, nyt on ja se on hänen ja lapsen oikeus.Ilmeisesti se oli ap joka kotona ei kiinnostanut
Vierailija kirjoitti:
Kauheeta millasen miehen kanssa sulla on lapsi hankittuna. Ei kuulosta kauheen kivalta varsinkaan sen lapsen kannalta. Voi raukka :(
Osin totta tämäkin. Näin jälkikäteen ajateltuna olis varmasti pitänyt jättää mies jo sillon, kun petti ensimmäisen kerran. Joskin olen ikionnellinen tästä lapsesta, vaikka "vahinko" olikin, koska enempää lapsia en tule enää koskaan saamaan.
ap
Anna se vauva kokonaan miehelle. Voi olla ettei suostu.
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tätä keskustelua voi kun nauraa😂 Kyllä se nyt vaan on niin, että lapsen etu on tässä kohtaa se, että Äiti ja Isä laittaa vaikka paperille miten haluaa vauvan hoidon jakaa. Tämän jälkeen istutaan pöydän viereen ja puhutaan asiasta ja keskustelun pohjalta tehdään kompromissi ratkaisu. Ei tässä nyt kumpikaan oikeassa tai väärässä ole, kyllä molemmilla on samanlainen oikeus lapseen. Vaikka se miten haluttaisiin pääasiallisen hoitajan piikkiin vetää.
Mutta kun se ei ole kyse nyt vanhempien oikeuksista, vaan sen lapsen. Ja lapsen oikeus on saada mahdollisimman hyvät lähtökohdat elämälleen. Eikö näin? Kumpikin vanhempi haluaa lapsen parasta? Eikö?Silloin päätös on selvä ja lastenpsykiatrien ja muiden ammattilaisten useisiin lähteisiin kirjaama tunti/ikäkk. Miksi pitää mennä sooloilemaan ja mahdollisesti traumatisoida pientä vauvaa? Vain toisen vanhemman tahdon vuoksi? Eikö se vanhempi voi nyt vain purra hammasta ja tehdä niinkuin on lapselle paras. Sitä isäsuhdetta voi ylläpitää vaikka siellä vauvan ja äidin kotona, kukaan ei ole sitä estämässä, vaan eipä näytä kelpaavan.
Edellinen,lapsella on oikeus isään ja isäsuhteeseen. Kaksi yötä isällä kahdessa viikossa ei traumatisoi lasta, korkeintaan katkeran äidin ja tämän tietää lasi. Eli ap nyt vaan puree hammasta, lapsen etu menee hänen edelle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se ihme, kun pitää väkisin vääntää, että isää tässä nyt sorretaan! Ap on monesti tuonut esille, että mies SAA hoitaa vauvaa mutta vauvalle ikäsopivan ajan!
Joo, samaa mieltä. Itse olen mies, ja kyllä tässä pitäisi ajatella ensisijaisesti vauvan etua. Ap ei pidä vauvaa erossa isästä tahallaan, niin ei pitäisi olla niin suuri ongelma. Onko lapsi siis kaksi yötä ja kaksi päivää putkeen etävanhemmalla? Kyllä se kuulostaa jo liialliselta, jos ensisijainen vanhempi on ollut äiti.
Tuo on miehen toive/halu, että lapsi olisi hänellä sen kaksi vuorokautta joka toinen viikonloppu ja lisäks arkitapaamisia. Yksi yö joka viikonloppu ei käy, mutta järkevää perustelua en tähän ole saanut.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Tampereen yliopistossa on hyvä lastenpsykiatriprofessori, joka on kirjoittanut kirjoja tästä asiasta. Kaiva netistä esille joku asiantuntijan lausunto siitä miten on lapsen edun vastaista heitellä lasta koko ajan edestakaisin. Ja lopullinen este on se, että imetät. Onko miehellä uusi tyttöystävä joka haluaa leikkiä äitiä.
En tiedä onko uutta tyttöystävää. Mies petti minua kahdesti, ekan annoin anteeksi ja suhde palautui jossain määrin ennalleen. Miehen toinen pettäminen paljastui vauvan ollessa noin 3kk ikäinen. Molemmilla kerroilla oli kyse suhteesta ja nyt viimeisimmällä kerralla pitkät työpäivät ei kaikki olleetkaan työpäiviä vaan mies oli kyseisen naisen luona. Tuo suhde ei kuitenkaan jatkunut. Onhan sekin kyllä mahdollista, että miehellä olisi joku uusi nainen kierroksessa.
ap
Eli ei ainoastaan pettänyt sinua, vaan ei ollut lainkaan kiinnostunut kotona olevasta vauvasta.
No, nyt on ja se on hänen ja lapsen oikeus.Ilmeisesti se oli ap joka kotona ei kiinnostanut
Sellaset isät onkin just kauheen kivoja, joilla on kausia jolloin lapsi kiinnostaa ja kausia jolloin ei kiinnosta lainkaan. Tuntuvat olevan niitä sossun unelmaisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauheeta millasen miehen kanssa sulla on lapsi hankittuna. Ei kuulosta kauheen kivalta varsinkaan sen lapsen kannalta. Voi raukka :(
Osin totta tämäkin. Näin jälkikäteen ajateltuna olis varmasti pitänyt jättää mies jo sillon, kun petti ensimmäisen kerran. Joskin olen ikionnellinen tästä lapsesta, vaikka "vahinko" olikin, koska enempää lapsia en tule enää koskaan saamaan.
ap
Mies on kuitenkin lapsen isä, johon lapsella on oikeus ja jota hänellä on oikeus rakastaa. Harmi, ettei mies rakastanut sinua, onneksi kuitenkin lastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Sellaset isät onkin just kauheen kivoja, joilla on kausia jolloin lapsi kiinnostaa ja kausia jolloin ei kiinnosta lainkaan. Tuntuvat olevan niitä sossun unelmaisiä.
Lapsi on 6kk vanha ja erosta on 3kk, joten tuskin tähän on montaa "kautta" mahtunut 😂
Eerika kirjoitti:
Lastensuojelu taitaa olla nykyisin isän suojelua.
Nimimerkkisi on aika osuva. 😔
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Imetys ei ole este puolivuotiaalla. Maitoa voi pakastaa mukaan tai antaa jo korviketta. Ja äiti pumppaa sen ajan,kun lapsi isällä
Ei se pumppaaminen ole ollenkaan sama asia. Tuon ikäinen vauva säätää itse äidin maidontuotannon, mikä tarkoittaa sitä, että maitoa tulee sitä tahtia, minkä vauva tarvitsee juuri hänen iässään ja kehitysvaiheessaan. Pumppu, eikä äidin oma vaisto toimi niin. Liian pitkä ero äidistä herkässä imetysiässä sotkee imetyksen ehkä lopullisesti.
Samaa mieltä, itse en saanut pumpulla ollenkaan, ainoastaan vauva siinä rinnalla sai maidon herumaan.
Puolivuotiaana voi jo vierottaa. Rintamaitoa ei enää siinä vaiheessa ole välttämätöntä ja usein maito ei ole edes enää kovin ravinteikasta.Kouttakaakan nyt lukea jo ihan tutkittua asiatietoa
Apua tää kommentti oli niin ironinen :D toivottavasti läppä
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta mikä sitä isää vaivaa, että haluaa vauvan väkisinkin kahdeksi yöksi peräkkäin, mutta yhdeksi ei suostu ottamaan??
Ihan selvä tapaus. Tekee kiusaa. Ei yhtään tuntia, jos tollanen meno jatkuu.
Lapsi ei kuulu vain äidille.
Kun tietämyksesi nyt tuntuu olevan sieltä esihistorian havinoista, niin luehan huviksesi sellaista aikaistasi opusta kuin vaikka Raamattu. Siellä on hieno tarina kahdesta tappelevasta naisesta, jotka molemmat haluavat saman vauvan. Kuningas Salomonilla on kuitenkin hieno ratkaisu tähän. Pieni spoileri: isä ei tässä tapauksessa saisi vauvaa, koska vain toinen vanhemmista ajattelee lapsen etua, eikä se ole isä...
En ymmärrä mitä yrität tässä edes sanoa? Mitä uskonnolla on tekemistä tämän asian kanssa? Uskotko että lapsi kuuluu VAIN äidille?
Mielestäni joku tässä kuviossa haisee ja pahasti. Mies pettää kahdesti ja nyt kun nainen laittoi hänet pihalle ja lopetti sooloilut muiden naisten kanssa, niin alkoikin vauva yhtäkkiä kiinnostaa mutta ei kuitenkaan vauvan etu...
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmiset eroaa noin pian? Anteeksi moralisointi.
Tämän jo kirjoitin tänne, mutta mies petti kahdesti, ekan kerran annoin anteeksi, mutta toista kertaa en vaan pysty antamaan enkä pysty myöskään jatkamaan liittoa vain lapsen takia.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ehottaisin tapaamissopimukseen että arkitapaamiset plus yksi yö viikonloppuna.Ei noin pientä voi pitää kauaa erossa äitistä.
Meijän kunnan lastenvalvoja sano että yleinen suositus on yksi yö per ikävuosi.
Sanosin miehelle että tuohon suostun ja sit lapsen ollessa vuosikas voi sopimusta muuttaa jos koet että lapsi on valmis olemaan isällään pari yötä.
Olen tätä ehdottanut, mutta kuten sanottu ei kelpaa miehelle. Olen sanonut myös sen miehelle, että lapsen kasvaessa sopimusta voidaan muuttaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon ikäinen lapsi voi olla vaikka viikon isällään tai jopa asua isän luona. Kaksi päivää ei tule aiheuttaan ongelmia lapselle vain ja ainoastaan äidille, näköjään.
Asua voisikin ilman ongelmaa mutta kahden kodin välillä ei pidä pientä vauvaa hyppyyttää.
Eli ap menee vaikka hotelliin tai miehen kämppää ja isä tulee vauvan luo, yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehottaisin tapaamissopimukseen että arkitapaamiset plus yksi yö viikonloppuna.Ei noin pientä voi pitää kauaa erossa äitistä.
Meijän kunnan lastenvalvoja sano että yleinen suositus on yksi yö per ikävuosi.
Sanosin miehelle että tuohon suostun ja sit lapsen ollessa vuosikas voi sopimusta muuttaa jos koet että lapsi on valmis olemaan isällään pari yötä.Ja tarpeeksi kun äiti siellä vaatteitaan esittää, hän huomaakin lapsen olevan puolet ajasta isällä tai olevansa se etävanempi, jolle lapsi tulee vaan kylään. Kyllä ne isätkin osaavat valittaa ja puolisonsa pitää. Ap:ja nyt vain kiltisti suostuisi Lastensuojelun kantaan tai voi osua omaan nilkkaan
No en suostu kiltisti, koska se ei ole lapsen etu hänen ikänsä takia.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Kyllähän se näinkin on, jos sen tuolta kannalta ajattelee.
ap
Tietenkin lapsella on oikeus isään enkä todellakaan halua estää isää tapaamasta lastaan, kunhan hänen vaatimuksensa tapaamisten kestosta ei ole kohtuuttomat, jota tuo kaksi vuorokautta kyllä on, kun ottaa huomioon lapsen iän.
Meillä ei ollut muuta vaihtoehtoa kun ero, koska mies petti toistamiseen. Kerran annoin anteeksi, mutta toista kertaa en pysty. Enkä olis pystynyt myöskään siihen, että vain vauvan takia olisi jatkettu yhdessä.
ap