Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lastenvalvojasta ok, että 6kk vauva isällään 2yötä putkeen, mitä tehdä?

Vierailija
10.07.2016 |

En löytänyt aiemmin aloittamaani keskustelua, jossa kyselin onko minun suostuttava siihen, että sillon 5kk vauva (nyt siis 6kk ikäinen) olisi isällään joka toinen viikonloppu kaksi yötä putkeen ja sen lisäksi 1-2 arki-iltana muutaman tunnin. Tämä oli miehen ehdotus, joka oli lastenvalvojan mielestä tuollon ekalla tapaamisella ok ja kun minä en ollut tähän suostuvainen niin varattiin uusi aika ja kun nyt taas käytiin niin lastenvalvoja edelleen sitä mieltä, että se pari yötä putkeen on ihan ok. Tällä kertaa vauva oli mukana tuolla tapaamisessa (tätä joku ehdotti edellisessä ketjussa), mutta tästä huolimatta lastenvalvojan mielestä vauva voi olla isällä sen pari yötä putkeen.

Sain paljon neuvoja, miten yrittää saada mies ymmärtämään, ettei hänen ehdotuksensa ole näin pienelle toimiva. Kokeilin neuvoja toteuttaa myös käytännössä, mutta miehen pää ei vaan käänny vaan hän haluaa sen kaks yötä putkeen eikä niin, että vauva olis joka viikonloppu yhden yön hänellä ja lisäks ne arkitapaamiset.

Täällä on vaan yks lastenvalvoja eli toisen mielipiteen kysyminen ei ole mahdollista. Mies on nyt tämän "väliajan", kun varsinaista sopimusta ei ole niin nähnyt vauvaa kolme kertaa arkipäivinä aina muutaman tunnin kerrallaan ja viikonlopulla on pitänyt vauvaa koko päivän, mutta yöksi on tuonut kotiin. Muutaman kerran on jäänyt kyllä meille yöksi ja hoitanut vauvan yöheräilyt ja mä oon saanut nukkua. Ei jostain syystä ole halunnut ottaa vauvaa edes siksi yhdeksi yöksi luokseen, kun ei ole saanut tahtoaan läpi, että vauva olisi hänellä kaksi yötä putkeen.

Niin ja minä oon siis ollut vauvan pääasiallinen huoltaja alusta saakka, osin jo siksi, että mies on käynyt töissä. Sillon, kun vielä oltiin yhdessä ja mies hoiti kerran viikossa vauvan kanssa yöheräilyt, että mä sain nukkua niin aina seuraavana päivänä sai kuulla, että miten miestä väsyttää jne. Tämän takia vähän ihmetyttää, että miksi se on nyt niin äärettömän tärkeää, että vauvan pitäisi näin pienestä asti olla se kaks yötä putkeen isällään. Olen sanonut miehelle myös, että lapsen ollessa isompi voidaan siirtyä hänen ehdottamaansa, mutta nyt se ei ole millään muotoa vauvan etu.

Kommentit (252)

Vierailija
1/252 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ne perheet selviävät, joissa äidillä on oma elämä vauvan lisäksi? Lastenvalvoja on oikeassa.

Vierailija
2/252 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetätkö? 

Se on ainakin selkeä syy, että ei voi olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/252 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö imetä?

Vierailija
4/252 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi  mitä? Olet siis riistämässä lapsen isältä oikeuden viettää vauvan kanssa aikaa??

Vierailija
5/252 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, henkilökohtaisesti mä kyllä erotilanteessa antaisin vauvan isälleen tuollaisella sopimuksella. Tärkeä se isäkin on. Meillä on kotivuoro vaihtunut molempien poikien kanssa siinä 6kk iässä, eli äiti on palannut opintoihin/töihin ja isä ollut päivät vauvan kanssa. Olen myös ihan surutta käynyt omissa menoissani heti lasten syntymän jälkeen, siinä missä isäkin.

Vierailija
6/252 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö imetä?

Ei imetä. Maidontuotanto loppui kai stressin vuoksi. Luin siis sitä aikaisempaa ketjua aiemmin. :D

Vierailija
7/252 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietipä toisinpäin että SINÄ et saisi viettää OMAN vauvasi kanssa esim. tuota kahta yötä.

Eihän siinä ehdi muodostua minkäänlaisia rutiineja ja jos isä on alusta asti halunnut hoitaa oman osansa niin tottakai hänellä pitäisi olla oikeus viettää kunnolla aikaa lapsensa kanssa. Olla isä!

Vierailija
8/252 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho. Suositushan on, että vauvaikäinen olisi sen tuntimäärän minkä verran on elinkuukausia. Lastebvalvojan pitäisi nimenomaan ajatella lapsen etua. Nyt kaiva tuo ohjeistus jostais virallisesta lähteestä ja anna se lastenvalvojalle ja hänen esimiehelleen. Lisäksi älä allekirjoita tapaamissopimusta, lapsen isä vieköön asian oikeuteen jos vie. Sinä olet kuitenkin oikeassa tässä.

Vierailija
9/252 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ne perheet selviävät, joissa äidillä on oma elämä vauvan lisäksi? Lastenvalvoja on oikeassa.

Missä sanoin, että estän isän ja vauvan tapaamiset. En todellakaan. En vaan usko, että on näin pienelle hyväksi olla se kaksi yötä putkeen erossa vanhemmasta, joka häntä hoitanut eniten.

ap

Vierailija
10/252 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Imetätkö? 

Imetän kyllä, mutta maitoa tulee sen verran paljon että myös lypsän ja välillä vauva saa myös tissimaitoa pullosta. Joutuisin siis lypsämään enemmän, mikäli vauva ei söisi ollenkaan. Imetys ei kuitenkaan varsinaisesti se ongelma ole vaan minusta ei ole näin pienelle hyväksi olla pääasiallisesta hoitajastaan sitä kahta yötä erossa putkeen ja tästä on ihan tutkimustuloksiakin.

ap

Vierailija
11/252 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi  mitä? Olet siis riistämässä lapsen isältä oikeuden viettää vauvan kanssa aikaa??

Vauvan etu ei ole se, että hän on 2 yötä pois ensisijaisen hoitajan luota. PISTE!

Vierailija
12/252 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelleenkään en ole vaan isä saa kyllä tavata lastaan ja on tavannutkin, niin kun aloituksessa kirjoitin. En vaan ymmärrä miksi näin pieni pitäisi erottaa pääasiallisesta hoitajasta kahdeksi yöksi, se ei todennäköisesti ole hyväksi myöskään vauvalle, jos tutkimustuloksia on uskominen.

ap

Vierailija
13/252 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sä kulutat voimasi loppuun ja stressaat tätä asiaa ja taistelet vastaan. Lapsikin vaistoaa sun stressin ja huolen. Isä on myös lapsen vanhempi niin kuin sinäkin, hänellekin on oikeus lapseensa ja lapsella Isäänsä. Ei lastenvalvoja sanois, et asia ok. Jos se ei hänen mielestään sitä olisi.

Vierailija
14/252 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö imetä?

Ei imetä. Maidontuotanto loppui kai stressin vuoksi. Luin siis sitä aikaisempaa ketjua aiemmin. :D

Ei loppunut. Imetän, mutta maitoa tulee niin paljon, että joudun joka tapauksessa lypsämään, koska vauva ei syö niin paljon ja välillä vauva saa pullosta tissimaitoa.

ap

Vierailija
15/252 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietipä toisinpäin että SINÄ et saisi viettää OMAN vauvasi kanssa esim. tuota kahta yötä.

Eihän siinä ehdi muodostua minkäänlaisia rutiineja ja jos isä on alusta asti halunnut hoitaa oman osansa niin tottakai hänellä pitäisi olla oikeus viettää kunnolla aikaa lapsensa kanssa. Olla isä!

No tuo olisi mulle ihan ok, mikäli mies olisi alusta saakka hoitanut pääasiallisesti vauvaa. Näin ei kuitenkaan ole ollut vaan minä olen hoitanut pääsääntöisesti vauvaa, koska mies on ollut töissä, välillä hyvinkin pitkiä päiviä, sillon kun oltiin vielä yhdessä ja eron jälkeen mies ei melkeen kolmeen viikkoon halunnut nähdä vauvaa ollenkaan ja sen jälkeen on nähnyt ja sitten myös kertoi, miten haluaa lastaan tavata ja tästä ei ole suostunut joustamaan.

Mies on kuitenkin itse sanonut, ettei hän halua jäädä vauvan kanssa kotiin, kun raskausaikana pohdin mahdollisuutta, että menisin heti äitiysloman päätyttyä töihin.

Mulle on ihan ok ne arkitapaamiset, mutta en ymmärrä miksi pienen vauvan pitäis olla ensisijaisesta hoitajasta kaks yötä putkeen erossa, ei ole lapsen etu. Olisi paljon parempi joka viikonloppu yksi yö ja sen lisäksi ne arkitapaamiset, mutta tämä ei sovi miehelle. Ei, vaikka olen pyytänyt lukemaan monistakin kirjoista ym, että näin pieni ei voi olla ensisijaisesta vanhemmasta pitkiä aikoja erossa.

ap

Vierailija
16/252 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on yhtä paljon isänsä kuin sinunkin. Ajattelepa vaihtaa paikkaa isän kanssa - jos lapsi olisikin hänen luonaan pääasiallisesti ja sinä olisit etävanhempi, niin paljonko itse haluaisit olla lapsen kanssa? Paljonko lapsesi haluaisi olla sinun kanssasi? 

On hyvä jos lapsi oppii jo pienestä pitäen että isä on yhtä pätevä hoitaja kuin äitikin, lapsen etu. 

Vierailija
17/252 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Imetätkö? 

Imetän kyllä, mutta maitoa tulee sen verran paljon että myös lypsän ja välillä vauva saa myös tissimaitoa pullosta. Joutuisin siis lypsämään enemmän, mikäli vauva ei söisi ollenkaan. Imetys ei kuitenkaan varsinaisesti se ongelma ole vaan minusta ei ole näin pienelle hyväksi olla pääasiallisesta hoitajastaan sitä kahta yötä erossa putkeen ja tästä on ihan tutkimustuloksiakin.

ap

Oho! Tarinasi muuttui.

Vierailija
18/252 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaadi lastenpsykistrin lausuntoa

19/252 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse on kuitenkin 6kk vanhasta vauvasta! Vauvalla on oltava ensisijainen hoitaja, joka on siinä (ehkä muutamaa tuntia lukuunottamatta). Se ensisijainen hoitaja voi olla äiti tai isä. Äiti on yleensä mm. imettämisen ja hormonitoiminnan vuoksi se ensisijainen hoitaja noin pienelle vauvalle. Isä on varmasti tervetullut äidin luokse niin usein kuin haluaa ja kunhan vauva kasvaa, niin sitten yöksi isälleen. 

Vierailija
20/252 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei muodostu rutiineja? Meillä oli 4kk ikäinen vauva, kun erosimme mieheni kanssa. Alussa mies tapasi lastaan töiden jälkeen 2-3päivänä sen muutaman tunnin ja aina kerran viikossa oli isänsä luona yötä. Lapsen kasvaessa tapaamisia pikkuhiljaa muutettiin ja nyt lapsi on isällään joka toinen viikonloppu ja viikolla tapaavat vähintään kerran, välillä kahdesti. Eikä koskaan mitään ongelmia rutiinien muodostumisessa.

Minun mies ei kyllä koskaan edes olettanut, että vauva voisi heti olla hällä pari yötä putkeen ja meille lastenvalvoja painotti, että näin pieni ei periaatteessa saisi olla erossa pääasiallisesta hoitajastaan kun sen tuntimäärän, mitä ikää kuukausina.