Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lastenvalvojasta ok, että 6kk vauva isällään 2yötä putkeen, mitä tehdä?

Vierailija
10.07.2016 |

En löytänyt aiemmin aloittamaani keskustelua, jossa kyselin onko minun suostuttava siihen, että sillon 5kk vauva (nyt siis 6kk ikäinen) olisi isällään joka toinen viikonloppu kaksi yötä putkeen ja sen lisäksi 1-2 arki-iltana muutaman tunnin. Tämä oli miehen ehdotus, joka oli lastenvalvojan mielestä tuollon ekalla tapaamisella ok ja kun minä en ollut tähän suostuvainen niin varattiin uusi aika ja kun nyt taas käytiin niin lastenvalvoja edelleen sitä mieltä, että se pari yötä putkeen on ihan ok. Tällä kertaa vauva oli mukana tuolla tapaamisessa (tätä joku ehdotti edellisessä ketjussa), mutta tästä huolimatta lastenvalvojan mielestä vauva voi olla isällä sen pari yötä putkeen.

Sain paljon neuvoja, miten yrittää saada mies ymmärtämään, ettei hänen ehdotuksensa ole näin pienelle toimiva. Kokeilin neuvoja toteuttaa myös käytännössä, mutta miehen pää ei vaan käänny vaan hän haluaa sen kaks yötä putkeen eikä niin, että vauva olis joka viikonloppu yhden yön hänellä ja lisäks ne arkitapaamiset.

Täällä on vaan yks lastenvalvoja eli toisen mielipiteen kysyminen ei ole mahdollista. Mies on nyt tämän "väliajan", kun varsinaista sopimusta ei ole niin nähnyt vauvaa kolme kertaa arkipäivinä aina muutaman tunnin kerrallaan ja viikonlopulla on pitänyt vauvaa koko päivän, mutta yöksi on tuonut kotiin. Muutaman kerran on jäänyt kyllä meille yöksi ja hoitanut vauvan yöheräilyt ja mä oon saanut nukkua. Ei jostain syystä ole halunnut ottaa vauvaa edes siksi yhdeksi yöksi luokseen, kun ei ole saanut tahtoaan läpi, että vauva olisi hänellä kaksi yötä putkeen.

Niin ja minä oon siis ollut vauvan pääasiallinen huoltaja alusta saakka, osin jo siksi, että mies on käynyt töissä. Sillon, kun vielä oltiin yhdessä ja mies hoiti kerran viikossa vauvan kanssa yöheräilyt, että mä sain nukkua niin aina seuraavana päivänä sai kuulla, että miten miestä väsyttää jne. Tämän takia vähän ihmetyttää, että miksi se on nyt niin äärettömän tärkeää, että vauvan pitäisi näin pienestä asti olla se kaks yötä putkeen isällään. Olen sanonut miehelle myös, että lapsen ollessa isompi voidaan siirtyä hänen ehdottamaansa, mutta nyt se ei ole millään muotoa vauvan etu.

Kommentit (252)

Vierailija
41/252 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se isä ei voisi olla yhtä hyvä ja turvallinen hoitaja? Kyllä minun lasteni isä on ollut ihan yhtä hyvä ja läheinen kuin minäkin.

Vierailija
42/252 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oho. Suositushan on, että vauvaikäinen olisi sen tuntimäärän minkä verran on elinkuukausia. Lastebvalvojan pitäisi nimenomaan ajatella lapsen etua. Nyt kaiva tuo ohjeistus jostais virallisesta lähteestä ja anna se lastenvalvojalle ja hänen esimiehelleen. Lisäksi älä allekirjoita tapaamissopimusta, lapsen isä vieköön asian oikeuteen jos vie. Sinä olet kuitenkin oikeassa tässä.

Kiitos, täytyy etsiä. En tosiaan ole allekirjoittamassa tätä miehen ehdottamaa tapaamissopimusta, jossa jo näin pieni olisi ensisijaisesta hoitajasta erossa sen pari yötä. Kaipasin lähinnä vinkkejä, että mitä voin vielä tehdä, että mies ja myös lastenvalvoja ymmärtäisi, että näin pienelle se kaks yötä ei sovi.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
43/252 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä hulluäitejä täällä on koko palsta täynnä? Totta kai isä voi ja osaa hoitaa vauvaa 2 yötä. Eihän se mikään ventovieras ole vaan vauvan isä joka on hoitanut ennenkin vauvaa. Nyt valot päälle, eihän tuossa ole mistään muusta kyse kuin äidin halusta erottaa lapsi isästään.

Mietin ihan samaa. Käsittämätöntä, että lapsen etu sivuutetaan ihan totaalisesti! Ei tietenkään pieni vauva voi olla erossa pääasiallisesta hoitajastaan kahta yötä! Se vaurioittaa lapsen kiintymyssuhteen kehitystä vakavasti! 

Ei ole äidin halu erottaa lapsi isästään, jos äiti kerran tarjoaa mahdollisuuden nähdä lasta niin usein kuin isä haluaa. Kun lapsi kasvaa, voi hän viettää enemmän aikaa isällä, mutta pienen vauvan paikka on pääasiallisen hoitajansa luona. Ei jaettuna. 

Vierailija
44/252 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sä kulutat voimasi loppuun ja stressaat tätä asiaa ja taistelet vastaan. Lapsikin vaistoaa sun stressin ja huolen. Isä on myös lapsen vanhempi niin kuin sinäkin, hänellekin on oikeus lapseensa ja lapsella Isäänsä. Ei lastenvalvoja sanois, et asia ok. Jos se ei hänen mielestään sitä olisi.

No kuule valitettavasti niitä epäpäteviä lastenvalvojiakin on olemassa!

Vierailija
45/252 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi  mitä? Olet siis riistämässä lapsen isältä oikeuden viettää vauvan kanssa aikaa??

Edelleenkään en ole vaan isä saa kyllä tavata lastaan ja on tavannutkin, niin kun aloituksessa kirjoitin. En vaan ymmärrä miksi näin pieni pitäisi erottaa pääasiallisesta hoitajasta kahdeksi yöksi, se ei todennäköisesti ole hyväksi myöskään vauvalle, jos tutkimustuloksia on uskominen.

ap

Ei se vauva siitä vahingoitu jos viettää isän kanssa aikaa, jopa yön ylikin. Vanhempana ei muista mitään näistä tapahtumista.

Yksi yö olisi minusta vielä ok, mutta kaksi yötä liikaa.

ap

Niin, sinä kestäisit sen yhden yön, mutta kun se on noin pienelle vielä liikaa. Hän kokee kauhuna sen, kun elää vielä kiintymisvaihetta kanssasi. Yökyläilyt olisi mielestäni hyvä aloittaa vasta 2-vuotiaana.Ja pikkuhiljaa.

Nyt parin tunnin vaunulenkkejä tms.max.kolme tuntia.

T. kokemusta ja asiantuntijoiden lausunnot taskussa

Vierailija
46/252 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2010/10/12/minka-ikainen-lapsi-kestaa-yon-…

Joo, isä on vanhempi, mutta esimerkiksi meillä isää ja äitiä ei voi verrata. Täälläkin 5kk vauva. Mies näkee vauvaa pari tuntia päivässä ja sit lähtee töihin. Eikä tuota paria tuntia todellakaan vietä vain vauvan kanssa. Esimerkiksi kun lapsi on ollut isänsä kanssa käymässä muualla kylässä ilman minua, on vauva ollut todella kiukkuinen, eikä suostunut syömään pullosta. Normaalisti vauva ei ikinä itke, mutta isänsä kanssa oli kyllä huutanut vähän väliä ja selvästi kaivannut äitiään. Ja kyse on kolmesta tunnista.

Mä en todellakaan suostuisi tollaseen järjestelyyn.

Vierailija
47/252 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaadi lastenpsykistrin lausuntoa

Täytyy kysellä vai saiskohan yksityiseltä tämän lausunnon?

ap

Vierailija
48/252 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa idiootin kuuloinen lastenvalvoja. Tulosta ensikerralla luotettavia tutkimuksia mukaan, otat myös jotain aihetta käsitteleviä kirjoja. Yksi yö olisi mielestäni maksimi. Sitä ainakin puolen vuoden ajan, silloin voisi siirtyä kahteen yöhön jos kaikki on mennyt hyvin.

Kiitos tästäkin, täytyypä näin tehdä.

ap

Vierailija
49/252 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mies vierailisi vaikka joka päivä sinun luonasi? 

Tämäkin olisi mulle ok, mutta mies jostain syystä ehdottomasti haluaisi tuon 2yötä putkeen vauvan luokseen ja sitten sen lisäksi arkitapaamiset. Yksi yö olis minusta ok, kaksi liikaa, koska lapsi vielä niin pieni.

ap

Vierailija
50/252 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mikä sitä isää vaivaa, että haluaa vauvan väkisinkin kahdeksi yöksi peräkkäin, mutta yhdeksi ei suostu ottamaan??

Vierailija
51/252 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitti:

Miksi se isä ei voisi olla yhtä hyvä ja turvallinen hoitaja? Kyllä minun lasteni isä on ollut ihan yhtä hyvä ja läheinen kuin minäkin.

Tässä kun ei ole ollenkaan kyse isän hoitotaidoista. Vaikka isä olisi kuinka mahtava hoitaja tahansa, se ei olisi hyväksi vauvalle. Et taida ymmärtää psykologiasta tai kiintymyssuhteesta yhtään mitään. Ota selvää ja sivistä itseäsi.

Vierailija
52/252 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko paikkakunnallasi neuvolapsykologia tai perheneuvolaa josta saisit lausunnon siitä, ettei näin pienelle vauvalle ole hyväksi olla niin pitkään erossa ensisijaisesta hoitajastaan? Mietityttää onko lastenvalvoja edes pätevä, kun ei moista asiaa nykyaikana tiedä! Pikkupaikkakunnille kun on joskus vaikea saada päteviä työntekijöitä niin voidaan palkata määräaikaisesti joku joka ei täytä kelpoisuusvaatimuksia...

Neuvolapsykologia täällä ei ole, mutta perheneuvola löytyy. Tuosta lastenvalvojan pätevyydestä en tiedä, muttei vaikuta tämän perusteella hirveän pätevältä.

ap

Vierailija
53/252 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta mikä sitä isää vaivaa, että haluaa vauvan väkisinkin kahdeksi yöksi peräkkäin, mutta yhdeksi ei suostu ottamaan??

Äidin kiusaksi? Ei kuulosta lapsensa parasta ajattelevalta vanhemmalta.

Vierailija
54/252 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 tuntia ja sillä sipuli! Muu on tyhmää, ap!

Vierailija
55/252 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaaliasiamies avuksi, ap! Ei maksa mitään, löytyy joka kunnasta.

Vierailija
56/252 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä hulluäitejä täällä on koko palsta täynnä? Totta kai isä voi ja osaa hoitaa vauvaa 2 yötä. Eihän se mikään ventovieras ole vaan vauvan isä joka on hoitanut ennenkin vauvaa. Nyt valot päälle, eihän tuossa ole mistään muusta kyse kuin äidin halusta erottaa lapsi isästään.

No jos minä haluaisin erottaa lapsen isästään niin miksi antaisin hänen tavata vauvaa edes arkipäivisin ja viikonlopuista toisen päivän ja halutessaan voi jäädä viikonlopulla meille yöksi hoitamaan vauvan yöheräilyt? Eikö minun tällä sinun (ja muutaman muunkin kommentoijan) logiikalla pitäisi estää kaikki tapaamiset?

ap

Vierailija
57/252 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan selvä tapaus. Tekee kiusaa. Ei yhtään tuntia, jos tollanen meno jatkuu.

58/252 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP älä anna vauvaa yhdeksi yöksi. Teet sillä hallaa omalle lapsellesi. Lausunto lastenpsykiatrilta tai neuvolastakin varmasti auttaisi. Suosituksen mukaan tulisi mennä - tunti/ikäkk. Ja se ei ole mitään lapsen vieroittamista isältään, vaan lapsen etu - ei isän!

Vierailija
59/252 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitoa jos tulee niin kannattaa imettää eikä juottaa pullosta. Vauva noinki pieni niin ei voi olla kahta pvää isällään. Miksi vauvan isä ei voi tulla missä vauva on? En antaisi noin pientä isälleen ja varsinkin kun imettää. Ei silloin oo muuta afääriä kun on noin pieni vauva vaan keskittyy vauvan hoitamiseen. 

Vierailija
60/252 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lastensuojelusta ok, annat lapsen ja sillä siisti. Et sinäkään saa lapsen isää kiusata.