Eipä ole kuninkaallisilla kiirettä panostaa lasten perusasioihin....
Leonore vaipat jalassa jopa rannalla (eli ei edes yritetä opettaa kuivaksi) ja tutti suussa.
Tyttö sentään 2,5 -vuotias.
http://www.iltasanomat.fi/kuninkaalliset/art-2000001214017.html
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Luulisi olevan vaikeampaa erottaa tutista kun on nyt jo noin vanha...
Helpompaa vuoden ikäisenä.
Muistan kun neuvolan täti sanoi 2-vuotis neuvolassa, että nyt sitten se vaippa pois... Otettiin ja muutamassa päivässä oppi. Noh kaverin 4 - vuotias kastelee vieläkin ja neuvolan mukaan sekin on normaalia..
Meillä onnistui vierottautuminen helposti vasta 2,5- vuotiaana kun ymmärsi myös puhetta ja syyn tutista luopumiseen. Sitä ennen kaikki yritykset jäivät yrityksiksi kun lapsikaan ei ollut vielä valmis luopumaan tutista, nukkumaan ilman sitä jne. Nyt unohtui tutti parissa päivässä - joskus harvoin kysyy tutin perään, mutta ei huuda tuntipolkulla koko yötä tutin perään kuten vaikka vielä hieman päälle 2- vuotiaana. Tuolloin tutti oli vain unikäytössä ja lohtuna lääkärireissuilla.
Ihan selvästi Leonore on erityislapsi, kun katsoo videon Gotlannista, jossa hänen piti tutustua lahjahevoseensa kesäkuun alussa. Hän säntäili pitkin kukkaketoa, eikä vanhempien ja lastenhoitajan sinnikkäistä yrityksistä huolimatta juuri hevoseen kiinnittänyt huomiotaan.
Oscar-serkun ristiäisissä hän tanssahteli alttarilla ja kaatoi pikkutuolinsa. Kaikki ihan toki normaalia käytöstä kaksivuotiaalta, mutta kun hän vain painelee hailea ilme naamallaan, eikä protestoi edes vastaan, kun vanhemmat nappaavat hänet kiinni kesken karkumatkan.
Pienenä hänet voi vielä viedä kaikkiin tilaisuuksiin, mutta miten käynee vanhempana, kun pitäisi istua paikoillaan ja keskittyä asiaan?
Mitä pahaa siinä on, vaikka olisikin? Eikös Madeleine itsekin työskennellyt aiemmin Silvian perustamassa lastensäätiössä. Luontevaa jatkaa, jos on omaa kokemusta. Suloinen lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Ranskassa on vanhemmilla kiire opettaa lapsensa kuiviksi koska lasten pitää olla kuivia kun viedään päiväkotiin. Ruotsin kuninkaallisilla ei taida olla ongelmia lastenhoidon järjestämisessä koska lapsilla useampikin hoitaja.
Ei lapsen tarvi olla kuiva mennessään päiväkotiin eli Crèche. Usein vauvatkin ovat vain 3kk ikäisiä mennessään päiväkotiin. Lapsen mennessä 3-4-vuotiaana esikouluun, tulee olla kuiva.
T. Ranskassa asuva vanhempi
Vierailija kirjoitti:
Mitä pahaa siinä on, vaikka olisikin? Eikös Madeleine itsekin työskennellyt aiemmin Silvian perustamassa lastensäätiössä. Luontevaa jatkaa, jos on omaa kokemusta. Suloinen lapsi.
Sillä on/oli suojatyöpaikka siellä Silvian perustamassa Childhood-järjestössä joka auttaa lähinnä eri lailla vähäosaisia lapsia ympäri maailman. Järjestö ei ole profiloitunut vammaisten lasten auttamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Mut on teilattu tästä, mutta Leonoren katse on "poissaoleva" joka ikisessä kuvassa, mikä hänestä on otettu. Estelle katsoo kameraan, Leonore kameran läpi, jos yleensä sinne kameraan päin katsoo.
Ihan samaa oon kattonu. Tyhjä ilme silmissä.
Jotain outoa Leonoressa on. Toivottavasti olen väärässä, mutta toisaalta mukavaa huomata etten ole yksin luulojeni kanssa. Ja samaa mieltä on äitinikin, joka on elämäntyönsä tehnyt päiväkodissa, ja nähnyt aika monta erikoisempaa lasta.
Vierailija kirjoitti:
Voihan tuo olla vähän erityistilanne? Ehkä muuten käy potalla. Kai aika harva tuon ikäinen ainakaan isompia tarpeitaan housuun tekee?
Ei ainakaan mun tuttavapiirissä ole sellaisia lapsia omista puhumattakaan.
Meillä teki. Nuorempi oli 3,5-vuotias kun pääsi vaipoista. Terve lapsi, mutta laiskat vanhemmat. :D Kun vihdoin saatiin aloitettua potalle opettelu, meni 2 viikkoa ja lapsi oli täysin kuiva.
Vierailija kirjoitti:
Voi kun tietäisitte miten vanhaksi asti täällä Keski-Euroopassa lapset syövät tuttia ja ovat vaipoilla.
Kerro toki.
Vierailija kirjoitti:
Muistan varmaan loppuikäni erään puistomamman joka ylpeänä selitti että hänen 2-vuotiaansa ei enää tarvitse vaippoja.
Vähän myöhemmin karjui lapselleen "miksi sinä taas pissasit housuun. Nyt kastui jo viidennet kengät tälle päivää. Enää ei voida olla ulkona kun ei ole kuivia kenkiä."Eikä tämä ole edes ainoa tapaus jonka olen nähnyt.
Tuli vaan mieleen.
Kuulostaa ihan samanlaiselta kuin tuttavallani. Lapsensa ollessa hieman alle 2-vuotias, kehui kuinka lapsi on päiväkuiva, eikä tarvitse enää vaippoja. Tulivat sitten käymään meillä. 1,5 tunnin ajan tuttavani kysyi lapseltaan parin minuutin välein, pissaattaako, pitääkö käydä potalla, mennään potalle. Joka kerta lapsi sanoi ei, mutta ehti lirutella housut märäksi monta kertaa. Selvästi näki että lapsi ei ollut valmis vaipattomuuteen. Meidän lapsi on heidän lastaan puoli vuotta nuorempi, eikä me oltu edes aloiteltu potalla käyntiä. Loppujen lopuksi meidän lapsi oli ollut jo kuukausia täysin vaipaton, ennenkuin heidän lapsensa tajusi mikä on homman nimi.
Itse olen sitä mieltä että väkisin potattamalla tai housuun pissauttamalla, kuivaksi oppiminen siirtyy pitemmälle kuin jos harjoittelu tapahtuu lapsen herkkyyskautena. Jos lapsi inhoaa potalla istumista, ei kannata harkitakaan. Jättää homman pariksi viikkoa ja kokeilee sitten uudestaan. Ja homma kannattaa aloittaa päiväunilta noustua ja ruokailun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun sanoitte, niin Leonoresta löytyy vähän erityispiirteitä. Pienihän hän vielä on, mutta Madeleine ja Chris ovat kuvista päätellen oppineet nappaamaan tytön kiinni, kun hän näyttää säntäilevän milloin mihinkin.
Olen samaa mieltä. Mutta tämä tuntuu olevan äärettömän vaikea aihe joillekkin naisille edes keskustella asiallisesti. Ikänkuin otetaan se henkilökohtaisena loukkaantumisena, jos vaika lääkäri sanoo äidille että lapsellasi näyttää olevan joku syndrooma, tms. Kyse on vain lääketieteellisestä asiasta, ei jostain mihin vanhempi olisi voinut vaikuttaa. Lapsen vammaisuus tai muu sairaus otetaan henk.koht. loukkauksena. Toiset vaan ovat omista syistään enemän valveutuneita huomaamaan jotkut asiat helpommin, ja toistenkin lapsista.
En nyt kommentoi mitään Madeleinen lapsista, en ole niin tarkkaan niitä kuvia katsonut. Samaa mieltä kanssasi siitä että joillekin tuntuu olevan henkilökohtainen loukkaus, jos neuvolan terkkari tai lääkäri ilmaisee huolensa lapsen kehityksestä. Harvemmin yhtään lasta ollaan lähettämässä lisätutkimuksiin jos nyt yksi neuvolan tarkastamista asioista/tehtävistä ei onnistu. Yleensä lisätutkimukseen lähdetään siinä vaiheessa kun useat kohdat ei ole onnistuneet. Ja silloinkin vasta kun lapsi on jäänyt useissa eri ikätarkastuksissa "kiinni".
Tuttavallani on 3-vuotias lapsi, josta eka kerralla nähdessäni ajattelin että onpa ollut väsyttävä hoitopäivä. Istui vain rattaissa, eikä reagoinut mihinkään, ilme oli jotenkin tyhjä. Nyt kun olen nähnyt häntä lähes viikottain, on aina samanlainen ilme, ei katso kohti (edes vanhempiaan). Kasvojenpiirteetkin on erikoiset (ei kuitenkaan niin että niistä selkeästi huomaisi jotain vammaa tms). Olen ajatellut että varmasti on erityislapsi, en kuitenkaan ole puhunut tutulleni mitään. Hän sitten itse kertoi että lapsi on päivähoidossa puheenkehityksen vuoksi, ei sano vielä sanaakaan. Lisäksi häntä tutkitaan kehitysviivästymien vuoksi. Aluksi vastusti tiukasti tutkimuksia, oli sitä mieltä että on vielä ihan normaalia. Nyt on kuitenkin ymmärtänyt että aihetta huoleen ihan selvästi on.
voisiko oll a että Madeleine on juonut raskausaikana, tai polttanut tupakkaa? Ainakin hiuksiaan on voinut värjätä, mitä ei suositella. Kaikki kun vaikuttaa sikiöön.