Eipä ole kuninkaallisilla kiirettä panostaa lasten perusasioihin....
Leonore vaipat jalassa jopa rannalla (eli ei edes yritetä opettaa kuivaksi) ja tutti suussa.
Tyttö sentään 2,5 -vuotias.
http://www.iltasanomat.fi/kuninkaalliset/art-2000001214017.html
Kommentit (112)
Olin työharjoittelussa leikkipuistossa puolitoista vuotta sitten. Kolme kertaa viikossa oli kerho, jossa oli 7-8 yli kaksivuotiasta, mutta alle kolmivuotiasta, vanhin oli 2uotta 9 kk. Olivat siis kotihoidossa olevia lapsia ja kävivät parin tunnin aamupäiväkerhoa.
Vain yhdellä näistä oli vaippa, mikä ihmetytti minua. Tämäkin oikeastaa naina kuiva, kun vein potalle.
Ehkä tässä ryhmässä on käynyt niin, että kun yksi on oppinut, niin muut äidit ottavat mallia. Eli jonkinlainen ketjureaktio? Mutta todiste siitä ainakin, että kyllä tuossa iässä yleensä oppii.
(Muista tämän näin hyvin, koska pidin päiväkirjaa lapsista opiskelun puitteissa)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asun Norjassa, ja täällä harva tuon ikäinen menee ilman vaippoja. Itselläni on 2 v 8 kk poika, ja tarkoituksena on nyt kesän aikana opetella kuivaksi. Kun kerroin tästä päiväkodissa ja neuvolassa, pudistelivat vähän päätään, ja sanoivat, että ok, mutta ei kannata tehdä asiasta liian hankalaa, ensi kesänä onnistuisi jo paljon helpommin.
Aika normaalia monessakin maassa, että vaipoista hankkiudutaan eroon vasta 3-4-vuotiaana. Nykyään minun silmääni näyttää lähinnä siltä, että Suomessa suorastaan kiirehditään lasten kasvattamisessa mahdollisimman isoksi ja itsenäiseksi. Ei minulla ainakaan ole mikään kiire, vaan aion nauttia lasteni vauva- ja taaperoajasta kaikin sydämin. Ja juu, meillä saa poika edelleen juoda halutessaan tuttipullostakin.
Suomessa monet vanhemmat ihannoivat suoriteperusteita kasvatusta ja vanhemmat oikein ylpeilevät kuinka meidän Janika nukkui heti jo syntyessään omassa huoneessaan, söi itse jo puoli vuotiaana ja pärjäsi omin avuin jo muutaman vuoden ikäisenä. Ja tiesi, mitä halusi syödä ja mitä ei.
Ehkä sitten toisessa ääripäässä näin. Myös lapsentahtisuus on kyllä suosiossa.
Mutta kuivaksi oppiminen on tietysti riippuvaista vanhemmista, toisin kuin vaikka kävelemään oppiminen. Jos ei oteta vaippaa pois ja tarjota pottaa, niin kyllä lapsi varmaan nelivuotiaaksi saakka niissä viihtyy. Sitten kun tulee ryhmäpainetta eli päiväkodissa varmaan juuri viimeistään nelivuotiaana, niin voi itse ikään kuin haluta vaipoista pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla joku kehitysvamma noilla Madeleinen lapsilla, niin on oudon näköisiä, ja vähän kummallisen. Joku syndroma voi olla mikä viivästyttää kehitystä.
No jos nyt olisikin niin iso hatunnosto Madeleinelle ettei tehnyt aborttia.
Eivät lievät kehitysvammat yleensä mitenkään näy raskausaikana. Jos tässä nyt jokin kehitysviivästymä olisi (tuskin on), niin mitään mahdollisuuksia havaita sitä etukäteen.
Eli kyllä oli typerä kommentti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstamamma voi pitää lastaan ilman vaippaa, kun ei tarvitse pelätä että se puskapissin tai -pökäleen kuva on ikuisesti internetissä muistona pikku prinsessan uimaretkestä.
Paljon mieluummin kuin noin vanhana vaipassa. Terveestä kehityksestähän puskapissi vain kertoo toisin kuin, ettei lapsi hallitse 2, 5 vuotiaana suoltaan ja rakkoaan eikä edes yritetä kannustaa tähän.
Voi harmi ettei sinun lapsesi ole prinsessoja, tulisi paljon edustavampia.... not. Nuo Ruotsin kuninkaallisten lapset ovat kuvissa hurmaavan luonnollisia, tuo tyttökin ihastuttava, saanut selvästi paljon rakkautta ja huomiota. Ja vanhemmat kohtelevat kuvissa ja filmin pätkissä kunnioittavasti ja huolehtien. Perusnegatiivisuus mitä täälläkin nämä arvostelijat edustavat loistaa poissaolollaan.
Jaa... minusta tuo Chris on ehkä tympääntyneimmän näköinen isä, jonka vähään aikaan olen nähnyt.
Heh, oikea neronleimaus, että ruotsin prinsessa on saanut huomiota.... :D Huomiota kyllä, mutta onko oikeanlaista, jos ei ikätasoisesti osaa toimia. Nämä eivät ainakaan voi syyttää, etteivät apuja olisi saaneet.
Sinun lapsiasi käy sääliksi, äiti on tainnut olla supermamma joka suorittaa lasten kautta. Tuo huomio, et varmaan tajunnut, että sillä tarkoitettiin vanhempien huomiota, ei kansan. Ja sitä nuo Victorian lapset varmasti saavat, niin äidiltään kuin isältään. Sellaista rakkaudellista huoiota jota ei tarvitse ansaita suorittamalla, mikä taas näyttää olevan suomalaistyylinen huomio (pissi pottaan puolitoistavuotiaana niin äiti silittää tukkaa). Tässäkin pienessä otoksessa noin puolet kirjoittajista on kertonut alle komevuotiaan vaippojen olevan ihan normaalia. Jos äiti haluaa jollain ylpeillä, niin nopeasti kuivaksi oppiminen ei nyt ole minun rankingissa ihan kärkipäässä, enemmän arvostaisin jos lastani sanottaisiin toiset huomioonottavaksi, tasapainoiseksi ja onnellisenoloiseksi.
Meillä ja päivähoidossa on vuoden verran harkoiteltu pottailua, käytössä training pantsit ja vaipattomuus. Lapsi 2,5 mutta ei vaan tunnista pissaa tai kakkaa toisistaan eikä pissahätää. Vaipat käytössä todellakin kodin ulkopuolella, yöllä ja välillä kotona. Voipi olla, että puolen vuoden kuluttua tilanne toinen. Lapsen valmiuden ja kehityksen mukaan mennään eikä asialla stressata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstamamma voi pitää lastaan ilman vaippaa, kun ei tarvitse pelätä että se puskapissin tai -pökäleen kuva on ikuisesti internetissä muistona pikku prinsessan uimaretkestä.
Paljon mieluummin kuin noin vanhana vaipassa. Terveestä kehityksestähän puskapissi vain kertoo toisin kuin, ettei lapsi hallitse 2, 5 vuotiaana suoltaan ja rakkoaan eikä edes yritetä kannustaa tähän.
Voi harmi ettei sinun lapsesi ole prinsessoja, tulisi paljon edustavampia.... not. Nuo Ruotsin kuninkaallisten lapset ovat kuvissa hurmaavan luonnollisia, tuo tyttökin ihastuttava, saanut selvästi paljon rakkautta ja huomiota. Ja vanhemmat kohtelevat kuvissa ja filmin pätkissä kunnioittavasti ja huolehtien. Perusnegatiivisuus mitä täälläkin nämä arvostelijat edustavat loistaa poissaolollaan.
Jaa... minusta tuo Chris on ehkä tympääntyneimmän näköinen isä, jonka vähään aikaan olen nähnyt.
Heh, oikea neronleimaus, että ruotsin prinsessa on saanut huomiota.... :D Huomiota kyllä, mutta onko oikeanlaista, jos ei ikätasoisesti osaa toimia. Nämä eivät ainakaan voi syyttää, etteivät apuja olisi saaneet.
Sinun lapsiasi käy sääliksi, äiti on tainnut olla supermamma joka suorittaa lasten kautta. Tuo huomio, et varmaan tajunnut, että sillä tarkoitettiin vanhempien huomiota, ei kansan. Ja sitä nuo Victorian lapset varmasti saavat, niin äidiltään kuin isältään. Sellaista rakkaudellista huoiota jota ei tarvitse ansaita suorittamalla, mikä taas näyttää olevan suomalaistyylinen huomio (pissi pottaan puolitoistavuotiaana niin äiti silittää tukkaa). Tässäkin pienessä otoksessa noin puolet kirjoittajista on kertonut alle komevuotiaan vaippojen olevan ihan normaalia. Jos äiti haluaa jollain ylpeillä, niin nopeasti kuivaksi oppiminen ei nyt ole minun rankingissa ihan kärkipäässä, enemmän arvostaisin jos lastani sanottaisiin toiset huomioonottavaksi, tasapainoiseksi ja onnellisenoloiseksi.
Leonore ei ole Victorian lapsi, vaikka mahdollisesti on saanut huomiota myös häneltä.
Vierailija kirjoitti:
Itse asun Norjassa, ja täällä harva tuon ikäinen menee ilman vaippoja. Itselläni on 2 v 8 kk poika, ja tarkoituksena on nyt kesän aikana opetella kuivaksi. Kun kerroin tästä päiväkodissa ja neuvolassa, pudistelivat vähän päätään, ja sanoivat, että ok, mutta ei kannata tehdä asiasta liian hankalaa, ensi kesänä onnistuisi jo paljon helpommin.
Aika normaalia monessakin maassa, että vaipoista hankkiudutaan eroon vasta 3-4-vuotiaana. Nykyään minun silmääni näyttää lähinnä siltä, että Suomessa suorastaan kiirehditään lasten kasvattamisessa mahdollisimman isoksi ja itsenäiseksi. Ei minulla ainakaan ole mikään kiire, vaan aion nauttia lasteni vauva- ja taaperoajasta kaikin sydämin. Ja juu, meillä saa poika edelleen juoda halutessaan tuttipullostakin.
Suomi on varmaan ainut maa maailmassa jossa mammat leuhottaa toisilleen, kuinka nuorena JesseJannica oppi mikron/hellan käytön ym. No onhan se sitten kätevä nakata nuorena kartanolle, kun osaa roiskeläpän lämmittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo... länsimaisten hyvinvointivaltioiden ilmiö tämä vauvana pitkään pitäminen. Virossa kaikki terveet lapset ovat ennen kahta ikävuotta kuivia. Olen siis toiminut terveydenhuollossa siellä.
Tytöt varsinkin voivat olla jo paljon ennenkin kahta vuotta.
Ai, olet oikein terveydenhoidon ammattilainen...hyvinvointivaltioiden ilmiö...
Minä kun olen aina luullut, että kuivaksi oppinen ei ole valtiosta tai vanhemmista kiinni, vaan miten lapsen sisäelimet ovat kehittyneet ja niissä on suuria eroja.
Ja vaikka lasta opetettaisiin kuivaksi 3 kuukauden ikäisestä alkaen, niin joillakin kuivaksi oppiminen onnistuu neljä vuotiaana, ilman mitään lääketiett.syytä.
Virossa on vielä paljon Neuvostoliiton aikaisia uskomisia, ei siitä kauaa ole kun lapsi sidottiin remmillä pottaan ja tulihan sinne, kun muutaman tunnin istui.
Lisäksi kannattaa ottaa huomioon, että vaipat ovat aika uusi juttu Virossa ja muissa entisen Neuvostoliiton maissa. Vielä 20 vuotta sitten siellä käytettiin ainoastaan kestovaippoja, ja harvalla oli pesukone. Ei se aikainen vaipattomuus ole hyvän vanhemmuuden, vaan huonon elintason tuotosta. Edelleenkin esim. Venäjällä lapset opetetaan kuiviksi vaippojen kalliin hinnan takia. Ihan saman hintaisia ne toki ovat siellä, kuin Suomessakin, elleivät halvempia, mutta kun ostat niitä vaikkapa 500€ kuukausipalkalla, niin kyllähän se budjetissa tuntuu.
No jaa. Kiinassa on perinteisesti käytetty halkiohousuja joissa lapsi voi tehdä tarpeet kätevästi kyykkäämällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo... länsimaisten hyvinvointivaltioiden ilmiö tämä vauvana pitkään pitäminen. Virossa kaikki terveet lapset ovat ennen kahta ikävuotta kuivia. Olen siis toiminut terveydenhuollossa siellä.
Minä kun olen aina luullut, että kuivaksi oppinen ei ole valtiosta tai vanhemmista kiinni, vaan miten lapsen sisäelimet ovat kehittyneet ja niissä on suuria eroja.
Ja vaikka lasta opetettaisiin kuivaksi 3 kuukauden ikäisestä alkaen, niin joillakin kuivaksi oppiminen onnistuu neljä vuotiaana, ilman mitään lääketiett.syytä.
Virossa on vielä paljon Neuvostoliiton aikaisia uskomisia, ei siitä kauaa ole kun lapsi sidottiin remmillä pottaan ja tulihan sinne, kun muutaman tunnin istui.
Lisäksi kannattaa ottaa huomioon, että vaipat ovat aika uusi juttu Virossa ja muissa entisen Neuvostoliiton maissa. Vielä 20 vuotta sitten siellä käytettiin ainoastaan kestovaippoja, ja harvalla oli pesukone. Ei se aikainen vaipattomuus ole hyvän vanhemmuuden, vaan huonon elintason tuotosta. Edelleenkin esim. Venäjällä lapset opetetaan kuiviksi vaippojen kalliin hinnan takia. Ihan saman hintaisia ne toki ovat siellä, kuin Suomessakin, elleivät halvempia, mutta kun ostat niitä vaikkapa 500€ kuukausipalkalla, niin kyllähän se budjetissa tuntuu.
No jaa. Kiinassa on perinteisesti käytetty halkiohousuja joissa lapsi voi tehdä tarpeet kätevästi kyykkäämällä.
Ei oikein toimi tuo Suomen tai Venäjän ilmastossa. No, ehkä kaksi kuukautta vuodessa.
Aloittaja halusi ilmeisesti korkostaa kuinka HYVÄ äiti itse on. Kun OMAT lapset ovat jo tuon ikäisinä osanneet.
Musta tuntuu että Madden ja Chrisin perhe-elämä ei muutenkaan ole kauhean tasapainoista..
Vierailija kirjoitti:
Voi olla joku kehitysvamma noilla Madeleinen lapsilla, niin on oudon näköisiä, ja vähän kummallisen. Joku syndroma voi olla mikä viivästyttää kehitystä.
Voi hyvää päivää! En ole mikään Madeleinefani mutta lapsensa ovat aivan terveen ja normaalisti kehittyvän näköisiä ja oloisia.
Kehitysvamma ei ole mikään häpeä mutta nuo lapset eivät sellaisilta näytä eivätkä vaikuta.
Vai oudon näköisiä ja vähän kummallisenkin. Se on muuten syndrooma eikä syndroma.
Kuinka viivästynyt kehitys sillä pikkuprinsillä mielestäsi on?
Kyllä täällä Suomessa on lapsia jotka vielä terveitä normaaleja kolmevuotiaana ovat vaipoissa vaikka vanhempi olisi mikä sosiaaliviranomainen lastensuojelussa että eipä vedetä turhia johtopäätöksiä ko perheen aikuisten vanhemmuudesta tai lasten epänormaaliudesta.
Meillä poika oppi päiväkuivaksi tasan kaksi vuotiaana. Nyt täyttää 4 v, yövaippa on edelleen ja myös ison hädän tekee aina vaippaan. Onhan se tuskastuttavaa, mutta itseasiassa vielä ihan normaalin rajoissa.
Tossahan on kuva samasta lapsesta, ensin Leonorena ja sitten Nicolaksena. Ylimmässä kuvassa Madeleinella on ruutupaitainen ja vaipoissa oleva lapsi sylissä ja edessä on bikiniasuinen kumartuneena. Seuraavassa kuvassa väitetään Leonoren olevan äitinsä sylissä ja seuraavassa kuvassa sama lapsi on Nicolas. Nicolas on 1-vuotias ja aika luonnista olla vaipoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oikein toimi tuo Suomen tai Venäjän ilmastossa. No, ehkä kaksi kuukautta vuodessa.
Miten Pohjois-Kiinan ilmasto eroaa Suomen tai Venäjän ilmastosta?
Mutta eikös tuosta tutista olisi pitänyt luopua jo vuosi sitten?
Vierailija kirjoitti:
Tossahan on kuva samasta lapsesta, ensin Leonorena ja sitten Nicolaksena. Ylimmässä kuvassa Madeleinella on ruutupaitainen ja vaipoissa oleva lapsi sylissä ja edessä on bikiniasuinen kumartuneena. Seuraavassa kuvassa väitetään Leonoren olevan äitinsä sylissä ja seuraavassa kuvassa sama lapsi on Nicolas. Nicolas on 1-vuotias ja aika luonnista olla vaipoissa.
Juurikin näin! Mistään kuvasta ei mielestäni näy, onko Leonorella vaippaa vai ei. Tutti kylläkin on, ja se on ihan turhaa enää tuon ikäisellä. Oikeasti, tutista ja tuttipullosta on haittansakin, purennalle, hampaille muutenkin ja kielelliselle kehitykselle.
Lapset ja niiden kehitys ovat yksilöllisiä, tottakai. Mutta silti lapsilla on tietyt kehityskaudet, jolloin on helpompi ja luontevampi opetella esim tutista tai vaipoista pois tai vaikkapa sitten se ilman apupyöriä ajo. Ja näiden kehityskausien tukeminen tukee lasta, ei se vähennä sitä etteikö lasta rakastaisi taaperona, päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikös tuosta tutista olisi pitänyt luopua jo vuosi sitten?
Joo, suomalaisten käytäntöjen mukaan, mutta jostain syystä tämä amerikkalais-ruotsalainen pari ei ole meikäläisiin tapoihin perehtynyt.
No jos nyt olisikin niin iso hatunnosto Madeleinelle ettei tehnyt aborttia.