Eipä ole kuninkaallisilla kiirettä panostaa lasten perusasioihin....
Leonore vaipat jalassa jopa rannalla (eli ei edes yritetä opettaa kuivaksi) ja tutti suussa.
Tyttö sentään 2,5 -vuotias.
http://www.iltasanomat.fi/kuninkaalliset/art-2000001214017.html
Kommentit (112)
Mut on teilattu tästä, mutta Leonoren katse on "poissaoleva" joka ikisessä kuvassa, mikä hänestä on otettu. Estelle katsoo kameraan, Leonore kameran läpi, jos yleensä sinne kameraan päin katsoo.
Ei mun lapset ole oppineet potalle kuin vasta kolmen vuoden paikkeilla, eikä ole mulle ollut mikään ongelma. Kukaan lapsista ei ole kouluun mennessä paskonut housuihinsa eivätkä tuttia syöneet, vaikka ovat jättäneet tutinkin vasta yli 2 vuotiaina. Ihmeellistä että nykyään pitää pikkulasten tehdä kaikki mahdollisimman aikaisin, paitsi lopettaa tissin juominen. Mutta sitten ei edes täysi-ikäinen saisi muuttaa omilleen, täällä vingutaan että voiko 17-vuotiaan jättää tunniksi yksin kotiin. Lapsuutta venytetään loppupäästä niin että aikuiset ihmiset leikkii teinejä vielä kolmekymppisenä kun pitäisi olla jo perhe valmiina.
Vierailija kirjoitti:
Leonore vaipat jalassa jopa rannalla (eli ei edes yritetä opettaa kuivaksi) ja tutti suussa.
Tyttö sentään 2,5 -vuotias.
http://www.iltasanomat.fi/kuninkaalliset/art-2000001214017.html
Ehkä ruottalaisilla on eri tavat lasten kasvatuksessa? Yks sukulaisperhe piti lapsellaan tuttia vielä 4-vuotiaana ja lämmitti mikrossa maitopulloon maidotkii sille lapselle. No ne onkii ruotsalaisia. :D
Muistan varmaan loppuikäni erään puistomamman joka ylpeänä selitti että hänen 2-vuotiaansa ei enää tarvitse vaippoja.
Vähän myöhemmin karjui lapselleen "miksi sinä taas pissasit housuun. Nyt kastui jo viidennet kengät tälle päivää. Enää ei voida olla ulkona kun ei ole kuivia kenkiä."
Eikä tämä ole edes ainoa tapaus jonka olen nähnyt.
Tuli vaan mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Itse asun Norjassa, ja täällä harva tuon ikäinen menee ilman vaippoja. Itselläni on 2 v 8 kk poika, ja tarkoituksena on nyt kesän aikana opetella kuivaksi. Kun kerroin tästä päiväkodissa ja neuvolassa, pudistelivat vähän päätään, ja sanoivat, että ok, mutta ei kannata tehdä asiasta liian hankalaa, ensi kesänä onnistuisi jo paljon helpommin.
Aika normaalia monessakin maassa, että vaipoista hankkiudutaan eroon vasta 3-4-vuotiaana. Nykyään minun silmääni näyttää lähinnä siltä, että Suomessa suorastaan kiirehditään lasten kasvattamisessa mahdollisimman isoksi ja itsenäiseksi. Ei minulla ainakaan ole mikään kiire, vaan aion nauttia lasteni vauva- ja taaperoajasta kaikin sydämin. Ja juu, meillä saa poika edelleen juoda halutessaan tuttipullostakin.
Minäkin asun Norjassa ja kyllä täällä missä asun tasan 2-vuotiaista jo puolet on ilman vaippaa, myös päiväkodissa.
Ja missä maassa olisi 3-4-vuotiaat yleisesti vaipoissa? Kerro toki esimerkki.
Yhä enemmän tulen vakuuttuneeksi siitä, että Leonore on erityislapsi.
Vierailija kirjoitti:
Ei mun lapset ole oppineet potalle kuin vasta kolmen vuoden paikkeilla, eikä ole mulle ollut mikään ongelma. Kukaan lapsista ei ole kouluun mennessä paskonut housuihinsa eivätkä tuttia syöneet, vaikka ovat jättäneet tutinkin vasta yli 2 vuotiaina. Ihmeellistä että nykyään pitää pikkulasten tehdä kaikki mahdollisimman aikaisin, paitsi lopettaa tissin juominen. Mutta sitten ei edes täysi-ikäinen saisi muuttaa omilleen, täällä vingutaan että voiko 17-vuotiaan jättää tunniksi yksin kotiin. Lapsuutta venytetään loppupäästä niin että aikuiset ihmiset leikkii teinejä vielä kolmekymppisenä kun pitäisi olla jo perhe valmiina.
Nykyään? Vielä 70-80-luvulla neuvoloissa opastettiin yleisesti laittamaan potalle heti kun osaa istua. Myöhäinen vaipan käyttö on yleistynyt sitä mukaa kun vaipat ovat kehittyneet, eivätkä enää tunnu lapsesta ikäviltä.
psap kirjoitti:
Ehkä ruottalaisilla on eri tavat lasten kasvatuksessa? Yks sukulaisperhe piti lapsellaan tuttia vielä 4-vuotiaana ja lämmitti mikrossa maitopulloon maidotkii sille lapselle. No ne onkii ruotsalaisia. :D
Ei kuulu ruotsalaiseen kulttuuriin lapsen pitäminen pitkään vaipoissa, tutin ja vellin syöttäminen.
Vierailija kirjoitti:
Mut on teilattu tästä, mutta Leonoren katse on "poissaoleva" joka ikisessä kuvassa, mikä hänestä on otettu. Estelle katsoo kameraan, Leonore kameran läpi, jos yleensä sinne kameraan päin katsoo.
Tätä minäkin olen koko aika sanonut. Lisäksi nyt kun Leonoren veljestä on alkanut näkyä kuvia, hänkin katsoo suoraan kameraan ja katse on skarppi. Toisin kuin siskonsa joka on aina todella poissaolevan näköinen utuisine katseineen ja sen oloinen, ettei edes tiedä missä on.
Erityislapsi mikä erityislapsi.
Näin Madeleinen perheen sattumalta livenä Tukholmassa. Leonore vaikuttaa ja näyttää aivan normaalilta lapselta. On muuten luonnossa paljon hymyileväisempi kuin kuvissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asun Norjassa, ja täällä harva tuon ikäinen menee ilman vaippoja. Itselläni on 2 v 8 kk poika, ja tarkoituksena on nyt kesän aikana opetella kuivaksi. Kun kerroin tästä päiväkodissa ja neuvolassa, pudistelivat vähän päätään, ja sanoivat, että ok, mutta ei kannata tehdä asiasta liian hankalaa, ensi kesänä onnistuisi jo paljon helpommin.
Aika normaalia monessakin maassa, että vaipoista hankkiudutaan eroon vasta 3-4-vuotiaana. Nykyään minun silmääni näyttää lähinnä siltä, että Suomessa suorastaan kiirehditään lasten kasvattamisessa mahdollisimman isoksi ja itsenäiseksi. Ei minulla ainakaan ole mikään kiire, vaan aion nauttia lasteni vauva- ja taaperoajasta kaikin sydämin. Ja juu, meillä saa poika edelleen juoda halutessaan tuttipullostakin.
Minäkin asun Norjassa ja kyllä täällä missä asun tasan 2-vuotiaista jo puolet on ilman vaippaa, myös päiväkodissa.
Ja missä maassa olisi 3-4-vuotiaat yleisesti vaipoissa? Kerro toki esimerkki.
En ole tuo jolta kysyit, mutta asuimme vähän aikaa Australiassa. Siellä lähes poikkeuksetta 3-4-vuotiaat olivat vielä vaipoissa. Luin myös jotain paikallista "pirkkalehteä", jossa oli neuvoja miten pottatreenata lapsi. Siinä sanottiin, että ei edes kannata aloittaa potalla käyntiä ennen kuin lapsi on yli kolme. Oma lapseni oli päiväkuiva 1,5-vuotiaana ja paikalliset pyörittelivät silmiään sille vähän samaan tapaan kuin te nyt Leonoren vaipoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä minäkin olen koko aika sanonut. Lisäksi nyt kun Leonoren veljestä on alkanut näkyä kuvia, hänkin katsoo suoraan kameraan ja katse on skarppi. Toisin kuin siskonsa joka on aina todella poissaolevan näköinen utuisine katseineen ja sen oloinen, ettei edes tiedä missä on.
Erityislapsi mikä erityislapsi.
katselin eilen Madeleiden lapsuskuvia, koska halusin nähdä eds vilauksen Leonoorasta hänestä kun hän oli pieni. Ei löytynyt. Yhdestäkään kuvasta. Aloin ihmettelemään, miksi lapsi ei näytä ollenkaan äidiltään. Ja tämä kysymys on alkanut vaivata minua nyt ihan toden teolla. Poikaprinssi näyttää samalta kuin isänsä, ja molemmissa on vähän isäänsä, mutta ei ollenkaan Madeleinea. olisiko vauvat( tai eka) saatu aikaan lahjamunasoluilla, eli joku muu lahjoitti amerikassa munasolun, ja se hedelmöitettiin koeputkessa chrisin siitttiöllä ja laitettiin Maddeen kasvamaan? Tai vauva on vaihtunut synnytyslaitoksella amerikassa? Tai sitten tosiaan joku syndrooma joka vaikuttaa kasvojenpiirteisiin on Leonooralla, se selittäisi vähän.
https://www.google.fi/search?q=prinsessan+madeleine+som+liten&source=ln…
Vierailija kirjoitti:
leonooralla on usein silmät puolikis kiinni, tai jotenkin silmäluomet puoliksi sulkeutmassa, ja suu auki. Mitään pahaa en lapsesta sano, kysymys on vain huolesta.
Meidän Perhe - lehdessä (7/2016)olikin hyvä maininta "Ranskassa viisivuotias osaa antaa poskisuukkoja mutta saattaa imeä vielä tuttia."
Kuten tästäkin näkee, ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa kasvattaa. Ainakin Suomessa kuitenkin on äitien kesken kova sota liityen niin lapsen ruokailuun, kuivaksi opettamiseen, tuttien ja tuttipullon käyttöön. Relatkaa vähän!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
leonooralla on usein silmät puolikis kiinni, tai jotenkin silmäluomet puoliksi sulkeutmassa, ja suu auki. Mitään pahaa en lapsesta sano, kysymys on vain huolesta.
Eikö sinulta löytyisi lähipiiristäsi joku lapsi, josta voisit olla huolissasi. Prinsessaa et pysty auttamaan, ja varmasti hän saa avun jos sellaista tarvitsee, mutta varmasti moni tavallinen erityislapsen perhe ottaisi mielellään vastaan apuasi. Tietysti edellyttäen, että ilmaiset huolesi tahdikkaasti.
Luulisi olevan vaikeampaa erottaa tutista kun on nyt jo noin vanha...
Helpompaa vuoden ikäisenä.
Muistan kun neuvolan täti sanoi 2-vuotis neuvolassa, että nyt sitten se vaippa pois... Otettiin ja muutamassa päivässä oppi. Noh kaverin 4 - vuotias kastelee vieläkin ja neuvolan mukaan sekin on normaalia..
Nyt kun sanoitte, niin Leonoresta löytyy vähän erityispiirteitä. Pienihän hän vielä on, mutta Madeleine ja Chris ovat kuvista päätellen oppineet nappaamaan tytön kiinni, kun hän näyttää säntäilevän milloin mihinkin.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun sanoitte, niin Leonoresta löytyy vähän erityispiirteitä. Pienihän hän vielä on, mutta Madeleine ja Chris ovat kuvista päätellen oppineet nappaamaan tytön kiinni, kun hän näyttää säntäilevän milloin mihinkin.
Olen samaa mieltä. Mutta tämä tuntuu olevan äärettömän vaikea aihe joillekkin naisille edes keskustella asiallisesti. Ikänkuin otetaan se henkilökohtaisena loukkaantumisena, jos vaika lääkäri sanoo äidille että lapsellasi näyttää olevan joku syndrooma, tms. Kyse on vain lääketieteellisestä asiasta, ei jostain mihin vanhempi olisi voinut vaikuttaa. Lapsen vammaisuus tai muu sairaus otetaan henk.koht. loukkauksena. Toiset vaan ovat omista syistään enemän valveutuneita huomaamaan jotkut asiat helpommin, ja toistenkin lapsista.
Vierailija kirjoitti:
Mun nuorin on 2v 4kk poika, kyllä pistän vaipan kun johonkin lähdetään. Vasta äskettäin suostunut alkaan oma-aloitteisesti potalla pissalla käymään. Kakat tekis mieluummin lattialle ku pottaan. Lasten yksilöllinen tahti nääs..
Tämän kirjoittaja jatkaa. Poika alkaa edistyä, päästi papanat aamulla lattialle potan viereen. Kun isä sanoi että pottaan kakataan, poika huusi että ei, nappas papanat käteen ja heitti ne pottaan, onneksi oli kovemmat tuotokset :) Ja sit käsipesulle :)
no katotaan muutaman vuoden kuluttua jos tiedottaavat että on joku häiriö sillä Leonooralla. Ulkonäkö on jo sen verran outo että joku saattaa olla.