Eipä ole kuninkaallisilla kiirettä panostaa lasten perusasioihin....
Leonore vaipat jalassa jopa rannalla (eli ei edes yritetä opettaa kuivaksi) ja tutti suussa.
Tyttö sentään 2,5 -vuotias.
http://www.iltasanomat.fi/kuninkaalliset/art-2000001214017.html
Kommentit (112)
Meillä toukokuussa 3 täyttänyt tyttö on kuukauden verran sanonut, kun tulee pissahätä ja silloin pitää olla nopea, ettei tule housuun. Potalle lapsi on laitettu alle vuoden ikäisenä. Välillä on pidetty taukoa, kun lapsi ei ole halunnut käydä potalla. Lapsi oli viime kesänä viikon pari ilman vaippaa kotona. Ei ollut apua. Viime syksystä lähtien lapsi on ollut kotona ja päiväkodissa ilman vaippaa päiväkodin ehdotuksesta. Muutamat pissat tullut siivottua tässä yli puolen vuoden aikana. Ymmärrän kyllä, että Leonorella on vaippa.
Tuttia vähän ihmettelen. Voi olla hankala vierottaa Leonore tutista, jos pikkuveljellä on kuitenkin tutti. Tosin pikkuvelikin taitaa olla jo vähän vanha syömään tuttia.
Eep kirjoitti:
Siitä kyllä aina veuhkataan normimammojen kesken että älkää laittako lastenne nakukuvia nettiin, mutta kuninkaallisilla on vähän se ongelma että jos lapsi juoksee nakuna rannalla niin ne nakukuvat on puskakuvaajien ansiosta seuraavassa sekunnissa levällään maailmalla. Ymmärrän vaipan oikein hyvin...
Miksei voi olla normaalia uima-asua?
Siksi, ettei ole oppinnut ilmaisemaan hätäänsä. Puhuuko se edes? Ruotsin kuninkaallisethan ovat osin heikkolahjaisia.
Ei pointti nyt ollut tämä intiimialuiden peittäminen, vaan vaippa.
Mistä helvetistä joku voi päätellä ettei lasta kannusteta / opeteta?
Vierailija kirjoitti:
Joo... länsimaisten hyvinvointivaltioiden ilmiö tämä vauvana pitkään pitäminen. Virossa kaikki terveet lapset ovat ennen kahta ikävuotta kuivia. Olen siis toiminut terveydenhuollossa siellä.
Tytöt varsinkin voivat olla jo paljon ennenkin kahta vuotta.
Ai, olet oikein terveydenhoidon ammattilainen...hyvinvointivaltioiden ilmiö...
Minä kun olen aina luullut, että kuivaksi oppinen ei ole valtiosta tai vanhemmista kiinni, vaan miten lapsen sisäelimet ovat kehittyneet ja niissä on suuria eroja.
Ja vaikka lasta opetettaisiin kuivaksi 3 kuukauden ikäisestä alkaen, niin joillakin kuivaksi oppiminen onnistuu neljä vuotiaana, ilman mitään lääketiett.syytä.
Virossa on vielä paljon Neuvostoliiton aikaisia uskomisia, ei siitä kauaa ole kun lapsi sidottiin remmillä pottaan ja tulihan sinne, kun muutaman tunnin istui.
Itse asun Norjassa, ja täällä harva tuon ikäinen menee ilman vaippoja. Itselläni on 2 v 8 kk poika, ja tarkoituksena on nyt kesän aikana opetella kuivaksi. Kun kerroin tästä päiväkodissa ja neuvolassa, pudistelivat vähän päätään, ja sanoivat, että ok, mutta ei kannata tehdä asiasta liian hankalaa, ensi kesänä onnistuisi jo paljon helpommin.
Aika normaalia monessakin maassa, että vaipoista hankkiudutaan eroon vasta 3-4-vuotiaana. Nykyään minun silmääni näyttää lähinnä siltä, että Suomessa suorastaan kiirehditään lasten kasvattamisessa mahdollisimman isoksi ja itsenäiseksi. Ei minulla ainakaan ole mikään kiire, vaan aion nauttia lasteni vauva- ja taaperoajasta kaikin sydämin. Ja juu, meillä saa poika edelleen juoda halutessaan tuttipullostakin.
Vierailija kirjoitti:
Joillakin lapsilla se vaan ei käy niin helposti, vaikka on ihan terve lapsi kyseessä. Tiedättekö kuinka kauheaa on aina lukea näitä missä haukutaan lapset ja äidit siitä että edelleen on vaipat vaikka lapsi on jo sen ja sen ikäinen. Ihanko tämä ei olisi jo muutenkin vaikeaa kun itseä syyllistää ja sitten "no ei meillä eikä kellään tutulla ainakaan"
Oikeasti se että pitää päteä sillä, minkä ikäisenä oma lapsi oppi kuivaksi kertoo vaan pätemisenaiheiden vähyydestä. Kun on jotain millä päteä oikeasti, ei tarvitse yksistä yksittäisistä asioista tehdä elämää suurempaa numeroa. Kuinka monelta on työhaastattelussa kysytty ikää, milloin vaipatta pärjäsi..? Tai opiskelemaan haettaessa?
Lapset kehittyvät eri tahtiin. Koskee aika monta eri asiaa. Osa seiskaluokkalisista pojista leikkii valomiekoilla, osa seurustelee. Vanhempien vika vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo... länsimaisten hyvinvointivaltioiden ilmiö tämä vauvana pitkään pitäminen. Virossa kaikki terveet lapset ovat ennen kahta ikävuotta kuivia. Olen siis toiminut terveydenhuollossa siellä.
Minä kun olen aina luullut, että kuivaksi oppinen ei ole valtiosta tai vanhemmista kiinni, vaan miten lapsen sisäelimet ovat kehittyneet ja niissä on suuria eroja.
Ja vaikka lasta opetettaisiin kuivaksi 3 kuukauden ikäisestä alkaen, niin joillakin kuivaksi oppiminen onnistuu neljä vuotiaana, ilman mitään lääketiett.syytä.
Virossa on vielä paljon Neuvostoliiton aikaisia uskomisia, ei siitä kauaa ole kun lapsi sidottiin remmillä pottaan ja tulihan sinne, kun muutaman tunnin istui.
Lisäksi kannattaa ottaa huomioon, että vaipat ovat aika uusi juttu Virossa ja muissa entisen Neuvostoliiton maissa. Vielä 20 vuotta sitten siellä käytettiin ainoastaan kestovaippoja, ja harvalla oli pesukone. Ei se aikainen vaipattomuus ole hyvän vanhemmuuden, vaan huonon elintason tuotosta. Edelleenkin esim. Venäjällä lapset opetetaan kuiviksi vaippojen kalliin hinnan takia. Ihan saman hintaisia ne toki ovat siellä, kuin Suomessakin, elleivät halvempia, mutta kun ostat niitä vaikkapa 500€ kuukausipalkalla, niin kyllähän se budjetissa tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Mistä helvetistä joku voi päätellä ettei lasta kannusteta / opeteta?
Kannustaminen on sitä, että annetaan lapsen olla ilman vaippaa, jotta oppii tunnistamaan tilanteen. Ei sitä, että hoetaan jotain sanallisesti.
Eli siitä päätellään, ettei kannusteta, kun ei kesäkuumallakaan ulkona anneta olla ilman vaippaa. Yhdet pissat jossain merivedessä eivät meinaa yhtään mitään. Hullu ajatuskin.
On hyvin harvinaista, että lapsikaan ulostaa veteen. Ja sillä riskillä mennään, kun lapsi opettelee suolen ja rakon hallintaa.
Ihan normaalilta näytti meininki. Tuttikin näkyi vain autokuvassa. Näytti erittäin tavislomailulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisäelimet :D
Hermostoa haet... yöllinen kastelu on myös hormonitoiminnan kehittymisestä kiinni.
Mutta jos sinusta lapsen kuivaksi oppimisen ikä ei ole kuttuurinen kysymys, niin miksi se sitten vaihtelee kulttuureittain?
Miksi Ranskassa ovat 5-vuotiaatkin vaipoissa ja Itä-Euroopassa harva yli 2-vuotias? Ovatko näkemyksesi mukaan Ranskassa näin olennaisesti jäljessä geneettisessä mielessä?
No eivät ole... vaan kyse on kulttuurista. Itä-Euroopassa tietysti vauhdittaa vaippojen kalleus elintasoon nähden, lapsen ominaisuudet ovat joka puolella aivan samat.
Vierailija kirjoitti:
Lapset kehittyvät eri tahtiin. Koskee aika monta eri asiaa. Osa seiskaluokkalisista pojista leikkii valomiekoilla, osa seurustelee. Vanhempien vika vai?
Niinpä.
Näillä kehitysaskelilla päteminen kuulostaa vähän siltä kun pitäisi nuoren valmistujaisissa sitten vuosien päästä vanhempien pitää puhe ja luetella milloin oppi kuivaksi, milloin istui tukematta, milloin lopetti leikkimisen, milloin oppi ajamaan ilman apupyöriä... Ja se sitten ikäänkuin nostaisi tai laskisi lapsen arvoa. Not. Joskus voisi sen metsän nähdä niiltä puilta. Tai ei edes puilta vaan sammaleelta puun rungossa. Tietenkin jotkut oikeat viivästymät saattavat kieliä jostakin, mutta päteminen normaalijakaumalla...
Muutama esimerkki:
- Lasteni isä ei ollut sanonut sanaakaan vielä 3-vuotiaana. Todettiin myöhemmin kielellisesti erityislahjakkaaksi ja on omalla alallaan nykyisin Suomen arvostetuimpia.
- Minä luovuin vaipasta ja tutista 1v3kk iässä. Saisko sillä hyvän uran kun omat työnäkymät juuri nyt huolestuttaa..?
Vierailija kirjoitti:
Itse asun Norjassa, ja täällä harva tuon ikäinen menee ilman vaippoja. Itselläni on 2 v 8 kk poika, ja tarkoituksena on nyt kesän aikana opetella kuivaksi. Kun kerroin tästä päiväkodissa ja neuvolassa, pudistelivat vähän päätään, ja sanoivat, että ok, mutta ei kannata tehdä asiasta liian hankalaa, ensi kesänä onnistuisi jo paljon helpommin.
Aika normaalia monessakin maassa, että vaipoista hankkiudutaan eroon vasta 3-4-vuotiaana. Nykyään minun silmääni näyttää lähinnä siltä, että Suomessa suorastaan kiirehditään lasten kasvattamisessa mahdollisimman isoksi ja itsenäiseksi. Ei minulla ainakaan ole mikään kiire, vaan aion nauttia lasteni vauva- ja taaperoajasta kaikin sydämin. Ja juu, meillä saa poika edelleen juoda halutessaan tuttipullostakin.
Eiköhän jokainen anna lapsensa olla lapsi niissä omalle lapselle tärkeissä asioissa. Omat lapseni alkoivat tehdä kakat pottaan jo vauvoina heti kun oppivat istumaan, ja olivat kuivia alle kaksivuotiaina. Tarkoituksena ei ollut tehdä heistä isoja, vaan tehdä heidän olonsa mukavaksi, ja sillä tavalla ne pottailun herkkyyskaudetkin löytyivät. Samanaikaisesti he olivat edelleen pieniä lapsia. Tuttipulloa ei kumpikaan huolinut, mutta rinnasta saivat juoda kaksivuotiaiksi.
Eli ei kannata vetää laajempia kasvatuksellisia johtopäätöksiä toisten pottailutavoista.
Isompi haloo jos Leonorelta pääsisi näkyvästi pisu tai jopa pökäle Saint Tropezin rannalla. Eiköhän yksityisemmässä paikassa (missä mahdollinen vahinko ei haittaa) ole näin kesällä jo ilman vaippaa. Tutti myös ihan ok vielä, ko. tenava kun joutuu osallistumaan hieman erilailla stressaaviin edustustilanteisiin missä paljon vieraita kuin perusjannica.
Asumme Sveitsissä ja täällä kuivaksi oppiminen oli ehtona päiväkotiin pääsylle. Lapsen sai siis viedä kunnalliseen hoitoon jo 1,5 - vuotiaana, mikäli on oppinut pois vaipoista.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa monet vanhemmat ihannoivat suoriteperusteita kasvatusta ja vanhemmat oikein ylpeilevät kuinka meidän Janika nukkui heti jo syntyessään omassa huoneessaan, söi itse jo puoli vuotiaana ja pärjäsi omin avuin jo muutaman vuoden ikäisenä. Ja tiesi, mitä halusi syödä ja mitä ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisäelimet :D
Hermostoa haet... yöllinen kastelu on myös hormonitoiminnan kehittymisestä kiinni.
Mutta jos sinusta lapsen kuivaksi oppimisen ikä ei ole kuttuurinen kysymys, niin miksi se sitten vaihtelee kulttuureittain?
Miksi Ranskassa ovat 5-vuotiaatkin vaipoissa ja Itä-Euroopassa harva yli 2-vuotias? Ovatko näkemyksesi mukaan Ranskassa näin olennaisesti jäljessä geneettisessä mielessä?
No eivät ole... vaan kyse on kulttuurista. Itä-Euroopassa tietysti vauhdittaa vaippojen kalleus elintasoon nähden, lapsen ominaisuudet ovat joka puolella aivan samat.
Ja Kiinassa ei ole vaippoja ollenkaan, vaan käytetään halkiohousuja. Meillä varmaan soitettaisiin poliisi ja lastensuojelu, jos antaisi lapsen lorotella housunraosta talvella.
Voi olla joku kehitysvamma noilla Madeleinen lapsilla, niin on oudon näköisiä, ja vähän kummallisen. Joku syndroma voi olla mikä viivästyttää kehitystä.
En tiedä, miten lasten toisessa kotimaassa on asiat, mutta täällä Ruotsissa ihan yleisesti tuon ikäisillä on vaippa ja tutti.
Niinpä. Ja mielummin sitä myöhemmin pätee kokonaisuudella siitä, millainen lapsesta isona tuli kuin sillä yksityiskohdalla, minkä ikäisenä pökäle onnistui pönttöön. Ei jää lapsen 'uran' kohokohdaksi aikaisin pöntölle oppiminen. Nimimerkillä lääkäri, mutta vasta 4-vuotiaana vaipaton :-0