Ex-vaimo on ihan hullu
Olen 30-vuotias mies, ja erottiin hiljattain vaimon kanssa. Olimme 5 vuotta naimisissa ja meillä on 1-vuotias yhteinen lapsi. Lapsen syntymän jälkeen suhteemme muuttui ihan täysin. Naisesta tuli kiukkuinen ja tiuskiva, eikä hän tuntunut kunnioittavan minua enää yhtään. Kävin töissä, toin leivän pöytään ja lyhensin asuntolainaa, osallistuin kotitöihin ja hoidin lasta kotona ollessani. Sen sijaan, että olisimme viikonloppuina ja isyysvapaillani viettäneet yhteistä aikaa perheenä, häipyi vaimo aina jonnekin ja jätti minut kahdestaan lapsen kanssa. Meistä tuli kämppiksiä, joilla oli yhteinen lapsi.
Yritin puhua vaimolle suhteestamme, ehdotin jopa pariterapiaa mutta vaimo ei suostunut edes keskustelemaan. Siksi otin eron. Vaimo ei olisi halunnut erota, mutta ei ollut myöskään valmis tekemään suhteellemme mitään. Hänen mielestään kaikki oli hyvin. Talo ja laina oli minun nimissäni, joten vaimo muutti siitä lopulta pois.
Nyt ex-vaimo oli kuullut jostain, että olin käynyt yhden meidän lapsen hoitokaverin äidin (yh) kanssa kahvilla ja siitäkös hän suuttui. On alkanut siitä lähtien pommittaa viesteillä ja vannoo rakkautta ja vaatii palaamaan yhteen. On myös alkanut kiristää lapsen huoltajuudella, ja aikoo hankkia yksinhuoltajuuden, jos en ota häntä takaisin. Lapsi oli viikonloppuna minulla, ja opettelee parhaillaan kävelemään. Lapsi sitten kaatui kesken harjoitustensa ja kolhaisi hieman niin että otsaan tuli mustelma. Ei kuitenkaan lyönyt päätään niin pahasti, että olisi pitänyt lähteä päivystykseen, ja kerroin vaimolle tilanteesta kun haki lapsen. Nyt oli ottanut mustelmasta kuvia ja meinasi toimittaa ne jonnekin eteenpäin syyttäen, että olen pahoinpidellyt lasta.
Mitähän tässäkin nyt sitten kannattaisi tehdä?
Kommentit (142)
A.p, olipa oikeasti mies tai provoava nainen on: (Koottu kommenteista)
Narsisti, empatia-kyvytön, muita ihmisiä esineellistävä, äärimmäisen itsekeskeinen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Mä mietin sitä, että aika helpolla ihmiset luovuttaa elämänmittaiseksi tarkoitetussa avioliitossa jos vauvavuoden aikana on jo kyllästytty kumppanin käyttäytymiseen. Oikeasti, yksi vuosi vähän huonompaa aikaa, jolloin muutenkin on elämä murrosvaiheessa kun ensimmäinen lapsi on syntynyt! Vähän armoa hei kaikille osapuolille. Vauvavuosi on varmasti suurimmalle osalle aika raskas, etenkin naiselle. Ei silloin ole ihan omimmillaan välttämättä, ja monet asiat saattavat paisua valtaviin mittasuhteisiin jo väsymyksen vuoksi.
Siinäpä onkin hyvä kysymys kuinka kauan toisen huonoa käytöstä pitää sietää. Fyysistä pahoinpitelyä ei pidä sietää ollenkaan, henkistäkin kovin vähän, mutta miten paljon huonoa ja itsekästä käytöstä on liikaa?
Onko kolme vuotta hormooneista toipuvaa oikuttelevaa äitiä normaalia vai liikaa? Mitäs jos mies hurahtaa isyyteen ja eikä näe naista kuin äitinä? Tai jos mies alkaa panikoimaan elämän loppumista ja iskee pakonomainen tarve mennä ja harrastaa ja siten todistaa itselleen olevansa vielä elossa? Kuinka kauan on ymmärrettävää oireilla ennen kuin toipuu ja palaa ruotuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämän kaiken hän teki äärimmäisellä kärsivällisyydellä, niin kuin vain Äiti, joka lastaan ylikaiken Rakastaa.
Jep, ylikaiken, niin ettei aviomiehelleen riitä yhtään rakkauden murustakaan. Hän on äiti, ja vain äiti. Ei vaimo, koska on totaalisesti unohtanut miehensä. Laiminlyönyt. Torjunut. Ehkä jopa avoimesti halveksinut. Unohtaa, että jopa lapsi tulee kärsimään tästä hänen valinnasta.
Hyväksikäytetty, hölmö se mies on, jota tuommoista sietää. Orja.
Niin, listasta puuttui:
-antaa miehelleen öisin seksiä, vaikka haluaisi nukkua, koska on univelkainen
Sä taas olet vitun sairas paska, jonka kannattaa pysyä kaikista lapsista erittäin kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Provo. Liian perusteellinen tarina miehen kirjoittamaksi.
Olet sairas ihminen. Mene hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka talo olisi vain sinun nimissäsi eikä teillä ole avioehtoa niin vaimo omistaa puolet.
Ja jos teillä oli avioehto niin mitä iloa vaimo sai siitä että sinä maksat itsellesi taloa? Ei kummakaan että oli kiukkuinen.
Vaimo voi itse säästää.
Mikä siinä on että miehen pitäisi samantien heittää 50% omaisuudestaan teille työllä ne on ansaitta ei millään loisimisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämän kaiken hän teki äärimmäisellä kärsivällisyydellä, niin kuin vain Äiti, joka lastaan ylikaiken Rakastaa.
Jep, ylikaiken, niin ettei aviomiehelleen riitä yhtään rakkauden murustakaan. Hän on äiti, ja vain äiti. Ei vaimo, koska on totaalisesti unohtanut miehensä. Laiminlyönyt. Torjunut. Ehkä jopa avoimesti halveksinut. Unohtaa, että jopa lapsi tulee kärsimään tästä hänen valinnasta.
Niin, listasta puuttui:
-antaa miehelleen öisin seksiä, vaikka haluaisi nukkua, koska on univelkainenSä taas olet vitun sairas paska, jonka kannattaa pysyä kaikista lapsista erittäin kaukana.
Niin se puuttuu, koska et sinä etkä APn vaimo sitä tehneet. Ei edes tullut mieleen. Vain ja ainoastaan lapsi mielessä, itsesi lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Provo. Liian perusteellinen tarina miehen kirjoittamaksi.
Olet sairas ihminen. Mene hoitoon.
A.p on sairas ihminen.
Ensinäkin, vauva on pieni ja täysin avuton. Mies on aikuinen ja kykenevä huolehtimaan itse itsestään pienen hetken.
Mua tämä ei kosketa, koska mä huomioin kyllä mieheni myös vauva-aikana.
Tottakai sanomista tuli, mutta se kuuluu asiaan.
Meidä parisuhde voi niin hyvin, että mies tokaisi viikonloppuna olevansa "maailman onnellisin mies".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, listasta puuttui:
-antaa miehelleen öisin seksiä, vaikka haluaisi nukkua, koska on univelkainenSä taas olet vitun sairas paska, jonka kannattaa pysyä kaikista lapsista erittäin kaukana.
Niin se puuttuu, koska et sinä etkä APn vaimo sitä tehneet. Ei edes tullut mieleen. Vain ja ainoastaan lapsi mielessä, itsesi lisäksi.
Niinkö se menikin..? Se jäi pois, koska se ei ollut se ykkösprioriteetti. Tärkeä, mutta ei tärkein.
Meilläpä ei ole avioehtoa ja se oli avioliittoon menon ehto.
Sillä, jos mä päättäisin lähteä, mies saisi pitää omaisuudestamme suhteessa tekemäänsä työhön olevan määrän.
Mutta, jos pettää mua (mitä ei tee) tulee se kovin kalliiksi ja hän tietää tämän itsekin.
Tiesi jo sanoessaan, tahdon.
Vierailija kirjoitti:
Meilläpä ei ole avioehtoa ja se oli avioliittoon menon ehto.
Sillä, jos mä päättäisin lähteä, mies saisi pitää omaisuudestamme suhteessa tekemäänsä työhön olevan määrän.
Mutta, jos pettää mua (mitä ei tee) tulee se kovin kalliiksi ja hän tietää tämän itsekin.
Tiesi jo sanoessaan, tahdon.
Miksikö näin? No tässähän kysytään nyt sitä luottamusta puolin ja toisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se yhtäläinen vastuu yhteiselämästä naisellakin on. Mitä se ap:n nainen sen eteen teki?
t.Nainen-siivosi
-ruokki lapsen ja miehen
-pesi pyykit (sitä tulee vauvan kanssa paljon, kun opetellaan syömään)
-pesi peppua
-kylvetti vauvaa
-työnsi vauvaa vaunuissa tai ulkoilutti muuten
-luki vauvalle
-leikitti vauvaa
-heräsi yöllä sata kertaa
-lauloi tuutulauluja
-vahti, ettei lapsi loukkaa itseään
-kehui ja kannusti, opetti vauvaa
-puki ja riisui monta kertaa päivässä
-siivosi pukluja, oli puklussa itse
-hoisi masuvaivoja
-röyhtäytti
-oli huolissaan, kun toinen itki masukipuja tm.
-liekutti vaunuja, että vauva sai nukahdettua
-pesi hampaat sekunneissa, että ehti vahtimaan vauvaa
-kävi suihkussa kun ehti ja se oli sitä omaa-aikaa
-käytti kerhossa
-opetti konttaamaan, kävelemään ja syömään ym.
ja paljon muuta.
Ja mies teki tuota kaikkea samaa. Kerhossa hän ei lasta käyttänyt, koska oli sillä välin töissä.
Mutta kummankaan tekemänä nämä ei ole parisuhteen eteen tehtyä työtä vaan oman lapsen hoitamista ja kasvattamista. Ja tätä samaa voivat molemmat vanhemmat tehdä vielä eron jälkeenkin. Ei se yhteinen lapsi sitä parisuhdetta kaipaa vaan hoivaa ja huolenpitoa. Huolenpitoa se kaipaisi se parisuhdekin. Jos sitä ei ole, parisuhde näivettyy ja kuolee pois.
Säästä viestit, joilla voit todistaa helposti tarpeenvaatiessa naisen touhut mm. sossulle.
Vierailija kirjoitti:
Mulla olis samankaltainen tilanne kuin ap:lla. Minä elätin perhetta ja maksoin asumiseen liittyvät kuuluvat selkeästi suuremmalla osuudella. Jossain vaiheessa vaimo sitten kyllästyi ilmeisesti lapsiperheen elämään ja koko ajan piti olla menossa kavereiden kanssa, bilettämässä yms. Lisäksi kotona alkoi jatkuva motkottaminen ja vähättely. Rahaa olisi pitänyt tienata koko ajan enemmän, mutta ex-vaimoa ei työnteko juuri kiinnostanut. Erohan siitä lopulta tuli kun sanoin etten voi jatkaa näin. Silloin oletin että olisi menty eksän kanssa pariterapiaan ja yritetty selvittää ongelmat, mutta tämä päättikin haluavansa erota. Sitten kun ero tuli voimaan niin parin kuukauden päästä otti jonkun lähes tuntemattoman äijän uudeksi elättäjäksi ja perhearjen jakajaksi. Sääliksi käy lapsia.
Ystäväni isälle kävi juurikin näin! Kaikki sympatiat sinun puolellasi! Näin millaista arki oli tuollaisessa perheessä ja kuinka vaimo vain löy lyötyä toistamiseen. Teininä en tietenkään uskaltanut mennä mitenkään väliin tätä äitiä sättimään, mutta sydäntä riipaisi aina kun isälle huudettiin turhasta ja ei esimerkiksi otettu lomamatkoille mukaan, sillä isän tehtävähän on tuoda rahaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, listasta puuttui:
Niinkö se menikin..? Se jäi pois, koska se ei ollut se ykkösprioriteetti. Tärkeä, mutta ei tärkein.
Se jäi pois koska unohdit sen, nyt, ja silloin. Et muistanut ylipäätään mitään, mikä liittyisi mieheesi tai avioliittoosi. Se kertoo aivan tarpeeksi asenteestasi.
Sinä ja lapsi. Sekä nöyrä palvelija ja maksaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se yhtäläinen vastuu yhteiselämästä naisellakin on. Mitä se ap:n nainen sen eteen teki?
t.Nainen-siivosi
-ruokki lapsen ja miehen
-pesi pyykit (sitä tulee vauvan kanssa paljon, kun opetellaan syömään)
-pesi peppua
-kylvetti vauvaa
-työnsi vauvaa vaunuissa tai ulkoilutti muuten
-luki vauvalle
-leikitti vauvaa
-heräsi yöllä sata kertaa
-lauloi tuutulauluja
-vahti, ettei lapsi loukkaa itseään
-kehui ja kannusti, opetti vauvaa
-puki ja riisui monta kertaa päivässä
-siivosi pukluja, oli puklussa itse
-hoisi masuvaivoja
-röyhtäytti
-oli huolissaan, kun toinen itki masukipuja tm.
-liekutti vaunuja, että vauva sai nukahdettua
-pesi hampaat sekunneissa, että ehti vahtimaan vauvaa
-kävi suihkussa kun ehti ja se oli sitä omaa-aikaa
-käytti kerhossa
-opetti konttaamaan, kävelemään ja syömään ym.
ja paljon muuta.
Ja tämän kaiken hän teki äärimmäisellä kärsivällisyydellä, niin kuin vain Äiti, joka lastaan ylikaiken Rakastaa.Ja mies teki tuota kaikkea samaa. Kerhossa hän ei lasta käyttänyt, koska oli sillä välin töissä.
Mutta kummankaan tekemänä nämä ei ole parisuhteen eteen tehtyä työtä vaan oman lapsen hoitamista ja kasvattamista. Ja tätä samaa voivat molemmat vanhemmat tehdä vielä eron jälkeenkin. Ei se yhteinen lapsi sitä parisuhdetta kaipaa vaan hoivaa ja huolenpitoa. Huolenpitoa se kaipaisi se parisuhdekin. Jos sitä ei ole, parisuhde näivettyy ja kuolee pois.
Tuo kaikki on väistämättä pois parisuhteelta. Siksi kannattaa tietää, mihin lähtee.
Mies ei ole mikään tahdoton ressukka.. tai mun mies ainakaan.
Vierailija kirjoitti:
Säästä viestit, joilla voit todistaa helposti tarpeenvaatiessa naisen touhut mm. sossulle.
Mitkä "touhut"? Määritteletkö kiitos.
Ja johan se päiväkodin henkilökunta kaiken näki..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, listasta puuttui:
Eihän apeekaan ole ikinä miettinyt kuin itseään ja halusi että vaimo ja lapsikin olisi vain häntä varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, listasta puuttui:
Se jäi pois koska unohdit sen, nyt, ja silloin. Et muistanut ylipäätään mitään, mikä liittyisi mieheesi tai avioliittoosi. Se kertoo aivan tarpeeksi asenteestasi.
Sinä ja lapsi. Sekä nöyrä palvelija ja maksaja.
Haluatko kuule kysyä suoraan mun mieheltä asiaa, kun tuntuu nämät meidän asiat sua kiinnostavan enemmän kuin oma elämätön elämäs?
Vierailija kirjoitti:
Saa tietenkin loukkaantua, närkästyä ja olla eri mieltä. Mutta se on eri asia kuin puolison vihaaminen ja pikainen avioero.
En minä ap:n kirjoittelussa vihaa näekään. Enemmänkin tuntuu, että hän kyllästyi loukkaantuneena, närkästyneenä ja väärässä olemiseen ja päätti järjestää arkensa niin, ettei tähän olisi enää aihetta. Jonkun mielestä päätös saattoi olla pikainen, mutta tuskin ap sitä hetken mielijohteesta teki. Hänen jaksamisensa raja vain kulki tässä. Ja jos toinen ei yrityksistä huolimatta ollut valmis edes keskustelemaan asiasta, on helppo ymmärtää, ettei ap nähnyt valoa tunnelin päässä. Miksi jatkaa jotain mikä saa itsensä voimaan huonosta, jos ei kerran ole mitään muutosta odotettavissa? Eron jälkeen ap:lla on varmasti paljon enemmän energiaa keskittyä siihen tärkeimpään eli lapsestaan huolehtimiseen. Vaikea nähdä siinä mitään hirveän väärää.