Feissarit on todella syvältä (Helsinki)
Olin äsken Ruoholahden kauppakeskuksessa, feissarit olivat valloittaneet tietysti koko keskuksen pääsisäänkäynnin SISÄPUOLELTA. Tein kävelyliikkeelläni hyvin selväksi etten ole kiinnostunut heidän jorinoistaan, mutta nämä tollot vain lähestyivät ja eivät tajunneet, olisko pitänyt näyttää keskisormea vai mitä?.Pitäsi varmaan tehdä valitus Planille ja Ruoholahden kauppakeskukselle noista. Helsingin keskustaahan nämä tyypit ovat terrorisoineet jo vuosikausia. Paljon pahempaa kuin puhelinmyynti, puhelinmyyjän soittama puheluhan on helppo vain katkaista. Talvella ei onneksi ole näitä tyyppejä niin paljon.
Kommentit (341)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä ilmiöstä pitäisi uutisoida mediassa laajemmin. Feissaus ei ole hyväntekeväisyyttä nähnytkään, vaan se on silkkaa ihmisten kiusaamista ja syyllistämistä. Minä en lahjoita tästä lähtien enää senttiäkään Amnestylle, SPR:lle tai Planille. Ennemmin annan ne rahat vaikka paikalliselle eläinsuojeluyhdistykselle, koska silloin ne ainakin menevät "kohderyhmän" hyväksi. Eikä esy myöskään rääkkää tilannetajuttomilla feissareilla ohikulkijoita.
Joo, minäkin naiviuttani joskus luulin, että nuo feissarit tekevät vapaaehtoistyötä.
Suhtautumiseni muuttui paljon kun tajusin että se on ihan vain palkkatyötä.
No tämä :D Joltain naiivina kysyin että voinko harkita hetken ja liittyä vaikka netissä, vastaus oli "ei kannata, se on niin vaikeaa sitä kautta, tässä täytät vain tämän lomakkeen!" Myöhemmin tajusin että ei näköjään feissaria kiinnosta niin kovasti järjestön tukeminen ja lahjoitukset, vaan se että saa provikat itselleen :D
Olen yksinäinen ja olisin todella otettu, jos joku kuukausikinuja tulisi
häiritsemään "nolla rupattelua"-päivääni...
Vierailija kirjoitti:
vierailija22 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä ei ole näköjään mitään käsitystä, paljonko rahaa järjestöt saavat kiitos feissareiden hankkimien kuukausilahjoittajien.
Siellä on muuten monia nuoria ekassa kesätyössään. Jos lahjoittajia ei saa, sopimusta ei jatketa. Vähän armoa, se on monelle viimeinen vaihtoehto. Oma tyttäreni oli viime kesänä, tosin ei Helsingissä.
Eli siis mun pitäis ryhtyä lahjoittajaksi ihan vaan sun köyhän opiskelijatyttäres takia? Kuinka paljon olen velvollinen maksamaan hänen kesätöistään? Entäs seuraava feissari, pitääkö senkin kanssa tehdä sopimus että hänkin saa palkkaa? Ja seuraavan? Monenko eri firman toimintaan mun pitää ryhtyä kuukausilahjoittajaksi? Kaikkihan ne vaan työtään tekee ja koittaa elantoaan hankkia. Ihanko kaikkien kanssa pitää se sopimus tehdä, jotta on tarpeeksi hyvä ihminen? Ei saa sanoa ei, koska feissari tarvii rahaa ja on raukka varmaan ekassa kesätyössään ja kuolee nälkään jos sanon ei ja kävelen pois.
Mitäs jos sä ihan itse sponssaisit sitä tytärtäs? Ei kai se aikusten oikeesti ole tuntemattomien tehtävä?
En missää kohtaa sanonut, että jokaisen täytyisi alkaa lahjottamaan. Tarkoitin, että jokainen voi käyttäytyä ASIALLISESTI joka tapauksessa. Voi sanoa ei kiitos, ja kävellä pois. "Haista vittu" ei kuulu näihin.
Ai et sanonut vai?
"Siellä on muuten monia nuoria ekassa kesätyössään. Jos lahjoittajia ei saa, sopimusta ei jatketa. Vähän armoa, se on monelle viimeinen vaihtoehto."
Kyllä sä tossa aika suoraan sanot, että ruvetkaa lahjoittajiksi tai muuten nuoren feissaussopimusta ei jatketa ja sitten nuorella ei enää kesätyötä eikä rahaa. Pitää olla armollinen. Kaupungilla on vaan yleensä niin paljon feissareita, että on mahdotonta olla armollinen kaikille. Siinä loppuu rahat aika äkkiä jos säälistä alkaa kaikille lahjoittajaksi.
Ja mä olen aina ollut asiallinen, en ole ikinä haistatellut feissareille. Joskus olis kyllä tehnyt mieli niin tehdä, mutta en voinut. Kiitos kotikasvatuksen.
Pari lahjoittajaa päivässä riittää hyvin. Paitsi Amnestylla. Nuo kaksi asiaa ei liity toisiinsa, kirjoitin vähän huonosti.
Tarkoitin, että työ on tulostavoitteellista, joten työ on raskasta teidän päänaukomisenkin lisäksi, joten älkää käyttäytykö kuin idiootit.
Ei tarvitse lähteä lahjoittamaan, jos ei tahdo, mutta ystävällisyydellä "antaa toivoa" feissarille.
Tyttäreni sai muuten eilen 6 lahjoittajaa neljän tunnin vuorossa, mikä on tosi hyvä. Että kyllä niitäkin ihmisiä on, joita kiinnostaa, ja joilla on siihen varaa. Jos ei ole varaa, on turha tuntea syyllisyyttä, feissarit kyllä ymmärtävät, mutta pomot käskee jatkaa jankuttamista.
Just joo, jatka vaan ton hokemista itsellesi jos omatuntosi sitä vaatii. Todellisuudessa valtaosa noista lahjoittajista on nuoria ja vanhuksia, joita on helppo syyllistää ja ahdistaa, kunnes he laittavat nimensä paperiin ihan vain päästäkseen pois kamalasta tilanteesta. Sama juttu kuin menestyksekkäillä puhelinmyyjillä, joiden toimintaa tuossa yläpuolella hyvin kuvattiinkin: otollisimpia uhreja ovat dementikot. Ei tod tarkoita että heillä oikeasti olisi näihin sopimuksiin varaa tai halua.
On multakin yksi kerjäläinen muinoin saanut rahaa. Olin nuori, enkä uskaltanut olla tyly itseäni vanhemmalle ihmiselle. Jälkikäteen harmitti niin paljon, että opin kerrasta kovapintaisemmaksi. Mutta moni vanhempi ihminen on elänyt koko ikänsä yhteiskunnassa, joka ei ole valmistanut heitä pärjäämään kärkkäiden ja aggressiivisten myyjien ja kerjääjien kanssa, vaan päinvastoin heille on opetettu että aina on oltava kohtelias ja pysähdyttävä kuuntelemaan yms. Samoin on monen maalta kotoisin olevan nuoren kanssa. Näitä se sinunkin tyttäresi saalistaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja feissari on mikä? Facebook?
Järjestöjen ja firmojen palkkaamia kerjäläisiä/myyjiä, jotka käyvät julkisilla paikoilla kimppuusi kuin sika limppuusi ja yrittävät ratkuttamalla ja syyllistämällä saada sinulta allekirjoituksen soppariin, jolla sitoudut antamaan heille rahaa suoraveloituksena tililtäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjestöjen ja firmojen palkkaamia kerjäläisiä/myyjiä, jotka käyvät julkisilla paikoilla kimppuusi kuin sika limppuusi ja yrittävät ratkuttamalla ja syyllistämällä saada sinulta allekirjoituksen soppariin, jolla sitoudut antamaan heille rahaa suoraveloituksena tililtäsi.
Tuohan oli suoraan kuin kopioitu jonkin järjestön nettisivuilta. :)
Vierailija kirjoitti:
Eikä se tästä ketjusta ole jo käynyt ilmi? Ei ole tosiaan Facebook.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä ilmiöstä pitäisi uutisoida mediassa laajemmin. Feissaus ei ole hyväntekeväisyyttä nähnytkään, vaan se on silkkaa ihmisten kiusaamista ja syyllistämistä. Minä en lahjoita tästä lähtien enää senttiäkään Amnestylle, SPR:lle tai Planille. Ennemmin annan ne rahat vaikka paikalliselle eläinsuojeluyhdistykselle, koska silloin ne ainakin menevät "kohderyhmän" hyväksi. Eikä esy myöskään rääkkää tilannetajuttomilla feissareilla ohikulkijoita.
Joo, minäkin naiviuttani joskus luulin, että nuo feissarit tekevät vapaaehtoistyötä.
Suhtautumiseni muuttui paljon kun tajusin että se on ihan vain palkkatyötä.
No tämä :D Joltain naiivina kysyin että voinko harkita hetken ja liittyä vaikka netissä, vastaus oli "ei kannata, se on niin vaikeaa sitä kautta, tässä täytät vain tämän lomakkeen!" Myöhemmin tajusin että ei näköjään feissaria kiinnosta niin kovasti järjestön tukeminen ja lahjoitukset, vaan se että saa provikat itselleen :D
Hyvin harva feissari itse lahjoittaa järjestöille mitään.
Kyse on laillistetusta kerjäämisbisneksestä. Ilmeisesti sosiaaliturvassa jotain vikaa jos nuorten on tosiaan pakko lähteä tuollaiseen toimintaan mukaan. Henkistä prostituutiota.
Kyseinen ilmiö räjähtänyt käsiin viimeisen 10 vuoden aikana Helsingissä. 2000-luvun alkupuolella oli vielä ihan marginaalijuttu ja keskustassa sai kävellä ihan rauhassa.
Itse aina totean saksaksi, että "pane minua lujaa sinä lihava peruna". Lähtee feissarit nopeasti pois. Kerran olikin vastassa saksaa osaava neitokainen ja tilanne oli vähän kiusallinen.
Feissari: Vittu mä vedän sua lättyyn, jos et lahjota.
Vierailija kirjoitti:
Voiko jostain ostaa rintapieleensä jonkin VIP-pinssin, joka aiheuttaa sen ettei yksikään feissari lähesty? Olisin valmis maksamaan tuollaisesta 100e.
Se nyt vielä puuttuiskin että järjestöt alkaisivat seuraavaksi kerätä suojelurahoja ihmisiltä. "Ostat tän satasen pinssin, tai muuten..."
Meillä on unelma: Feissari-vapaa Helsinki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko jostain ostaa rintapieleensä jonkin VIP-pinssin, joka aiheuttaa sen ettei yksikään feissari lähesty? Olisin valmis maksamaan tuollaisesta 100e.
Se nyt vielä puuttuiskin että järjestöt alkaisivat seuraavaksi kerätä suojelurahoja ihmisiltä. "Ostat tän satasen pinssin, tai muuten..."
"Ohhohhoo, tää taitaa olla sun työmatka. Olispa ikävää jos sulle alkais sattua viivytyksiä..."
Voisikohan tehdä aloitteen, että kaupustelu ja etenkin feissaaminen kiellettäisiin?
Mä sanon aina että oon jo kuukausilahjoittaja. Toimii!
Vierailija kirjoitti:
Se feissaaminen ja puhelinmyynti on kannattavaa työtä. Miksei siis?
Ilman feissareita esimerkiksi Punaisella Ristillä olisi paljon vähemmän rahaa auttaa esim. katastrofin sattuessa.
90% ihmisistä suhtautuu molempiin puhelinmyyntiin ja feissaukseen positiivisesti. Tiedän, koska olen molempia joskus tehnyt. Ne on niitä normaaleja ihmisiä... Suurimman osan mielestä oli kuitenkin kiva jutella ja kun he sanovat kiitos ei, niin ymmärrän sen hyvin, jos vaikka työttömällä ei rahaa ole tai ei muuten vaan tahdo. Monet muuttavat mieltä ein jälkeen, siksi pari kertaa jankataan. Mutta ystävällisesti. Niin metsä vastaa, kun sinne huudetaan.
Feissaamisen työnä vielä nipin napin ymmärrän, sillä ilman heitä, jotka feissaavat, järjestöt eivät voisi olla riippumattomia.
Mutta olet varmaan itse puhelinmyyntifirman pomo, kun väität puhelinmyyntiä kannattavaksi. Itse tein sitä hommaa 2 viikkoa, ja voin todeta, ettei kukaan, jolla on moraalitaju, sitä tee kauempaa. Siinä on pakko huijata niitä mummoja, että pärjää, ja kaikki riippuu täysin asiakasrekisteristä, josta eri puhelinmyyntifirmat taistelevat. Markkinoilta on erittäin vaikea löytää rehellistä puhelinmyyntifirmaa. Se on pelkästään ihmisten huijaamista, eikä sillä saavuta mitään. Hädin tuskin elät edes sillä provikkapalkalla, jolla firmat ulkoistavat liiketoimintansa riskit täysin työntekijöidensä niskaan. Eihän alalle ole saatu edes kunnon tesiäkään aikaan.
Oon kans todennu, et perusystävällisenä ihmisenä en halua töykeä muille ihmisille, edes feissareille. Joskus riittää pelkkä päänpudistus ja ei kiitos, mutta jos feissari tulee suoraan kohti ja ehtii aloittaa monologinsa, turvaudun pieneen valheeseen: "hei tosi hyvällä asialla ootte, mää oonkin jo teijän lahjottaja". Tilanteesta pääsee nopeasti pois toivottamalla päivänjatkot ja tällä saa ehkä myös vähän paremman mielen feissarille, joka saa päivittäin kielteisiä kohtaamisia.
Olen muutamalle amnestyn hihassa roikkuvalle feissarille sanonut suoraan, etten halua rahoittaa suvakkihuora-paitojen painatusta