Feissarit on todella syvältä (Helsinki)
Olin äsken Ruoholahden kauppakeskuksessa, feissarit olivat valloittaneet tietysti koko keskuksen pääsisäänkäynnin SISÄPUOLELTA. Tein kävelyliikkeelläni hyvin selväksi etten ole kiinnostunut heidän jorinoistaan, mutta nämä tollot vain lähestyivät ja eivät tajunneet, olisko pitänyt näyttää keskisormea vai mitä?.Pitäsi varmaan tehdä valitus Planille ja Ruoholahden kauppakeskukselle noista. Helsingin keskustaahan nämä tyypit ovat terrorisoineet jo vuosikausia. Paljon pahempaa kuin puhelinmyynti, puhelinmyyjän soittama puheluhan on helppo vain katkaista. Talvella ei onneksi ole näitä tyyppejä niin paljon.
Kommentit (341)
Minä kuljen reippaasti ohi feissareista enkä katso ketään silmiin. Olen kuuromykkä feissareille, eli en näe enkä kuule mitään vaikka vetäisi hihasta ja kysyisi kuinka paljon minua kiinnostaa Afrikan lapset. Osaan itse hakeutua ko. järjestöjen sivulle silloin kun haluan lahjoittaa.
Etkö osaa sanoa ei, jos ei kiinnosta?
Inhoan noita rahan kerjääjiä tai siis kauniista sanottuna feissareita kampin kauppakeskuksen ulkopuolella. En halua liittyä minkään puljun kuukausilahjoittajaksi...
Kartan nykyään koki ostoskeskusta feissareiden takia. Käyn jumbossa tai sellossa. Siellä saa olla rauhassa..
Argh, kahta asiaa en voi sietää Helsingin katukuvassa, feissareita ja romanikerjäläisiä. Romanikerjäläiset nyt sentään yleensä pysyvät paikoillaan mutta nää feissarit, vaikka kuinka otat askeleita kauemmas, otat kännykkää käteen, mulkoilet, niin ei ne tajua. AHDISTAA.
Ihmisillä ei ole näköjään mitään käsitystä, paljonko rahaa järjestöt saavat kiitos feissareiden hankkimien kuukausilahjoittajien.
Siellä on muuten monia nuoria ekassa kesätyössään. Jos lahjoittajia ei saa, sopimusta ei jatketa. Vähän armoa, se on monelle viimeinen vaihtoehto. Oma tyttäreni oli viime kesänä, tosin ei Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä ei ole näköjään mitään käsitystä, paljonko rahaa järjestöt saavat kiitos feissareiden hankkimien kuukausilahjoittajien.
Siellä on muuten monia nuoria ekassa kesätyössään. Jos lahjoittajia ei saa, sopimusta ei jatketa. Vähän armoa, se on monelle viimeinen vaihtoehto. Oma tyttäreni oli viime kesänä, tosin ei Helsingissä.
Höpönlöpöt riemuidiootti!
Ei tueta noin kamalia työpaikkoja! Logiikkasi on perseestä. Laihduta!
Jep, ja usein feissarit ovat vielä todella tahdittomia kaiken päälle. Minut pysäytti kerran töistä tullessani Amnestyn feissari, joka mainosti, että "kuukausimaksu on vain viis euroo mutta jos sä tuhlaat sen mieluummin kaljatuoppiin niin ok." Ystävälleni kävi kerran niin, että kun hän torjui erään lasten asialla olevan järjestön feissarin (olisko ollut juuri Plan, en enää muista), niin feissari oli lähtenyt juoksemaan hänen peräänsä ja karjunut, että "mikä on, kun ei lasten asiat jaksa koskettaa!" Oli kuitenkin lähtenyt pois, kun ystäväni oli bongannut parkissa olevan poliisimaijan ja lähtenyt sitä kohden. Näiden kokemusten perusteella kiinnostaisi erittäin paljon tietää, millaisen valmennuksen/koulutuksen järjestöt tarjoavat feissareilleen vai heitetäänkö heidät suoraan kentälle ihmisiä ahdistelemaan.
xxxxxxxxcccxxxxx kirjoitti:
Inhoan noita rahan kerjääjiä tai siis kauniista sanottuna feissareita kampin kauppakeskuksen ulkopuolella. En halua liittyä minkään puljun kuukausilahjoittajaksi...
Kartan nykyään koki ostoskeskusta feissareiden takia. Käyn jumbossa tai sellossa. Siellä saa olla rauhassa..
Kartan nykyään koko Helsingin keskustaa noiden takia. Edes kerjääjät eivät häirtse niin paljon, ne kyllä pilaavat kaupunkikuvaa, mutta eivät varsinaisesti häiritse minua niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Taalla Briteissa noita feissareita (tai "chuggers" eli charity muggers, kuten taalla sanotaan) on ollut katukuvassa paljon jo ainakin viimeiset 10 vuotta. Tiesit kai, etta feissaritkin saavat palkkaa? Eli lahjoitussummat todennakoisesti paatyvat naiden feissareiden palkkaamiseen, eivatka siihen hyvantekevaisyyteen... Monet organisaatiot palkkaavat feissareita nakyvyyden lisaamiseksi. Olin ennen toissa organisaatiossa, joka sitten alkoi palkkaamaan feissareita juuri tasta syysta. Ja tasta palkkauksesta (ja lahjoitussummien kohtalosta) keskusteltiin kylla silloin. En haluaisi rohkaista ketaan "tyoskentelemaan" laillisena kerjalaisena.
Monet feissarit eivät ole ideologisesti mitenkään sidoksissa järjestöihin, puhtaasti rahan takia tekevät tuoda. Pelastusarmeija on erittäin sympaattinen järjestö, ei harrasta tuota aggressiivista "feissamista".
Vierailija kirjoitti:
Jep, ja usein feissarit ovat vielä todella tahdittomia kaiken päälle. Minut pysäytti kerran töistä tullessani Amnestyn feissari, joka mainosti, että "kuukausimaksu on vain viis euroo mutta jos sä tuhlaat sen mieluummin kaljatuoppiin niin ok." Ystävälleni kävi kerran niin, että kun hän torjui erään lasten asialla olevan järjestön feissarin (olisko ollut juuri Plan, en enää muista), niin feissari oli lähtenyt juoksemaan hänen peräänsä ja karjunut, että "mikä on, kun ei lasten asiat jaksa koskettaa!" Oli kuitenkin lähtenyt pois, kun ystäväni oli bongannut parkissa olevan poliisimaijan ja lähtenyt sitä kohden. Näiden kokemusten perusteella kiinnostaisi erittäin paljon tietää, millaisen valmennuksen/koulutuksen järjestöt tarjoavat feissareilleen vai heitetäänkö heidät suoraan kentälle ihmisiä ahdistelemaan.
"Kiinnostaako ihmisoikeudet???" Mitä tuohon voi sanoa muuta kuin että kiinnostaa mutta ei teidän toimintanne. Amnestylle lahjoitin kuukausittain 10€ muutaman vuoden ajan, olin opiskelija ja todellakin välissä rahalle olisi ollut parempaa käyttöä. Sitten lopetin kun alkoi olla kuukausittaista se "haluaisitko lahjoittaa lisää" -soittelu. Nyt sanon aina feissareille että ei teitä ennenkään minun 10€/kk kiinnostanut joten kiitos en taida lähteä mukaan.
En ymmärrä miksi noita halutaan kauppakeskuksiin häiritsemään asiakkaita. Minä ainakin helposti valitsen reitin johonkin toiseen kauppaan, jonka varrella minua ei häiritä.
Ärsyttää esim. Malmin Nova, jossa Citymarkettiin kulkiessa joutuu ensin väistelemään niitä hemmetin kuluttajatutkimustyyppejä tms jotka kyselevät joka päivä jotain "juotko energiajuomia" tai "syötkö eineksiä", sitten kun niistä on päästy niin sitten hyökkäävätkin Elisan liittymien tyrkyttäjät hokien sitä "mikä liittymä sulla on", "oisko hetki aikaa". Kun vihdoin pääsee sinne cittariin, niin hyökkäävätkin Telefinlandilaiset. ARGH!!! Hankkisivat saman tien ne feissaritkin tuohon asiakkaiden "iloksi"
Jukka teksasista moi, meilla taalla USA:ssa on katukuvassa paljon kodittomia kerjalaisia mutta he eivat ole agressiivisia.
Älkää mulkoilko feissareita pahasti tai ollenkaan, koska ne innostuu katsekontaktista. Ohi vain kuin olisivat ilmaa. Ei tarvitse reagoida jos ne puhuu.
Muuten olen ystävällinen, mutta en halua rohkaista ketään jatkamaan ammattimaista ahdistelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taalla Briteissa noita feissareita (tai "chuggers" eli charity muggers, kuten taalla sanotaan) on ollut katukuvassa paljon jo ainakin viimeiset 10 vuotta. Tiesit kai, etta feissaritkin saavat palkkaa? Eli lahjoitussummat todennakoisesti paatyvat naiden feissareiden palkkaamiseen, eivatka siihen hyvantekevaisyyteen... Monet organisaatiot palkkaavat feissareita nakyvyyden lisaamiseksi. Olin ennen toissa organisaatiossa, joka sitten alkoi palkkaamaan feissareita juuri tasta syysta. Ja tasta palkkauksesta (ja lahjoitussummien kohtalosta) keskusteltiin kylla silloin. En haluaisi rohkaista ketaan "tyoskentelemaan" laillisena kerjalaisena.
Lahjoitussummista saadut tulot ovat 20-30-kertaa suuremmat kuin feissarin palkka. Keskivertofeissarilla.
Esim. Tuntipalkka 10e, 4 tuntia töitä. Päivän aikana kaksi 15e lahjoittajaa. Lahjoitusaika keskimäärin 3-5 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Tajuaahan sen minkälaista työ on. Feissarit sattuvat kuitenkin olemaan usein jotain nöyrää tarkoitusta ajavan yhdistyksen asialla. Joku Elisan myyjän pyyntö ei kiinnosta koska haluavat rahaani vain, feissarin pyynnöstä kieltäytyminen taas tuntuu omatunnossa. Olisin 100x halukkaampi lahjoittamaan jos he seisoisivat pankkikorttikoneen vieressä ja sanoisivat "tästä maksupäätteestä lyhentämättömästi apua tarvitseville".
Mua ei ainakaan häiritse, olen tasapainoinen aikuinen ihminen tosin. Sanon, että ei kiitos tai et on kiire.
Voisitte edes käyttäytyä, vaikka ei kiinnostaisi. Teen tätä työtä, jotta ei tarvitsisi sossun luukulle mennä. Tekisin mielelläni jotain muuta, mutta tiedätte varmaan että on lama.
Teidänlaisten takia haluaisin ottaa joka päivä loparit. Hienosti tuette nuoria. Ei me niin kamalia olla.
T. 19v feissari
Mut kerran onnistui pysäyttämään tuollainen feissari, kun en nuorena ymmärtänyt, miten noissa tilanteissa tulee toimia. Lupauduin kuuntelemaan hänen tarinaansa. Lopulta hän pyysi osallistumaan johonkin lahjoituskerhoon, jossa kuukausittain lahjoitetaan tietty summa. Sanoin ystävällisesti ei kiitos. Tämän jälkeen minulta alettiin vaatia perusteluita valinnalleni. Poistuin paikalta. Aivan uskomatonta törkeyttä. Ennemmin maksaisin vähän korkeampia veroja, jotta saataisiin se perustulo. Ei tarvitsisi nuoriakaan kiusata noilla höpönlöpö-töillä :(.
Samaa mieltä!