Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Feissarit on todella syvältä (Helsinki)

Vierailija
05.07.2016 |

Olin äsken Ruoholahden kauppakeskuksessa, feissarit olivat valloittaneet tietysti koko keskuksen pääsisäänkäynnin SISÄPUOLELTA. Tein kävelyliikkeelläni hyvin selväksi etten ole kiinnostunut heidän jorinoistaan, mutta nämä tollot vain lähestyivät ja eivät tajunneet, olisko pitänyt näyttää keskisormea vai mitä?.Pitäsi varmaan tehdä valitus Planille ja Ruoholahden kauppakeskukselle noista. Helsingin keskustaahan nämä tyypit ovat terrorisoineet jo vuosikausia. Paljon pahempaa kuin puhelinmyynti, puhelinmyyjän soittama puheluhan on helppo vain katkaista. Talvella ei onneksi ole näitä tyyppejä niin paljon.

Kommentit (341)

Vierailija
261/341 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nii onkii!

Rautatieaseman kautta duunipäivinä kuljen.. Tietyt naamat siellä on "aina" joiden kanssa jo moikataan vaan. Kesä aina tuo uudet innokkaat.

Feissaaminen on perkeleestä. Pahempia kuin puhelinmyyjät. Puhelimeen sentään saa jonkinlaiset estot, mutta mitenkä kadulla tyrkyttämiseen, kun kiitos ei riitä?

Vierailija
262/341 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla olisi vaihtoehto feissaamiselle. Ensinnäkin järjestöjen pitäisi vähintäänkin puolittaa feissarien määrä. Toiseksi feissausta ei pitäisi tehdä nappaamalla ohikulkijoita, vaan pystyttämällä esim. tiettyihin paikkoihin (esim. Ruoholahden kauppakeskuksen edessä ma-ti, Vuosaaren ostarin edessä ke-to) parin päivän ajaksi feissariteltta/standi, jossa päivystäisi pari feissaria kerrallaan. Feissarit siis eivät pysäyttelisi ihmisiä vaan olisivat vaan siellä pisteellä kertomassa toiminnasta halukkaille. Teltassa esiteltäisiin tapausesimerkkien, kuvien, tilastojen jne. avulla järjestön toimintaa ja sitä mitä rahalla tehdään. Tarjolla olisi kahvia, mehua, ehkä jotain halpispullaa, jotka rahoitettaisiin niillä kustannuksilla mitä jää kun tarvitaan vähemmän feissareita. Tai pyydettäisiin esim. paikallinen Citymarket sponsoroimaan. Feissaripisteellä voisi tehdä halutessaan kertalahjoituksen vaikka pankkikortilla, tai pidemmän lahjoituksen. Voisi olla jopa määräaikaisia 6 kk lahjoitusjuttuja myös.

Väitän, että tämä olisi kivempaa niin feissareille, potentiaalisille lahjoittajille kuin kauppakeskuksillekin. Tekisi hyvää myös järjestöjen julkisuuskuvalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/341 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelinmyyntiin on yksinkertainen esto; Robinson. Miksi ette käytä sitä?

Vierailija
264/341 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne joiden mielestä "Ei kiitos" ja pois käveleminen auttaa feissareihin, on tuskin koskaan kohdannu tällaista saalistajaa! Planin feissarit on sekä hypännyt eteen estäen kulkuni, napannut kädestä kiinni ja lähteneet juoksemaan perään. Kyllä feissareiden pitäisi kunnioittaa sitä, jos joku sanoo EI KIITOS ja päästää hänet jatkamaan matkaa. Vai luulevatko ne, että totta kai alan lahjoittajaksi, kun ensin puristavat käteni mustelmille ja ajavat minut kirjaimellisesti nurkkaan? Kerran lounaalle lähtiessäni sanoin kohteliaasti Planin poikakaksikolle ettei kiinnosta ja takaisin tullessa kumpikin huuteli perääni, eikä mitenkään asiallisesti.

Työpaikkani edessä on aina feissareita enkä pääse töihin, lounaalle tai töistä pois menemättä heidän ohi. Ihan helvetin ahdistavaa.

Vierailija
265/341 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heillä ei tunnu olevan mitään tilannetajua. Tulen kaupasta molemmissa käsissä raskaat ruoka kantamukset, kainalossa talouspaperirulla pakkaus. Olkalaukku valahtanut ja äkkiä olisi päästävä kotiin. Ei, nämä pysäyttävät, inttävät ja lähtevät vielä rinnalle jankkaamaan. 

Punaisen ristin tyypit meidän kulmilla kärkkäimpiä. Amnesty hyvänä kakkosena.

Vierailija
266/341 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykää harjoittelemassa jossakin köyhemmässä maassa, jos aikuiset ja lapset kerjää laumoina.

Itse ainakin opin nopeasti. Katse suoraan silmiin ja ystävällisellä mutta vakavalla ilmeellä: 'ei, kiitos'.

Vierailija
267/341 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikkani edessä on aina feissareita enkä pääse töihin, lounaalle tai töistä pois menemättä heidän ohi. Ihan helvetin ahdistavaa.[/quote]

Sama täällä, mutta lähikaupan edessä. Siksi käynkin nykyisin autolla kauempana. Ei jaksa. Voisivat hieman katsoa ketä palkkaavat riveihinsä. Varsinkin iltapäivisin ovat jo varsin aggressiivisesti kimpussa, ilmeisesti ei ole päivän mittaan saaneet kerättyä mitään...

Vierailija
268/341 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Greenpeace ja Amnesty eivät halua ottaa rahaa esimerkiksi valtiolta tai muulta isommalta taholta, koska silloin niiden pitäisi tehdä selvityksiä toiminnastaan näille rahoittajille.

Siksi haluavat kerätä rahat yksityisiltä ihmisiltä jotka eivät samalla tavalla kykene kyselemään niiden käytön perään joten järjestöillä on suurempi vapaus tehdä mitä huvittavat.

Melko hämäräperäistä. ...

Vierailija
269/341 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ilmiöstä pitäisi uutisoida mediassa laajemmin. Feissaus ei ole hyväntekeväisyyttä nähnytkään, vaan se on silkkaa ihmisten kiusaamista ja syyllistämistä. Minä en lahjoita tästä lähtien enää senttiäkään Amnestylle, SPR:lle tai Planille. Ennemmin annan ne rahat vaikka paikalliselle eläinsuojeluyhdistykselle, koska silloin ne ainakin menevät "kohderyhmän" hyväksi. Eikä esy myöskään rääkkää tilannetajuttomilla feissareilla ohikulkijoita.

Vierailija
270/341 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhelinmyyntiin on yksinkertainen esto; Robinson. Miksi ette käytä sitä?

Ei toimi kaikille myyjille mutta vähentää kyllä tulevia puheluita ihan hyvin.

Vierailija
271/341 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä ilmiöstä pitäisi uutisoida mediassa laajemmin. Feissaus ei ole hyväntekeväisyyttä nähnytkään, vaan se on silkkaa ihmisten kiusaamista ja syyllistämistä. Minä en lahjoita tästä lähtien enää senttiäkään Amnestylle, SPR:lle tai Planille. Ennemmin annan ne rahat vaikka paikalliselle eläinsuojeluyhdistykselle, koska silloin ne ainakin menevät "kohderyhmän" hyväksi. Eikä esy myöskään rääkkää tilannetajuttomilla feissareilla ohikulkijoita.

Joo, minäkin naiviuttani joskus luulin, että nuo feissarit tekevät vapaaehtoistyötä.

Suhtautumiseni muuttui paljon kun tajusin että se on ihan vain palkkatyötä.

Vierailija
272/341 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

vierailija22 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä ei ole näköjään mitään käsitystä, paljonko rahaa järjestöt saavat kiitos feissareiden hankkimien kuukausilahjoittajien.

Siellä on muuten monia nuoria ekassa kesätyössään. Jos lahjoittajia ei saa, sopimusta ei jatketa. Vähän armoa, se on monelle viimeinen vaihtoehto. Oma tyttäreni oli viime kesänä, tosin ei Helsingissä.

Eli siis mun pitäis ryhtyä lahjoittajaksi ihan vaan sun köyhän opiskelijatyttäres takia? Kuinka paljon olen velvollinen maksamaan hänen kesätöistään? Entäs seuraava feissari, pitääkö senkin kanssa tehdä sopimus että hänkin saa palkkaa? Ja seuraavan? Monenko eri firman toimintaan mun pitää ryhtyä kuukausilahjoittajaksi? Kaikkihan ne vaan työtään tekee ja koittaa elantoaan hankkia. Ihanko kaikkien kanssa pitää se sopimus tehdä, jotta on tarpeeksi hyvä ihminen? Ei saa sanoa ei, koska feissari tarvii rahaa ja on raukka varmaan ekassa kesätyössään ja kuolee nälkään jos sanon ei ja kävelen pois.

Mitäs jos sä ihan itse sponssaisit sitä tytärtäs? Ei kai se aikusten oikeesti ole tuntemattomien tehtävä?

En missää kohtaa sanonut, että jokaisen täytyisi alkaa lahjottamaan. Tarkoitin, että jokainen voi käyttäytyä ASIALLISESTI joka tapauksessa. Voi sanoa ei kiitos, ja kävellä pois. "Haista vittu" ei kuulu näihin.

Ai et sanonut vai?

"Siellä on muuten monia nuoria ekassa kesätyössään. Jos lahjoittajia ei saa, sopimusta ei jatketa. Vähän armoa, se on monelle viimeinen vaihtoehto." 

Kyllä sä tossa aika suoraan sanot, että ruvetkaa lahjoittajiksi tai muuten nuoren feissaussopimusta ei jatketa ja sitten nuorella ei enää kesätyötä eikä rahaa. Pitää olla armollinen. Kaupungilla on vaan yleensä niin paljon feissareita, että on mahdotonta olla armollinen kaikille. Siinä loppuu rahat aika äkkiä jos säälistä alkaa kaikille lahjoittajaksi.

Ja mä olen aina ollut asiallinen, en ole ikinä haistatellut feissareille. Joskus olis kyllä tehnyt mieli niin tehdä, mutta en voinut. Kiitos kotikasvatuksen.

Pari lahjoittajaa päivässä riittää hyvin. Paitsi Amnestylla. Nuo kaksi asiaa ei liity toisiinsa, kirjoitin vähän huonosti.

Tarkoitin, että työ on tulostavoitteellista, joten työ on raskasta teidän päänaukomisenkin lisäksi, joten älkää käyttäytykö kuin idiootit.

Ei tarvitse lähteä lahjoittamaan, jos ei tahdo, mutta ystävällisyydellä "antaa toivoa" feissarille.

Tyttäreni sai muuten eilen 6 lahjoittajaa neljän tunnin vuorossa, mikä on tosi hyvä. Että kyllä niitäkin ihmisiä on, joita kiinnostaa, ja joilla on siihen varaa. Jos ei ole varaa, on turha tuntea syyllisyyttä, feissarit kyllä ymmärtävät, mutta pomot käskee jatkaa jankuttamista.

Vierailija
273/341 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, minäkin naiviuttani joskus luulin, että nuo feissarit tekevät vapaaehtoistyötä.

Suhtautumiseni muuttui paljon kun tajusin että se on ihan vain palkkatyötä.

Kyse on sen verran vittumaisesta hommasta, että kukaan ei sitä ilmaiseksi tee. Lipaskeräys eri asia.

Feissauksesta saatavat rahamäärät ovat sen verran isoja, että syytäkin jotain maksaa.

Vierailija
274/341 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itäkeskuksessa Elisan myyjät ihan samanlaisia, siinä pääkäytävällä. Juoksevat kävelevien ihmisten eteen yms.

Vierailija
275/341 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun matkalla päivittäin:

Roballa tulee nuorehko kerjäläiskundi kauppaamaan "ISO NUMERO, ISSSOO NUMERO", kerran kun menin sporalla ja odotin pysäkillä kuulokkeet päässä, hyöri siinä mun ympärillä tyrkyttäen normaalista 'ei kiitoksesta' huolimatta, kunnes tiukasti ja ääntä korottaen jouduin sanomaan EI KIITOS joka tehosi - mutta vain hetkeksi. Onneksi spora tuli. 

Steissin Picnicin kulmalla kerjäläismuori tyrkyttää taas tätä isoa numeroa. 

Liukuraput ylös ja ulos sieltä rautatientorin puoleisista ovista, Metrolehtimies tyrkyttää metrolehteä.

Rappujen alapäässä taas isoa numeroa tyrkytetään.

Iltapäivällä steissin läpi Elielinaukion postille ja matkalla väistän viittä feissaria. Palatessa sama setti ja steissin aulassa poika huuikkaa hei paljonko sun sähkölasku on.

Töiden jälkeen haluan shoppaileen, taas rautatientorilla feissareita ja lehdenkauppaajakerjäläisiä, Picnicin kulmalla sama muori, Citycenterillä ja Forumissa liittymien kauppaajat huutelee "saanksmäkysyyhei ootsä opiskelija" "maksatsä ite puhelinlaskus".

Matkalla Forumista Kamppiin sisäkautta ensin kuolleenmerenkosmetiikantyrkyttäjät ja sitten voi helvetti siellä Kampissa ne hiuslaitteiden myyjät. Niitä pyrin kiertään mahdollisimman kaukaa.

Vilassa en käy tyrkkymyyjien takia ja Ninjaakin välttelen niskaanhengittäjien takia. 

Mitä kaikkea muuta vielä matkalla.

Kotona piiloudun lukittujen ovien taa ja shoppailen nettikaupassa. Facebookkikin tyrkyttää mulle alennuksilla juuri sitä mekkoa jota äsken vilkaisin Zalandolla ja jonka totesinkin väärän sävyiseksi.

Vierailija
276/341 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Feissaus toimii, koska suomalaiset on yleensä aika kilttejä ja hyväntahtoisia - niin kuin itsekin olen. Mun teki tiukkaa kieltäytyä noista lahjoituksista ja aloin jopa selittelemään, että "no olen opiskelija ja vähätuloinen, ei oo varaa". Oikeasti, mitä helvettiä edes mun raha-asiat kuuluu jollekin järjestöhihhulille? Mä käytän itse rahat siihen, mihin haluan. Lahjoitan hyväntekeväisyyteen joka vuosi rahaa, mutta en tee sitä sen perusteella, että joku häiriköi ensin mua kadulla. Tuo koko feissaustilanne on yleensäkin sellainen, että urkitaan ihmisten raha-asioita ja hiillostetaan, että lahjoita, muuten olet p*ska ihminen! Aivan kuin tuo lahjoittaminen ei perustuisikaan vapaaehtoisuuteen, vaan se on pakollista, ja jos ei lahjoita, niin sitten sua kuulustellaan kadulla kaikkien ihmisten nähden, että miksi et lahjoita. Nykyään en vastaa feissareille mitään tai vaihdan venäjään. Kaiken lisäksi suurin osa noista järjestöistä on sellaisia, joiden toimintaa en halua tukea. Olispa Suomessakin sama sääntö kuin Venäjällä, eli esim. metroissa jne jos kaupustelee ja vartija/poliisit saa sut kiinni itseteossa, niin saat sakon tai joudut putkaan. 

Vierailija
277/341 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Feissarit jotka olette tässä ketjussa puolustelleet toimintaanne: Ei kellään ole henkilökohtaisesti mitään teitä vastaan. Närkästys kohdistuu niihin järjestöihin tai yrityksiin, joita edustatte. Kun olette työnantajan vaatteissa, olette heidän mannekiineina ja teihin suhtaudutaan sen mukaan. Epäasiallista käytöstä ei tarvitse sietää, mutta ymmärrättehän myös, miksi kaikki eivät teidän toiminnastanne pidä. Ei, kaikki feissarit eivät varmasti toimi kyseenalaisesti ja varmaan iso osa on kohteliaita... Mutta mistä se kadulla kävelevä ihminen voi tietää, onko tämä nyt sellainen takertuva ja törkeä feissari vai ei? Ja onko se ihme, jos esim. väsynyt ihminen ei työpäivän jälkeen jaksa olla supermukava, vaan haluaisi kulkea rauhassa?

Tein joskus vähän aikaa puhelinmyyntiä ja ymmärrän täysin, miksi ihmiset eivät voi sietää puhelinmyyjiä. V*tutti myydä kuraa, eikä mulla ollut sydäntä myydä lehteä väkisin jollekin dementoituneelle mummolle. Muutama työkaveri näitä harrasti, nauroi päälle ja kääri rahat. 

Minusta ei ole OK häiritä ihmisiä kadulla tai puhelimitse myyntiaikeissa. Täällä oli jollakin hyvä ehdotus, että feissareille voisi laittaa pystyyn jonkun kojun, jossa voisivat kertoa järjestöjen toiminnasta sellaisille, joita se kiinnostaa. 

Vierailija
278/341 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan ettei monikaan lehti lähde tekemään juttua, koska heillä itsellään on tyrkyttäviä myyjiä pyörimässä pitkin kauppakeskuksia ja lentokenttiä...

Vierailija
279/341 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtaisin puhelinliittymää n. 4 kertaa päivässä, jos haluaisin olla kiva kaikille.

Vierailija
280/341 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulehtihän teki Tampereella tutkimuksen, jossa selvisi että Hämeenkadulla tuli vastaan 20 feissaria / myyjää. Eilen iltapäivällä kun tuosta itse kävelin niin yhdellä puolella tietä vastaan tuli 9.. Yleensä iltapäivisin valitsen kyllä työmatkani reitiksi jonkun muun kadun, kun ei jaksa koko ajan hokea eikiitosta..