Feissarit on todella syvältä (Helsinki)
Olin äsken Ruoholahden kauppakeskuksessa, feissarit olivat valloittaneet tietysti koko keskuksen pääsisäänkäynnin SISÄPUOLELTA. Tein kävelyliikkeelläni hyvin selväksi etten ole kiinnostunut heidän jorinoistaan, mutta nämä tollot vain lähestyivät ja eivät tajunneet, olisko pitänyt näyttää keskisormea vai mitä?.Pitäsi varmaan tehdä valitus Planille ja Ruoholahden kauppakeskukselle noista. Helsingin keskustaahan nämä tyypit ovat terrorisoineet jo vuosikausia. Paljon pahempaa kuin puhelinmyynti, puhelinmyyjän soittama puheluhan on helppo vain katkaista. Talvella ei onneksi ole näitä tyyppejä niin paljon.
Kommentit (341)
Vierailija kirjoitti:
Mä sanon aina että oon jo kuukausilahjoittaja. Toimii!
Pitääpä painattaa tuollainen paita niin ei tarvitse edes sanoa mitään.
Turussa feissarit ovat laajentaneet. Tänään oli feissari kyttäämässä Tuomiokirkon puistoalueella! Aika törkeää vaania ihmisiä puistossa.
Vierailija kirjoitti:
90% ihmisistä suhtautuu molempiin puhelinmyyntiin ja feissaukseen positiivisesti. Tiedän, koska olen molempia joskus tehnyt. Ne on niitä normaaleja ihmisiä...
Aivan mahtavaa! :))
Tänään tikkurilan prisman etuoven edessä 3 nuorta kärryineen tyrkytti hesaria.Hyvä kun sisälle kauppaan pääsi, olivat parkkeeranneet sopivasti siihen sisäänkäynnin tukkeeksi. Ilmeisesti sanomien masinoima tilauskampanja. Sanoma taitaa olla hädissään paperilehtensä vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos feissarit ja ammattikerjäläiset poistettaisiin kaupunkien järjestyssäännöillä kaupunkikuvasta, niin jälleen joku järki palaisi tähän älyttömäksi menneeseen touhuun, missä ihmisten häirintä kadulla on muka ihan ok.
Myöskin INHOAN sitä, kun menen vaikka Suomalaiseen kirjakauppaan, niin nykyään siellä ei saa edes puolta minuuttia selailla rauhassa pokkaritarjontaa niiden kirjojen takakansia rauhassa ajatuksella lukien, kun siihen jo tungetaan tivaamaan voisiko auttaa. No mitenköhän hei haloo voisit, kun ihan itse tiedän mitä etsin ja sitä tässä juuri yritänkin selvittää lukemalla, jos et häiritsisi, en tarvitse teennäisesti hymyilevää tyrkyttäjää siihen häiritsemään. Sitten jos sieltä ostaa jotain, niin joka ikinen kerta saa sanoa monta kertaa ei sille lisäpakkomyyntityrkytykselle. No en*piip* halua ostaa paristoja enkä fakin joulukorttejakaan. Siksi suosin Akateemista kirjakauppaa, nimittäin siellä ei ainakaan vielä häiritä samaan malliin, vaikka kuitenkin halutessaan saa sen myyjänkin apua, kunhan menee itse kysymään.
Dressmannillakin myyjä tunki mieheni viereen tivaamaan voisiko auttaa, kun mies oli kanssani valitsemassa minkä värisiä boksereita ostaisi itselleen. Niin mitenköhän se päälle hyökyvä myyjä voisi siinä värin valintatilanteessa auttaa.
Olen alkanut systemaattisesti hylkiä liikkeitä, joissa "tullaan päälle". Vila on yksi kaikkein pahimmista.
No tuo on vähän kaksipiippuinen juttu... minusta on ihan kohteliasta ja palvelualttiutta osoittavaa, että tullaan kysymään asiakkaalta, voiko auttaa. Monessa paikassa kun saa sitä apua hakea kissojen ja koirien kanssa, eikä siltikään löydy.
Mutta jos asiakas ei apua tarvi, niin vastauksen "ei kiitos" pitäisi riittää. Vilan kokemukseni ovat tosiaan olleet ihan järkyttäviä. Ainakaan täällä paikallisessa Vilassa ei ANNETA katsella rauhassa, vaan myyjä seuraa koko ajan niskan takana ja osoittelee vaatteita jotka sopisivat ah niin hyvin! Ja tuo tuossa on juuri rouvan väriä! Saisiko olla laukkukin? jne.
Vierailija kirjoitti:
Greenpeace ja Amnesty eivät halua ottaa rahaa esimerkiksi valtiolta tai muulta isommalta taholta, koska silloin niiden pitäisi tehdä selvityksiä toiminnastaan näille rahoittajille.
Siksi haluavat kerätä rahat yksityisiltä ihmisiltä jotka eivät samalla tavalla kykene kyselemään niiden käytön perään joten järjestöillä on suurempi vapaus tehdä mitä huvittavat.
Melko hämäräperäistä. ...
Amnesty ei ota rahaa muilta kuin yksityisiltä ihmisiltä, koska järjestö haluaa pysyä riippumattomana. Jos ottaa rahaa valtiolta, on hieman vaikea arvostella hallitusten ja valtionpäämiesten harjoittamia ihmisoikeusloukkauksia.
Mutta feissausta pidän ärsyttävänä yhtä kaikki. Feissareiden määrä tuntuu räjähtäneen täysin käsiin, eikä siinä vielä kaikki, nykyään on myös jos jonkinlaista sähkökauppiasta ja liittymäntyrkyttäjää siellä sun täällä. Flamingossa he ovat asettuneet erittäin "kätevästi" liukuportaiden tuntumaan. Kun olen ollut matkalla liukuportaita alas, joudun sanomaan ei kiitos, ja kun hetken päästä palaan takaisin ylös, joudun taas välttelemään heitä.
Vierailija kirjoitti:
Ootte te ihmiset säälittäviä. Miten hankalaa on sanoa feissarille, että kiitos mutta ei kiinnosta/ei ole aikaa/en pysty nyt/olen jo lahjoittajanne.
Tämä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos feissarit ja ammattikerjäläiset poistettaisiin kaupunkien järjestyssäännöillä kaupunkikuvasta, niin jälleen joku järki palaisi tähän älyttömäksi menneeseen touhuun, missä ihmisten häirintä kadulla on muka ihan ok.
Myöskin INHOAN sitä, kun menen vaikka Suomalaiseen kirjakauppaan, niin nykyään siellä ei saa edes puolta minuuttia selailla rauhassa pokkaritarjontaa niiden kirjojen takakansia rauhassa ajatuksella lukien, kun siihen jo tungetaan tivaamaan voisiko auttaa. No mitenköhän hei haloo voisit, kun ihan itse tiedän mitä etsin ja sitä tässä juuri yritänkin selvittää lukemalla, jos et häiritsisi, en tarvitse teennäisesti hymyilevää tyrkyttäjää siihen häiritsemään. Sitten jos sieltä ostaa jotain, niin joka ikinen kerta saa sanoa monta kertaa ei sille lisäpakkomyyntityrkytykselle. No en*piip* halua ostaa paristoja enkä fakin joulukorttejakaan. Siksi suosin Akateemista kirjakauppaa, nimittäin siellä ei ainakaan vielä häiritä samaan malliin, vaikka kuitenkin halutessaan saa sen myyjänkin apua, kunhan menee itse kysymään.
Dressmannillakin myyjä tunki mieheni viereen tivaamaan voisiko auttaa, kun mies oli kanssani valitsemassa minkä värisiä boksereita ostaisi itselleen. Niin mitenköhän se päälle hyökyvä myyjä voisi siinä värin valintatilanteessa auttaa.
Olen alkanut systemaattisesti hylkiä liikkeitä, joissa "tullaan päälle". Vila on yksi kaikkein pahimmista.
No tuo on vähän kaksipiippuinen juttu... minusta on ihan kohteliasta ja palvelualttiutta osoittavaa, että tullaan kysymään asiakkaalta, voiko auttaa. Monessa paikassa kun saa sitä apua hakea kissojen ja koirien kanssa, eikä siltikään löydy.
Mutta jos asiakas ei apua tarvi, niin vastauksen "ei kiitos" pitäisi riittää. Vilan kokemukseni ovat tosiaan olleet ihan järkyttäviä. Ainakaan täällä paikallisessa Vilassa ei ANNETA katsella rauhassa, vaan myyjä seuraa koko ajan niskan takana ja osoittelee vaatteita jotka sopisivat ah niin hyvin! Ja tuo tuossa on juuri rouvan väriä! Saisiko olla laukkukin? jne.
Ei ne myyjät tyrkytä omasta tahdostaan, vaan siksi että se on ketjun toimintatapa ja ylhäältä tullut määräys. Moni myyjä on myös töissä nollasopimuksella, ja eniten työtunteja saa se, joka myy eniten.
Terveisin entinen ketjuliikkeen myyjä, jota hävetti suunnattomasti se pakkotyrkytys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootte te ihmiset säälittäviä. Miten hankalaa on sanoa feissarille, että kiitos mutta ei kiinnosta/ei ole aikaa/en pysty nyt/olen jo lahjoittajanne.
Tämä
Niinpä. Ihmiset jaksavat valittaa koko ajan muiden ihmisten käytöstapojen puutteesta, mutta sitten itse kohtelevat myynti- ja asiakaspalvelutyötä tekeviä kuin alinta saastaa. Ja jos nämä nuoret eivät tekisi feissarin hommia, ja makaisivat vaan kotona työttömyysturvan avulla, niin sitten vinguttaisiin että mikseivät he mene töihin vaikka feissareiksi ta puhelinmyyjiksi, mokomat laiskiaiset...
Fortum on helppo. Sanoo vaan että nykyinen sähkölasku on 0 euroa. Siitä on vaikea pistää paremmaksi. Hesarin tai muiden lehtien tyrkyttäjille totean kaupassa myytävän pehmeämpää p***apaperia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä
Niinpä. Ihmiset jaksavat valittaa koko ajan muiden ihmisten käytöstapojen puutteesta, mutta sitten itse kohtelevat myynti- ja asiakaspalvelutyötä tekeviä kuin alinta saastaa. Ja jos nämä nuoret eivät tekisi feissarin hommia, ja makaisivat vaan kotona työttömyysturvan avulla, niin sitten vinguttaisiin että mikseivät he mene töihin vaikka feissareiksi ta puhelinmyyjiksi, mokomat laiskiaiset...
Ymmärrän kyllä että joku pakon edessä mene feissaamaan, mutta homma on nykyisin lähtenyt niin lapasesta ja on todella häiritsevää ilmiönä. Myös puhelinmyynti häiritsee mutta ei kuitenkaan ihan niin paljon. Kaikki työ on periaatteessa arvokasta mutta nuo kaksi asiaa ovat enemmän haitallisia kuin hyödyllisiä. Valvotaanko tätä feissaus-toimintaa mitenkään?
Jouduin vasta kummalliseen soittelukierteeseen kahden sähkönmyyjän välillä. Ne pistivät koko ajan toistensa sopimuksia paremmiksi niin että minun piti aina siinä välissä soitella jompaan kumpaan. Lopulta tämä toinen tarjosi niin halvalla että ajattelin että nyt tämä homma menee poikki ja en rupea enää soittelemaan mihinkään. Mutta aivan hirveä kilpailu tuntuu asiakkaista olevan kun melkein tappiolla myyvät sen sähkön. Ja siis ihan huutokauppa-tilanteessa oltiin.
Esitän aina soittavani/vastaavana jollekin, jos huomaan edessä olevan feissarin hakevan katsekontaktia, kukaan ei ole tähän mennessä yrittänyt lähestyä. Jos en ehdi kaivaa puhelinta, totean etten vastaa tai tiedä mitään meidän talouden sähköstä/liittymistä, Amnesty yms ihmiset joko ignooraan tai totean liian lähelle änkeville että olen jo myöhässä, nyt ei ehdi. En muista milloin viimeksi keskustelu olisi jatkunut tästä.
Muuten, feissarien työnantajat vaikuttavat melkoisen pimeiltä. Työskentelen yhden ison työllistäjän naapurissa ja olen kuullut mm. "kehitys (haukku) keskustelun"... Sääliksi käy niitä nuoria!
Miksette mene pyöräläheteiksi Foodoralle?
Vierailija kirjoitti:
Sama se on jykylässäkin, on fortumia, loistetta, amnestya, telefinlandia, kirkon ulkomaanapua... Jos haluan kilpailuttaa sähköythiötä niin sahkonhinta.fi, voin tukea amnestya 5€ mutta en joka kuukausi, telefinlandia datakatto ei käy minulle ja kyllä täällä Suomessakin on ongelmia mitkä pitäs ensin ratkoo kun laittaa rahaa jonnekkin maahan x.
Jep asun minäkin tällä hetkellä Jyväskylässä ja mielestäni tämä on pahin. Jyväskylässä on "vain yksi katu", kävelykatu, eli keskusta on melko pieni ja tiivis ja siihen ovat tuppautuneet kaiken maailman myyjät ja feissarit, näistä pahimpina Fortum ja loiste. Olen töissä keskustassa ja joka päivä monta kertaa saan torjua samat myyjät. Luulisi että alkaisivat jo tunnistamaan naaman. Ottaa päähän että metriäkään ei saa rauhassa kulkea kun joku on jtn tyrkyttämässä enkä jaksa esittää että puhun puhelimessa tai kuuntelen musaa tms. Ei minun tarvitse. Sanon aina että on kiire mutta tähänkin vastataan "vie vaan minuutin", johon huikkaan että sekin on liikaa. Rasittavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vierailija22 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä ei ole näköjään mitään käsitystä, paljonko rahaa järjestöt saavat kiitos feissareiden hankkimien kuukausilahjoittajien.
Siellä on muuten monia nuoria ekassa kesätyössään. Jos lahjoittajia ei saa, sopimusta ei jatketa. Vähän armoa, se on monelle viimeinen vaihtoehto. Oma tyttäreni oli viime kesänä, tosin ei Helsingissä.
Eli siis mun pitäis ryhtyä lahjoittajaksi ihan vaan sun köyhän opiskelijatyttäres takia? Kuinka paljon olen velvollinen maksamaan hänen kesätöistään? Entäs seuraava feissari, pitääkö senkin kanssa tehdä sopimus että hänkin saa palkkaa? Ja seuraavan? Monenko eri firman toimintaan mun pitää ryhtyä kuukausilahjoittajaksi? Kaikkihan ne vaan työtään tekee ja koittaa elantoaan hankkia. Ihanko kaikkien kanssa pitää se sopimus tehdä, jotta on tarpeeksi hyvä ihminen? Ei saa sanoa ei, koska feissari tarvii rahaa ja on raukka varmaan ekassa kesätyössään ja kuolee nälkään jos sanon ei ja kävelen pois.
Mitäs jos sä ihan itse sponssaisit sitä tytärtäs? Ei kai se aikusten oikeesti ole tuntemattomien tehtävä?
En missää kohtaa sanonut, että jokaisen täytyisi alkaa lahjottamaan. Tarkoitin, että jokainen voi käyttäytyä ASIALLISESTI joka tapauksessa. Voi sanoa ei kiitos, ja kävellä pois. "Haista vittu" ei kuulu näihin.
Ai et sanonut vai?
"Siellä on muuten monia nuoria ekassa kesätyössään. Jos lahjoittajia ei saa, sopimusta ei jatketa. Vähän armoa, se on monelle viimeinen vaihtoehto."
Kyllä sä tossa aika suoraan sanot, että ruvetkaa lahjoittajiksi tai muuten nuoren feissaussopimusta ei jatketa ja sitten nuorella ei enää kesätyötä eikä rahaa. Pitää olla armollinen. Kaupungilla on vaan yleensä niin paljon feissareita, että on mahdotonta olla armollinen kaikille. Siinä loppuu rahat aika äkkiä jos säälistä alkaa kaikille lahjoittajaksi.
Ja mä olen aina ollut asiallinen, en ole ikinä haistatellut feissareille. Joskus olis kyllä tehnyt mieli niin tehdä, mutta en voinut. Kiitos kotikasvatuksen.
Pari lahjoittajaa päivässä riittää hyvin. Paitsi Amnestylla. Nuo kaksi asiaa ei liity toisiinsa, kirjoitin vähän huonosti.
Tarkoitin, että työ on tulostavoitteellista, joten työ on raskasta teidän päänaukomisenkin lisäksi, joten älkää käyttäytykö kuin idiootit.
Ei tarvitse lähteä lahjoittamaan, jos ei tahdo, mutta ystävällisyydellä "antaa toivoa" feissarille.
Tyttäreni sai muuten eilen 6 lahjoittajaa neljän tunnin vuorossa, mikä on tosi hyvä. Että kyllä niitäkin ihmisiä on, joita kiinnostaa, ja joilla on siihen varaa. Jos ei ole varaa, on turha tuntea syyllisyyttä, feissarit kyllä ymmärtävät, mutta pomot käskee jatkaa jankuttamista.
Just joo, jatka vaan ton hokemista itsellesi jos omatuntosi sitä vaatii. Todellisuudessa valtaosa noista lahjoittajista on nuoria ja vanhuksia, joita on helppo syyllistää ja ahdistaa, kunnes he laittavat nimensä paperiin ihan vain päästäkseen pois kamalasta tilanteesta. Sama juttu kuin menestyksekkäillä puhelinmyyjillä, joiden toimintaa tuossa yläpuolella hyvin kuvattiinkin: otollisimpia uhreja ovat dementikot. Ei tod tarkoita että heillä oikeasti olisi näihin sopimuksiin varaa tai halua.
On multakin yksi kerjäläinen muinoin saanut rahaa. Olin nuori, enkä uskaltanut olla tyly itseäni vanhemmalle ihmiselle. Jälkikäteen harmitti niin paljon, että opin kerrasta kovapintaisemmaksi. Mutta moni vanhempi ihminen on elänyt koko ikänsä yhteiskunnassa, joka ei ole valmistanut heitä pärjäämään kärkkäiden ja aggressiivisten myyjien ja kerjääjien kanssa, vaan päinvastoin heille on opetettu että aina on oltava kohtelias ja pysähdyttävä kuuntelemaan yms. Samoin on monen maalta kotoisin olevan nuoren kanssa. Näitä se sinunkin tyttäresi saalistaa.
Suurin osa lahjoittajista on syntynyt 60- ja 70-luvuilla. Mummojen feissaaminen on kielletty, jos näyttää siltä että he eivät ymmärrä mistä on kyse. Mummot osaavat parhaiten myös kieltäytyä. Enpä muista 8 vuoden aikana feissanneeni kuin yhden 90-luvun lapsukaisen. Se niistä nuorista. Ei kannata varmaan jakaa täällä noita "faktoja", jotka ovat samaa luokkaa kuin elämäm koululaisilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö osaa sanoa ei, jos ei kiinnosta?
Vielä kun ymmärrettäisiin se ei.
Eniten ärsyttää Fortumin tuputtajat, en periaatteessakaan osta heiltä sähköä vaikka kuinka olisi halvinta. Saatana. Ovat kuin iilimadot, oikeasti rupesivat konkreettisesti seuraamaan kun olin sanonut jo useasti ei ja lähdin paikalta.
Täällä Seinäjoella nuo ovat oikea riesa. Torikeskus, Epstori, Anttila. Joka ikisessä paikassa nuo on huikkaamassa että "yksi pieni kysymys!" Oma sähkösopimus on Fortumille, tehtiin vuosi sitten 2 vuoden sopimus, mutta varma on että kunhan tämä sopimus päättyy, niin Seinäjoen Energia saa meistä uudet asiakkaat.
Feissarit on oikeasti noihin ständiläisiin (Fortumlaiset ja esim Kampin keskuksessa Helsingissä ne hiton kuolleen meren kosmetologit) verrattuna kilttejä. Itse olen jo kuukausilahjoittaja yhdelle järjestölle, jolla on feissareita, mutta sanon jokaiselle että olen jo lahjoittaja. Yksikään ei ole häirinnyt sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No habla Finlandes toimii aina :D
Se on hablo. meksikossa oli kiva viime kesä. Espanja sujuu!
T. 19v
No hei jos yksi tuhannesta feissarista sattuu osaamaan vaikka juuri tuota espanjan kieltä, niin eipä sekään menoa haittaa.
Viittomakieli on hyvä idea :) Opetelkaa pari lausetta jostain eksoottisemmasta kielestä niin saatte olla taatusti rauhassa. Toimii myös lipuntarkastajiin ja muihin vastaaviin tapauksiin.
En menisi vannomaan. Tiedän tapauksen, joka yritti Budapestissä välttää ratikan tarkastusmaksun ja sönkötti suomea. Ikävä kyllä lipuntarkastaja oli syntynyt Suomessa :D
Taas paloi käpy Jyväskylän Fortum-tyrkyttäjiin. Kävin lapsen kanssa kaupungilla ja kolme kertaa sai kieltäytyä. Sitten lapsella alkoi paha vatsakipu ja piti lähteä pikavauhtia kotiin. Tuli vettä (kuten viimeksi) ja raahasin vatsakipuaan itkevää lasta. Kyllä oli taas niin vitun paska tilannetaju Fortumilla. Tuli kiroiltua. Ei ollut hyvä mieli kenelläkään. Ja EI, en ottanut katsekontaktia, kiersin kojun kaukaa ja kävelin ohi, mutta silti piti tyypin liimautua perään ja sönköttää yksikysymystä. Mitä helvettiä. :O
Muistan kun olin viime vuoden toukokuussa Helsinki-Vantaan lentoasemalla kun sain tiedon, että lennon lähtö viivästyy parilla tunnilla. No ei siinä mitään, lähdin etsimään kahvilaa jossa viettää aikaa kun minua nykäisee hihasta feissari. En muista mikä avustusjärjestö se oli.
Ensin ajattelin vain kävellä ohi mutta sitten aloinkin juttelemaan tämän naisen kanssa. Puhuimme lähemmäs 20 minuuttia ja hän näytti kaikenlaisia lappusia ja kuvia ja kertoi järjestön toiminnasta ja avustuskohteista. Minä nyökyttelin ja kysyin lisää kysymyksiä ja feissari kertoi innoissaan. Varmaan ajatteli että sai uuden lahjoittajan.
Kun olimme puhuneet hyvän tovin, feissari kysyi minkä näistä summista haluaisin lahjoittaa, sanoin että "sori, olen opiskelija. Ei ole nyt varaa. Kiitos kuitenkin." Ja lähdin pois. Olisittepa nähneet feissarin ilmeen, ai että kun nautin! Sitten menin kahville. Ainakin tapoin aikaa ennen lentoa.