Feissarit on todella syvältä (Helsinki)
Olin äsken Ruoholahden kauppakeskuksessa, feissarit olivat valloittaneet tietysti koko keskuksen pääsisäänkäynnin SISÄPUOLELTA. Tein kävelyliikkeelläni hyvin selväksi etten ole kiinnostunut heidän jorinoistaan, mutta nämä tollot vain lähestyivät ja eivät tajunneet, olisko pitänyt näyttää keskisormea vai mitä?.Pitäsi varmaan tehdä valitus Planille ja Ruoholahden kauppakeskukselle noista. Helsingin keskustaahan nämä tyypit ovat terrorisoineet jo vuosikausia. Paljon pahempaa kuin puhelinmyynti, puhelinmyyjän soittama puheluhan on helppo vain katkaista. Talvella ei onneksi ole näitä tyyppejä niin paljon.
Kommentit (341)
Nostan koska pinna alkaa pahemman kerran kiristyä.
Kävelin tässä narinkkatorin poikki ja nämä feissaajat olivat juuri kulkureittini vierellä. Jo kaukaa alkoi se huhuilu ja huutelu, kun lähestyin niin se vaan kiihtyi "hei mulla olisi sulle kysymys", siirtyivät tukkimaan kulkureittini "HEI OLISI KYSYMYS SULLE" ja kun väistin ja kuljin ohi ottamatta katsekontaktia niin kuului takaa sellainen "UuuuuUUUUuuuu" (oletan että katselivat toisiaan naureksellen, juuri sellainen äänensävy)
Miksei tätä saa kiellettyä, kohta on pakko asioida aina autolla ettei tarvitse näiden kuhinamestojen poikki kävellä.
Alkaa mullakin mennä pata jumiin näiden kanssa. Unicef haluaa rahat englannin kielellä. Kiva että vaihtariopiskelijat saavat työtä, mutta jos Suomessa halutaan mulle jotain kaupata, se on syytä tehdä maan virallisilla kielillä. Noin puolta tuntia myöhemmin nuori sähköä kauppaava nainen ei päästänyt kulkemaan ohi vaan lähti perään.Ei aivan yhtä törkeä meininkin kuin edellisessä eli sentään tukkinut tietä, mutta "voitko pysähtyä hetkeksi" tuli aika tiukalla äänensävyllä eikä tosiaan ollut ystävällinen pyyntö. Siis mikähän joku kautukauppaaja on ohikulkijoita ja mahdollisia asiakkaita käskyttämään? Ulkomailla olen törmännyt vastaavaan töykeään ja syyllistävään kaupusteluu. Espanjassa tyrkyttäjä alkoi marista ja melkein huusi kuinka on hirmuisen ikävää, kun hän siinä kadulla päivystää päivät pitkät ja toinen vaan töykeästi kulkee kuuntelematta ohi. No hei sori vaan. Mukava huomata, että kansainväliset tuulet ovat alkaneet puhaltaa täälläkin. Toimiiko tuollainen taktiikka oikeasti, itseäni vain ärsyttää. Kaupusteluun ja puheinmyyntiin pitäisi puuttua tiukasti, sillä molemmat ovat käyneet aina vain röyhkeämmiksi ja ahdistavammaksi. Kaupungeissa pitää suunnitella reittinsä uusiksi, jos ei halua noihin törmätä.
Vierailija kirjoitti:
Alkaa mullakin mennä pata jumiin näiden kanssa. Unicef haluaa rahat englannin kielellä. Kiva että vaihtariopiskelijat saavat työtä, mutta jos Suomessa halutaan mulle jotain kaupata, se on syytä tehdä maan virallisilla kielillä. Noin puolta tuntia myöhemmin nuori sähköä kauppaava nainen ei päästänyt kulkemaan ohi vaan lähti perään.Ei aivan yhtä törkeä meininkin kuin edellisessä eli sentään tukkinut tietä, mutta "voitko pysähtyä hetkeksi" tuli aika tiukalla äänensävyllä eikä tosiaan ollut ystävällinen pyyntö. Siis mikähän joku kautukauppaaja on ohikulkijoita ja mahdollisia asiakkaita käskyttämään? Ulkomailla olen törmännyt vastaavaan töykeään ja syyllistävään kaupusteluu. Espanjassa tyrkyttäjä alkoi marista ja melkein huusi kuinka on hirmuisen ikävää, kun hän siinä kadulla päivystää päivät pitkät ja toinen vaan töykeästi kulkee kuuntelematta ohi. No hei sori vaan. Mukava huomata, että kansainväliset tuulet ovat alkaneet puhaltaa täälläkin. Toimiiko tuollainen taktiikka oikeasti, itseäni vain ärsyttää. Kaupusteluun ja puheinmyyntiin pitäisi puuttua tiukasti, sillä molemmat ovat käyneet aina vain röyhkeämmiksi ja ahdistavammaksi. Kaupungeissa pitää suunnitella reittinsä uusiksi, jos ei halua noihin törmätä.
Tapahtui Turussa.
Minä (hymyillen): Köyhien asialla vai?
f.: Niin,kyllä.
Minä (harppaan halaamaan): Ihanaa!!
Tässä tilinumeroni, laita 50e kuussa!
Ei petä koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä ei ole näköjään mitään käsitystä, paljonko rahaa järjestöt saavat kiitos feissareiden hankkimien kuukausilahjoittajien.
Siellä on muuten monia nuoria ekassa kesätyössään. Jos lahjoittajia ei saa, sopimusta ei jatketa. Vähän armoa, se on monelle viimeinen vaihtoehto. Oma tyttäreni oli viime kesänä, tosin ei Helsingissä.
Höpönlöpöt riemuidiootti!
Ei tueta noin kamalia työpaikkoja! Logiikkasi on perseestä. Laihduta!
Mistä tuo "Laihduta" tuohon tuli :D :D
On ne perseestä muuallakin. Pari viikkoa sitten kävelin Oulun rotuaarilla ja yks feissari ensin koetti saada huomion ja kun sanoin, että ei kiinnosta tämä urpo lähti mun perään ja alkoi pitämään sitä puhettaan. Käännyin ympäri ja lähes huusin, että et todellakaan lähde seuraamaan. Kaveri oli kans juossut niitä karkuun samana päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä ei ole näköjään mitään käsitystä, paljonko rahaa järjestöt saavat kiitos feissareiden hankkimien kuukausilahjoittajien.
Siellä on muuten monia nuoria ekassa kesätyössään. Jos lahjoittajia ei saa, sopimusta ei jatketa. Vähän armoa, se on monelle viimeinen vaihtoehto. Oma tyttäreni oli viime kesänä, tosin ei Helsingissä.
Feissarointi pitäisi kieltää kuten puhelinmyyntikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpönlöpöt riemuidiootti!
Ei tueta noin kamalia työpaikkoja! Logiikkasi on perseestä. Laihduta!
Mistä tuo "Laihduta" tuohon tuli :D :D
Pitää itseään kovinkin vitsikkäänä, kun hokee tuota laihduttamisjuttua joka paikassa, oli aihe mikä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Kyse on laillistetusta kerjäämisbisneksestä. Ilmeisesti sosiaaliturvassa jotain vikaa jos nuorten on tosiaan pakko lähteä tuollaiseen toimintaan mukaan. Henkistä prostituutiota.
No kyllähän yhteiskunnan asenne on tällä hetkellä se, että työttömän on otettava vastaan ihan mitä tahansa työtä. Tietääkseni voi jopa menettää tuen vähäksi aikaa, jos kieltäytyy tarjotusta työpaikasta.
Muutenkin työstä kieltäytyvää nuorta paheksutaan ja pidetään laiskana. Aika vaikea tässä ilmapiirissä on sanoa, että en alennu tekemään jotain työtä.
Minulla on vakiovastaus näille. "Jos otat suihin, saat rahaa. Sovitaanko vaikkapa 50 eurosta?" Kukaan ei ole koskaan suostunut.
Vierailija kirjoitti:
Monet feissarit eivät ole ideologisesti mitenkään sidoksissa järjestöihin, puhtaasti rahan takia tekevät tuoda. Pelastusarmeija on erittäin sympaattinen järjestö, ei harrasta tuota aggressiivista "feissamista".
En tiedä miten Suomessa, mutta ainakin Amerikassa Pelastusarmeija kieltäytyy auttamasta kodittomia nuoria, jotka ovat homoja. Pitäisi auttaa tasavertaisesti kaikkia, ja Amerikassa iso osa kodittomista on homoja/transsukupuolisia, jotka kristilliset vanhemmat ovat potkineet pihalle.
Ei paljon tee mieli lahjoittaa.
Feissari Helsingistä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ei ainakaan häiritse, olen tasapainoinen aikuinen ihminen tosin. Sanon, että ei kiitos tai et on kiire.
Propsit siitä sinulle! Suurin osa aikuisista ihmisistä onkin tällaisia, ohitse ylimielisinä zombeina lipuvat ja törkeyksien suoltajat nyt lähinnä nolaavat itsensä. Kasvaisivat hekin pikku hiljaa aikuisiksi ja ymmärtäisivät, ettei siihen kuole, jos joku heille puhuu ja joutuu sanomaan esim. "Ei kiitos" tai "hyvä asia, mutten pysty tukemaan, pahoittelut" ihan vaikka vain sen nuoren kanssaihmisen päivää piristääkseen.
No minua ainakin ahdistaa tuollainen tilanne, kärsin muutenkin sosiaalisesta fobiasta ja pelottaa. En usein saa muuta kuin hiljaista soperrusta ulos suustani tuossa tilanteessa. En siis ole ylimielinen vaan ahdistunut.
Jollekin feissarille sanoin suoraan ja ystävällisesti, että saan erittäin pientä palkkaa ja toimeentulotukea, enkä voi auttaa. Hän kyllä ymmärsi sen, mutta näytti hirveän pettyneeltä, mikä oli tietysti myös mulle ikävää. Ei sentään alkanut syyllistää.
Tämä menee vähän ohi, mutta kerron kuitenkin. Opiskelijana Savonlinnassa minulle yritettiin myydä silmälasinpesunestettä. Kokeilin tuotetta ja olin ihan kohtelias, mutta kun en halunnut ostaa, myyjä (n. 40 v mies) alkoi HUUTAA päin naamaa, että miten sinä kehtaat olla ostamatta kun toinen käytti aikaansa siihen että esitteli hienon tuotteen minulle. Sanoin että olen opiskelija ja köyhä. Vastaus: "Makaroni maksaa euron per pussi". Sanoin että lähden nostamaan rahaa, mutta oikeasti häivyin kaupasta. Onneksi sen kaupan sisällä ei ollut Ottopistettä.
Se oli oikeasti pelottava tilanne 18-vuotiaalle tytölle. Toivottavasti ko. tyyppi on siirtynyt muihin hommiin.
Moni kysyy: "Mikset sano kiitos ei?"
Tässä ketjussahan on nimenomaan kerrottu esimerkkejä, miten feissarit lähtevät perään, tarttuvat hihaan tai alkavat inttämään. "Ei kiitos" ei riitä. "Ei ole rahaa" ei riitä. "En anna juuri tälle järjestölle" ei riitä.
Mitä tuollaisessa tilanteessa voi tehdä? Ehkä kannattaa kysyä feissarin nimeä ja soittaa suoraan järjestölle, että teidän feissarinne ahdistelee minua nyt. Ja sitten soitto poliisille, jos ei järjestöä kiinnosta.
Kauppakeskuksissa pyörii paljon kaikenlaisia järjestöjen rahan kerjääjiä ja Hesarin, känny-liittymien ja Fortumin kaupustelijoita 😖. Ovat joskus aggressiivisiakin 🤬. Rikkovat kyllä kerjäämis- ja kaupustelukieltoa, ainakin häirintäkieltoa.
Hillintäkeino A: Kaupustelijan nimi selville ja netti-rikosilmoitus häirinnästä poliisiin. Aluksi laiska pizzapoliisi heittää ne tietysti roskikseen mutta kun niitä tulee paljon, on laiskimustenkin herättävä 👮♂️😴! Lisäksi julkiset valitukset medioille.
Akuutit keinot B: Myös eräitä muita selviytymis-keinoja, rivakan ohikävelyn lisäksi:
K: "HEI OLISI KYSYMYS SULLE"
V: Karjaiset: "KYSY!" ja jatkat rivakkaa kävelyä. Juippi luopuu parin askeleen jälkeen 😜.
---
K: "Edullinen Hesari-tarjous!"
V1: Karjaiset: "HAISTA VI--U! 😲"
V2: "Työnnä se perciisees! 😯"
V3: "En ota vaikka maksaisit! 😁" (Joskus äly-K:lla välähtää: "50?")
Pitäkää mukananne sellaista laukaistavaa sateenvarjoa jonka toiselle puolelle on kirjoitettu isolle EI KIITOS! ja ampukaa se ensimmäistä päällekarkaavaa feissaria kohti.
Itse en reagoi enää mitenkään, kuljen vain ohi. Ihan sama miten joku tulee hyppimään eteen. Sitten tulisi jo korotettua ääntä, jos joku tarttuisi hihaan.
Vierailija kirjoitti:
Koivukylän cittari on myös persepaikka.
Heti köttelyssä telefinlandin nuoret "en myy mitään, mutta haluathan ottaa osaa arpajaisiin", seuraavaksi vattenfallin nuoret kyselemässä ovatko sähköasiat kunnossa, sitten nuoret Hesarista työntää väkisin päivä Hesaria kainaloon..
Huomasi, että kesäduunarit ovat tulleet ja palkkaus on kontakteista kiinni. Talvisaikaan on vähemmän iholle tulijoita ja usein ovat firman isompia pomoja, jotka profiloivat ulkonäöstä..
Mulle ei ole tyrkytetty parvekelaseja, eikä terassikatetta. Epäilen rönttösen ulkoasuni kielivän, ettei mulla ole varaa heidän tuotteisiinsa. Väärässä ovat. ;)
Hesarin voisin välillä ottaa mutta tilauksen lopettaminen ja laskutusasiat ovat niin sekavia. Minulle tuli joskus muistutuslasku mutta omilla sivuilla ei näkynyt maksamattomia laskuja. Ilmeisesti maksoin laskun. Toisten laskuttajien kanssa avoimet laskut näkyvät omilla sivuilla. En halua siksi ostaa mitään Sanomien jatkuvia tilauksia koska niistä aiheutuu muistutuskuluja.
Lahjoitin vielä vuosi sitten World Visionille pienimmän mahdollisen summan kuussa rahaa, kunnes alkoi olla vaikeuksia senkin suhteen. Kuulin että monet olivat saaneet neuvoteltua entistä pienemmän summan tai pistettyä jäsenyyden ns. tauolle, joten toiveikkaana otin yhteyttä WV:n aspaan. Ystävällinen hän kyllä oli, mutta teki selväksi että ns. löysät pois, eli sanoi suoraan lopettavansa jäsenyyteni. Toisaalta päätös oli hyvä kun rahatilanne niin heikko, mutta toisaalta tuli sellainen olo ettei ole lahjoittajana paskankaan arvoinen jos maksukyky jossain vaiheessa heikkenee hetkeksi. :/
Pari kk myöhemmin sama järjestö oli lehdessä itkemässä sitä, että valtava määrä lahjoittajia on lopettanut lyhyessä ajassa ja nyt joutuvat keskeyttämään sen vuoksi projektinsa eri alueilla. Kuitenkin juurikin tuo WV saa Suomeltakin vuosittain mukavan avustussumman, jolla kuvittelisi voivan järjestää pari kurssia vuoristossa eläville köyhille, joille euro vastaa viikon rahaa..?