Ystävän luomudödö: kookosöljyä ja perunajauhoa, hyi kamala!
Hyvä ystäväni on aina ollut luomu, bio, ei antibiooteille, ei eläinkokeille, ei kemikaaleille jne. No sepä on minulle ihan ok, hänellä on yleensä omat eväät mukana, kun tulee meille vaikka koko päiväksi. Toki syö ja juo meillä itselleen sopivaa muutakin, mutta on silleen huomaavainen, ettei minun tarvitsisi ottaa hänen erityisjuttujaan huomioon.
Tänä keväänä hän alkoi syventää luomuhenkisyyttään ja päätti mm. lopettaa hiusten pesun shampoolla kokonaan. En ole täysin selvillä, laittaako hän jotain etikkaa tai suolaa tms veden sekaan vai käyttääkö pelkkää vettä. Omasta mielestään hänen hiuksensa ovat nyt upeammat kuin koskaan. Minusta ne ovat haiseva, rasvainen liruletti.
Ei sekään haittaa, mutta viimeisin innostus on itsetehty deodorantti! Näillä helteillä vedetään kookosöljyä perunajauholla kainaloon. En muista varmasti, tuliko siihen vielä jotain leivinjauhetta tms. Ystävä kehuu tuotetta maasta taivaaseen, kuinka hienhaju on tiessään ilman kemikaaleja.
Minusta hän haisee vahvasti hieltä ja siksi hänen kanssaan on tuskallista olla. Shoppaillessa tuntuu, että myyjät katselevat ystäväni vaatteiden sovittelua karsaasti, koska haju tarttuu vaatteisiin.
Ja ystävän perässä leijailee tosiaan kookoksen (jota inhoan) ja hienhajun sekoitus. Olen yrittänyt sanoa hänelle, että omatekemä dödö ei toimi, mutta hän ei huomaa hienhajua, on kai nenä tottunut siihen. Kehuu maasta taivaaseen terveellisen deodoranttinsa eikä käsitä, miksei kukaan oikein jaksa kuunnella.
Kuulemma lomalla ollessa ei käytä mitään ja hienhaju loppuu viikossa! Eli taas oma nenä tottuu, ja muut kärsivät.
Sinä, joka uskot tuollaiseen "kosmetiikkaan", lue tämä ajatuksella.
Kommentit (369)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Likaisilla sormilla suoraan purkista? Mahtaa olla hygieeninen deodorantti.
Yleensä kyllä ennenkuin laitetaan mitään iholle niin käydään pesulla vai mitä? Minäkin hoidan ilta ja aamupesut ennen kookosöljyn levittämistä kainaloille ja iholle. Eikä tarvitse lisäillä päivän aikana. Itseasiassa monena päivänä ei tarvita mitään, ihan naturellina ollaan vaan.
Mites sen dödöpuikon kanssa, kuinka paljon bakteereja luulet siihen joutuneen kun se jatkuvasti koskettaa sitä kainaloaluetta? Varsinkin kun monilla dödöjen käyttäjillä on tapana lisäillä päivän aikana vanhan kerroksen päälle.
Minä käytän ainakin ihan lusikkaa. 8D
Minäkin vaihdoin taas pitkästä aikaa iho-ongelmien vuoksi kookosöljy-ruokasoodasekoitukseen deodoranttina. Ja voin sanoa, että ei tahraa eikä haise. Tuntuu, että hikeni ei enää edes haise niin pistävälle kuin markettidödöjä käyttäessäni, kummallista kyllä. Mutta kainalon tulisi aina olla puhdas (niin kuin toki tavallista deodoranttiakin laittaessa), jotta vaikutus tuntuu. Ja tietysti niin hienhajussa kuin ihmisten hygieniatasossa on eroja, itse kyllä huomaan kun alan haista hielle ja silloin tietysti peseydyn. Mutta tavalliseen deodoranttiin en enää vaihda.
Teen itse dödön hiukan eri aineista, osittain samoista ja pitävämpää hajun puolesta en ole nähnyt. Eikä kyse ole siitä että itse en haistaisi koska olen keskustellut tästä lähes kaikkien tuttujen ja joidenkin töissä olevien kanssa eikä kukaan haista mitään vaan reseptiä olen jakanut kun sitä on kyselty usein :)
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko tätä jo sanottu, mutta antiperspirantin alumiini EI imeydy kehoon. Iho on hyvin tehokas elin, joka estää alumiinin imeytymisen. Vaikka alumiini imeytyisikin kehoon, se lähtisi sieltä pois, jos yksikin munuainen toimii normaalisti. Keho ei varastoi alumiinia.
Monissa sisäisesti nautittavissa lääkkeissäkin on alumiinia, mm. närästyslääkkeissä. Tämäkin alumiini lähtee kehosta pois.
Tästä oli joskus jossain dokumentissa.. Alumiinia päätyy kainaloiden imusilmukkeisiin dödöstä, koska suurin osa naisista ajelee kainalot. Vaikka suoranaisia näkyviä haavoja ei tule , ajelluissa kainaloissa ihon pinnassa on kuitenkin pientä nirhaumaa. Heti suihkun ja ajelun jälkeen sitten laitetaan se dödöä -> alumiini pääsee kehoon. Ja koska ne kainalon imusolmukkeet on ensimmäisenä vastassa, kertyy alumiini niihin. Ja rinnat ovat lähimmät, joihin ongelma voi levitä. Ei se kerta tai kaksi, mutta kun tätä jatkuu vuosikymmeniä.. Miehillä ei yhtä suuri riski, sillä monet miehet eivät sheivaa kainaloita. Ei myöskään voi suoraan verrata lääkkeisiin, sillä nehän menevät ruoansulatusjärjestelmän läpi, jolloin keho itse osaa hoitaa alumiinin vaarattomaksi. Ongelmia tosin voi olla niillä, joilla on vatsahaava.
Toki takuu varmasti syöpäriskiä nostaa enemmän monet muut tekijät kuten tupakointi. Tuntuu joskus hölmöltä, kun tupakkaa vetävä tyyppi stressaa vaikka siitä dödöstä.
Kokeilin itse kerran tuota kookosöljyn käyttämistä dödönä. Tuloksena oli hirveä haju ja limainen kainalo. Mieto kookoksen haju sekoitettuna hikeen ei ole herkullinen. Läheisetkin huomasivat ja huomauttivat siitä. Lopetin kokeilun siihen ja ihan hävettää, että menin ulos haisulina.
Jännä, ettei kukaan kerro dödön oikeaa reseptiä.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko tätä jo sanottu, mutta antiperspirantin alumiini EI imeydy kehoon. Iho on hyvin tehokas elin, joka estää alumiinin imeytymisen. Vaikka alumiini imeytyisikin kehoon, se lähtisi sieltä pois, jos yksikin munuainen toimii normaalisti. Keho ei varastoi alumiinia.
Monissa sisäisesti nautittavissa lääkkeissäkin on alumiinia, mm. närästyslääkkeissä. Tämäkin alumiini lähtee kehosta pois.
Me normaalit ihmiset tiedetään,ettei hygienia ole hengenvaarallista ja luonnonmukaiset hihhulit ei kuitenkaan usko!Jo pelkästään syömisestä voi tehdä elämää suuremman ongelman,kun alkaa pelätä,mitä kaikkea "vaarallista" ruuassa on,ja sitten ei voikaan syödä kuin riisinkeitinvettä.Pesuaineet,dödöt ja muut "kemikaalit" vasta onkin kauhistus ja "tarpeettomia".
Hyvä oivallus muuten,että nämä dödövastaiset ovat tottuneita hajuunsa ja oikeasti uskovat,että eivät haise.Olen aikaisemmin ajatellut,että tietävät haisevansa,mutta eivät vain piittaa siitä :D
Vierailija kirjoitti:
Voiko aloitus olla totta? Rasvaa hikiseen kainaloon?
Tuskin laittaa kukaan mitään hikiseen kainaloon vaan puhtaalle kuivalle iholle suihkun jälkeen. Vai miten itse käytät "dödöä" kun tuli heti tuollainen ajatus mieleen??
Niin, eiköhän miehetkin yhtälailla käytä antiperspirantteja, mitä syöpää tuo sitten niillä lisännee, kun rintasyöpä miehillä lienee edelleen hyvin harvinainen, vaikkakin mahdollinen. Ehkä imusolmukesyöpiä sitten.
Minä en naisena ajele jatkuvasti kainalokarvoja, kun en paljoa käytä hihattomia vaatteitakaan, joten välillä on pitempikin sänki. Sheivauksen jälkeen saatan laittaa kosteusvoidetta, mutta ei dödöä, johan sen nyt järkikin sanoo että moisesta iho ärsyyntyy, ja toistuva ärsytys kyllä lisää syöpäriskiäkin ihan ilman alumiiniakin.
Mä mielläni käyttäisin jotain luomudödöä, mutta eihän ne pidä hienhajua poissa. Onneksi mulla on normaalia tarkempi hajuaisti, joten ymmärrän olla käyttämättä niitä.
Erisan antiperspirant on markkinoiden paras ja turvallisin. Ei kyllä petä.
Vierailija kirjoitti:
Kookosöljy desinfioi kuten hunaja tai pihka. Ystäväsi on fiksu, toisin kuin sinä.
Joo, mutta ei se oikeasti ehkäise hikoilua, varsinkaan voimakasta. Itse tykkään käyttää öljyä, mutta lähimmäisteni takia vedän kainaloon kunnon antiperspirantit.
Ja ap:n kaveri sekoittaa siihen vielä perunajauhoja?
Sinä joka käytit sitä vaniliaa+kookosöljyä, missä muodossa se vanilia on? Kiinnostaa.
Kokeilin kerran tuota no poo meneltelmää (ei shampoota), pesin vedellä ja sitten myös jollain soodasekoituksella.
Tukkani oli rasvainen ja haiseva, kynsien alle jäi möhnää ja harja oli harmaassa talissa. Olin kuulkaa viikkoja pesemättä kun yritin tosissani.
Soodapesu taas vei kaikki rasvat päänahasta, kuivatti ihon JA hiukset.
Sopii varmaan jollekin jolla on hyvin paksut hiukset, tai afro. Niissä extra rasvaisuus ei edes näy. Minulla on se perinteinen "hieno" suomalainen tukka, vaalea ja ohut. Voitte kuvitella. En suosittele.
Vierailija kirjoitti:
Erisan antiperspirant on markkinoiden paras ja turvallisin. Ei kyllä petä.
Täytyypä testata, tosin en usko sen mulla toimivan. Ainoa mikä kunnolla toimii on Rexonan maximum protection, hinta 9e. Toimii paremmin kuin apteekin dödöt.
Vierailija kirjoitti:
Yök! Poikakaveri on myös tuollainen kemikaalivastainen hihhuli,ei halua käyttää pesuaineita eikä muuta normaali-ihmisen hygieniaan kuuluvaa.Onneksi ei sentään ole keksinyt tuota tee-se-itse-dödöä :D Minusta markettituotteet on OK,mies ei käyttäisi mitään aineita.Kompromissina käytetään hippikauppojen luontaisia palasampoita yms. hömpötyksiä.
Hienoa,että kehtaat kuitenkin käydä kaupoilla yms. erikoisen ystäväsi kanssa,ap! Itse ehkä tapaisin haisevaa ja limahiuksista kaveria mieluusti vähemmän julkisilla paikoilla,vain jomman kumman kotona.
Palashampoo oli mahtava löytö tälle ohuthiuksiselle! Ei tosiaankaan mitään hömpötystä, sopii hiuksilleni loistavasti, ei tarvi joka päivä pestä niin kuin silikonishampoilla ennen :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko aloitus olla totta? Rasvaa hikiseen kainaloon?
Tuskin laittaa kukaan mitään hikiseen kainaloon vaan puhtaalle kuivalle iholle suihkun jälkeen. Vai miten itse käytät "dödöä" kun tuli heti tuollainen ajatus mieleen??
Joo, täällä esiintyy kummallinen ajatus, että deadorantti olisi joku taika-aine, joka hikiselle kainalolle levitettynä poistaa lian ja hajun. Ei ihme, jos ei kookosöljy toimi kun tavoite on tuo.
Hahaa, tästä tulee mieleen lukioaikainen taivaanrannanmaalari-poikaystäväni vuosia sitten! Poika oli minua muutaman vuoden vanhempi ja katsoin häntä alkuun vähän ylöspäin, kun hän oli mielestäni niin intellektuelli ja eettinen. Jossain vaiheessa alkoi kuitenkin häiritä, että kumppanilla oli puolipitkä rasvinen letti (pesi sitä muistaakseni ruokasoodalla, mutta rasvainen ja lähmäinen silti!). Pahinta oli kuitenkin haju ja jatkuvat hiki/likatahrat kainaloissa. Hän käytti jotain Ruohonjuuren luonnonkivi dödöä, mutta se ei auttanut hänellä yhtään. Haju oli tosi pistävä. Lisäksi hän pesi vaatteetkin jollain omalaatuisella aineella ja vaatteet olivat tahraiset ja vanhassa hienhajussa. HYH! Muistan, miten minua hävetti kun hän tuli samoihin tapaamisiin ystävieni kanssa.
Lisäksi eksä oli wannabe-vegaani, joka kuitenkin himoitsi lihaa. Viikot kärvisteli soijajuustojen ja tofun voimin, mutta lauantaina veti hirveät perseet, jolloin sai tekosyyn mennä kännissä hakemaan parit tuplajuustot mäkkäristä. Sitten seuraavana päivänä oli helppo selitellä, että "kännissä mä vaan, ei tätä voi laskee"... Koitin perustella, että eikö loogisempaa olisi syödä vaikka luomujuustoa ja poronkäristystä hyvällä omallatunnolla kuin elää valheessa itselleen. Mut ei tajunnut wannabe hippi tätä.
Yleensä kyllä ennenkuin laitetaan mitään iholle niin käydään pesulla vai mitä? Minäkin hoidan ilta ja aamupesut ennen kookosöljyn levittämistä kainaloille ja iholle. Eikä tarvitse lisäillä päivän aikana. Itseasiassa monena päivänä ei tarvita mitään, ihan naturellina ollaan vaan.
Mites sen dödöpuikon kanssa, kuinka paljon bakteereja luulet siihen joutuneen kun se jatkuvasti koskettaa sitä kainaloaluetta? Varsinkin kun monilla dödöjen käyttäjillä on tapana lisäillä päivän aikana vanhan kerroksen päälle.