Ystävän luomudödö: kookosöljyä ja perunajauhoa, hyi kamala!
Hyvä ystäväni on aina ollut luomu, bio, ei antibiooteille, ei eläinkokeille, ei kemikaaleille jne. No sepä on minulle ihan ok, hänellä on yleensä omat eväät mukana, kun tulee meille vaikka koko päiväksi. Toki syö ja juo meillä itselleen sopivaa muutakin, mutta on silleen huomaavainen, ettei minun tarvitsisi ottaa hänen erityisjuttujaan huomioon.
Tänä keväänä hän alkoi syventää luomuhenkisyyttään ja päätti mm. lopettaa hiusten pesun shampoolla kokonaan. En ole täysin selvillä, laittaako hän jotain etikkaa tai suolaa tms veden sekaan vai käyttääkö pelkkää vettä. Omasta mielestään hänen hiuksensa ovat nyt upeammat kuin koskaan. Minusta ne ovat haiseva, rasvainen liruletti.
Ei sekään haittaa, mutta viimeisin innostus on itsetehty deodorantti! Näillä helteillä vedetään kookosöljyä perunajauholla kainaloon. En muista varmasti, tuliko siihen vielä jotain leivinjauhetta tms. Ystävä kehuu tuotetta maasta taivaaseen, kuinka hienhaju on tiessään ilman kemikaaleja.
Minusta hän haisee vahvasti hieltä ja siksi hänen kanssaan on tuskallista olla. Shoppaillessa tuntuu, että myyjät katselevat ystäväni vaatteiden sovittelua karsaasti, koska haju tarttuu vaatteisiin.
Ja ystävän perässä leijailee tosiaan kookoksen (jota inhoan) ja hienhajun sekoitus. Olen yrittänyt sanoa hänelle, että omatekemä dödö ei toimi, mutta hän ei huomaa hienhajua, on kai nenä tottunut siihen. Kehuu maasta taivaaseen terveellisen deodoranttinsa eikä käsitä, miksei kukaan oikein jaksa kuunnella.
Kuulemma lomalla ollessa ei käytä mitään ja hienhaju loppuu viikossa! Eli taas oma nenä tottuu, ja muut kärsivät.
Sinä, joka uskot tuollaiseen "kosmetiikkaan", lue tämä ajatuksella.
Kommentit (369)
Mullakin on käytössä alumiiniton Utekramin kookosdödö. Ei tuoksu juuri miltään, estää hikoilua ihan hyvin (ei niin hyvin kuin alumiininen) ja peittää hajut tehokkaasti.
Epänormaalimpaa ja pahempi on kyllä se että käyttää niitä kaupan alumiini dödöjä. Löytyy kyllä muitakin ok vaihtoehtoja esimerkiksi apteekista. Siihen lisäksi normaali peseytyminen ja vaatteiden vaihto. Ehkä hieltä haisevat eivät peseydy tarpeeksi usein eivätkä osaa pestä vaatteita oikein?
Vierailija kirjoitti:
Hiki ei haise, vasn bakteerit oholla. Ap:n ystävä ei taida peseytyä kunnolla? Ei siis pese lainaloitaan saippualla? Olen kuullut, että kookosöljyä voi käytyää dödönäkin, mutta ihon tulee olla täysin puhdas. Vaatteetkon tilee pestä usein. Perunajauho sensijaan ei sovi talkin vaihtoehdoksi, koska se on eloperäistä ainetta, joka muhii vaikka miksi bakteeripesäksi iholla.
Shampoota ilman tukkansa pesevät käyttävät muita aineita päänahan rasvan puhdistukseen, pelkkä vesi ei riitä. Nämä muut aineet vain saattavat olla rankempia kuin shampoo ja kuivattavat enemmän. Tasapainon löytämiseen löytyy netistä paljon ohjeita.
Saippualla ja vedelöä ei läheskään aina saa hienhajua kunnolla pois. Ei ainakaan minun iholtani. Kannattaa saippuapesun jälkeen pyyhkiä kainalot ja jalat desinfiointiaineella. Sen jälkeen vasta dödö.
T. Miss Haisunäätä
En tiedä onko tätä jo sanottu, mutta antiperspirantin alumiini EI imeydy kehoon. Iho on hyvin tehokas elin, joka estää alumiinin imeytymisen. Vaikka alumiini imeytyisikin kehoon, se lähtisi sieltä pois, jos yksikin munuainen toimii normaalisti. Keho ei varastoi alumiinia.
Monissa sisäisesti nautittavissa lääkkeissäkin on alumiinia, mm. närästyslääkkeissä. Tämäkin alumiini lähtee kehosta pois.
Mistä sitä kookosöljyä saa? Kävin kaupassa ja siellä oli vaan se kova paketti, jossa ennen keitettiin munkkeja.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta käytän myös ainoastaan puuvillaa ja silkkiää ja muita naturaaleja vaatteita, en värjää hiuksiani enkä syö prosessoitua ruokaa (joka muuten on se mikä ihmisessä haisee sen hien mukana: ruoka jota syö.)
Tässä on sinänsä pointti, mutta eihän se ruuan "prosessoimattomuus" takaa sitä, ettei haisisi. Kyllähän esim sipuli, valkosipuli sekä monet mausteet ja yrtit voi haista hyvinkin voimakkaasti, vaikka terveellistä ja luonnollista sapuskaa ovatkin. Ne oikein puskee ihohuokosista läpi.
Tosta hienhajusta vielä, kun täällä väitetään, että kaikki tarvii dödöä eikä vaan ite huomaa haisevansa: oma äitini ei käytä antiperspiranttia/deodoranttia ollenkaan, enkä ole huomannut hänen koskaan haisevan hielle. Hän kerran ärsyttävästi taivastelikin sitä, miten "ihmiset käyttää dödöä vaan tavan ja mainosten vuoksi, vaikkei oikeesti tarvisi." Faktahan on, että tässä on suuria yksilökohtaisia eroja. Mun taas on ihan pakko käyttää nykyään, tai alan haista. Hormonit vaikuttaa tähän selkeästi, hajuongelmat alkoi samoihin aikoihin mm. aknen kanssa, kun lopetin e-pillerien käytön. Ennen en itsekään tarvinnut dödöä.
Vierailija kirjoitti:
Joskus sitä jossain bussissa tai kaupan jonossa että miten v*tussa ihmiset voikaan haista niin pahalle. Tämä ketju valoittaa kyllä runsaasti että miksi.
"En minä haise"
Juuri näin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä käytän suolaa dödönä. Se toimii, kookosöljy ei ihan pitänyt mulla. Loppui rahat ja dödö yhdessä vaiheessa ja kokeilin tavallista suolaa, kun en halunnut haista. Ilman mitään haisen ihan huomattavasti ainakin omaan nenääni. Suola tuntuu kuitenkin oikeasti toimivan. En väitä, että se toimisi kaikilla.
Siskoni on tosi yltiörehellinen. Me muutenkin piereskellään ja niin poispäin tavatessamme. Se kyllä vastaa rehellisesti kysyttäessä, haisenko vai en. Enkä haise.
Miten se suola pysyy kainaloissa? Teippaatko kiteet sinne? Eikö sheivauksen jälkeen kirvele?
Lisään joukkoon vettä. Teen kylläisen suolaliuoksen ja lisään vielä ylimääräistä suolaa. Taputtelen sitä kainaloihin. En ajele karvoja, kun en ole nainen, mutta ehkä joo kirvelisi, jos ajelisin.
"Kylläisen"? 😂
Taisi autocorrect iskeä :D
Vierailija kirjoitti:
Mistä sitä kookosöljyä saa? Kävin kaupassa ja siellä oli vaan se kova paketti, jossa ennen keitettiin munkkeja.
Ruokakaupassa se on öljyhyllyssä, ei kylmässä kuten munkkirasva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä käytän suolaa dödönä. Se toimii, kookosöljy ei ihan pitänyt mulla. Loppui rahat ja dödö yhdessä vaiheessa ja kokeilin tavallista suolaa, kun en halunnut haista. Ilman mitään haisen ihan huomattavasti ainakin omaan nenääni. Suola tuntuu kuitenkin oikeasti toimivan. En väitä, että se toimisi kaikilla.
Siskoni on tosi yltiörehellinen. Me muutenkin piereskellään ja niin poispäin tavatessamme. Se kyllä vastaa rehellisesti kysyttäessä, haisenko vai en. Enkä haise.
Miten se suola pysyy kainaloissa? Teippaatko kiteet sinne? Eikö sheivauksen jälkeen kirvele?
Lisään joukkoon vettä. Teen kylläisen suolaliuoksen ja lisään vielä ylimääräistä suolaa. Taputtelen sitä kainaloihin. En ajele karvoja, kun en ole nainen, mutta ehkä joo kirvelisi, jos ajelisin.
"Kylläisen"? 😂
Et vissiin ollut ihan hereillä kemiantunneilla? Googlaa "kylläinen liuos".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kylläisen"? 😂
Kylläinen liuos on ihan oikein, takaisin kouluun, mars!
urpot suihkuttaa alumiinia kirjoitti:
huvittaa :) kookosöljy kainaloon on aivan perusasia. ja kookos tuoksuu hyvälle.
Te alumiinia käyttävät saatte rintasyövän ja sitten itkette, että miksi syöpä tuli mulle.
Mikä tahansa luomumenetelmä on parempi.
Kaliumpuikko on paras, jos tarvitsee.
Mutta tiedättekö mitä tapahtuu kun lopettaa sen alumiinipaskan käytön? Hikoilu loppuu.
Se on raskasmetallia mitä te tungette kehoonne, Ja 40 v on rintasyöpä. vrt. Arja Koriseva ja Heidi Sohlberg yms. kaikki tuhannet joka vuosi.
Itse en tartte mitään kainaloon
http://anna.fi/liikunta-ja-terveys/terveys/alumiinin-terveyshaitat-voik…
Ei mulla muuta tähän ketjuun, mutta tuo jonkun pari kertaa kuukaudessa suihkussa käyvä kaveri olis kyllä mielenterveyspalvelujen tarpeessa...
Vierailija kirjoitti:
Pakko kysyä, eikö se kookosöljy valu pitkin kylkiä, jos se kerran on öljy? Miten sitä käytetään? Eikö vaatteet mene öljyisiksi? T-paita, jossa sivusaumoissa öljyiset raidat?
Mulla on nytkin ihan vitivalkoinen t-paita eikä siihen jää mitään jälkiä kookosöljystä, niistä teollisista dödöistä jäi aikanaan keltaiset rannut. Käytän kookosöljyä koko vartalolle illalla ennen nukkumaanmenoa eikä sängyn valkoisiin lakanoihin ole myöskään tullut jälkiä.
Kainaloita varten otan ihan vähän kookosöljyä sormiin ja hieron sen kokonaan kumpaankin kämmeneen jonka jälkeen hieron kainaloihin ja siitä niin pitkälle käsivarteen ja kaulan alueelle kuin riittää. Olen tosin tätä nykyä sen verran harjaantunut ottamaan oikean määrän ettei tarvitse kauhean pitkälle kainaloistya levitellä. Mun iho on kainaloista kanssa tosi hyvä ja esim. kainalokarvojen poisto käy tosi juohevasti ilman ongelmia . Terä luistaa kuin luistin iholla eikä riko sitä. Ennen piti höylätä nyt riittää yks veto.
Pelkästään dödön vaihto ei auta jos hiki haisee. Se mitä syö vaikuttaa enemmän.
Miten jollekin shampoottomuuskin on noin uusi asia?
Likaisilla sormilla suoraan purkista? Mahtaa olla hygieeninen deodorantti.
Vierailija kirjoitti:
Palan halusta kuulla, millä sinä peset hiuksesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esin. iherbistä saa hyviä alumiinittomia dödöjä. Oma suosikkini on Real Purity. Mieto ja miellyttävä tuoksu, myrkytön ja toimii hyvin kesälläkin :)
No jo on hintaa ainakin :D Onko riittoisaa ja hintansa arvosta? Onko antaa muita suosituksia?
Olen kokeillut muutamia muitakin luonnonkosmetiikan dödöjä, mutta tämä toimii mulla parhaiten. Ei juuri eroa antiperspirantista ainakaan arkikäytössä. On myös suht riittoisaa. Hinta voisi olla edullisempi, mutta mielellään maksan vähän enemmän turvallisesta sekä tehokkaasta deodorantista. Säästän sitten jossain muussa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palan halusta kuulla, millä sinä peset hiuksesi?
En ole se, jolta kysyit, mutta minä pesen hiukseni oliivisaippualla :)
Joskus sitä jossain bussissa tai kaupan jonossa että miten v*tussa ihmiset voikaan haista niin pahalle. Tämä ketju valoittaa kyllä runsaasti että miksi.
"En minä haise"