Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yksin asuva eläkeläisnainen - riittääkö eläkkeesi?

Vierailija
16.06.2016 |

Eläkepäivät häämöttävät ja olen huolissani pärjäämisestä.
Kertoisitko kokemuksiasi, riittääkö eläkkeesi elämiseen, paljonko saat eläkettä, ja miten täytät päiväsi.

Etukäteen kiitokset kaikille vastaajille!

Kommentit (114)

Vierailija
101/114 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieläkö löytyy näkökulmaa?

Muutto huomattavasti halvemman hintatason maahan.

Vierailija
102/114 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummu on 75-v ja saa työeläkettä nettona 1540€/kk ja leskeneläkettä 470€/kk. Pärjää hyvin. Asuntolainaa ei ole ollut enää vuosikymmeniin ja vastikekin olemattoman pieni eli vain 141 €/kk. Myi kesämökkinsä hiljattain ja sai siitä 120 000€ joten hyvin pärjää jatkossakin. Mummu lienee aika keskivertoeläkeläinen, monihan saa tuosta ikäpolvesta leskeneläkettä ja useimmilla on vielä se kesämökkikin.

Ei leskeneläkettä saa yli 65-vuotiaana.

Höpö höpö. Tottakai saa mutta ei kelasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/114 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ihmetyttää, miten koko ikänsä töissä olleet eivät ole saaneet säästettyä yhtään mitään vaan sitten eläkeiässä ollaan ihan tyhjätaskuja! Itse olen nyt 38 v, asuntovelka miehen kanssa maksettu ja joka kuukausi saan säästöön ja saatiin silloinkin kuin lainaa vielä oli vähintään 300 euroa kuukaudessa. Eikä tosiaan olla missään hyväpalkkaisissa hommissa vaan molemmilla tulot bruttona 2500-3000 euroa kuukaudessa. Säästämisestä huolimatta ollaan matkustettu ihan normaalisti ja muutenkin tehty iihan tavallisia hankintoja, joita suomalaisperheet tekee. Nyt  säästössä ja sijoitettuja eläkepäiviä varten molemmilla yli 20 000 euroa ja työvuosia edessä vaikka kuinka. Pätkätyössä olen muuten minäkin, joten siihen turha vedota, jos ei saa säästöön. Tuntuu, että useimmilla on kyse siitä, ettei osata käyttää rahaa saati sijoittaa ja säästää järkevästi.

Elämä on yllätyksiä täynnä. Katsotaan nyt vaikka, saatko edes mitään eläkettä 30 vuoden päästä, jos silloinkaan. Oletko säästöjesi varassa tai oletko joutunut käyttämään ne jonkun onnettomuuden vuoksi. Monet menettivät omaisuutensa ollessaan henkilötakaajina hulluimpaan aikaan. Kukaan ei voinut kuvitellakaan, mitä on edessä. Nytkään emme tiedä, mihin tämä maailma meneekään.

Vierailija
104/114 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä höpinää tuo on ettei leskeneläkettä saa yli 65-vuotias?

ihan takuulla saa, mulla sekä äiti että anoppi saa useita satasia kuukaudessa keskeneläkettä ja molemmat ovat yli 70-vuotiaita

Vierailija
105/114 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nokialta lensin ulos. Töitä en ole enää saanut. Enkä saa. Yli viisikymppinen ei pääse haastatteluihin.

Säästössä 20000, talossa 450 000. Eläke juoksee 15 vuoden,kuluttua 2300 eur/kk. Ansiosidoinnainen loppuu kohta, perusosalla pärjätään sitten kai.

Kun,lapset muuttaa pois niin myyn talon ja menen vuokralle.

Niin, vaimokin laittoi työttömän pihalle. Se siitä "myötä ja vastoinkäymisistä". Kelpasin 20 vuotta kun palkka oli hyvä.

Vaimolla siis vanhaa rahaa. Tuli tärkeää että siitä ei mene kuin lapsille. Avioeron syy oli "erilaiset arvot" . Tottakai.

Vierailija
106/114 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nokialta lensin ulos. Töitä en ole enää saanut. Enkä saa. Yli viisikymppinen ei pääse haastatteluihin.

Säästössä 20000, talossa 450 000. Eläke juoksee 15 vuoden,kuluttua 2300 eur/kk. Ansiosidoinnainen loppuu kohta, perusosalla pärjätään sitten kai.

Kun,lapset muuttaa pois niin myyn talon ja menen vuokralle.

Niin, vaimokin laittoi työttömän pihalle. Se siitä "myötä ja vastoinkäymisistä". Kelpasin 20 vuotta kun palkka oli hyvä.

Vaimolla siis vanhaa rahaa. Tuli tärkeää että siitä ei mene kuin lapsille. Avioeron syy oli "erilaiset arvot" . Tottakai.

No niin. Sä voisit olla mulle hyvä mies. Jos sulla on sydän paikallaan.

107/114 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työkyvyttömyyseläkkeellä, 53-vuotias olen.

Eläke on bruttona 1900, mutta tienaan tuon lisäksi 1400 puhelinmyyjänä.

Muumioituisin ilman tuota työtä. Onneksi tuo tulorajani on kohtuullisen ok, joten pärjään. Ilman lisätyötä olisin joutunut todennäköisesti myymään asuntoni. Nyt vielä vuosi asuntovelkaa, sitten sekin helpottaa.

Työkyvyttömyyseläkkeen päällehän saa ansaita n.700e joten huijari olet. Jos olet työkyvytön niin silloin et kai edes voi tehdä töitä? 

En osta enää puhelinmyyjältä koskaan mitään, huijarit.

Kannattaisi lukea tuo Kevan linkki ja jos on laskupäätä, niin ymmärtääkin, kuinka saa hankkia eläkkeen lisäksi noin paljon.

Autan: Palkka ennen eläkkeelle jääntiä 4000 euroa, saa ansaita eläkkeen lisäksi 40 prosenttia, joka tekee 1600 euroa kuussa.

Vierailija
108/114 |
24.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloitin säästämisen liian myöhään, harmittelen, mutta nyt yritän olla tarkempi. Olen 62 vuotias, tulossa pikkuisen naisten keskiarvoa parempi eläke, jos jään 64 vuotiaana.

Vierailija
109/114 |
24.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en ole eläkkeellä mut mun naapurissa asuu 63v nainen, joka jää eläkkeelle. Tehnyt töitä koko elämänsä, osittain toiminimellä. Kertoi että saa eläkettä bruttona 1300, joten olisiko netto hiukan päälle 1000€. Vuokra on 700€ kaksiosta, ja vielä aso-asunto. Kovasti suree että ei varmaankaan pysty asumaan asunnossaan. Saanee asumistukea, mutta kyllä silti niukoilla on. Jos olisi joskus ollut mahdollisuutta omaan asunnon ostoon niin vastike olisi varmaankin alle 300€. Oma tulevaisuus työttömänä sinkkunaisena pelottaa ihan julmetusti. Minne vaivaistaloon tässä joutuu?

Täällä toinen. Eläke tulee olemaan minimi. Leipäjono tulee varmasti itselleni tutuksi.

En pärjää, saan minimin. Kulut ovat vastike, vesi, sähkö, netti, puhelin, ruoka ja lääkkeet, lääkäri- yms. maksut. Yritän pitää kaikki kululaskut mahdollisimman pieninä. Rahat eivät riitä kaikkeen, joudun valitsemaan: jos syön, voin ostaa vain osan lääkkeistä. Välillä näen nälkää. No, olenpahan laihtunut. Ruokapankkia täällä ei enää ole, se suljettiin ulkomaalaisten käytöksen vuoksi.

Vierailija
110/114 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppista up!

Vierailija
111/114 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti riittää. Oon eronnut, 2 lasta ja eläkertymä nyt 44-vuotiaana 2012,67 €. Palkkani on kohtuullisen hyvä ja asuntoni on velaton kolmio Munkkiniemessä joten uskon jotenkin pärjääväni. Ellei sitten koko eläkesysteemi sorru - mikä on kaikkein todennäköisintä.

Vierailija
112/114 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en ole eläkkeellä mut mun naapurissa asuu 63v nainen, joka jää eläkkeelle. Tehnyt töitä koko elämänsä, osittain toiminimellä. Kertoi että saa eläkettä bruttona 1300, joten olisiko netto hiukan päälle 1000€. Vuokra on 700€ kaksiosta, ja vielä aso-asunto. Kovasti suree että ei varmaankaan pysty asumaan asunnossaan. Saanee asumistukea, mutta kyllä silti niukoilla on. Jos olisi joskus ollut mahdollisuutta omaan asunnon ostoon niin vastike olisi varmaankin alle 300€. Oma tulevaisuus työttömänä sinkkunaisena pelottaa ihan julmetusti. Minne vaivaistaloon tässä joutuu?

Täällä toinen. Eläke tulee olemaan minimi. Leipäjono tulee varmasti itselleni tutuksi.

Jos olet vanha ja sairas ja liikuntakyvytön niin et pääse leipäjonoon!

Vierailija
113/114 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muumioituisin ilman tuota työtä. Onneksi tuo tulorajani on kohtuullisen ok, joten pärjään. Ilman lisätyötä olisin joutunut todennäköisesti myymään asuntoni. Nyt vielä vuosi asuntovelkaa, sitten sekin helpottaa.

Työkyvyttymyyseläke lasketaan sen hetkisestä palkasta, ei eläkekertymästä.

Oletko osa-aikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä? Jos myyt lehtiä ja saat siitä 1400€ tulot, et mitenkään voi olla täysiaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä, vaan olet työkykyinen, eikä eläkettä makseta.

Tiedätkö, näin se vain on. Kevan sivuilla on tietoa, voin laittaa linkkiä, kunhan ehdin. Jokaiselle määritetään henkilökohtainen tuloraja, jonka puitteissa voi olla ansiotuloja.  Tästäkin työstä kertyy eläkettä. Vanhuuseläke on sitten samansuuruinen kuin tuo työkyvyttömyyseläke, ja noista työkyvyttömyyden aikana kertyneistä eläkkeistä minun täytyy sitten aikanaan tehdä hakemus erikseen.

Kaikkihan saavat työkyvyttömyyseläkkeellä ansaita, joku 700 euroa se on jokaisella eläkkeen määrästä riippumatta. Itselläni tuo tuloraja on siis kohtuullisen suuri. 

https://www.keva.fi/fi/elakkeet/elakkeella/tyoskentely_elakkeen_aikana/…

Vierailija
114/114 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkyvyttymyyseläke lasketaan sen hetkisestä palkasta, ei eläkekertymästä.

Oletko osa-aikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä? Jos myyt lehtiä ja saat siitä 1400€ tulot, et mitenkään voi olla täysiaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä, vaan olet työkykyinen, eikä eläkettä makseta.

Tiedätkö, näin se vain on. Kevan sivuilla on tietoa, voin laittaa linkkiä, kunhan ehdin. Jokaiselle määritetään henkilökohtainen tuloraja, jonka puitteissa voi olla ansiotuloja.  Tästäkin työstä kertyy eläkettä. Vanhuuseläke on sitten samansuuruinen kuin tuo työkyvyttömyyseläke, ja noista työkyvyttömyyden aikana kertyneistä eläkkeistä minun täytyy sitten aikanaan tehdä hakemus erikseen.

Kaikkihan saavat työkyvyttömyyseläkkeellä ansaita, joku 700 euroa se on jokaisella eläkkeen määrästä riippumatta. Itselläni tuo tuloraja on siis kohtuullisen suuri. 

https://www.keva.fi/fi/elakkeet/elakkeella/tyoskentely_elakkeen_aikana/…

Työskentely työkyvyttömyyseläkkeen aikana 

Täydellä työkyvyttömyyseläkkeellä ollessasi saat ansaita enintään 40 % vakiintuneesta keskiansiosta. Vakiintunut keskiansio lasketaan yleensä työkyvyttömyyden alkamista edeltäneiden viiden kalenterivuoden ansioista. Jos prosenttimääräinen raja on pienempi kuin 743,84 euroa (vuonna 2016), saat ansaita kuitenkin 743,84 euroa kuukaudessa. 

Täysi työkyvyttömyyseläke voidaan muuttaa osatyökyvyttömyyseläkkeeksi, jos työansiosi ovat 40 - 60 % vakiintuneesta keskiansiosta.