Yksin asuva eläkeläisnainen - riittääkö eläkkeesi?
Eläkepäivät häämöttävät ja olen huolissani pärjäämisestä.
Kertoisitko kokemuksiasi, riittääkö eläkkeesi elämiseen, paljonko saat eläkettä, ja miten täytät päiväsi.
Etukäteen kiitokset kaikille vastaajille!
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummu on 75-v ja saa työeläkettä nettona 1540€/kk ja leskeneläkettä 470€/kk. Pärjää hyvin. Asuntolainaa ei ole ollut enää vuosikymmeniin ja vastikekin olemattoman pieni eli vain 141 €/kk. Myi kesämökkinsä hiljattain ja sai siitä 120 000€ joten hyvin pärjää jatkossakin. Mummu lienee aika keskivertoeläkeläinen, monihan saa tuosta ikäpolvesta leskeneläkettä ja useimmilla on vielä se kesämökkikin.
Ei leskeneläkettä saa yli 65-vuotiaana.
Mitenkähän mahtaa olla, anoppini on yli 90 v ja saanut yli kymmenen vuotta leskeneläkettä, oman mitättömän pienen työeläkkeen ohella. Yht netto n. 900e ja elää vanhassa omakotitalossa ja hoitaa asiansa itse ja pärjäilee juuri ja juuri.
Vierailija kirjoitti:
No en ole eläkkeellä mut mun naapurissa asuu 63v nainen, joka jää eläkkeelle. Tehnyt töitä koko elämänsä, osittain toiminimellä. Kertoi että saa eläkettä bruttona 1300, joten olisiko netto hiukan päälle 1000€. Vuokra on 700€ kaksiosta, ja vielä aso-asunto. Kovasti suree että ei varmaankaan pysty asumaan asunnossaan. Saanee asumistukea, mutta kyllä silti niukoilla on. Jos olisi joskus ollut mahdollisuutta omaan asunnon ostoon niin vastike olisi varmaankin alle 300€. Oma tulevaisuus työttömänä sinkkunaisena pelottaa ihan julmetusti. Minne vaivaistaloon tässä joutuu?
Eli vuosikymmeniä oltu töissä, mutta euroakaan ei ole ollut mahdollista ikinä säästää tai sijoittaa, tai ostaa omaa asuntoa? Vika löytyy peilistä. Muutaman kympin/satasen säästäminen kuukaudessa onnistuu jokaiselta jossain vaiheessa elämää, jos vain halua löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen työkyvyttömyyseläkkeellä, 53-vuotias olen.
Eläke on bruttona 1900, mutta tienaan tuon lisäksi 1400 puhelinmyyjänä.
Muumioituisin ilman tuota työtä. Onneksi tuo tulorajani on kohtuullisen ok, joten pärjään. Ilman lisätyötä olisin joutunut todennäköisesti myymään asuntoni. Nyt vielä vuosi asuntovelkaa, sitten sekin helpottaa.
Nyt on pakko kysyä, että miten tällainen on mahdollista? Miten voi olla työkyvytön, jos pystyy tekemään töitä?
Tuossa on linkki tuonne Kevan sivuille. Keva maksaa minulle eläkkeen, lieneekö sitten sama muilla eläkkeen maksajilla. Työkykyni on arvioitu suhteessa omaan työhöni ja ammattiini, siihen en enää kykene.
https://www.keva.fi/fi/elakkeet/elakkeella/Sivut/ansaintarajoja_elakkee…
Vierailija kirjoitti:
Ei työeläkeperusteisella leskeneläkkeellä ole mitään yläikärajaa. Lesken oma eläke ja puolison eläke yhteensovitetaan. Jos leskellä on pieni oma eläke ja puolisolla olisi ollut suuri eläke, saa leski maksimissaan puolet puolisonsa eläkkeestä. Keskimääräinen leskeneläke on muutama sata euroa kuussa.
Kiitos, kun kirjoitit ja oikeaa tietoa täällä rehottavan mutu-tiedon lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Muumioituisin ilman tuota työtä. Onneksi tuo tulorajani on kohtuullisen ok, joten pärjään. Ilman lisätyötä olisin joutunut todennäköisesti myymään asuntoni. Nyt vielä vuosi asuntovelkaa, sitten sekin helpottaa.
Nyt ei joku täsmää. Työkyvyttömyyseläkkeellä saa tienata max ~740 eur/kk.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen viisikymppinen ja eläkeote näyttää nyt 2300 bruttoa eläkkeeksi. Tämä siis jos en tee päivääkään töitä enää. Myönnetään että 2030 se ei enää ole sama raha.
Asunto on maksettu ja arvoltaan puoli miljoonaa.
Vaikka miten laskisi, ei tässä oikeastaan tarvitse töitä tehdä, jos tuon talon möisi ja muuttaa vuokralle vaikka 1000 eur/kk ja syö pääoman pois. Vuokraan olisi rahat 500 kuukautta. Elinikää miehenä jäljellä ehkä sellaiset 300-400 kuukautta (75-85). Välivuosille ennen eläkettä jäisi pääomaa syötäväksi siis 100 000 eur lisäksi.
Senkin voisi laittaa Orioniin ja Koneeseen, niin paisuisi sekin.
Miksi en siirtyisi vapaaherraksi?
Todella hyvin, mutta sullakin on huomattavasti keskimääräistä paremmat työtulo olleet jo pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en ole lähelläkään eläkeikää, mutta äitini on yksin asuva eläkeläisnainen ja saa eläkettä bruttona about 2500 euroa kk. Velkaa ei ole ollut enää vuosiin edes asunnosta eli ihan hyvin pärjää. Jokainen, joka on ollut työelämässä, saa varmasti rahansa riittämään - ja nykyisen eläkeläispolven naiset ovat kyllä kaikki järjestään olleet töissä. Silloin töitä vielä riitti, tulevaisuudessa voi olla toinen juttu.
Sinun äitisi on harvinaisuus. Hänen palkkansa on ollut 5000 euron luokkaa.
Minun sisareni saa bruttona 1300€. Oli tyypilliseen tapaan kotona lasten ollessa pieniä ja teki sitten kuitenkin yli 30.vuotisen työuran terveydenhoitajana. Pärjää kyllä, kun nuukasti elää ja kaksio on oma. Olemme miettineet, että hän hankkisi Aso-asunnon ja möisi kaksionsa. Voisi elää vähän leveämmin ja matkustellakin.
En ymmärrä logiikkaa. Tällä hetkellä kaksio on OMA, miten aso-asunnon hankkiminen toisi leveämmän elämän?! Nytkö ei voi matkustella?
Ei kannata tuhlata omaisuutta vuokranmaksuun. OMAssa asunnossa asuminen on kaikkein edullisinta, jää rahaa eniten. Nyt vastike tod. näk. n. 200-300€/kk, mutta asossa 600-900€/kk. Ei mitään järkeä myydä omaa.
Jää rahat kaksion myynnistä tuhlattavaksi tai sijoitettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue linkki viestistä 64.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen viisikymppinen ja eläkeote näyttää nyt 2300 bruttoa eläkkeeksi. Tämä siis jos en tee päivääkään töitä enää. Myönnetään että 2030 se ei enää ole sama raha.
Vaikka miten laskisi, ei tässä oikeastaan tarvitse töitä tehdä, jos tuon talon möisi ja muuttaa vuokralle vaikka 1000 eur/kk ja syö pääoman pois. Vuokraan olisi rahat 500 kuukautta. Elinikää miehenä jäljellä ehkä sellaiset 300-400 kuukautta (75-85). Välivuosille ennen eläkettä jäisi pääomaa syötäväksi siis 100 000 eur lisäksi.
Nyt olet hyvin olennaista ymmärtänyt väärin, sillä tämän hetkinen eläkekertymä kertoo vain, jos nyt jäisit eläkkeelle eli työkyvyttömyyseläkkelle, mutta se ei suinkaan ole lopullinen työeläke, jonka saat 64 ja risat, joka lasketaan koko työurasta ja palkasta.
Kyllä eläke on tuo 2200 jos ei enää päivääkään tee töitä.
Lisää eläkettä kertyy sitten,eläköitymiseen asti. Jos töissä käy siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on pakko kysyä, että miten tällainen on mahdollista? Miten voi olla työkyvytön, jos pystyy tekemään töitä?
Tuossa on linkki tuonne Kevan sivuille. Keva maksaa minulle eläkkeen, lieneekö sitten sama muilla eläkkeen maksajilla. Työkykyni on arvioitu suhteessa omaan työhöni ja ammattiini, siihen en enää kykene.
https://www.keva.fi/fi/elakkeet/elakkeella/Sivut/ansaintarajoja_elakkee…
Tuo Keva selittää kaiken ja olet ennen työkyvyttömyyseläkkeelle pääsyä ollut julkisensektorin (valtio/kunta) palveluksessa, mutta näin ei ole kaikilla, jotka ovat olleet yksityisellä puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt olet hyvin olennaista ymmärtänyt väärin, sillä tämän hetkinen eläkekertymä kertoo vain, jos nyt jäisit eläkkeelle eli työkyvyttömyyseläkkelle, mutta se ei suinkaan ole lopullinen työeläke, jonka saat 64 ja risat, joka lasketaan koko työurasta ja palkasta.
Kyllä eläke on tuo 2200 jos ei enää päivääkään tee töitä.
Lisää eläkettä kertyy sitten,eläköitymiseen asti. Jos töissä käy siis.
Mutta eikös eläkkeelle jääni ole sidottu ikään, siis työeläkkeelle jäänti. Tuntuu että ihmisten on todella vaikeaa päästä sairaseläkkeellekin, vaikka kuinka on huonossa kunnossa.
Vai olenko ymmärtänyt joten väärin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattaa pitääkin paikansa jos on työskennellyt julkisella puolella, mutta sielläkin on karsittu rankalla kädellä etuja ja eläkeikää nostettu eli kommentoijan esimerkki koskee vain harvoja ja valittuja ja saattaa olla, että eläkepäätös on tehty vanhan lain puitteissa.
Vierailija kirjoitti:
Työkyvyttömyyseläkkeen päällehän saa ansaita n.700e joten huijari olet. Jos olet työkyvytön niin silloin et kai edes voi tehdä töitä?
En osta enää puhelinmyyjältä koskaan mitään, huijarit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkyvyttömyyseläkkeen päällehän saa ansaita n.700e joten huijari olet. Jos olet työkyvytön niin silloin et kai edes voi tehdä töitä?
En osta enää puhelinmyyjältä koskaan mitään, huijarit.
En ole huijari. Täysin kevan pykälien mukaan toimin. Ja toisaalta, eikös ole hyvä, että tuotankin jotain verotuloina vieläkin.
Ja jos en olisi puhelinmyyjänä, tekisin ihan varmasti jotain muuta työtä henkilökohtaisen tulorajani puitteissa.
Itse en ole tilannettani ja sairauttani valinnut. Olen menettänyt pitkän työurani vaativassa työssä, olen tippunut korkealta puhelinmyyjäksi.
Vaikka ollaan vaan keskystelupalstalla, niin silti huijariksi nimittäminen loukkaa. Paljon mielummin tekisin entistä työtäni.
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä setä! Brutto 2100, netto 1700, aso Helsingissä 400.
Harrastan treidausta nyt kun on aikaa ja suorastaan rikastun ;-)
Minkä kokoinen Aso?
Hei! Jäin vuosi sitten vanhuuseläkkeelle. Asun aso-asunnossa ja vuokra on jotain 830 e. Saan asumistukea jotain 175 e. Tulot netto jotain 1300 euroa netto, siis ilman tota asumistukea. Halvempaa asuntoa olen yrittänyt etsiä, mutta se on ihan turhaa ajan haaskausta, joten olen tyytynyt tilanteeseeni.
Tylsää on usein. Matkustelisin mielelläni, mutta ei ole matkaseuraa. Tarvitsisin matkaseurakseni jonkun kivan naisen, jolla myös pienet tulot, jotta yhdessä voitaisiin mennä esim syömään paikkoihin, jossa ruoka ei maksa paljon mitään. Matkustaisin mielelläni myös paikoissa, joissa elämä ei ole kallista. En ole käynyt Kreikassa enkä Espanjassa ja Venäjällekin voisi mennä. Minulla olisi todella tilaa uudelle kivalle naisystävälle. Olisi kiva saada seuraa myös esim kahville tai rantsuun. Yhdessä voisi laittaa jotain edullista ruokaakin.
Miesystävääkään ei minulla ole eli ei todellakaan ketään passattavaa. Olen tullut siihen tulokseen, että miesystävän löytäminen on kuin etsisi neulaa heinäkasasta. Jos olisi joku toinen jonka kanssa jakaa menot niin elintaso kyllä nousisi, mutta toisaalta pienituloisena on helpompi olla yksin.
Oletko kuullut yksinasuvien asiaa ajavasta yhdistyksestä? Sinne kandee mennä mukaan. Osoite: Yksinasuvat ry.
Haluatko minuun yhteyden? Löydät minut Suomi24 treffit-sivustolta nimimerkillä Suklaalevy.
Kesäterveisin,
Suklaalevy
Suklaalevy tuossa kaipaili kaveria, ystävää matkusteluun ja ajanviettoon. Toivottavasti löytyy!
Minäkin mielelläni ottaisin kaverikseni n. 60 vuotiaan heteronaisen Oulun seudulta. Asun itse, olen siis heteronaisen, Pyhäjokilaaksosssa pienissä kaupungissa, olisi kiva saada seuraa vaikkapa Oulussa tapahtumiin. Lavatanssit eivät ol minun juttuni, enemmän rock-musiikki.
Missähän voisi ottaa yhteyttä, jotta löytäisi ystävän?
Kyllä ihmetyttää, miten koko ikänsä töissä olleet eivät ole saaneet säästettyä yhtään mitään vaan sitten eläkeiässä ollaan ihan tyhjätaskuja! Itse olen nyt 38 v, asuntovelka miehen kanssa maksettu ja joka kuukausi saan säästöön ja saatiin silloinkin kuin lainaa vielä oli vähintään 300 euroa kuukaudessa. Eikä tosiaan olla missään hyväpalkkaisissa hommissa vaan molemmilla tulot bruttona 2500-3000 euroa kuukaudessa. Säästämisestä huolimatta ollaan matkustettu ihan normaalisti ja muutenkin tehty iihan tavallisia hankintoja, joita suomalaisperheet tekee. Nyt säästössä ja sijoitettuja eläkepäiviä varten molemmilla yli 20 000 euroa ja työvuosia edessä vaikka kuinka. Pätkätyössä olen muuten minäkin, joten siihen turha vedota, jos ei saa säästöön. Tuntuu, että useimmilla on kyse siitä, ettei osata käyttää rahaa saati sijoittaa ja säästää järkevästi.
Onnittelut sinulle! Samanlaista olen etsinyt, tuloksetta. Tiedän olevani hyvä myyjä ja hyvä puhelimessa. Nämä puhelinmyyntifirmat vain ovat niin huonomaineisia. Ovat piilossa nämän sinun työpaikkasi kaltaiset yritykset. Saisin tienata 900€/ kk ja se raha olisi tarpeeseen. Fyysisesti raskasta työtä en sairauteni vuoksi jaksa.