Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yksin asuva eläkeläisnainen - riittääkö eläkkeesi?

Vierailija
16.06.2016 |

Eläkepäivät häämöttävät ja olen huolissani pärjäämisestä.
Kertoisitko kokemuksiasi, riittääkö eläkkeesi elämiseen, paljonko saat eläkettä, ja miten täytät päiväsi.

Etukäteen kiitokset kaikille vastaajille!

Kommentit (114)

Vierailija
21/114 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työkyvyttömyyseläkkeellä, 53-vuotias olen.

Eläke on bruttona 1900, mutta tienaan tuon lisäksi 1400 puhelinmyyjänä.

Muumioituisin ilman tuota työtä. Onneksi tuo tulorajani on kohtuullisen ok, joten pärjään. Ilman lisätyötä olisin joutunut todennäköisesti myymään asuntoni. Nyt vielä vuosi asuntovelkaa, sitten sekin helpottaa.

Työkyvyttymyyseläke lasketaan sen hetkisestä palkasta, ei eläkekertymästä.

Oletko osa-aikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä? Jos myyt lehtiä ja saat siitä 1400€ tulot, et mitenkään voi olla täysiaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä, vaan olet työkykyinen, eikä eläkettä makseta.

Tiedätkö, näin se vain on. Kevan sivuilla on tietoa, voin laittaa linkkiä, kunhan ehdin. Jokaiselle määritetään henkilökohtainen tuloraja, jonka puitteissa voi olla ansiotuloja.  Tästäkin työstä kertyy eläkettä. Vanhuuseläke on sitten samansuuruinen kuin tuo työkyvyttömyyseläke, ja noista työkyvyttömyyden aikana kertyneistä eläkkeistä minun täytyy sitten aikanaan tehdä hakemus erikseen.

Kaikkihan saavat työkyvyttömyyseläkkeellä ansaita, joku 700 euroa se on jokaisella eläkkeen määrästä riippumatta. Itselläni tuo tuloraja on siis kohtuullisen suuri. 

Vierailija
22/114 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en ole lähelläkään eläkeikää,  mutta äitini on yksin asuva eläkeläisnainen ja saa eläkettä bruttona about 2500 euroa kk. Velkaa ei ole ollut enää vuosiin edes asunnosta eli ihan hyvin pärjää. Jokainen, joka on ollut työelämässä, saa varmasti rahansa riittämään - ja nykyisen eläkeläispolven naiset ovat kyllä kaikki järjestään olleet töissä. Silloin töitä vielä riitti, tulevaisuudessa voi olla toinen juttu.

Höpö höpö, olen tehnyt töitä 17 vuotiaasta lähtien, tämän hetken laskelman mukaan eläkkeeni 6304 vuotiaana tulisi olemaan n. 1400 €/brutto. Ei sillä ihmeitä mällätä.

Apua, ihan noin pitkään en taida elää, siis pit kirjoittaa 64 vuotiaana.

Vaikka toisaalta tässähän olisi aikaa tienata ja säästää muutama tuhat vuotta 😂😂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/114 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en ole lähelläkään eläkeikää,  mutta äitini on yksin asuva eläkeläisnainen ja saa eläkettä bruttona about 2500 euroa kk. Velkaa ei ole ollut enää vuosiin edes asunnosta eli ihan hyvin pärjää. Jokainen, joka on ollut työelämässä, saa varmasti rahansa riittämään - ja nykyisen eläkeläispolven naiset ovat kyllä kaikki järjestään olleet töissä. Silloin töitä vielä riitti, tulevaisuudessa voi olla toinen juttu.

Onko sinun äitisi normaalilla työeläkkeellä?

Vai vapaaehtoisella eläkkeellä, jota maksetaan 3-vuotta?

Muussa tapauksessa äitisi kuuluu todella pieneen ryhmään ja on vaatinut n. 5000€ yhtäjaksoisen kuukausitulot noin 40-vuoden ajalta tai todella isot bonukset vuosittain.

Vierailija
24/114 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä oikein riitä. Saan vain takuueläkkeen, 766€. Minulla on myös asuntolainaa, asumistukenikin puolittui juuri ja saan enää 40€ eläkkeen päälle. Täytyy varmaan laskea huonelämpötila jonnekin niukasti plussan puolelle, mitähän muuta sitä keksisi.

Vierailija
25/114 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kysymästä, eläkkeelle jäämisen myötä elämänlaatuni on todella parantunut huomattavasti.

Rahan riittämisen kanssa on ongelmia, vaikka minulla omistusasunto, mutta siitä tulevat rempat pelottaa. Nytkin on taloyhtiössä suunnitteilla ikkunaremontti.

Eläkettä saan 1790 €/kk miinus verot ja käteen jää reilut 1300€/kk.

Eläkkeen pienuus yllätti, sillä takana on 43-vuoden yhtäjaksoinen työura takana, ilman mitään vapaita, sillä olen lapseton. Ja viimeisen 20-vuoden aikana palkkatasoni on ollut 3800-4600€/kk, mutta ensimmäiset vuosikymmenet syövät eläkettäni.

Rahan kanssa pitää olla todella tarkkana, eikä moniin harrastuksiin ja matkoihin ole varaa, kun maksaa pakolliset kulut - yhtiövastikkeet, vakuutukset, netit jne.

Ole hyvä vaan! Sinulla on hyvä tilanne, kun vertaa tilanteeseeni, minun eläkkeeni tulee olemaan paljon pienempi, mutta itsehän olen osasyyllinen, kun ei tullut opiskeltua enempää.

Toivottavasti meillä molemmilla terveyttä riittää.

Minä saisin kohtuullsen, elämäntyyliini nähden, eläkkeen, jos jaksaisi/saisin jatkaa työssä 68 vuotiaaksi, mutta en taida jaksaa.

Kotini on tietysti jonkinmoinen turva, tämän myymällä, saan/saisin käyttörahaa 😢.

Kannattaa todella miettiä, onko järkevää olla töissä 68-vuotiaaksi, sillä silloin menettää siltä ajalta eläketulot ja onko lisäeläkekertymä sen arvoinen.

Ja todellakin tuo terveys, se on kullanarvoinen, sillä jos lääkkeitä joutuisi ostamaan se kiristää entisestään budjettia.

Olen miettinyt myös jotakin pientä lisätyötä, joka on mahdollista työeläkkeellä, nyt olen vain tyytynyt myymään nurkkiin kerääntynyttä roinaa kirpparilla.

Vierailija
26/114 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap miettinyt tulevaisuuden asuntotilanteesi realistisesti. Itse olen pakotettu vaihtamaan asuntoa, koska nykyisessä ei ole hissiä. Eikä tule. On pieni omistuskaksio. Mutta nyt minulla on terveys niin huono, että en ole saanut tätä asiaa edes alkuun. Ja harmittaa paljon, että en hoitanut jo aikoja sitten, kun lapsi aikuistui maailmalle.

Kysyit myös ajankäytöstä. Minulla on huonot jalat, mutta lähden joka aamu ulos, kauppaan ja vähän lenkille rollaattorin avulla. Loppu päivä menee kotitöissä ja käsitöitä tehden. Illalla katson telkkaria. Eikä tule aika pitkäksi.

Vierailija
27/114 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun äitisi on harvinaisuus. Hänen palkkansa on ollut 5000 euron luokkaa.

Minun sisareni saa bruttona 1300€. Oli tyypilliseen tapaan kotona lasten ollessa pieniä ja teki sitten kuitenkin yli 30.vuotisen työuran terveydenhoitajana. Pärjää kyllä, kun nuukasti elää ja kaksio on oma. Olemme miettineet, että hän hankkisi Aso-asunnon ja möisi kaksionsa. Voisi elää vähän leveämmin ja matkustellakin.

En ymmärrä logiikkaa. Tällä hetkellä kaksio on OMA, miten aso-asunnon hankkiminen toisi leveämmän elämän?! Nytkö ei voi matkustella?

No eipä juuri voi matkustella, kun nettoeläkkeestä maksaa ensin yhtiövastikkeen, sitten rahoitusvastikkeen(julkisivuremontti) ja vielä korjausrahastoon kerättävää vastiketta, niin jää alle 700 euroa muuhun elämiseen.

Itse asiassa ASO-asunto Kalasatamasta on just saatu, tupakeitttiö, mh, kh 40 m2 ja vastike tulee olemaan 540€. Kallion kaksion myynnillä sisareni voi nostaa elin- ja elämisentasoaan rutkasti.

Vierailija
28/114 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se taitaa tosiaan yllättää monet, että 4000 euron kk-palkalla, joka on aika yleinen ainakin monissa urakkatyöhön perustuvassa duunarihommassa, kolmivuorotyössä ja monilla akateemisilla aloilla, eläke on bruttona vain noin 1600 euroa ja nettona kutakuinkin 1250-1300 euroa.

Vierailija
29/114 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä oikein riitä. Saan vain takuueläkkeen, 766€. Minulla on myös asuntolainaa, asumistukenikin puolittui juuri ja saan enää 40€ eläkkeen päälle. Täytyy varmaan laskea huonelämpötila jonnekin niukasti plussan puolelle, mitähän muuta sitä keksisi.

Tulet saamaan osan nk vanhuuseläkettä kun täytät 65 v. Ts kansaneläke.

Vierailija
30/114 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työkyvyttömyyseläkkeellä, 53-vuotias olen.

Eläke on bruttona 1900, mutta tienaan tuon lisäksi 1400 puhelinmyyjänä.

Muumioituisin ilman tuota työtä. Onneksi tuo tulorajani on kohtuullisen ok, joten pärjään. Ilman lisätyötä olisin joutunut todennäköisesti myymään asuntoni. Nyt vielä vuosi asuntovelkaa, sitten sekin helpottaa.

Työkyvyttymyyseläke lasketaan sen hetkisestä palkasta, ei eläkekertymästä.

Oletko osa-aikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä? Jos myyt lehtiä ja saat siitä 1400€ tulot, et mitenkään voi olla täysiaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä, vaan olet työkykyinen, eikä eläkettä makseta.

Ihan paskaa päästelet! Miksi?

Vierailija
31/114 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulet saamaan osan nk vanhuuseläkettä kun täytät 65 v. Ts kansaneläke.

Siis tarkalleen ottaenhan minä saan täyden kansaneläkkeen, muutaman kympin työeläkettä ja loput takuueläkkeenä, tekevät yhteensä tuon 766, eikä se tuosta kai muutu mihinkään.

Vierailija
32/114 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kysymästä, eläkkeelle jäämisen myötä elämänlaatuni on todella parantunut huomattavasti.

Rahan riittämisen kanssa on ongelmia, vaikka minulla omistusasunto, mutta siitä tulevat rempat pelottaa. Nytkin on taloyhtiössä suunnitteilla ikkunaremontti.

Eläkettä saan 1790 €/kk miinus verot ja käteen jää reilut 1300€/kk.

Eläkkeen pienuus yllätti, sillä takana on 43-vuoden yhtäjaksoinen työura takana, ilman mitään vapaita, sillä olen lapseton. Ja viimeisen 20-vuoden aikana palkkatasoni on ollut 3800-4600€/kk, mutta ensimmäiset vuosikymmenet syövät eläkettäni.

Rahan kanssa pitää olla todella tarkkana, eikä moniin harrastuksiin ja matkoihin ole varaa, kun maksaa pakolliset kulut - yhtiövastikkeet, vakuutukset, netit jne.

Miten sulla on useita yhtiövastkkeita ja nettejä?

33/114 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se taitaa tosiaan yllättää monet, että 4000 euron kk-palkalla, joka on aika yleinen ainakin monissa urakkatyöhön perustuvassa duunarihommassa, kolmivuorotyössä ja monilla akateemisilla aloilla, eläke on bruttona vain noin 1600 euroa ja nettona kutakuinkin 1250-1300 euroa.

Tää on totta. Ja 4000€ palkka ei edes ole mikään huono palkka. Silti siitä kertyy eläkettä noin vähän! Moni ei tule ajatelleeksi, miten tärkeää on, että säästöjä on sukanvarressa. Muuten voi tulla ohraisat oltavat vanhuuspäivinä. Eli säästöt ja sijoitukset ovat todella tärkeitä. Tulevaiuudessa julkista sairaanhoitoakaan ei enää saa kuten nykyään, palveluita ajetaan alas isossa mittakaavassa, koska tulevat yhteiskunnalle liian kalliiksi.

Moni hyvinvointivaltion kasvatti on tottunut siihen, että yhteiskunta hoitaa. Mutta ajat muuttuu, Eskoseni!

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
34/114 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummu on 75-v ja saa työeläkettä nettona 1540€/kk ja leskeneläkettä 470€/kk. Pärjää hyvin. Asuntolainaa ei ole ollut enää vuosikymmeniin ja vastikekin olemattoman pieni eli vain 141 €/kk. Myi kesämökkinsä hiljattain ja sai siitä 120 000€ joten hyvin pärjää jatkossakin. Mummu lienee aika keskivertoeläkeläinen, monihan saa tuosta ikäpolvesta leskeneläkettä ja useimmilla on vielä se kesämökkikin.

Vierailija
35/114 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi että, olen pahoillani puolestasi. Oletko kysynyt asumistukesi jne., lehdissä kirjoitellaan, että paljon tuska jää Kelalta hakematta. Kannattaisiko varata aika ja kysyä asiasta? Tsemppiä sinulle.

Vierailija
36/114 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummu on 75-v ja saa työeläkettä nettona 1540€/kk ja leskeneläkettä 470€/kk. Pärjää hyvin. Asuntolainaa ei ole ollut enää vuosikymmeniin ja vastikekin olemattoman pieni eli vain 141 €/kk. Myi kesämökkinsä hiljattain ja sai siitä 120 000€ joten hyvin pärjää jatkossakin. Mummu lienee aika keskivertoeläkeläinen, monihan saa tuosta ikäpolvesta leskeneläkettä ja useimmilla on vielä se kesämökkikin.

Ei leskeneläkettä saa yli 65-vuotiaana.

Vierailija
37/114 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi että, olen pahoillani puolestasi. Oletko kysynyt asumistukesi jne., lehdissä kirjoitellaan, että paljon tuska jää Kelalta hakematta. Kannattaisiko varata aika ja kysyä asiasta? Tsemppiä sinulle.

Eläkeläusen asumisryessa, toisin kuin yleisessä, otetaan omaisuus huomioon. Toisin sanoen sitä ei yleensä voi saada omistusasuntoon.

Vierailija
38/114 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös eläkeläinen voi hakea myös yleistä asumistukea.

Vierailija
39/114 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitisi on ollut keskimääräistä parempi tuloinen ja tehnyt lisäksi melko pitkän työuran tai sitten jäänyt eläkkelle aikana, jolloin eläke laskettiin aivan erityylillä kuin nyt/ tulevaisuudessa. 2500e/kk on huimasti jo yli miestenkin keskivertoeläkkeen, joka on n 1800e/kk. 

Vierailija
40/114 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei leskeneläkettä saa yli 65-vuotiaana.

Kyllä mummu vaan saa. Joka kk kolahtaa mummun tilille leskeneläke.