Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yksin asuva eläkeläisnainen - riittääkö eläkkeesi?

Vierailija
16.06.2016 |

Eläkepäivät häämöttävät ja olen huolissani pärjäämisestä.
Kertoisitko kokemuksiasi, riittääkö eläkkeesi elämiseen, paljonko saat eläkettä, ja miten täytät päiväsi.

Etukäteen kiitokset kaikille vastaajille!

Kommentit (114)

Vierailija
81/114 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummu on 75-v ja saa työeläkettä nettona 1540€/kk ja leskeneläkettä 470€/kk. Pärjää hyvin. Asuntolainaa ei ole ollut enää vuosikymmeniin ja vastikekin olemattoman pieni eli vain 141 €/kk. Myi kesämökkinsä hiljattain ja sai siitä 120 000€ joten hyvin pärjää jatkossakin. Mummu lienee aika keskivertoeläkeläinen, monihan saa tuosta ikäpolvesta leskeneläkettä ja useimmilla on vielä se kesämökkikin.

Sun mummo ei ole tämän päivän eläkeläinen, sillä on jäänyt eläkkeelle jo n. 15 vuotta sitten ja eläke on laskettu vanhan eläkelain mukaan eli viimeisen 5 vuoden palkkatuloista, samoin leskeneläkkeen laskentatapa on muuttunut. Nyt eläkkeet lasketaan koko työhistoriasta ja palkkataso on nousut vasta 90-luvulla ja sitä ennen palkat olivat maltilliset.

no onhan tuo mummo tämänpäivän eläkeläinen, elää tässä yhteiskunnassa ja saa eläkettä

Vierailija
82/114 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummu on 75-v ja saa työeläkettä nettona 1540€/kk ja leskeneläkettä 470€/kk. Pärjää hyvin. Asuntolainaa ei ole ollut enää vuosikymmeniin ja vastikekin olemattoman pieni eli vain 141 €/kk. Myi kesämökkinsä hiljattain ja sai siitä 120 000€ joten hyvin pärjää jatkossakin. Mummu lienee aika keskivertoeläkeläinen, monihan saa tuosta ikäpolvesta leskeneläkettä ja useimmilla on vielä se kesämökkikin.

Ei leskeneläkettä saa yli 65-vuotiaana.

Ai ei muka saa? Anoppi on 72-vuotias ja appiukko kuoli joulun alla, helmikuun alussa tuli anopille ilmoitus että leskeneläke on reilut 300 euroa kuukaudessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/114 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ihmetyttää, miten koko ikänsä töissä olleet eivät ole saaneet säästettyä yhtään mitään vaan sitten eläkeiässä ollaan ihan tyhjätaskuja! Itse olen nyt 38 v, asuntovelka miehen kanssa maksettu ja joka kuukausi saan säästöön ja saatiin silloinkin kuin lainaa vielä oli vähintään 300 euroa kuukaudessa. Eikä tosiaan olla missään hyväpalkkaisissa hommissa vaan molemmilla tulot bruttona 2500-3000 euroa kuukaudessa. Säästämisestä huolimatta ollaan matkustettu ihan normaalisti ja muutenkin tehty iihan tavallisia hankintoja, joita suomalaisperheet tekee. Nyt  säästössä ja sijoitettuja eläkepäiviä varten molemmilla yli 20 000 euroa ja työvuosia edessä vaikka kuinka. Pätkätyössä olen muuten minäkin, joten siihen turha vedota, jos ei saa säästöön. Tuntuu, että useimmilla on kyse siitä, ettei osata käyttää rahaa saati sijoittaa ja säästää järkevästi.

Olen minäkin säästänyt, oman asunnon. Yksin kasvatin kaksi lasta, palkkani on ollut aina pieni, mutta jotain olen sukanvarteenkin laittanut.

Paljon ollut sairautta, jonka takia olin pitkään pienellä päivärahalla.

Hyvä että sinulla on kaikk hyvin, kaikilla niin ei ole, ymmärrystä heille.

Vierailija
84/114 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ihmetyttää, miten koko ikänsä töissä olleet eivät ole saaneet säästettyä yhtään mitään vaan sitten eläkeiässä ollaan ihan tyhjätaskuja! Itse olen nyt 38 v, asuntovelka miehen kanssa maksettu ja joka kuukausi saan säästöön ja saatiin silloinkin kuin lainaa vielä oli vähintään 300 euroa kuukaudessa. Eikä tosiaan olla missään hyväpalkkaisissa hommissa vaan molemmilla tulot bruttona 2500-3000 euroa kuukaudessa. Säästämisestä huolimatta ollaan matkustettu ihan normaalisti ja muutenkin tehty iihan tavallisia hankintoja, joita suomalaisperheet tekee. Nyt  säästössä ja sijoitettuja eläkepäiviä varten molemmilla yli 20 000 euroa ja työvuosia edessä vaikka kuinka. Pätkätyössä olen muuten minäkin, joten siihen turha vedota, jos ei saa säästöön. Tuntuu, että useimmilla on kyse siitä, ettei osata käyttää rahaa saati sijoittaa ja säästää järkevästi.

Sepä se, kun ei olla oltu koko ikää töissä, vaan dinua vanhemmilla on pitkoä työttömyysaikoja jo 90-luvun alusta lähtien, lasten kanssa kotona pitkään, uusiin ammatteihin opiskelua jne. Siihen kun lisäät pätkätyöt, matalapalkka-alat ja pakkoyrittäjyysajat, niin paljon ei jää. Eihän kaikilla näitä kaikkia ole, mutta kaikilla ei mene elämä kuten sinulla. Paljon määrittelee myös ensiasunnon ostoaika. Sinä ilmeisesti ostit jo ennen 30-vuotispäivääsi etkä ole eronnut. Elämiä on monenlaisia.

Vierailija
85/114 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuodessa eläkettä kertyy tuollaiset 30 300 €, veroprosentti karvan verran alle 30. Kyllä tuolla toimeen tulee hyvinkin, kun ei ole velkoja, vaan oma asunto, josta kulut aika alhaiset. Mutta todeta täytyy, että ei enää voi ostella harkitsemattomasti uusia vaatteita tms. Autosta on omat kulunsa, vakuutukset ja käyttömaksut, jotka haukkaavat melkoisen summan vuodessa. Ilman autoa en tule toimeen, sillä liikenneyhteydet alkavat olla niin heikot, ettei kohta pääse minnekään. Harrastukset minulla on aina olleet edullisia, osittain maksuttomia: luen paljon (kirjasto on maksuton), teen käsitöitä (tarvikkeita riittää vielä entiseltä ajalta). Liikkua pitäisi enemmän, mutta kulumat polvissa ja lonkissa estävät sen. Pyrin toimimaan talouteni hoidossa tehokkuuteen ja ennakointiin, ettei tulisi kovin pahoja yllätyksiä. Positiivinen uutinen oli, että viime vuoden osalta verotus meni nappiin. 68 senttiä ei kuulemma palauteta!

Vierailija
86/114 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka minulla on pitkä työura, on siihen mahtunut työttömyysvuosia ja vuosien osa-aikaisia töitä. Lasten ollessa teinejä tein heidän kanssaan monta ulkomaanmatkaa. Hauskoja reissuja enkä kadu, vaikka rahaa niihin meni.

Siinä 45-vuotiaana aloitin säästää tulevaisuutta varten. Sairastuin ja jouduin pitkille sairaslomille, joten Kelan sairaspäiväraha-aikoina säästöt meni. Pääsin osatyökyvyttömyyseläkkeelle ja vaikka tulot pieneni, sain rahaa säästöön. Vähän päälle viisikymppisenä töissä oli yt:t ja jouduin pihalle.

Yritän nyt ansiosidonnaisesta säästää minkä kykenen, vaikka se on eläkkeen kanssa sovitettuna reilun tonnin kuussa nettona. Vuoden kuluttua tipun peruspäivärahalle. Sillä pitäisi sitten pärjätä yli 10 vuotta eläkeikään, säästöt menevät luultavimmin sairauskuluihin. Mikäli pääsen kokonaan työkyvyttömyyseläkkeelle, sekin on vain bruttona 1200 e/kk.

Olen siis eläkeiässä tyhjätasku, jos nyt edes elän sinne asti. Työvuosia olisi minullakin vaikka miten paljon ja paljon laskin niiden varaan. Töihin palkattiin koko ajan uutta väkeä ja työtä oli paljon, joten irtisanominen tuli yllätyksenä. Tämä 38-vuotias voi joku päivä huomata, että seuraavaa pätkätyötä ei enää tulekaan.

Vierailija
87/114 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini saa eläkettä 2800, pitkä ura valtiolla, yli 50v.

Vuokraan menee 560 eur, loput menee viinaan.

Tuntuu pärjäävän.

Vierailija
88/114 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työkyvyttömyyseläkkeellä, 53-vuotias olen.

Eläke on bruttona 1900, mutta tienaan tuon lisäksi 1400 puhelinmyyjänä.

Muumioituisin ilman tuota työtä. Onneksi tuo tulorajani on kohtuullisen ok, joten pärjään. Ilman lisätyötä olisin joutunut todennäköisesti myymään asuntoni. Nyt vielä vuosi asuntovelkaa, sitten sekin helpottaa.

Nyt on pakko kysyä, että miten tällainen on mahdollista? Miten voi olla työkyvytön, jos pystyy tekemään töitä?

Tuossa on linkki tuonne Kevan sivuille. Keva maksaa minulle eläkkeen, lieneekö sitten sama muilla eläkkeen maksajilla. Työkykyni on arvioitu suhteessa omaan työhöni ja ammattiini, siihen en enää kykene. 

https://www.keva.fi/fi/elakkeet/elakkeella/Sivut/ansaintarajoja_elakkee…

Tuo Keva selittää kaiken ja olet ennen työkyvyttömyyseläkkeelle pääsyä ollut julkisensektorin (valtio/kunta) palveluksessa, mutta näin ei ole kaikilla, jotka ovat olleet yksityisellä puolella.

Höpsis. Mulle maksaa työkyvyttömyyseläkkeen ELO, töissä olin yksityisellä. Minä saisin tienata n. 1400 €/kk myös, 1800€ eläkkeen päälle. En vaan pysty, olen niin sairas.

Vierailija
89/114 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaaherruudesta haaveileva, otitko laskelmissasi huomioon sen yli 10 vuotta tästä siihen, kun eläkkeesi alkaa tulla? Sekin aika pitää elää jollakin.

T. Siksi edelleen töissä...

Vierailija
90/114 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sepä se, kun ei olla oltu koko ikää töissä, vaan dinua vanhemmilla on pitkoä työttömyysaikoja jo 90-luvun alusta lähtien, lasten kanssa kotona pitkään, uusiin ammatteihin opiskelua jne. Siihen kun lisäät pätkätyöt, matalapalkka-alat ja pakkoyrittäjyysajat, niin paljon ei jää. Eihän kaikilla näitä kaikkia ole, mutta kaikilla ei mene elämä kuten sinulla. Paljon määrittelee myös ensiasunnon ostoaika. Sinä ilmeisesti ostit jo ennen 30-vuotispäivääsi etkä ole eronnut. Elämiä on monenlaisia.

Näitä minäkin ajattelin.

Minua ottaa päähän ihmiset, joiden maailmankuvaan mahtuu vain yksi näkemys, oma napa. Kun kaikki on itsellä hyvin, ei osata ajatella, että kaikilla ei niin ole.

Meillä ihmisillä on sairautta, heikkouksia, turvattomuutta ja vaikka mitä, aina ei asiat mene, kuten suunnittelee.

Elän taiteilijapiireissä, täällä ei paljoa omaisuutta näy, mutta uskon, että elämää on ollut enemmän kuin tuolla "minä olen fiksu" -tyypillä.

Häneen en tahdo tutustua!

Voi kun pärjäisitte, ottakaa rohkeasti selville kakki, mikä teille kuuluu!

Elämä ei ole lompakossa, vaan ihan muualla.

Vierailija
91/114 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi, kun terve 38-vuotias naimisissa oleva nainen tuli ketjuun tietämään ja moralisoimaan toisten elämäntilanteita.

Keskustelun aihe oli yksin asuvat eläkeläisnaiset.

Mutta kerron silti, että hänen iässään olin vielä parisuhteessa ja lähes asuntovelaton, uudenkarheilla autoilla kaasuttelin. Mutta lamassa meni miehen yritys, hänen taloutensa siis omahti.

Mutta vuodet toivatkin eron, totaaliyksinhuoltajuuden ja sairauden. Että ei se elämä mene niin, kuin suunnittelee ja haluaa.

Eläke on henkilökohtaista, ei perhekohtaista. Toivon sinulle, että sinun kohdallesi ei mitään yllättävää tule. Mutta jos koko työurasi on katkonaista ja olet keskipalkkaisessa työssä, ei se eläke hääppöinen tule sinullakaan olemaan.

Vierailija
92/114 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun äitini saa eläkettä 2800, pitkä ura valtiolla, yli 50v.

Vuokraan menee 560 eur, loput menee viinaan.

Tuntuu pärjäävän.

Sama täällä. Mun äiti oli valtiolla töissä 49 vuotta, aloitti työt harjoittelijana 16-vuotiaana. Valtion hommissa eläkettä kertyi ihan mukavasti ja äidin brutto on tasan 2650,70 e/kk. Siihen päälle vielä isävainaan yksityisen eläkevakuutuksen henkivakuutusosuus 410,00 e/kk. Äidin menot on minimaaliset, kun asunto on oma ja yhtiövastikekin on alle 200 e/kk. Loput rahat menee munkin äidiltä viinaan eikä siltä koskaan jää mitään rahaa säästöön. Ennemminkin niin päin, että mun pitää vahtia, että laskuihin jää rahaa.

Vierailija
93/114 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini ystävä saa eläkettä 2400 Euroa/kk (oli luokanope) ja on perinyt ja pihistänyt koko ikänsä, joten on vielä pääomatulojakin parista tasokkaasta asunnosta. On pihi kuin piru, joten rahaa on tilit pulleana. Saa kuulemma 2000 Euroa/kk säästöön...

Vierailija
94/114 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmi, kun terve 38-vuotias naimisissa oleva nainen tuli ketjuun tietämään ja moralisoimaan toisten elämäntilanteita.

Keskustelun aihe oli yksin asuvat eläkeläisnaiset.

Mutta kerron silti, että hänen iässään olin vielä parisuhteessa ja lähes asuntovelaton, uudenkarheilla autoilla kaasuttelin. Mutta lamassa meni miehen yritys, hänen taloutensa siis omahti.

Mutta vuodet toivatkin eron, totaaliyksinhuoltajuuden ja sairauden. Että ei se elämä mene niin, kuin suunnittelee ja haluaa.

Eläke on henkilökohtaista, ei perhekohtaista. Toivon sinulle, että sinun kohdallesi ei mitään yllättävää tule. Mutta jos koko työurasi on katkonaista ja olet keskipalkkaisessa työssä, ei se eläke hääppöinen tule sinullakaan olemaan.

Voi, olen pahoillani puolestasi.

Asiaa kirjoitit, nämä "minä teen aina kaiken oikein ja kaikki menee hyvin" - tyypit ovat todella rasittavia. Kun ei osata ajatella, että elämä kulkee ihan omia latujaan, suunnitelmat voivat heittää sitä kuuluisaa häränpyllyä.

Suukkosia 😘😘

AP

Vierailija
95/114 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö löytyy näkökulmaa?

Vierailija
96/114 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täyttäisin mielelläni yksin asuvia eläkeläisnaisia, jos tiedätte mitä tarkoitan. (=Suonikkaalla purppurakypäräkostajallani.) M20

Huoh, kun ei se pelkästään riitä, erotiikka on niin paljon enemmän, kuin se sinun pikkunen pilisi. Ehkäpä sinäkin joskus asian ymmärrät, jos elää saat!

Vierailija
97/114 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostetaanpas, josko joku vielä kiinnostuisi, luettuaan sunnuntain lehdet ja täytettyään ristikon.

Mukavaa sunnuntaita teille kaikille, minä lähden tyttärentyttären rippijuhliin, mukava päivä siis edessä.

Ap.

Vierailija
98/114 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se taitaa tosiaan yllättää monet, että 4000 euron kk-palkalla, joka on aika yleinen ainakin monissa urakkatyöhön perustuvassa duunarihommassa, kolmivuorotyössä ja monilla akateemisilla aloilla, eläke on bruttona vain noin 1600 euroa ja nettona kutakuinkin 1250-1300 euroa.

Tää on totta. Ja 4000€ palkka ei edes ole mikään huono palkka. Silti siitä kertyy eläkettä noin vähän! Moni ei tule ajatelleeksi, miten tärkeää on, että säästöjä on sukanvarressa. Muuten voi tulla ohraisat oltavat vanhuuspäivinä. Eli säästöt ja sijoitukset ovat todella tärkeitä. Tulevaiuudessa julkista sairaanhoitoakaan ei enää saa kuten nykyään, palveluita ajetaan alas isossa mittakaavassa, koska tulevat yhteiskunnalle liian kalliiksi.

Moni hyvinvointivaltion kasvatti on tottunut siihen, että yhteiskunta hoitaa. Mutta ajat muuttuu, Eskoseni!

Palveluita ajetaan alas, koska se on valittua politiikkaa. Suomalaisten veroaste on korkempi kuin koskaan, silti saamme palveluita vähemmän kuin aiemmin ja joudumme niistä verojen lisäksi maksamaan, toisin kuin aiemmin.

Kertoisitko, miten pienipalkkainen, joka lisäksi joutuu turvautumaan yhteiskunnan tukiin, lähinnä asumistukeen, saa säästettyä tai sijoitettua eläkepäivien varalle?  Tämä nimittäin on realismia aivan liian monen kohdalla.

Vierailija
99/114 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on työkyvyttömyyseläkkeellä aivovamman takia 55-vuotiaana. Saa eläkkeen päälle tienata reilun 1400€/kk. Oli aiemmin työnjohtaja, mutta ei sellaiseen enää kykene, koska vamma aiheutti ongelmia toiminnanohjaukseen ja muistiin. Pääsi kuitenkin entiseen firmaan osa-aikatöihin 2,5 vuoden sairausloman jälkeen. On työssä joka toinen viikko entisellä palkalla. En tiedä mitä hommia tekee. Eläke on n. 1700€ netto ja duunista saa n. 950€ nettona. Työhön pääsy tapahtui vasta huhtikuussa ja helpottaa talouttamme valtavasti, vaikka mies onkin supervaikea työviikkoina. Merkitsee hänelle kyllä valtavan paljon, että voi tehdä edes jotakin, vaikka ei sitä entistä.

Vierailija
100/114 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up