Yksin asuva eläkeläisnainen - riittääkö eläkkeesi?
Eläkepäivät häämöttävät ja olen huolissani pärjäämisestä.
Kertoisitko kokemuksiasi, riittääkö eläkkeesi elämiseen, paljonko saat eläkettä, ja miten täytät päiväsi.
Etukäteen kiitokset kaikille vastaajille!
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Mummu on 75-v ja saa työeläkettä nettona 1540€/kk ja leskeneläkettä 470€/kk. Pärjää hyvin. Asuntolainaa ei ole ollut enää vuosikymmeniin ja vastikekin olemattoman pieni eli vain 141 €/kk. Myi kesämökkinsä hiljattain ja sai siitä 120 000€ joten hyvin pärjää jatkossakin. Mummu lienee aika keskivertoeläkeläinen, monihan saa tuosta ikäpolvesta leskeneläkettä ja useimmilla on vielä se kesämökkikin.
Sun mummo on kaukana keskivertoeläkelläisestä, jos todella saa tuon summan käteensä nettona. Ei ihme etä pärjää hyvin leskeneläkkeen kanssa.
"Keskimääräinen eläke oli 2014 vuonna 1 588 euroa kuukaudessa. Miehen kokonaiseläke oli 1 803 euroa ja naisen 1 411 euroa. Tiedot ilmenevät Eläketurvakeskuksen ja Kelan vuoden 2014 lopun tilastotiedoista."
http://www.taloustaito.fi/Elake-ika/Keskielake-on-nyt-1-588-euroa-kuuka…
tuossapa juttua: http://www.etlehti.fi/artikkeli/rahat/oma_talous/mihin_riittaa_keskiver…;
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen työkyvyttömyyseläkkeellä, 53-vuotias olen.
Eläke on bruttona 1900, mutta tienaan tuon lisäksi 1400 puhelinmyyjänä.
Muumioituisin ilman tuota työtä. Onneksi tuo tulorajani on kohtuullisen ok, joten pärjään. Ilman lisätyötä olisin joutunut todennäköisesti myymään asuntoni. Nyt vielä vuosi asuntovelkaa, sitten sekin helpottaa.
Teetkö puhelinmyyntiä kotonasi?
Minäkin olen miettinyt, että teveydentilan salliessa voisin jotain osapäivähommaa tehdä, saa nähdä löytyykö täältä maalta sellaista.
Ap
En tee kotona, vaan teen sitä ihan työpaikalla.
Vanhuuseläkkeellähän saa tienata ilman tulorajoja, joten jos olet terve, kannattaisi keksiä jotain näppärää, vaikka kausiluontoista hommaa. Kaupungissa on tietenkin helpompi löytää puhelinmyyntipaikkoja, en tiedä, missä firmoissa tuota voisi tehdä kotona. Kannattaisi selvittää.
Mutta olisikö siellä taimitarhoja, mansikanmyyntiä, kotisiivousta: jotakin tuon tyyppistä. Sinun kannattaisi laittaa jo ajoissa verkot veteen: levitä siellä paikkakunnallasi sanaa, että olisit valmis tekemään kaikenlaista hommaa.
Tuolla puhelinmyyntityöpaikallani on muuten ihmisiä, jotka ovat jo vanhuuseläkkeellä, mutta käyvät silti töissä. Moni on vielä täysin terve, virkeä ja ahkera eläkeiässäkin.
Pitäähän työ mielenkin virkeänä. Suosittelen.
Ei työeläkeperusteisella leskeneläkkeellä ole mitään yläikärajaa. Lesken oma eläke ja puolison eläke yhteensovitetaan. Jos leskellä on pieni oma eläke ja puolisolla olisi ollut suuri eläke, saa leski maksimissaan puolet puolisonsa eläkkeestä. Keskimääräinen leskeneläke on muutama sata euroa kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummu on 75-v ja saa työeläkettä nettona 1540€/kk ja leskeneläkettä 470€/kk. Pärjää hyvin. Asuntolainaa ei ole ollut enää vuosikymmeniin ja vastikekin olemattoman pieni eli vain 141 €/kk. Myi kesämökkinsä hiljattain ja sai siitä 120 000€ joten hyvin pärjää jatkossakin. Mummu lienee aika keskivertoeläkeläinen, monihan saa tuosta ikäpolvesta leskeneläkettä ja useimmilla on vielä se kesämökkikin.
Ei leskeneläkettä saa yli 65-vuotiaana.
Kyllä saa. Mun isäkin saa koska äitini oli parempi tuloinen. En kyllä laskisi tulevaisuudessa leskeneläkkeen varaan, sillä ei ole taattua, että se jatkuu loputtomiin ei ainakaan nykyisen suuruisena tai nykyisillä ehdoilla. Eikä sitä saakaana jos ei ole ollut naimissa riittävän pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös eläkeläinen voi hakea myös yleistä asumistukea.
Ei voi.
Kelan sivuilla sanottiin, että voi. No mene ja tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Sun mummo ei ole tämän päivän eläkeläinen, sillä on jäänyt eläkkeelle jo n. 15 vuotta sitten ja eläke on laskettu vanhan eläkelain mukaan eli viimeisen 5 vuoden palkkatuloista, samoin leskeneläkkeen laskentatapa on muuttunut. Nyt eläkkeet lasketaan koko työhistoriasta ja palkkataso on nousut vasta 90-luvulla ja sitä ennen palkat olivat maltilliset.
Kyllä se karu totuus on, että oma eläkkeeni tulee olemaan bruttona jotain 2000 e/kk. Eniten vaikuttaa pitkä opiskeluaika, kotiäitiys ja työttömyysjakso ennen vuotta 1995.
Mutta puolison eläke tulee olemaan vielä pienempi. Nykyisestä asunnosta on pakko luopua. Omat lääkemenotkin ovat sitä luokkaa/kk, että huh, huh.
Voiko puhelinmyyjänä oikeasti tienata noinkin paljon? Saanko kysyä teetkö puhelinmyyntiä osa- vai kokoaikaisena? Oletko jonkun lehtitalon listoilla vai puhelinmyyntiyrityksen?
Vierailija kirjoitti:
Muumioituisin ilman tuota työtä. Onneksi tuo tulorajani on kohtuullisen ok, joten pärjään. Ilman lisätyötä olisin joutunut todennäköisesti myymään asuntoni. Nyt vielä vuosi asuntovelkaa, sitten sekin helpottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kysymästä, eläkkeelle jäämisen myötä elämänlaatuni on todella parantunut huomattavasti.
Rahan riittämisen kanssa on ongelmia, vaikka minulla omistusasunto, mutta siitä tulevat rempat pelottaa. Nytkin on taloyhtiössä suunnitteilla ikkunaremontti.
Eläkettä saan 1790 €/kk miinus verot ja käteen jää reilut 1300€/kk.
Eläkkeen pienuus yllätti, sillä takana on 43-vuoden yhtäjaksoinen työura takana, ilman mitään vapaita, sillä olen lapseton. Ja viimeisen 20-vuoden aikana palkkatasoni on ollut 3800-4600€/kk, mutta ensimmäiset vuosikymmenet syövät eläkettäni.
Rahan kanssa pitää olla todella tarkkana, eikä moniin harrastuksiin ja matkoihin ole varaa, kun maksaa pakolliset kulut - yhtiövastikkeet, vakuutukset, netit jne.
Miten sulla on useita yhtiövastkkeita ja nettejä?
Näsäviisas!
Yleissivistystä.
Maksan yhtiövastiketta huoneistosta, sekä siihen kuuluvasta autokatoksesta, joka on eri yhtiö (rakennettu myöhemmin). Juu, enkä ole vuokrannut, koska taloyhtiössä ei ole kysyntää ja järjestyssäännöt sen kieltävät vuokraamasta ulkop.
Maksan valopiuhasta netin, että tv ja lisäksi puhelimen nettiyhteyden, sillä käytän puhelinta myös muualla, kuin neljän seinän sisällä. Joko riitti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mummu vaan saa. Joka kk kolahtaa mummun tilille leskeneläke.
Siinä tapauksessa on jäänyt eläkkeelle, vanhan eläkelain aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mummu vaan saa. Joka kk kolahtaa mummun tilille leskeneläke.
Lait muuttuvat. Mun mummi 94v. ei ole maksanut senttiäkään eläkemaksuja, mutta hänen oletettu eläkekertymä alkoi jo juosta 1930-luvulla, vaikka ei ollut edes töissä ja saa paljon parempaa eläkettä, kuin äitini, vaikka työvuosia vähemmän ja palkkataso alhaisempi. Jäi eläkkeelle, joskus 70-luvun lopussa.
Itse olen viisikymppinen ja eläkeote näyttää nyt 2300 bruttoa eläkkeeksi. Tämä siis jos en tee päivääkään töitä enää. Myönnetään että 2030 se ei enää ole sama raha.
Asunto on maksettu ja arvoltaan puoli miljoonaa.
Vaikka miten laskisi, ei tässä oikeastaan tarvitse töitä tehdä, jos tuon talon möisi ja muuttaa vuokralle vaikka 1000 eur/kk ja syö pääoman pois. Vuokraan olisi rahat 500 kuukautta. Elinikää miehenä jäljellä ehkä sellaiset 300-400 kuukautta (75-85). Välivuosille ennen eläkettä jäisi pääomaa syötäväksi siis 100 000 eur lisäksi.
Senkin voisi laittaa Orioniin ja Koneeseen, niin paisuisi sekin.
Miksi en siirtyisi vapaaherraksi?
Ainakin minä sain eläkeläisenä ja kahden lapsen huoltajana yleistä asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös eläkeläinen voi hakea myös yleistä asumistukea.
Ei voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teetkö puhelinmyyntiä kotonasi?
Minäkin olen miettinyt, että teveydentilan salliessa voisin jotain osapäivähommaa tehdä, saa nähdä löytyykö täältä maalta sellaista.
ApEn tee kotona, vaan teen sitä ihan työpaikalla.
Vanhuuseläkkeellähän saa tienata ilman tulorajoja, joten jos olet terve, kannattaisi keksiä jotain näppärää, vaikka kausiluontoista hommaa. Kaupungissa on tietenkin helpompi löytää puhelinmyyntipaikkoja, en tiedä, missä firmoissa tuota voisi tehdä kotona. Kannattaisi selvittää.
Mutta olisikö siellä taimitarhoja, mansikanmyyntiä, kotisiivousta: jotakin tuon tyyppistä. Sinun kannattaisi laittaa jo ajoissa verkot veteen: levitä siellä paikkakunnallasi sanaa, että olisit valmis tekemään kaikenlaista hommaa.
Tuolla puhelinmyyntityöpaikallani on muuten ihmisiä, jotka ovat jo vanhuuseläkkeellä, mutta käyvät silti töissä. Moni on vielä täysin terve, virkeä ja ahkera eläkeiässäkin.
Pitäähän työ mielenkin virkeänä. Suosittelen.
Kiva kun vastasit, kiitos!
Tässä ikkunoita pestessä olen asiaa ajatellut. Muutama vuosi, jos terveyttä ja elonpäiviä riittää, vielä työelämässä, aikaa on etsiä.
Toisaalta, jos jatkaisin omassa työssäni 68 vuotiaaksi... ei taida työnantaja sallia.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen viisikymppinen ja eläkeote näyttää nyt 2300 bruttoa eläkkeeksi. Tämä siis jos en tee päivääkään töitä enää. Myönnetään että 2030 se ei enää ole sama raha.
Asunto on maksettu ja arvoltaan puoli miljoonaa.
Vaikka miten laskisi, ei tässä oikeastaan tarvitse töitä tehdä, jos tuon talon möisi ja muuttaa vuokralle vaikka 1000 eur/kk ja syö pääoman pois. Vuokraan olisi rahat 500 kuukautta. Elinikää miehenä jäljellä ehkä sellaiset 300-400 kuukautta (75-85). Välivuosille ennen eläkettä jäisi pääomaa syötäväksi siis 100 000 eur lisäksi.
Senkin voisi laittaa Orioniin ja Koneeseen, niin paisuisi sekin.
Miksi en siirtyisi vapaaherraksi?
Nyt olet hyvin olennaista ymmärtänyt väärin, sillä tämän hetkinen eläkekertymä kertoo vain, jos nyt jäisit eläkkeelle eli työkyvyttömyyseläkkelle, mutta se ei suinkaan ole lopullinen työeläke, jonka saat 64 ja risat, joka lasketaan koko työurasta ja palkasta.
Vierailija kirjoitti:
Voiko puhelinmyyjänä oikeasti tienata noinkin paljon? Saanko kysyä teetkö puhelinmyyntiä osa- vai kokoaikaisena? Oletko jonkun lehtitalon listoilla vai puhelinmyyntiyrityksen?
Vierailija kirjoitti:
Voi kyllä, hyvinkin. En voi kertoa fimaa, lehtiä en myy. Teen työtä 14 tuntia viikossa, tuntipalkka on siis hyvä. Mutta minulle on muodostunut vuosien mittaan hyvä asiakaskunta, ja varmaankin olen tuossa työssä aika hyvä. Tuo 1400*12 on vuositasolla alakanttiin arvioitu, tulorajani on tarkalleen 1590, mutta pidän jonkin verran tuota "turvaväliä" varmuuden vuoksi, etten joudu Kevan kanssa hankaluuksiin.
Kypsät naiset ovat muuten hyviä puhelinmyynnissä, sen olen työssäni nähnyt. Että kyllä kannattaa kaikkea kokeilla eläkeläisenkin henkensä pitimiksi.
Oli kuin lottovoitto löytää tuo firma. Kaikki eivät tuossa työssä jaksa eivätkä menesty. Minut tuo työ pitää hengissä, kirjaimellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on pakko kysyä, että miten tällainen on mahdollista? Miten voi olla työkyvytön, jos pystyy tekemään töitä?
Aika huonosti pärjään. Eläke on vähän yli 800 euroa kuussa. Saan lisäksi asumistukea. Olen väliaikaisella eläkkeellä sairauden takia. Sairaus vie myös paljon rahaa. Velkaa on paljon.
Ei voi.