Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin
Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?
Kommentit (6229)
Ei kyllä olis tullut mieleenkään järjestää tarjoilua pelkästään vegaaniruoasta. Muutakin pitää olla häiden tasoisessa juhlassa tarjolla. Vakiintunut tapahan on, että tarjotaan kalaa, lihaa ym, ja sitten kasvisvaihtoehto.
Itse olisin kyllä ihan mielelläni kokeillut vaikka sitä mantelimaitoakin kahviin, mutta tuollaisessa juhlatilaisuudessa on pakko ajatella että vieraita on monenlaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen terve aikuinen päättäkööt itse, mitä syö. Kuitenkaan omaa ruokavaliotaan ei saa tuputtaa muille. Vaikka juhlien järjestäjät päättävät tarjoiluista, ei kuitenkaan voi olettaa kaikkien pitävän siitä. Ymmärrä kyllä eettistä puolta, sillä vaikka itse olen sekasyöjä, en todellakaan syö juuri eettisistä syistä läheskään kaikkea lihaa, lähinnä vain suomalaista posssua, kanaa, sika-nautajauhelihaa ja kalaa. Tuota vegaanisuutta en kuitenkaan oikein ymmärrä, enkä tiedä, mitä itse olisin näissä häissä syönyt. Nämä ruokavaliot ja tarjoilut ovat hyvin kaksipiippuinen juttu. Kaikkia ei voi miellyttää ja vaikka järjestäjät päättävätkin tarjoiluista ei voi olettaa kaikkien omaksuvan saman aatteen, eikä sitä saa tuputtaa.
No eihän se ole aatteen tuputtamista, jos joskus juhlissa tarjoaa vieraille vegaanista safkaa. Pikemminkin siinä tarjotaan avartava kokemus, että tällaistakin ruokaa voi olla. Aatteen tuputtaminen on mielestäni paljon pitkäjänteisempää toimintaa kuin yhden illan tarjoilut. Kukaan ei siihen kuole, jos menee yhdet juhlat ilman lihaa. Olkoon sit syömättä se, jolle ei maistu.
Miksi vegaanit itkee hysteerisesti kun tarjoan heille avartavaa kokemusta sisäfilepihvin muodossa?
Niin olisi pitänyt varmaan vielä mainita, etten edes ole vegaani. Osaan kuitenkin nähdä omaa napaani pidemmälle. T. 85.
Harmi että vegaanit ei ja että nenäsi pidemmälle ei sisällytä muiden ihmisten toiveita. Hieno elämä sulla, niinku oikeesti.
Oisko kritiikki liittynyt siihen,että tarjottavaa oli noin vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen terve aikuinen päättäkööt itse, mitä syö. Kuitenkaan omaa ruokavaliotaan ei saa tuputtaa muille. Vaikka juhlien järjestäjät päättävät tarjoiluista, ei kuitenkaan voi olettaa kaikkien pitävän siitä. Ymmärrä kyllä eettistä puolta, sillä vaikka itse olen sekasyöjä, en todellakaan syö juuri eettisistä syistä läheskään kaikkea lihaa, lähinnä vain suomalaista posssua, kanaa, sika-nautajauhelihaa ja kalaa. Tuota vegaanisuutta en kuitenkaan oikein ymmärrä, enkä tiedä, mitä itse olisin näissä häissä syönyt. Nämä ruokavaliot ja tarjoilut ovat hyvin kaksipiippuinen juttu. Kaikkia ei voi miellyttää ja vaikka järjestäjät päättävätkin tarjoiluista ei voi olettaa kaikkien omaksuvan saman aatteen, eikä sitä saa tuputtaa.
No eihän se ole aatteen tuputtamista, jos joskus juhlissa tarjoaa vieraille vegaanista safkaa. Pikemminkin siinä tarjotaan avartava kokemus, että tällaistakin ruokaa voi olla. Aatteen tuputtaminen on mielestäni paljon pitkäjänteisempää toimintaa kuin yhden illan tarjoilut. Kukaan ei siihen kuole, jos menee yhdet juhlat ilman lihaa. Olkoon sit syömättä se, jolle ei maistu.
Miksi vegaanit itkee hysteerisesti kun tarjoan heille avartavaa kokemusta sisäfilepihvin muodossa?
Tyhmä kysymys. Vegaanit on todnäk. jossain elämänsä vaiheessa syöneet lihaa, eipä tuossa mitään avartavaa olisi.
Vegaanit ei syö eettisistä syistä eläintuotteita. Sekasyöjät syö sekä lihaa että vaikka niitä kasviksia muutenkin.
Öh... Ja sekasyöjät eivät ole elämänsä aikana maistaneet kasviksia? Just. Ammu ittes kun ehdit, olemassaolosi pienentää ihmiskunnan ÄOn keskiarvoa useilla prosenttiyksiköillä.
Nyt sulla meni pointti ihan ohi. Kasvikset =vegaaniruoka ei tosiaan ole se juttu tässä.
Avaatko sitä pointtia? Siis kun sen jälkeen kun yrität peruuttaa ryssimisesi.
Älä välitä ap kommenteista. Häät ovat ennen kaikkea hääparin juhlat! Eivätköhän vieraat pärjää vaikka jotkut ehkä söivät vähemmän kuin grillilounaalla, eihän kaikkien hääjuhlat tarvitse olla samanlaisia. (Luonto ja teuraseläimet ainakin kiittävät teitä. )
Meillä on ensi vuonna häät ja olen vegaani ja mies sekasyöjä, syö pääasiassa kotona kyllä vegaanisesti. Meille tulee seisovapöytä johon tulee vegaanisia ja ei-vegaanisia ruokia. Eri asia olisi varmaan jos mies olisi myös vegaani, mutta kun ei ole, niin minulle sopii kyllä tarjoilla ruokaa joka sisältää myös lihaa. Hääkakusta tulee kyllä varmaan vegaaninen jos onnistutaan löytämään joku joka sellaisen väsää.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ihmiset eivät pidä aatteellisesta propagandasta ja tuputtamisesta, aika yllättävää.
Tätä en ymmärrä. Se, että tarjoaa mieleistänsä ruokaa on propagandaa jos siis on vegaani jos sekasyöjä näin tekee niin se ei ole? Miksi lihansyönti ei ole valinta mutta vegaanius on?
Olin kerran eräissä vegaanihäissä tilattuna esiintyjänä. Juuri kukaan porukastamme ei tajunnut tarjoilua vegaaniseksi, kehuivat vain jälkeenpäin, kuinka oli ollut hyvät sapuskat. Hyvin näytti kelpaavan kutsuvieraillekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä kysymys. Vegaanit on todnäk. jossain elämänsä vaiheessa syöneet lihaa, eipä tuossa mitään avartavaa olisi.
Vegaanit ei syö eettisistä syistä eläintuotteita. Sekasyöjät syö sekä lihaa että vaikka niitä kasviksia muutenkin.
Öh... Ja sekasyöjät eivät ole elämänsä aikana maistaneet kasviksia? Just. Ammu ittes kun ehdit, olemassaolosi pienentää ihmiskunnan ÄOn keskiarvoa useilla prosenttiyksiköillä.
Nyt sulla meni pointti ihan ohi. Kasvikset =vegaaniruoka ei tosiaan ole se juttu tässä.
Avaatko sitä pointtia? Siis kun sen jälkeen kun yrität peruuttaa ryssimisesi.
Voi hyvä luoja, taidat olla 15-vuotias?
Pointti oli, että vegaanit ovat syöneet lihaa. Moni sekasyöjä taas ei usein ole ikinä syönyt täysin vegaanista ruokaa ja juoneet kahviaan ilman maitoa.
Miksi yleensä piditte häät jos ei voi tarjota kunnon ruokaa.
Haiskahtaa samalta provoilijalta, joka tuossa aikaisemmin valitti häälahjoista ja siitä, ettei tullut rahaa, vaikka häät maksoivat niin paljon - vanhempien pussista.
Jos tämä nyt sattuisi kuitenkin olemaan totta, niin minusta on surullista ja suorastaan pelottavaa tuollainen yksisilmäisyys ja jääräpäisyys. Ihan kuin olisitte uhmaikäisiä kakaroita. Koska me olemme ruvenneet vegaaneiksi, niin meidän häissäpä ei tarjota mitään eläinperäistä. Te ette ota muita ihmisiä huomioon, mutta mitä luultavimmin teidät pitäisi ottaa kyllä huomioon, jos te olisitte häävieraina. Miksi ette voi ottaa huomioon eri ihmisten erilaisia ruokavalioita. Suurin osa nyt vain sattuu olemaan sekaruuan syöjiä. Nälkäisenä noista kekkereistä olisi pitänyt hiippailla nakkikioskille tai vastaavalle.
Kun te nyt kerran olette niin ortodoksisia vegaaneja, niin kai teillä molemmilla oli myös keinonahkakengät. Ei väliä, että keinonahan valmistaminen tuottaa melkoisen hiilijalanjäljen, kunhan vaan on meidän uskonkappaleiden mukainen. Ja jos teillä tarjottiin leipää, niin kai se oli ei-luomua, sillä luomutilalla lannoitetaan rehellisellä lehmänpaskalla, joka on eläimestä tuleva tuote. Ai niin, siinä apulannassakin voi olla eläinperäisiä ainesosia.
Vierailija kirjoitti:
Miksei vegaaniruoka ole kunnon ruokaa?
Vierailija kirjoitti:
Lol
Vierailija kirjoitti:
Älä välitä ap kommenteista. Häät ovat ennen kaikkea hääparin juhlat! Eivätköhän vieraat pärjää vaikka jotkut ehkä söivät vähemmän kuin grillilounaalla, eihän kaikkien hääjuhlat tarvitse olla samanlaisia. (Luonto ja teuraseläimet ainakin kiittävät teitä. )
Olisivat voineet kutsua häihinsä sitten luonnon ja eläimet.
Vierailija kirjoitti:
Jos vieraat on vain rekvisiittaa hääparin juhlassa, voi vieraat jättää kokonaan kutsumatta.
Vierailija kirjoitti:
Haiskahtaa samalta provoilijalta, joka tuossa aikaisemmin valitti häälahjoista ja siitä, ettei tullut rahaa, vaikka häät maksoivat niin paljon - vanhempien pussista.
Jos tämä nyt sattuisi kuitenkin olemaan totta, niin minusta on surullista ja suorastaan pelottavaa tuollainen yksisilmäisyys ja jääräpäisyys. Ihan kuin olisitte uhmaikäisiä kakaroita. Koska me olemme ruvenneet vegaaneiksi, niin meidän häissäpä ei tarjota mitään eläinperäistä. Te ette ota muita ihmisiä huomioon, mutta mitä luultavimmin teidät pitäisi ottaa kyllä huomioon, jos te olisitte häävieraina. Miksi ette voi ottaa huomioon eri ihmisten erilaisia ruokavalioita. Suurin osa nyt vain sattuu olemaan sekaruuan syöjiä. Nälkäisenä noista kekkereistä olisi pitänyt hiippailla nakkikioskille tai vastaavalle.
Kun te nyt kerran olette niin ortodoksisia vegaaneja, niin kai teillä molemmilla oli myös keinonahkakengät. Ei väliä, että keinonahan valmistaminen tuottaa melkoisen hiilijalanjäljen, kunhan vaan on meidän uskonkappaleiden mukainen. Ja jos teillä tarjottiin leipää, niin kai se oli ei-luomua, sillä luomutilalla lannoitetaan rehellisellä lehmänpaskalla, joka on eläimestä tuleva tuote. Ai niin, siinä apulannassakin voi olla eläinperäisiä ainesosia.
Kukas se kuulostaa uhmaikäiseltä kakaralta?
Ei ongelma varmasti ollut vegaaniset tarjoilut vaan suppeat tarjoilut. Kahvikesteiksikin todella suppeat ottaen huomioon että moni ei tykkää sienistä. Jos vieraina on ollut vanhempaa väkeä paljon niin vegaaniset riisipiirakat on suorastaan pyhäin häväistys.
Pitää muistaa että oli ruoka kuinka ideologisesti oikeaoppista hyvänsä niin ensisijaisesti sen tulisi olla hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vieraat on vain rekvisiittaa hääparin juhlassa, voi vieraat jättää kokonaan kutsumatta.
Jos ei puolta päivää kestä ilman kermaa ja possua, niin kannattaa jäädä kotiin.
Jos jälkeenpäin vaöitetaan huonoista tarjoiluista, niin onhan niissä silloin ollut vikaa. Tai sitten kohderyhmä on ollut väärä. Yhtäkaikki, pieleen meni vieraiden mielestä.