Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin

Vierailija
08.06.2016 |

Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?

Kommentit (6229)

Vierailija
61/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko kakku raakakakku? Raakakakut ovat pahoja.

Kokeileppa joskus vaikka Helsingin kissakahvilan raakasuklaakakkua, naaaaaammm.

Vierailija
62/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on totta, että tavallisten ei vegaanien mielestä vegaaniruoka on pahaa. Minunkin mielestä. Tietäisin mielellään etukäteen, jotta tietäsin käydä syömässä etukäteen. Nälkäisenä juhlat ovat yhtä helvettiä. Jos te tykkäsitte, hyvä. Mutta ette OLLENKAAN ajatelleet vieratanne. Se on EPÄKOHTELIASTA.

Älä yleistä, vegaaniruuassa ei välttämättä ole mitään erikoista. Oma kalaa ja lihaa rakastava avomieheni kokkaa usein vegaaniruokaa ilman, että edes ajattelee sitä.

Esimerkiksi wokki, jossa on kasviksia jossain esim. teryaki tai senchuang soosissa riisin kanssa. Proteiini voi olla marinoitu tofu tai pavut, ei se kana siitä yhtään sen paremman makuista tekisi.

Tomaatti- tai kasvissosekeitto on ihan yhtä hyvää kaurakerman kanssa. Tacot ovat tosi hyviä kasvis-, soijarouhe- tai paputäytteellä. Bolognesen voi tehdä soijalla, eipä siinä mitään eroa johki halpaan sikanautaan ole. Ja tässä oli vaan muutama esimerkki.

Bolognese soijasta tehtynä ei todellakaan maistu samalle kuin lihasta tehtynä. Soija maistuu pahville, siitä ei pääse mihinkään.  Ihan turha yrittää edes selittää, että soija maistuisi missään määrin samalle kuin liha.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

http://www.lily.fi/blogit/i-make-cake/vegaani-ja-samalla-paras-suklaaka…

Samaa kakkua tarjottiin kihlajaisissa, kannattaa kokeilla!

Hyi helvetti

Vierailija
64/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

http://www.lily.fi/blogit/i-make-cake/vegaani-ja-samalla-paras-suklaaka…

Samaa kakkua tarjottiin kihlajaisissa, kannattaa kokeilla!

Pähkinää, taateleita, papuja..?? Yhhhhh... Jäisi kyllä tuollainen "kakku" syömättä

Vierailija
65/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo tarjoilu on todella ollut vain kahvitus, tiesikö häävieraat että tarjotaan vaan kahvia? Tuossa tarjoilussa oli vaan se huono puoli, että se ei ollut ruokaa.

Miten kutsussa luki? Jos vieraat odottivat ruokaa. Vegaani ruokia löytyy josta saa ihan hyvän makusia, mutta piirakoita ei tarjota häissä kuin lisukkeina. Tai jos tarjotaan, niin hääjuhla kutsussa ilmoitetaan kahvituksesta.

Vierailija
66/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hääjuhla on vieraita varten. Pitäis ajatella vieraita, kun mietitään mitä tarjotaan ruokana.

Tämä. Mulle juhlan järjestäjänä on tärkeintä, että vieraat viihtyvät ja osa viihtymistä on tarjoilut. Mietin tai yritän selvittää etukäteen mitä vieraat haluavat syödä ja sitten hankin niitä ruokia, vaikka itse olen karppaaja. Pitäisi olla itsestään selvää

Vierailija
67/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoiluissa ei ollut vikaa,mutta kai kutsussa kävi selväksi että kyseessä on kahvit ja juhlien aika ei osunut lounaan tai päivällisen päälle?

Tuo tarjoilu vaikkapa niin että pöydässä olisi ollut jauhelihapiirakka ja karjalanpiirakat+plus noi muut olisi varmaan aiheuttanut myös pettymystä jos vieraat olettavat saavansa häissä juhla-aterian.

Vierailija
68/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin ollut todella pettynyt, jopa vihainen. Allergikkona monet vegaaniruokavalion perusainekset eivät sovi minulle, ja olisin kyllä ollut pettynyt muutenkin. Häissä kun monesti saa maistaa sekasyöjälle sopivia, mutta vähän harvinaisempia herkkuja.

Muutenkin hääpäivät ovat yleensä myös vieraille pitkiä ja nälkä äityy juhlissa kovaksi. Jos olisin ollut oikein vittumaisella päällä (kuten monesti olen, jos verensokeri ehtii laskea liikaa) olisin saattanut lähteä juhlista muualle syömään tai pistänyt vaikka porukalla pitsatilauksen vetämään.

Kasvisruoka sinänsä ei ole mikään kauhistus, mutta valinnanvaraa pitää olla. Ja olen ihan kaupunkilainen, kun joku tuolla ehti jo vedota siihen, että vain maalaisjuntti ei osaisi ymmärtää morsiusparin valintaa.

Eiköhän hääpari aina kysy allergiat?

Todella vittumaista tilata pizza jonkun häihin, taidat olle keski-ikäinen keppi pepussa -kiukkutäti.

Vierailija
69/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen terve aikuinen päättäkööt itse, mitä syö. Kuitenkaan omaa ruokavaliotaan ei saa tuputtaa muille. Vaikka juhlien järjestäjät päättävät tarjoiluista, ei kuitenkaan voi olettaa kaikkien pitävän siitä. Ymmärrä kyllä eettistä puolta, sillä vaikka itse olen sekasyöjä, en todellakaan syö juuri eettisistä syistä läheskään kaikkea lihaa, lähinnä vain suomalaista posssua, kanaa, sika-nautajauhelihaa ja kalaa. Tuota vegaanisuutta en kuitenkaan oikein ymmärrä, enkä tiedä, mitä itse olisin näissä häissä syönyt. Nämä ruokavaliot ja tarjoilut ovat hyvin kaksipiippuinen juttu. Kaikkia ei voi miellyttää ja vaikka järjestäjät päättävätkin tarjoiluista ei voi olettaa kaikkien omaksuvan saman aatteen, eikä sitä saa tuputtaa.

Vierailija
70/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja

Ap

No oli kyllä köyhät tarjoilut. Eikö muka vegaanisesta ruokavaliosta saa kunnollista, juhlavaa tarjottavaa? Ensin kylmiä alkupaloja, sitten lämmin ruoka ja lopuksi hääkakku. Mitä oli juomaksi? Juhlia juhlistetaan aina kuohuvalla ja hyvään juhla-ateriaan kuuluu aina viinit. Lopuksi kahvit ja teet sekä konjakki / likööri.

Juhlaan tai hyvään ateriaan ei tarvita alkoholia. Halukkaat voivat toki käyttää kohtuullisesti, mutta miksi ihmiset pilaavat juhlansa juopottelemalla?

Vierailija
71/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mantelimaito kahvimaitona on kyllä jotain ihan kamalaa... Maistuu pilaantuneelta

Vierailija
72/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen terve aikuinen päättäkööt itse, mitä syö. Kuitenkaan omaa ruokavaliotaan ei saa tuputtaa muille. Vaikka juhlien järjestäjät päättävät tarjoiluista, ei kuitenkaan voi olettaa kaikkien pitävän siitä. Ymmärrä kyllä eettistä puolta, sillä vaikka itse olen sekasyöjä, en todellakaan syö juuri eettisistä syistä läheskään kaikkea lihaa, lähinnä vain suomalaista posssua, kanaa, sika-nautajauhelihaa ja kalaa. Tuota vegaanisuutta en kuitenkaan oikein ymmärrä, enkä tiedä, mitä itse olisin näissä häissä syönyt. Nämä ruokavaliot ja tarjoilut ovat hyvin kaksipiippuinen juttu. Kaikkia ei voi miellyttää ja vaikka järjestäjät päättävätkin tarjoiluista ei voi olettaa kaikkien omaksuvan saman aatteen, eikä sitä saa tuputtaa.

Miksi vegaaniruuan tarjoilu on tuputtuamista, mutta lihan tarjoilu ei?

Mikä on vikana hedelmissä, karjalanpiirakoissa ja suklaakakussa?

Vierailija
73/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko kakku raakakakku? Raakakakut ovat pahoja.

Kokeileppa joskus vaikka Helsingin kissakahvilan raakasuklaakakkua, naaaaaammm.

Hyi saatana. Kissankarvoja ja raakakakkua.

Vierailija
74/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja

Ap

Yhtään tietämättä minkä kokoiset ja tyyppiset häät olivat kyseessä, tyypillisiin häihin ruokalista on mielestäni todella suppea. Minusta ongelma ei siis välttämättä koske varsinaisesti vegaaniruokaa, vaan sitä, että vierailla ei ollut hirveästi valinnan varaa... Yleensä suuremmasta valikoimasta on helpompi löytää joku itselle sopiva ruoka. Jotkut vegaaniruoan osat ovat sekasyöjillekin outoja.

Olen samaa mieltä että ei ole niin paha pakottaa sekasyöjiä syömään vegaanista ruokaa, kuin vegaaneja liharuokaa. Vegaaniruoan kaikki osat kuuluvat sekasyöjien ruokavalioon, joten ei siinä pitäisi mitään pahaa olla.

Eri asia on, jos joku ei syö laikaan, yhtään, ei mitään kasvikunnan tuotteita. Tälläisiä lihansyöjiä ei saa pakottaa syömään vegaani- tai sekaruokaa. :)

Olen sekasyöjä, omissa häissäni tarjottiin kaiken muun ohella myös vegaaneille sopivia ruokalajeja, jota kaikki saivat ottaa. Toivon että oli hyvää. Mielestäni oli.

Vierailija
75/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on totta, että tavallisten ei vegaanien mielestä vegaaniruoka on pahaa. Minunkin mielestä. Tietäisin mielellään etukäteen, jotta tietäsin käydä syömässä etukäteen. Nälkäisenä juhlat ovat yhtä helvettiä. Jos te tykkäsitte, hyvä. Mutta ette OLLENKAAN ajatelleet vieratanne. Se on EPÄKOHTELIASTA.

Älä yleistä, vegaaniruuassa ei välttämättä ole mitään erikoista. Oma kalaa ja lihaa rakastava avomieheni kokkaa usein vegaaniruokaa ilman, että edes ajattelee sitä.

Esimerkiksi wokki, jossa on kasviksia jossain esim. teryaki tai senchuang soosissa riisin kanssa. Proteiini voi olla marinoitu tofu tai pavut, ei se kana siitä yhtään sen paremman makuista tekisi.

Tomaatti- tai kasvissosekeitto on ihan yhtä hyvää kaurakerman kanssa. Tacot ovat tosi hyviä kasvis-, soijarouhe- tai paputäytteellä. Bolognesen voi tehdä soijalla, eipä siinä mitään eroa johki halpaan sikanautaan ole. Ja tässä oli vaan muutama esimerkki.

Bolognese soijasta tehtynä ei todellakaan maistu samalle kuin lihasta tehtynä. Soija maistuu pahville, siitä ei pääse mihinkään.  Ihan turha yrittää edes selittää, että soija maistuisi missään määrin samalle kuin liha.

Kuinkas usein käytät tummaa soijarouhetta? Ei todellakaan maistu pahvilta jos sen osaa maustaa. Vähemmän sitkeä ja rasvainen koostumus kun sillä sikanaudalla.

Laitappa joskus vaikka valmista tacomaustejauhetta niin huomaat, että ei kyllä pahvilta maistu.

Vierailija
76/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa nää miinukset ja plussat täällä. Täysin järkeviä kommentteja miinustellaan vaan koska ovat vegaanimyönteisiä. Piruparat.

Vierailija
77/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin tarjosin ylioppilasjuhlissani aikoinaan vain vegaanista ruokaa. En tehnyt asiasta numeroa (kaikki eivät tajunneet esim. soijarouhetta soijarouheeksi vaan luulivat jauhelihaksi :D) ja hyvin maistui tarjottavat vieraille. 

Vierailija
78/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mantelimaito kahvimaitona taitaa separoitua(menee hyhmäiseksi). Riisimaito ei aina separoidu, joten vastaisuudessa suosisin sitä. Häihin tullaan juhlimaan hääparia, ruuat ovat (miellyttävä) sivuseikka. Mulle maistuisi myös vegaaniruoat, vaikka sekasyöjä olenkin.

Vierailija
79/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi käsittää mikä tässä on ongelmana. Useimmat sekasyöjät syövät kuitenkin soijaa, suklaata, mantelia, maissia, tomaattia, hedelmiä, marjoja... Miksi niistä tulee yhtäkkiä syömäkelvottomia jos mukana ei ole eläintuotteita? :o

Veikkaan, että ongelmana on ollut se, että menu ei ollut juhlava, vaan hyvin arkinen. Meillä riisipiirakat, hedelmät, marjat, jne ovat lähinnä aamiaisruokaa. Juhlissa tarjotaan parempaa.

Älä viiti. Ap sanoi kuule erittäin selkeästi, että ongelma oli se vegaaniruoka eikä ruuan määrä tai sen täyttävyys.

Mistä ap sen tietää, että ongelma oli juuri vegaaniruoka? Ainoastaan isä toi esille sen, että hän ei pidä vegaanisista tarjoiluista. Muut vieraat olivat kommentoineet, että huonoimmat tarjoilut kuin missään muissa häissä. Tuo voi toki tarkoittaa sitä vegaanisuutta, mutta myös sitä, että tarjoilut olivat todella arkiset ja vaatimattomat. Veikkaan jälkimmäistä.

Vierailija
80/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin ollut todella pettynyt, jopa vihainen. Allergikkona monet vegaaniruokavalion perusainekset eivät sovi minulle, ja olisin kyllä ollut pettynyt muutenkin. Häissä kun monesti saa maistaa sekasyöjälle sopivia, mutta vähän harvinaisempia herkkuja.

Muutenkin hääpäivät ovat yleensä myös vieraille pitkiä ja nälkä äityy juhlissa kovaksi. Jos olisin ollut oikein vittumaisella päällä (kuten monesti olen, jos verensokeri ehtii laskea liikaa) olisin saattanut lähteä juhlista muualle syömään tai pistänyt vaikka porukalla pitsatilauksen vetämään.

Kasvisruoka sinänsä ei ole mikään kauhistus, mutta valinnanvaraa pitää olla. Ja olen ihan kaupunkilainen, kun joku tuolla ehti jo vedota siihen, että vain maalaisjuntti ei osaisi ymmärtää morsiusparin valintaa.

Eiköhän hääpari aina kysy allergiat?

Todella vittumaista tilata pizza jonkun häihin, taidat olle keski-ikäinen keppi pepussa -kiukkutäti.

Toivottavasti kysyi! Se ei kuitenkaan vielä riittäisi: myös nälkä pitäisi saada tyydytetyksi. Ap:n kuvaama menu kuulostaa enemmän alkupalalta kuin pääruoalta, ja vaikka pitsan tilaaminen olisikin vittumaista, niin jollainhan se nälkä pitäisi saada sammumaan. Ja olen 27-vuotias, nälkäisenä kuin perseeseen ammuttu karhu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kahdeksan