Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin

Vierailija
08.06.2016 |

Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?

Kommentit (6229)

Vierailija
121/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen terve aikuinen päättäkööt itse, mitä syö. Kuitenkaan omaa ruokavaliotaan ei saa tuputtaa muille. Vaikka juhlien järjestäjät päättävät tarjoiluista, ei kuitenkaan voi olettaa kaikkien pitävän siitä. Ymmärrä kyllä eettistä puolta, sillä vaikka itse olen sekasyöjä, en todellakaan syö juuri eettisistä syistä läheskään kaikkea lihaa, lähinnä vain suomalaista posssua, kanaa, sika-nautajauhelihaa ja kalaa. Tuota vegaanisuutta en kuitenkaan oikein ymmärrä, enkä tiedä, mitä itse olisin näissä häissä syönyt. Nämä ruokavaliot ja tarjoilut ovat hyvin kaksipiippuinen juttu. Kaikkia ei voi miellyttää ja vaikka järjestäjät päättävätkin tarjoiluista ei voi olettaa kaikkien omaksuvan saman aatteen, eikä sitä saa tuputtaa.

No eihän se ole aatteen tuputtamista, jos joskus juhlissa tarjoaa vieraille vegaanista safkaa. Pikemminkin siinä tarjotaan avartava kokemus, että tällaistakin ruokaa voi olla. Aatteen tuputtaminen on mielestäni paljon pitkäjänteisempää toimintaa kuin yhden illan tarjoilut. Kukaan ei siihen kuole, jos menee yhdet juhlat ilman lihaa. Olkoon sit syömättä se, jolle ei maistu. 

Miksi vegaanit itkee hysteerisesti kun tarjoan heille avartavaa kokemusta sisäfilepihvin muodossa?

Tyhmä kysymys. Vegaanit on todnäk. jossain elämänsä vaiheessa syöneet lihaa, eipä tuossa mitään avartavaa olisi.

Vegaanit ei syö eettisistä syistä eläintuotteita. Sekasyöjät syö sekä lihaa että vaikka niitä kasviksia muutenkin.

Öh... Ja sekasyöjät eivät ole elämänsä aikana maistaneet kasviksia? Just. Ammu ittes kun ehdit, olemassaolosi pienentää ihmiskunnan ÄOn keskiarvoa useilla prosenttiyksiköillä.

Nyt sulla meni pointti ihan ohi. Kasvikset =vegaaniruoka ei tosiaan ole se juttu tässä.

Avaatko sitä pointtia? Siis kun sen jälkeen kun yrität peruuttaa ryssimisesi.

Voi hyvä luoja, taidat olla 15-vuotias?

Pointti oli, että vegaanit ovat syöneet lihaa. Moni sekasyöjä taas ei usein ole ikinä syönyt täysin vegaanista ruokaa ja juoneet kahviaan ilman maitoa.

Sinä taidat olla tosissasi, uskotko oikeasti noin? Missö vitussa uskot meidän elävän, napapiirillä eskimoiden kanssa hylkeenlihaa vetämässä mutta hyvien cafe latte toimituksien kanssa?

Nut täytyy myöntää ettei ole oikeasti mitään mitä sanoa...

Vierailija
122/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä välitä ap kommenteista. Häät ovat ennen kaikkea hääparin juhlat! Eivätköhän vieraat pärjää vaikka jotkut ehkä söivät vähemmän kuin grillilounaalla, eihän kaikkien hääjuhlat tarvitse olla samanlaisia. (Luonto ja teuraseläimet ainakin kiittävät teitä. )

Jos vieraat on vain rekvisiittaa hääparin juhlassa, voi vieraat jättää kokonaan kutsumatta.

Jos ei puolta päivää kestä ilman kermaa ja possua, niin kannattaa jäädä kotiin.

Siitä häissä on juuri kyse, että testataan kuinka kauan jaksavat kohteliaisuudesta olla paikalla kun ensin osoitetaan ettei haluta heidän viihtyvän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ihmiset eivät pidä aatteellisesta propagandasta ja tuputtamisesta, aika yllättävää.

Tätä en ymmärrä. Se, että tarjoaa mieleistänsä ruokaa on propagandaa jos siis on vegaani jos sekasyöjä näin tekee niin se ei ole? Miksi lihansyönti ei ole valinta mutta vegaanius on?

Niinpä, kuka vittu kutsuu vieraita sen takia että haluaisi tehdä jotain sellaista mistä he pitävät? Ihme touhua.

Mekin syötetään vieraille aina paskaa kun tykätään itse kieriä siinä. Vituttaa kun valittavat.

Vierailija
124/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen terve aikuinen päättäkööt itse, mitä syö. Kuitenkaan omaa ruokavaliotaan ei saa tuputtaa muille. Vaikka juhlien järjestäjät päättävät tarjoiluista, ei kuitenkaan voi olettaa kaikkien pitävän siitä. Ymmärrä kyllä eettistä puolta, sillä vaikka itse olen sekasyöjä, en todellakaan syö juuri eettisistä syistä läheskään kaikkea lihaa, lähinnä vain suomalaista posssua, kanaa, sika-nautajauhelihaa ja kalaa. Tuota vegaanisuutta en kuitenkaan oikein ymmärrä, enkä tiedä, mitä itse olisin näissä häissä syönyt. Nämä ruokavaliot ja tarjoilut ovat hyvin kaksipiippuinen juttu. Kaikkia ei voi miellyttää ja vaikka järjestäjät päättävätkin tarjoiluista ei voi olettaa kaikkien omaksuvan saman aatteen, eikä sitä saa tuputtaa.

No eihän se ole aatteen tuputtamista, jos joskus juhlissa tarjoaa vieraille vegaanista safkaa. Pikemminkin siinä tarjotaan avartava kokemus, että tällaistakin ruokaa voi olla. Aatteen tuputtaminen on mielestäni paljon pitkäjänteisempää toimintaa kuin yhden illan tarjoilut. Kukaan ei siihen kuole, jos menee yhdet juhlat ilman lihaa. Olkoon sit syömättä se, jolle ei maistu. 

Miksi vegaanit itkee hysteerisesti kun tarjoan heille avartavaa kokemusta sisäfilepihvin muodossa?

Tyhmä kysymys. Vegaanit on todnäk. jossain elämänsä vaiheessa syöneet lihaa, eipä tuossa mitään avartavaa olisi.

Vegaanit ei syö eettisistä syistä eläintuotteita. Sekasyöjät syö sekä lihaa että vaikka niitä kasviksia muutenkin.

Öh... Ja sekasyöjät eivät ole elämänsä aikana maistaneet kasviksia? Just. Ammu ittes kun ehdit, olemassaolosi pienentää ihmiskunnan ÄOn keskiarvoa useilla prosenttiyksiköillä.

Nyt sulla meni pointti ihan ohi. Kasvikset =vegaaniruoka ei tosiaan ole se juttu tässä.

Pointti oli, että vegaanit ovat syöneet lihaa. Moni sekasyöjä taas ei usein ole ikinä syönyt täysin vegaanista ruokaa ja juoneet kahviaan ilman maitoa.

Sinä taidat olla tosissasi, uskotko oikeasti noin? Missö vitussa uskot meidän elävän, napapiirillä eskimoiden kanssa hylkeenlihaa vetämässä mutta hyvien cafe latte toimituksien kanssa?

Tästä tuli kyllä melkonen WTF-fiilis taas. Nää provoilijat täällä saa kyllä aiheesta kun aiheesta jotain abstraktia huttua. Mutta ei siinä. Jatkakaa.

Vierailija
125/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vegaani mutta en myöskään syö possua, sikanautaa enkä tarvi kermaa joka hetki. Aina tää menee tämmöiseksi kuinka sekasyöjillä possurasva valuu suupielestä ja kermaa juodaan suoraan kannusta.

Vierailija
126/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä vegaanit haluaa väkisin tarjota vierailleen ruokaa, mitä nämä eivät normaalisti syö? Jos kerran kutsuu vieraita niin eikö silloin yleensä halua tarjota jotakin sellaista syötävää mikä on vieraiden mielestä hyvää? Voihan sitä laittaa pöytään ihan vegaaniruokaa, että vieraat voi "avartua" mutta minusta pitäisi olla myös jotakin sellaista tavista mitä ihmiset ovat tottuneet syömään. 

Vierailija
127/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sekasyöjä, mutta minulle ei ole mikään ongelma häissä syödä vegaaniruokaa. Tarjoilut olivat niukat. Miksei esim. Kolmea eri lämmintä ruokaa? Eri tyyppisiä? Riisipohjainen,pasta, peruna jne...

Vierailija
128/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä välitä ap kommenteista. Häät ovat ennen kaikkea hääparin juhlat! Eivätköhän vieraat pärjää vaikka jotkut ehkä söivät vähemmän kuin grillilounaalla, eihän kaikkien hääjuhlat tarvitse olla samanlaisia. (Luonto ja teuraseläimet ainakin kiittävät teitä. )

Jos vieraat on vain rekvisiittaa hääparin juhlassa, voi vieraat jättää kokonaan kutsumatta.

Jos ei puolta päivää kestä ilman kermaa ja possua, niin kannattaa jäädä kotiin.

Siitä häissä on juuri kyse, että testataan kuinka kauan jaksavat kohteliaisuudesta olla paikalla kun ensin osoitetaan ettei haluta heidän viihtyvän.

Niinpä. Aivan kuin vieraat olisivat jotain lavasteita prinsessapäivälle, eikä lavasteilla ole niin väliä, kunhan näyttää hyvältä. Valitettavasti nykyhäisdä on usein näin, olipa vegaaniset tai ei.

Vierailija
129/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja

Ap

Siis tässäkö kaikki?! En usko että nurina johtui vegaanisesta ruuasta (vaikka ei se kahvimaiton korvaaminen mantelimaidolla varmasti asiaa parantanut) vaan ihan vaan tästä että tarjolla ei ollut kuin tälläisia välipalaksi luokiteltavia naposteltavia ja niitäkin aika kehnonlaisesti.

Vierailija
130/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä tuli kyllä melkonen WTF-fiilis taas. Nää provoilijat täällä saa kyllä aiheesta kun aiheesta jotain abstraktia huttua. Mutta ei siinä. Jatkakaa.

Nonniin, pari kolhua tuli mutta onnistuit peruuttamaan itsesi pois "luulin iskevänsä pöytään timanttisen argumentin mutta olikin niin että puhuin vitun tyhmiä juttuja tosissani"- pisteen parkkipaikalta. Se näkyy että olet tehnyt saman pari kertaa aiemminkin.

Vierailija
131/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen valmis kokeilemaan uuttakin, vaikka sitten häissä. Mutta jos en pidä jostain, en myöskään valehtele ja kehu tarjoiluja. Ehkä tulisi sitten (selän takana) sanottua jollekin, etten tykännyt.

Teidän häissänne on ihmetystä aiheuttanut varmasti enemmän se, ettei esim. sieniä inhoavalle ollut tarjolla juuri muuta suolaista kuin riisipiirakat. Aika köykäinen häätarjoilu.

Vierailija
132/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ongelma varmasti ollut vegaaniset tarjoilut vaan suppeat tarjoilut. Kahvikesteiksikin todella suppeat ottaen huomioon että moni ei tykkää sienistä. Jos vieraina on ollut vanhempaa väkeä paljon niin vegaaniset riisipiirakat on suorastaan pyhäin häväistys.

Olisi edes ollut erilaisia salaatteja. Mitä tuossa nyt on suolaista syötävää, piirakkaa jossa sieniä ja savun makuisia kumipaloja, kamelinvarpaanmakuiset piirakat ilman munavoita jollain epämääräisen näköisellä töhnällä ja maissileipää joka ilmeisesti tarkoitettu syötäväksi ilman mitään tai sillä töhnällä.

Vierailija
133/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä vegaanit haluaa väkisin tarjota vierailleen ruokaa, mitä nämä eivät normaalisti syö? Jos kerran kutsuu vieraita niin eikö silloin yleensä halua tarjota jotakin sellaista syötävää mikä on vieraiden mielestä hyvää? Voihan sitä laittaa pöytään ihan vegaaniruokaa, että vieraat voi "avartua" mutta minusta pitäisi olla myös jotakin sellaista tavista mitä ihmiset ovat tottuneet syömään. 

Se olisi sama kuin Jehovan Todistajat antaisi muiden olla rauhassa mutta jakaisivat lehtiään kun joku käy niitä kysymässä. Pelkkä ajatus aiheuttaa vegaanissa paniikkihäiriökohtauksen.

Vierailija
134/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muu ruoka olisi varmaan ollut tosi hyvää - tykkään kasvisruuasta - mutta kahvi olisi jäänyt juomatta. Kahvi (ja tee) mustana on kamalaa, ja nuo kasvismaidot ovat kauheaa kuraa. Olen kokeillut, kun lapsella on maitoallergia.

Vierailija
135/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi mä oisin halunnu teidän häihin! Kerrankin olisi saanut syödä kaikkea! :D Yleensä syön tuhdisti kotona, jos olen lähdössä juhliin. Juhlat kun tarkoittaa allergiselle nälkää ja muut huokailevat kuinka on ähky... en siis itse ole vegaani, mutta allergiat kohdistuvat eläinperäisiin raaka-aineisiin.

Vierailija
136/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi mä oisin halunnu teidän häihin! Kerrankin olisi saanut syödä kaikkea! :D Yleensä syön tuhdisti kotona, jos olen lähdössä juhliin. Juhlat kun tarkoittaa allergiselle nälkää ja muut huokailevat kuinka on ähky... en siis itse ole vegaani, mutta allergiat kohdistuvat eläinperäisiin raaka-aineisiin.

Lol :D

Vierailija
137/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se olisi sama kuin Jehovan Todistajat antaisi muiden olla rauhassa mutta jakaisivat lehtiään kun joku käy niitä kysymässä. Pelkkä ajatus aiheuttaa vegaanissa paniikkihäiriökohtauksen.

UUAHHHHAAARGGGHHIIIKKK YHYY.

Eikun ei.

Vierailija
138/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole vegaani mutta en myöskään syö possua, sikanautaa enkä tarvi kermaa joka hetki. Aina tää menee tämmöiseksi kuinka sekasyöjillä possurasva valuu suupielestä ja kermaa juodaan suoraan kannusta.

Se menee tollaseksi, koska niiin moni sekasyöjä toitottaa, että vegaaniruoka ei ole kunnon ruokaa ja maustuu pahalta.

Vierailija
139/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin ollut todella pettynyt, jopa vihainen. Allergikkona monet vegaaniruokavalion perusainekset eivät sovi minulle, ja olisin kyllä ollut pettynyt muutenkin. Häissä kun monesti saa maistaa sekasyöjälle sopivia, mutta vähän harvinaisempia herkkuja.

Muutenkin hääpäivät ovat yleensä myös vieraille pitkiä ja nälkä äityy juhlissa kovaksi. Jos olisin ollut oikein vittumaisella päällä (kuten monesti olen, jos verensokeri ehtii laskea liikaa) olisin saattanut lähteä juhlista muualle syömään tai pistänyt vaikka porukalla pitsatilauksen vetämään.

Kasvisruoka sinänsä ei ole mikään kauhistus, mutta valinnanvaraa pitää olla. Ja olen ihan kaupunkilainen, kun joku tuolla ehti jo vedota siihen, että vain maalaisjuntti ei osaisi ymmärtää morsiusparin valintaa.

Siis mitä harvinaisia herkkuja sä olet saanut maistaa häissä? Yleensä häissä, joissa olen ollut vieraana, on ollut Karjalan paistia tai jotain muuta lihapataa tai paahtopaistia. Kalana on ollut lohta (savustettuna, paistettuna, graavina etc). Näiden ohessa perunaa (keitettynä tai kermaperunoina), perussalaattia, leipää, voita. Suklaa- tai mansikka- tai vadelma- tai lakkakakkua.

Vierailija
140/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kyllähän vegaanisistakin tarjottavista saa aivan kunnollisen menuun mutta ap:n häissä tähän ei oltu nähtävästi panostettu pätkääkään. Mainitsitteko kutsussa, että häissä ei ole tarjolla ruokaa vaan ainoastaan tuollaisia naposteltavia? Eli luultavasti vieraat ovat olettaneet, että tarjolla olisi ollut kunnon ruokaa ja tulleet sitten syömättä häihinne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kuusi