Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin
Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?
Kommentit (6229)
Voisi olla mielenkiintoinenkin kokemus, mutta jotenkin vegaaneilta tuntuu unohtuvan monesti se, että vegaaniruokakin voi olla heikkolaatuista ja pahaa. Vaikka se omaan suuhun maistuisikin hyvältä, niin kovin moni ei ole siihen tottunut, joten ihan ymmärrettävää, etteivät kansan syvät rivit pitäneet tarjoiluista.
Kerran tällaisissa häissä vieraana olleena voin todeta, että grillikioskin kautta suurin osa vieraista kaarsi kotiinsa.
10-15 % väestöstä kärsii ärtyvän suolen oireyhtymästä. Oireita aiheuttavat mm. nämä:
- manteli muuten kuin aivan pieninä määrinä
- useat pähkinät kuten cashew
- lähes kaikki pavut: soijapapu (piirakan savutofu, soijarouhe), hummuksessa käytetty kikherne, suklaakakkupohjan mustapapu
- kuivatut hedelmät kuten suklaakakkupohjan taatelit
- kakun makeutuksena käytetty hunaja/agavesiirappi
Olisi mielenkiintoista tietää mitä muut vegaanit ovat tarjonneet häissänsä jos menu on ollut vegaaninen. Tässä kun ei varmastikaan siitä ole nyt kyse kun vieraat ovat valittaneet... Meillä lapsen syntymäpäivilläkin on useampaa sorttia tarjolla kuin näissä häissä. Kyllä tuosta varmasti on nälkä jäänyt lapsille ja vanhemmille ihmisille, jotka eivät ole niin uteliaita maistelemaan.
Vierailija kirjoitti:
10-15 % väestöstä kärsii ärtyvän suolen oireyhtymästä. Oireita aiheuttavat mm. nämä:
- lähes kaikki pavut: soijapapu (piirakan savutofu, soijarouhe), hummuksessa käytetty kikherne, suklaakakkupohjan mustapapu
Unohdin sienet. Sienten mannitoli ja trehaloosi ovat joillakin pahimpia oireiden aiheuttajia.
Vierailija kirjoitti:
No voi kamalaa. Eiköhän se ole oma moka kos ei näistä ilmota.
Myös hiilihappo, ruis, vehnä, sipuli aiheuttavat oireita eikä kukaan niitä hääkokkailuissa vältä.
Minä taas olin kahden raittiin jääjuhlassa. Siellä tarjoiltiin kuitenkin alkoholia, mikä mun mielestä tarkoitti sitä että eivät omaa vakaumustaan tuupanneet koko juhlaväelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä vegaanit haluaa väkisin tarjota vierailleen ruokaa, mitä nämä eivät normaalisti syö? Jos kerran kutsuu vieraita niin eikö silloin yleensä halua tarjota jotakin sellaista syötävää mikä on vieraiden mielestä hyvää? Voihan sitä laittaa pöytään ihan vegaaniruokaa, että vieraat voi "avartua" mutta minusta pitäisi olla myös jotakin sellaista tavista mitä ihmiset ovat tottuneet syömään.
Eikö se idea muka ole, että se ruoka on hyvää? Mitä hiton väliä sillä on, että mitä tyypit ovat tottuneet syömään?!
Itse olen tottunut syömään kasvisruokaa. Veljeni pakastepitsoja ja eineksia. Isoisäni lohta, perunoita ja salaattia (siis joka hiton päivä). Kaverini vetää pikaruokaa ja kotona vegaanipakasteita, toinen ihan perus nakkikeittoa ja makaronilaatikko ja kolmas kinkkiruokaa, koska vanhemmat on sieltä kotosin.
Jos ei ole tottunut syömään niin se ei välttämätä maistu suussa hyvälle. Minä tykkään homejuustoista mutta ymmärrän kyllä, että joku toinen ei tykkää. Tai sama vaikka valkosipulin kanssa. Uusista mauista ei välttämättä tykkää ekalla kerralla.
No eiköhän tuonsuuntainen palaute ollut odotettavissa. Jos häämenussa ei todellakaan ollut mitään ns. sekaruokaa, lihaa, kalaa tai kanaa, niin kyllähän asia on aikalailla niin, ettei hääpari huomioinut vieraitaan menussa mitenkään. Ruokatarjoilut oli rakennettu vain hääparin toiveiden mukaan. Kääntäen asian olisi voinut esittää myös niin, että ap puolisoineen olisi ollut vieraana häissä, joissa ei olisi tarjottu mitään sellaista, joka soveltuu heidän ruokavalioonsa. Uskon, että ap:kin olisi saattanut jälkeenpäin paheksua tai ainakin kummastella menuta. Eli molemminpuolinen huomaavaisuus ja suvaitsevaisuus on paikallaan. Mielestäni esim. jotain kalaruokaa ap olisi hyvinkin voinut tarjota vierailleen, vaikka kala ei heidän omaan ruokavalioonsa kuuluisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Olisin ollut todella pettynyt, jopa vihainen. Allergikkona monet vegaaniruokavalion perusainekset eivät sovi minulle, ja olisin kyllä ollut pettynyt muutenkin. Häissä kun monesti saa maistaa sekasyöjälle sopivia, mutta vähän harvinaisempia herkkuja.
Muutenkin hääpäivät ovat yleensä myös vieraille pitkiä ja nälkä äityy juhlissa kovaksi. Jos olisin ollut oikein vittumaisella päällä (kuten monesti olen, jos verensokeri ehtii laskea liikaa) olisin saattanut lähteä juhlista muualle syömään tai pistänyt vaikka porukalla pitsatilauksen vetämään.
Kasvisruoka sinänsä ei ole mikään kauhistus, mutta valinnanvaraa pitää olla. Ja olen ihan kaupunkilainen, kun joku tuolla ehti jo vedota siihen, että vain maalaisjuntti ei osaisi ymmärtää morsiusparin valintaa.
Törkeyksien törkeys tätä käytöstä. Yleensä allergiset huomiodaan häätarjoiluissa.
Olin vuosia sitten vegaanisissa häissä, joissa ruoka oli lähes kaikkien mielestä syömäkelvotonta. Ruokana oli supertulista mössöä. Sitä ei vaan pystynyt syömään. Nälkä oli hirveä. On täysin mahdollista tehdä tavallista ruokaa, joka käy myös vegaaneille. Olisipa edes ollut esim. perunoita, riisiä, salaattia, hedelmiä tms. jolla olisi voinut täyttää mahansa.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas olin kahden raittiin jääjuhlassa. Siellä tarjoiltiin kuitenkin alkoholia, mikä mun mielestä tarkoitti sitä että eivät omaa vakaumustaan tuupanneet koko juhlaväelle.
Heh 😊, mä olin yhdissä häissä joissa hääpari, kaasot ja bestman seuralaisineen sekä morsiamen vanhemmat oli kännissä ja vieraille ei ollut alkumaljan jälkeen mitään alkoholitarjoilua. Paikkakin sellainen ettei voinut edes itse ostaa 😂. Joo, no saivat juhlia keskenään, se kai oli tarkoituksenakin 😖
Outoa tarjota suklaakakkua häissä. Moni sille allerginen kuitenkin.
Voisiko joku laittaa esimerkiksi ihan oikeasti juhlavat vegaanitarjoilut? Ap:n tarjoilut olivat lähinnä vitsi.
Meidän ystävillä oli myös vegaanihäät, tosin ruoat olivat kyllä juhlavampia ja runsaampia kuin nuo mitä luettelit. Esim falafelpyöryköitä ja erilaisia dippejä, marinoitu välimeren pastasalaatti, savutofuvartaita, erilaisia piiraita ja salaatteja yms. En muista kaikkea. Kakkuna oli marjaisa raakakakku.
Kutsussa myös luki että juhlissa on tarjolla vain vegaanista ruokaa, joten lihaa kaipaavat voivat tulla nakkikioskin kautta, ja niin moni oli tehnytkin. Minusta ruoat olivat hyviä, monipuolisia ja täyttäviä vaikken normaalisti vegaaniruokavaliota noudata.
Vierailija kirjoitti:
Onko alkoholin juomattomuuskin vakaumus? Entä jos vaan ei tykkää siitä pahan maun tai vastaavan syyn takia ja ei halua tarjota sitä häissään. Ei varmaan homejuustonkaan inhoaja tarjoaisi homejuustoa.
Vegaaniruoka olis ok, mutta kahvista pitäis kyllä olla oikeaa maitoa.
Olisi ollut innostavat ja mielenkiintoiset tarjottavat. Uusi kokemus monelle :)
Ainakin jos, ruoat on maustettu hyvin, ruokaa on riittävästi, allergiset on huomioitu...
Harmi, että osa ihmisistä on niin fanaattisia vegaaniruoan vastustajia 😞
Onnittelut avioitumisestanne, iloa ja hyvää yhteistä matkaa arvoisa hääpari 💕
Eikö se idea muka ole, että se ruoka on hyvää? Mitä hiton väliä sillä on, että mitä tyypit ovat tottuneet syömään?!
Itse olen tottunut syömään kasvisruokaa. Veljeni pakastepitsoja ja eineksia. Isoisäni lohta, perunoita ja salaattia (siis joka hiton päivä). Kaverini vetää pikaruokaa ja kotona vegaanipakasteita, toinen ihan perus nakkikeittoa ja makaronilaatikko ja kolmas kinkkiruokaa, koska vanhemmat on sieltä kotosin.