Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin

Vierailija
08.06.2016 |

Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?

Kommentit (6229)

Vierailija
81/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko kakku raakakakku? Raakakakut ovat pahoja.

Kokeileppa joskus vaikka Helsingin kissakahvilan raakasuklaakakkua, naaaaaammm.

Hyi saatana. Kissankarvoja ja raakakakkua.

Ei ne kissat pääse sinne keittiöön hölmö.

Vierailija
82/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin ollut todella pettynyt, jopa vihainen. Allergikkona monet vegaaniruokavalion perusainekset eivät sovi minulle, ja olisin kyllä ollut pettynyt muutenkin. Häissä kun monesti saa maistaa sekasyöjälle sopivia, mutta vähän harvinaisempia herkkuja.

Muutenkin hääpäivät ovat yleensä myös vieraille pitkiä ja nälkä äityy juhlissa kovaksi. Jos olisin ollut oikein vittumaisella päällä (kuten monesti olen, jos verensokeri ehtii laskea liikaa) olisin saattanut lähteä juhlista muualle syömään tai pistänyt vaikka porukalla pitsatilauksen vetämään.

Kasvisruoka sinänsä ei ole mikään kauhistus, mutta valinnanvaraa pitää olla. Ja olen ihan kaupunkilainen, kun joku tuolla ehti jo vedota siihen, että vain maalaisjuntti ei osaisi ymmärtää morsiusparin valintaa.

No hyvänen aika, kai niitä vieraita pyydetään ilmoittamaan erityisruokavaliot ja allergiat? Nämä otetaan tietysti huomioon. Tai itse ainakin ottaisin. Jos jollain olisi pokkaa ilmoittaa erityisruokavalioksi sellainen, ettei syö mitään ruokaa ilman, että siinä on eläinkunnan tuotteita mukana, varaisin hänelle sellaista. Pitäisin kyllä aika junttina ja epäkohteliaana, jos kuitenkin tietäisin kyseisen ihmisen syövän esim kaurapuuroa arkena ja näin ollen ilmoitetun ruokavalion olevan silkkaa vittuilua. Mutta tarjoaisin silti, ja onneksi lähipiiriini ei kuulu noin typeriä ihmisiä. Sama olisi vaatia gluteenitonta ruokaa juhlissa, vaikka kotona söisi ilman rajoituksia.

Ap:n ruuista sen verran, että toihan on kahvitarjoilu, eikä kunnon ateria. Miksei ole kunnon lämpimiä ruokia lisukkeineen, alkupaloja yms? Raakakakkua en ikinä tekisi hääkakuksi, vaikka niistä tykkäänkin. Haluaisin jonkun ihanan täyteläisen ja epäterveellisen suklaaunelman. :D

T. Vegaani

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vegaanit ymmärrä provon vitsiä, tosikkoja kun ovat. Mutta tuo olisi kyllä ihan kauheaa :D Hääparista kerrottaisiin läppää vuosia.

Vierailija
84/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja

Ap

No oli kyllä köyhät tarjoilut. Eikö muka vegaanisesta ruokavaliosta saa kunnollista, juhlavaa tarjottavaa? Ensin kylmiä alkupaloja, sitten lämmin ruoka ja lopuksi hääkakku. Mitä oli juomaksi? Juhlia juhlistetaan aina kuohuvalla ja hyvään juhla-ateriaan kuuluu aina viinit. Lopuksi kahvit ja teet sekä konjakki / likööri.

Juhlaan tai hyvään ateriaan ei tarvita alkoholia. Halukkaat voivat toki käyttää kohtuullisesti, mutta miksi ihmiset pilaavat juhlansa juopottelemalla?

No minusta viini kuuluu hyvään juhla-ateriaan. Voi olla ottamatta, jos on paha alkoholiongelma, mutta ei sen pitäisi muiden ateriasta ja viinistä nauttimista pilata. En osaa sanoa, miksi jotkut juopottelevat. Meidän sukulaisten ja tuttavien joukossa ei ainakaan kukaan juopotellut häissämme. Ehkä teillä on erilaiset piirit?

Vierailija
85/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen terve aikuinen päättäkööt itse, mitä syö. Kuitenkaan omaa ruokavaliotaan ei saa tuputtaa muille. Vaikka juhlien järjestäjät päättävät tarjoiluista, ei kuitenkaan voi olettaa kaikkien pitävän siitä. Ymmärrä kyllä eettistä puolta, sillä vaikka itse olen sekasyöjä, en todellakaan syö juuri eettisistä syistä läheskään kaikkea lihaa, lähinnä vain suomalaista posssua, kanaa, sika-nautajauhelihaa ja kalaa. Tuota vegaanisuutta en kuitenkaan oikein ymmärrä, enkä tiedä, mitä itse olisin näissä häissä syönyt. Nämä ruokavaliot ja tarjoilut ovat hyvin kaksipiippuinen juttu. Kaikkia ei voi miellyttää ja vaikka järjestäjät päättävätkin tarjoiluista ei voi olettaa kaikkien omaksuvan saman aatteen, eikä sitä saa tuputtaa.

No eihän se ole aatteen tuputtamista, jos joskus juhlissa tarjoaa vieraille vegaanista safkaa. Pikemminkin siinä tarjotaan avartava kokemus, että tällaistakin ruokaa voi olla. Aatteen tuputtaminen on mielestäni paljon pitkäjänteisempää toimintaa kuin yhden illan tarjoilut. Kukaan ei siihen kuole, jos menee yhdet juhlat ilman lihaa. Olkoon sit syömättä se, jolle ei maistu. 

Vierailija
86/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mantelimaito kahvimaitona taitaa separoitua(menee hyhmäiseksi). Riisimaito ei aina separoidu, joten vastaisuudessa suosisin sitä. Häihin tullaan juhlimaan hääparia, ruuat ovat (miellyttävä) sivuseikka. Mulle maistuisi myös vegaaniruoat, vaikka sekasyöjä olenkin.

Ei aina... "On noin 50 % todennäköisyys että juhlatarjoilumme ovat paskaa ja yököttää teitä. Nauttikaa!"

Vierailija
87/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin tarjosin ylioppilasjuhlissani aikoinaan vain vegaanista ruokaa. En tehnyt asiasta numeroa (kaikki eivät tajunneet esim. soijarouhetta soijarouheeksi vaan luulivat jauhelihaksi :D) ja hyvin maistui tarjottavat vieraille. 

Jauhelihaa tai sen korviketta ylioppilasjuhlissa... WT ei todellakaan riipu siitä, onko vegaani vai sekasyöjä.

Vierailija
88/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen terve aikuinen päättäkööt itse, mitä syö. Kuitenkaan omaa ruokavaliotaan ei saa tuputtaa muille. Vaikka juhlien järjestäjät päättävät tarjoiluista, ei kuitenkaan voi olettaa kaikkien pitävän siitä. Ymmärrä kyllä eettistä puolta, sillä vaikka itse olen sekasyöjä, en todellakaan syö juuri eettisistä syistä läheskään kaikkea lihaa, lähinnä vain suomalaista posssua, kanaa, sika-nautajauhelihaa ja kalaa. Tuota vegaanisuutta en kuitenkaan oikein ymmärrä, enkä tiedä, mitä itse olisin näissä häissä syönyt. Nämä ruokavaliot ja tarjoilut ovat hyvin kaksipiippuinen juttu. Kaikkia ei voi miellyttää ja vaikka järjestäjät päättävätkin tarjoiluista ei voi olettaa kaikkien omaksuvan saman aatteen, eikä sitä saa tuputtaa.

No eihän se ole aatteen tuputtamista, jos joskus juhlissa tarjoaa vieraille vegaanista safkaa. Pikemminkin siinä tarjotaan avartava kokemus, että tällaistakin ruokaa voi olla. Aatteen tuputtaminen on mielestäni paljon pitkäjänteisempää toimintaa kuin yhden illan tarjoilut. Kukaan ei siihen kuole, jos menee yhdet juhlat ilman lihaa. Olkoon sit syömättä se, jolle ei maistu. 

Miksi vegaanit itkee hysteerisesti kun tarjoan heille avartavaa kokemusta sisäfilepihvin muodossa?

Vierailija
89/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on totta, että tavallisten ei vegaanien mielestä vegaaniruoka on pahaa. Minunkin mielestä. Tietäisin mielellään etukäteen, jotta tietäsin käydä syömässä etukäteen. Nälkäisenä juhlat ovat yhtä helvettiä. Jos te tykkäsitte, hyvä. Mutta ette OLLENKAAN ajatelleet vieratanne. Se on EPÄKOHTELIASTA.

Älä yleistä, vegaaniruuassa ei välttämättä ole mitään erikoista. Oma kalaa ja lihaa rakastava avomieheni kokkaa usein vegaaniruokaa ilman, että edes ajattelee sitä.

Esimerkiksi wokki, jossa on kasviksia jossain esim. teryaki tai senchuang soosissa riisin kanssa. Proteiini voi olla marinoitu tofu tai pavut, ei se kana siitä yhtään sen paremman makuista tekisi.

Tomaatti- tai kasvissosekeitto on ihan yhtä hyvää kaurakerman kanssa. Tacot ovat tosi hyviä kasvis-, soijarouhe- tai paputäytteellä. Bolognesen voi tehdä soijalla, eipä siinä mitään eroa johki halpaan sikanautaan ole. Ja tässä oli vaan muutama esimerkki.

Bolognese soijasta tehtynä ei todellakaan maistu samalle kuin lihasta tehtynä. Soija maistuu pahville, siitä ei pääse mihinkään.  Ihan turha yrittää edes selittää, että soija maistuisi missään määrin samalle kuin liha.

Kuinkas usein käytät tummaa soijarouhetta? Ei todellakaan maistu pahvilta jos sen osaa maustaa. Vähemmän sitkeä ja rasvainen koostumus kun sillä sikanaudalla.

Laitappa joskus vaikka valmista tacomaustejauhetta niin huomaat, että ei kyllä pahvilta maistu.

Mistä helvetistä sinä sen teistä ellet ole sekasyöjä? Ja jos olet niin mars lääkäriin, noin voimakas aistin vajaatoiminta voi olla oire jostain vakavasta.

Vierailija
90/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi vegaanit itkee hysteerisesti kun tarjoan heille avartavaa kokemusta sisäfilepihvin muodossa?

Tyhmä kysymys. Vegaanit on todnäk. jossain elämänsä vaiheessa syöneet lihaa, eipä tuossa mitään avartavaa olisi.

Vegaanit ei syö eettisistä syistä eläintuotteita. Sekasyöjät syö sekä lihaa että vaikka niitä kasviksia muutenkin.

Vierailija
91/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, teillä taisi olla vähän liian vaatimattomat tarjoilut. Moni on kaikessa hiljaisuudessa allerginen, eikä tee siitä mitään numeroa kun yleensä juhlissa kuitenkin on useampia sortteja tarjolla, joten jotakin saa aina suuhunsa kuitenkin. Teillä ei tainnut olla valinnan varaa. Moni jäi nälkäiseksi.

Vierailija
92/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin tarjosin ylioppilasjuhlissani aikoinaan vain vegaanista ruokaa. En tehnyt asiasta numeroa (kaikki eivät tajunneet esim. soijarouhetta soijarouheeksi vaan luulivat jauhelihaksi :D) ja hyvin maistui tarjottavat vieraille. 

Jauhelihaa tai sen korviketta ylioppilasjuhlissa... WT ei todellakaan riipu siitä, onko vegaani vai sekasyöjä.

Juu, soijarouhetäytteisiä pasteijoita tarjosin yhtenä lajikkeena. Olivat hyviä ja kelpasivat erinomaisesti myös vieraille. :) 

Vierailija
93/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on totta, että tavallisten ei vegaanien mielestä vegaaniruoka on pahaa. Minunkin mielestä. Tietäisin mielellään etukäteen, jotta tietäsin käydä syömässä etukäteen. Nälkäisenä juhlat ovat yhtä helvettiä. Jos te tykkäsitte, hyvä. Mutta ette OLLENKAAN ajatelleet vieratanne. Se on EPÄKOHTELIASTA.

Älä yleistä, vegaaniruuassa ei välttämättä ole mitään erikoista. Oma kalaa ja lihaa rakastava avomieheni kokkaa usein vegaaniruokaa ilman, että edes ajattelee sitä.

Esimerkiksi wokki, jossa on kasviksia jossain esim. teryaki tai senchuang soosissa riisin kanssa. Proteiini voi olla marinoitu tofu tai pavut, ei se kana siitä yhtään sen paremman makuista tekisi.

Tomaatti- tai kasvissosekeitto on ihan yhtä hyvää kaurakerman kanssa. Tacot ovat tosi hyviä kasvis-, soijarouhe- tai paputäytteellä. Bolognesen voi tehdä soijalla, eipä siinä mitään eroa johki halpaan sikanautaan ole. Ja tässä oli vaan muutama esimerkki.

Bolognese soijasta tehtynä ei todellakaan maistu samalle kuin lihasta tehtynä. Soija maistuu pahville, siitä ei pääse mihinkään.  Ihan turha yrittää edes selittää, että soija maistuisi missään määrin samalle kuin liha.

Kuinkas usein käytät tummaa soijarouhetta? Ei todellakaan maistu pahvilta jos sen osaa maustaa. Vähemmän sitkeä ja rasvainen koostumus kun sillä sikanaudalla.

Laitappa joskus vaikka valmista tacomaustejauhetta niin huomaat, että ei kyllä pahvilta maistu.

Mistä helvetistä sinä sen teistä ellet ole sekasyöjä? Ja jos olet niin mars lääkäriin, noin voimakas aistin vajaatoiminta voi olla oire jostain vakavasta.

Mitä sä höpäät? Olen sekasyöjä. Käytän soijarouhetta välillä, koska se on pirun halpaa ja parempaa kuin jauheliliha. Kokolihapihvi on oikein bueno, mutta jauhelihat ja makkarat lähinnä oksettaa.

Vierailija
94/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tajuatko itsekään, miten lapselliselta vaikutat kommentteinesi? Eihän tällaista "keskustelua" kukaan jaksa käydä, kun argumentointi on tätä tasoa.

t. sekasyöjä, joka on kyllästynyt typeriin mukahauskoihin kommentoijiin, jotka inisevät joka asiasta

Vierailija
95/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä kysymys. Vegaanit on todnäk. jossain elämänsä vaiheessa syöneet lihaa, eipä tuossa mitään avartavaa olisi.

Vegaanit ei syö eettisistä syistä eläintuotteita. Sekasyöjät syö sekä lihaa että vaikka niitä kasviksia muutenkin.

En minä syö soijaa enkä papuja, enkä sieniä enkä mitään pähkinöitä allergian takia. Joten minusta olisi ilkeää jos tarjolla on vain tuommoisia ruokia. 

Vierailija
96/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mantelimaito kahvimaitona taitaa separoitua(menee hyhmäiseksi). Riisimaito ei aina separoidu, joten vastaisuudessa suosisin sitä. Häihin tullaan juhlimaan hääparia, ruuat ovat (miellyttävä) sivuseikka. Mulle maistuisi myös vegaaniruoat, vaikka sekasyöjä olenkin.

Ei aina... "On noin 50 % todennäköisyys että juhlatarjoilumme ovat paskaa ja yököttää teitä. Nauttikaa!"

Onneksi nykyään on myynnissä ihan kahvimaidoksi suunniteltuja kasvimaitoja, jotka ei separoidu. Itse kyllä käytän ihan Rainbowin kaurajuomaa, koska jostain syystä se pysyy tasaisena. Mulle tää kahvimaitoasia oli kyllä ongelmallinen, sillä olen tottunut käyttämään RUNSAASTI maitoa kahvissa, eikä muut kasvimaidot ole oikein kolahtaneet. Mantelimaito kahvissa maistui omaan suuni ihan kauheelta. Onneksi löysin sitten tuon edellä mainitun.

Kyllä mulle veganismi on merkinnyt luopumista monista aiemmista lempiherkuistani, sitä on turha kieltää. MUTTA siihen on myös turha jäädä vellomaan, vaan keskittyä niihin lukuisiin uusiin makunautintoihin, joita olen löytänyt. Hyvä ruoka ja herkut on mulle äärimmäisen tärkeitä, enkä varmasti pystyisi veganismiin, jos en saisi niistä nauttia nytkin. Mielestäni on ihan asennekysymys, onko valmis etsimään niitä uusia ei-eläinperäisiä suosikkisyötäviä.

Vierailija
97/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska liha ei kuulu vegaanin ruokavalioon. Sekasyöjät, joita suurin osa suomalaisistakin on, syövät myös vihanneksia, perunaa, riisiä jne. Ruokavalio ei siis pakota ketään syömään vastoin uskomuksiaan, jättää vain muutaman ruoka-aineen pois. Jos joku taas ei voi syödä edellä mainittuja, tarjoaisivat vegaanitkin varmasti heille sopivaa ruokaa. 

Vierailija
98/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin olisi pitänyt varmaan vielä mainita, etten edes ole vegaani. Osaan kuitenkin nähdä omaa napaani pidemmälle. T. 85. 

Vierailija
99/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pähkinäallerginen ja en voi laittaa ruokaa joka sisältää näitä aineita.

Koetko että tuputan ruokavaliotani sinulle, kun tulet vieraakseni, ja olen tehnyt salaatin ilman pinjansiemeniä, leivän päälle ei saa laittaa pähkinälevitettä, lempiruokasi mantelikala on tehty ilman mantelia ja jälkiruoaksi saat sacher-kakun ilman hasselpähkinöitä?

Joo, vähän extreme-esimerkki, mutta verrattavissa. Jos ei syö lihaa ei voi myöskään kokata sitä ideologisista syistä.

En itsekään täysin ymmärrä vegaaneja, ruokavalioni on melko samanlainen kuin sinulla. Lähipiirissä on kasvissyöjä, hänen käytöksensä ärsytti minua, kunnes ymmärsin, ettei hän tuputa ideologiaansa minulle, vaan yrittää vain ylläpitää omia periaatteitaan.

Ei ihmisen tarvitse syödä lihaa, etenkään punaista joka päivä. Näin myös ravitsemussuositukset sanovat.

Ainoa hyvä perustelu lihan tarjoamiselle tässä olisi se, että häissä tarjottavan ruoan on oltava juhlavaa, ja perinteisesti tämä on ollut liharuokaa, kun sitä on ennen vanhaan ollut tarjolla harvemmin. Ideologian tuputtaminen vieraille on huono perustelu.

Vierailija
100/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öh... Ja sekasyöjät eivät ole elämänsä aikana maistaneet kasviksia? Just. Ammu ittes kun ehdit, olemassaolosi pienentää ihmiskunnan ÄOn keskiarvoa useilla prosenttiyksiköillä.

Nyt sulla meni pointti ihan ohi. Kasvikset =vegaaniruoka ei tosiaan ole se juttu tässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän