Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin
Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?
Kommentit (6229)
Varmasti olisit sinäkin valittanut jos olisit mennyt täysin sekasyöjä häihin missä ainoa vaihtoehto missä ei eläinperäisiä ole olisi ollut vihersalaatti. Ihan sama asia turha vinkua aatteista jne.
Miksi vegaanit yms pitää aina huomioida juhlien tarjoiluissa, mutta vastaavasti he eivät huomioi lihansyöjiä vaan tarjotaan "kiva kokemus" vieraille?
Teillä oli siis kahvitilaisuus, ei perinteistä kolmen ruokalajin hääateriaa. Veikkaanpa, että valitukset ovat johtuneet enemmänkin siitä. Nälkä on ehkä ihmisillä vähän jäänyt. Kai ilmoititte etukäteen, että kyseessä ovat vain kahvit?
Hyvältähän nuo tarjottavat kuulostavat, varmaan vaan, jos odotukset ovat olleet perinteisessä pitkän kaavan syömisessä, sienipiirakka voi tuntua riittämättömältä.
Miksi piti korostaa sitä vegaanisuutta? Olisitte tarjoilleet hyvää ruokaa ja kukaan ei olisi tajunnut mitään.
Oliko kakku raakakakku? Raakakakut ovat pahoja.
Vierailija kirjoitti:
Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja
Ap
Auts.ja te puhutte ruuasta?Vieraat ovat olleet pettyneitä siihen ,että olitti qt häissä olevan ruokatarjoilun ei pelkkää kahvitusta.
En ole vegaani mutta olen joitakin keroja saanut oikein maukasta vegaani ruokaa. Aina ei ole edes tajunnut syävänsä vegaanipuffassa kun kaikkea on tarjolla ja mitään ei tunnu puuttuvan.
Mitä oli tarjolla niille joille sienet eivät sovi?
En voi käsittää mikä tässä on ongelmana. Useimmat sekasyöjät syövät kuitenkin soijaa, suklaata, mantelia, maissia, tomaattia, hedelmiä, marjoja... Miksi niistä tulee yhtäkkiä syömäkelvottomia jos mukana ei ole eläintuotteita? :o
Lihaa rakastava sekasyöjä jatkaa...
Mä en ymmärrä miten vieraat kehtaa loukkaantua tuosta. Häät on hääparin juhla ja jokaisella hääparilla on oikeus tehdä juhlasta sellainen että se on mieleinen. Tuntuisi ehkä jopa hassulta jos vegaaniparin häissä olisi kovin lihaisa ruokatarjoilu. Ei tuota kannata tuputuksena ottaa, luonnollisesti vegaani ei mielellään hanki eläinperäisiä tuotteita edes juhlapöytään.
Mua vähän harmittaa sun puolesta. Ja mitä enemmän luen näitä hääaiheisia aloituksia täällä, sitä tyytyväisempi olen siihen että mentiin naimisiin kaksin ja salaa. Varmasti olisi meidänkin häistä muuten kuulunut jotain rutinaa jälkeenpäin...
Vierailija kirjoitti:
En voi käsittää mikä tässä on ongelmana. Useimmat sekasyöjät syövät kuitenkin soijaa, suklaata, mantelia, maissia, tomaattia, hedelmiä, marjoja... Miksi niistä tulee yhtäkkiä syömäkelvottomia jos mukana ei ole eläintuotteita? :o
Veikkaan, että ongelmana on ollut se, että menu ei ollut juhlava, vaan hyvin arkinen. Meillä riisipiirakat, hedelmät, marjat, jne ovat lähinnä aamiaisruokaa. Juhlissa tarjotaan parempaa.
Hääjuhla on vieraita varten. Pitäis ajatella vieraita, kun mietitään mitä tarjotaan ruokana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä oli tarjolla kahvin kanssa jos oli mantelille allerginen?
Kyllä minusta vegaanitkin voisivat sen verran joustaa, että laittaisivat tarjolle myös jotakin normaalia syötävää, että ennakkoluuloisimmatkin tai kasviksille allergiset saavat jotakin syödäkseen.
Miten liha muka tekee syötävästä normaalin?
Ilmeisesti jotkut pystyvät syömään vain sellaista ruokaa jossa on lihaa.
tai jotain..
Vierailija kirjoitti:
Se on totta, että tavallisten ei vegaanien mielestä vegaaniruoka on pahaa. Minunkin mielestä. Tietäisin mielellään etukäteen, jotta tietäsin käydä syömässä etukäteen. Nälkäisenä juhlat ovat yhtä helvettiä. Jos te tykkäsitte, hyvä. Mutta ette OLLENKAAN ajatelleet vieratanne. Se on EPÄKOHTELIASTA.
Älä yleistä, vegaaniruuassa ei välttämättä ole mitään erikoista. Oma kalaa ja lihaa rakastava avomieheni kokkaa usein vegaaniruokaa ilman, että edes ajattelee sitä.
Esimerkiksi wokki, jossa on kasviksia jossain esim. teryaki tai senchuang soosissa riisin kanssa. Proteiini voi olla marinoitu tofu tai pavut, ei se kana siitä yhtään sen paremman makuista tekisi.
Tomaatti- tai kasvissosekeitto on ihan yhtä hyvää kaurakerman kanssa. Tacot ovat tosi hyviä kasvis-, soijarouhe- tai paputäytteellä. Bolognesen voi tehdä soijalla, eipä siinä mitään eroa johki halpaan sikanautaan ole. Ja tässä oli vaan muutama esimerkki.
Vierailija kirjoitti:
Millaisia ihmisiä nämä vieraat oikein ovat?
Jotain peräkylän juntteja?
Ainakin isommissa kaupungeissa, ja sivistyneiden ihmisten keskuudessa vegaaniruoka on ihan normaalia ruokaa, eikä mikään ihmettelyn aihe.
Itse en ole vegaani, en edes vegetaristi, mutta usein valitsen ravintolassa vegaaniannoksen mikäli semmoinen on saatavilla. Ihan siitä syystä ne yleensä ovat maukkaampia ja terveellisempiäkin kuin muut annokset.
Vegaaniruoka ei ole normaalia ruokaan, vain elämäntapariitti hörhöille.
Me järjestimme häätarjoilut vieraille myös. Emme ajatelleet vain itseämme ja omia mieltymyksiä.
Huolehdimme, että tarjolla oli vegaaniruokaa (olemme itse vegaaneja) mutta myös sekasyöjille maistuvat tarjoilut.
http://www.lily.fi/blogit/i-make-cake/vegaani-ja-samalla-paras-suklaaka…
Samaa kakkua tarjottiin kihlajaisissa, kannattaa kokeilla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että ongelmana on ollut se, että menu ei ollut juhlava, vaan hyvin arkinen. Meillä riisipiirakat, hedelmät, marjat, jne ovat lähinnä aamiaisruokaa. Juhlissa tarjotaan parempaa.
Älä viiti. Ap sanoi kuule erittäin selkeästi, että ongelma oli se vegaaniruoka eikä ruuan määrä tai sen täyttävyys.
Vierailija kirjoitti:
Miksi piti korostaa sitä vegaanisuutta? Olisitte tarjoilleet hyvää ruokaa ja kukaan ei olisi tajunnut mitään.
Koska vegaani ei osaa tehdä mitään ilman että mainostaa sitä vegaaniutta
Olisin ollut todella pettynyt, jopa vihainen. Allergikkona monet vegaaniruokavalion perusainekset eivät sovi minulle, ja olisin kyllä ollut pettynyt muutenkin. Häissä kun monesti saa maistaa sekasyöjälle sopivia, mutta vähän harvinaisempia herkkuja.
Muutenkin hääpäivät ovat yleensä myös vieraille pitkiä ja nälkä äityy juhlissa kovaksi. Jos olisin ollut oikein vittumaisella päällä (kuten monesti olen, jos verensokeri ehtii laskea liikaa) olisin saattanut lähteä juhlista muualle syömään tai pistänyt vaikka porukalla pitsatilauksen vetämään.
Kasvisruoka sinänsä ei ole mikään kauhistus, mutta valinnanvaraa pitää olla. Ja olen ihan kaupunkilainen, kun joku tuolla ehti jo vedota siihen, että vain maalaisjuntti ei osaisi ymmärtää morsiusparin valintaa.
Ihana olisi sairastaa sen takia että joku tarjoaa jauhelihamoussakaa joka olisikin soijamoussakaa.
Mitä ihmettä ovat vegaaniset riisipiirakat? Ei maitoa, ei voita. Hyi helvetti.