Mummo leikkasi lapsen hiukset
Lapset olivat mummolla yökylässä ja kaksivuotiaalle oli siellä ilmestynyt oikein rumasti leikattu 80-luvun otsatukka. En tiedä, suututtaako minua enemmän mummo joka oli mennyt leikkaamaan lapseni hiuksia ilman lupaa ja vielä törkeän huonosti vai mies, joka ei katsonut asiakseen edes mainita asiasta minulle.
Kommentit (144)
Taas näitä. On olemassa mummoja, joille ei saisi antaa saksia eikä muita teräaseita, eikä tulitikkuja.
Kuinka kilttejä nössöjä ovat nykymammat? Minunkin lapseni mummo teki yhtä ja toista, mutta lasten hiuksia ei kukaan leikannut kuin erikseen pyydettäessä.
Ei kukaan toisia ihmisiä kunnioittava ihminen tee mitään tuollaista. Tämä tapaus oli vieläpä alkanut jänkkäämään, että oli leikannut hiukset kun ne olivat hänen mielestään silmillä. Ei anteeksipyyntöä, ei ehdotusta miten lapsen hiukset nyt korjattaisiin. Mitähän mummo tykkäisi, jos minä menisin leikkaamaan hänen hiuksensa vastaavasti? Ei taitaisi tykätä. Enää ei lasten tarvitse mennä sinne muuta kuin korkeintaan valvonnan kanssa. Yökylään ei enää kukaan lapsi sinne jää.
3 = ap
Tuo miehen puhumattomuus minua myös ärsyttää. Ihan kuin tuollainen asia ei muka minulle kuuluisi, kun kuitenkin yhdessä perheenä eletään. Piti itse huomata ja itse sanella, miten jatkossa mummon kanssa menetellään. Nyt mies mököttää ja kieltäytyy hoitamasta asiaa.
Ap
Niin leikkas munkin ystävän anoppi lapsenlapsensa hiukset keittiösaksilla , parasta tässä on se että ystäväni eli lapsen äiti on itse parturi-kampaaja. Tuli juu pieni sota
Kyllä jokaisen ihmisen pitää hoitaa asiat omien vanhempien kanssa. Eli miehen on puhuttava äidilleen, jos rajoja pitää asettaa, ei miniän.
Sellainenko kunnon korvasta-korvaan otsis? Voi karmeeta. Olis siitä toki täys-pottakin voinut tulla.
Meillä anoppi oli käyttänyt esikoisen amiksen reenikampaamossa ja leikkauttanut siistin polkan. Jälki oli hyvä, mutta mistään sellaisesta ei ollut sovittu.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jokaisen ihmisen pitää hoitaa asiat omien vanhempien kanssa. Eli miehen on puhuttava äidilleen, jos rajoja pitää asettaa, ei miniän.
Kyllä jokaisen ihmisen on setvittävä omat skismansa muiden kanssa. Ei mitään välimiehiä asialle.
Ap:lla on nyt kaksi kanaa kynittävänä: yksi anopin kanssa ja yksi miehen kanssa. Ei tilanne siitä selkene että mies yrittää kertoa anopille mitä mieltä ap on mistäkin.
Vierailija kirjoitti:
Enää ei lasten tarvitse mennä sinne muuta kuin korkeintaan valvonnan kanssa. Yökylään ei enää kukaan lapsi sinne jää.
No eikö tuo nyt ole hieman liioiteltua. Hiukset kasvaa aina takaisin, joten miksi sen takia pitäisi pilata lasten suhde mummoonsa? Kyllä mä ymmärrän miksi ap:tä harmittaa, mutta varmaan mummo tarkoitti vain hyvää ja on nyt läksynsä oppinut.
9. Jos ihminen on läksynsä oppinut, hän pyytää anteeksi ja pyrkii korvaamaan aiheuttamansa vahingon. Ei jänkkää vastaan.
Ap
Mä sain kaksi lasta alle kahden vuoden ikäerolla, ja perhettä kohtasi vielä kriisi samalla. Ei siinä lasten hiuksia mietitty. Jälkeenpäin olen kuvia katsellessani miettinyt, että olisi vaikka mummo voinut saksia ne hiipakkeet.
Voi jeesus näitä nykymammoja. Ei se elämä siihen otsiksen leikkaukseen kaadu, ehkä ne hiukset tosiaan oli silmillä ja mummo ajatteli hyvää hyvyyttään auttaa. Pian ne kasvaa takaisin, ei ole välienkatkaisun arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jokaisen ihmisen on setvittävä omat skismansa muiden kanssa. Ei mitään välimiehiä asialle.
Ap:lla on nyt kaksi kanaa kynittävänä: yksi anopin kanssa ja yksi miehen kanssa. Ei tilanne siitä selkene että mies yrittää kertoa anopille mitä mieltä ap on mistäkin.
En ole mieheni äidin kanssa muutenkaan ollut juurikaan tekemisissä. Joskus käynyt kahvilla. Jos olisimme enemmän yhteyksissä, takuulla sanoisin ja olisin sanonut asian jo kohdatessa.
En viitsi soitella perään vihaisia puheluita, kun ilmoitin jo miehelle miten toimitaan, kun hän kerta ei halunnut asiaa hoitaa.
Poika ilmoittakoon asian äidillensä, jos kokee sen tarpeelliseksi. Minä toki voin sanoa asian mummolle, jos jossain elämän vaiheessa tulee vastaan.
Ap
Kyllä minä antaisin palautetta suoraan mummolle ja samoin miehelle.
Kyllä suoraan sanottuna vituttaisi ja lujaa. Ja kun ei ne nyt hetkessä takaisin kasva... Vaatii monessa tapauksessa vuosia.
Turhaa draamaa, äidit joskus varovat liikaakin sen enkelinsä hiusten leikkaamista ja sitten on pojalla päässä semmoinen puolimetrinen moppi kun "on niin ihanat kiharat".
Lapset toki voivat jatkossakin mummon luona käydä, mutta valvojan kanssa, koska noin käyttäytyvään ihmiseen ei ole luottamista.
Ei tässä nyt vielä ole mitään sellaista tapahunut, että olisin välejä katkaisemassa, kun joku täällä tuntui tuon asian lukevan väärin. Väännetään nyt tuokin rautalangasta, ettei tarina lähde elämään omaa elämäänsä.
Ja ei, en ole oikeasti menossa leikkaamaan törkymummon hiuksia, vaikka sen ansaitsisin. Pitää miettiä, millä keinolla saa tytön hiukset siistiksi.
Ap
Muutama vuosi sitten yksi tuttu mummo vetäisi tytärtensä pojille kesätukan millin koneella. Näky oli kuin nuorisovankilasta, vaikka kaikki olivat alle kouluikäisiä. Kolmen vanhemmilta oli lupa leikkaamiseen, mutta yhden vanhemmat saivat tietää asiasta vasta nähdessään kaljun poikansa. Mummon vävy sanoi rauhallisesti, että jos tämä tapahtuu toisen kerran, myös mummolla on sen jälkeen kesätukka. Sittemmin ei kerimäkonetta ole käytelty.
Minä tiesin jo etukäteen aina, että kun mun tytöt tulee anoppilasta, kummallakin on sentin pituiseksi leikattu otsis. Osasin odottaa niitä kumottavia paljaita otsia. Mutta äkkiä ne siitä aina kasvoivat takaisin.
Vierailija kirjoitti:
3 = ap
Tuo miehen puhumattomuus minua myös ärsyttää. Ihan kuin tuollainen asia ei muka minulle kuuluisi, kun kuitenkin yhdessä perheenä eletään. Piti itse huomata ja itse sanella, miten jatkossa mummon kanssa menetellään. Nyt mies mököttää ja kieltäytyy hoitamasta asiaa.
Ap
Hiukset kasvaa ytakaisin, suhde mummoon ei ikinä jos sen nyt katkaiset lapseltasi. Mielestäni ylireagoit.
Minulla oli samanlainen mummo :D aina kesälomareissulta mummolasta palattuamme minun pitkät hiukseni oli lyhennetty polkkatukaksi ja veljellä oli pottatukka. Äiti huusi mummolle vartin kuin palosireeni, ja siltu sama toistui joka vuosi. 8-9v ikäisenä muistin jo sanoa vastaan, pikkuveli sai vielä muutaman vuoden kesäpotan.
Onneksi on uusiutuva luonnonvara niin ei tullut pysyvää vahinkoa, ei jäänyt traumoja, paitsi ehkä äidille.
Minäkin olen mummo, mutta en ikimaailmassa leikkaisi lastelasten hiuksia.